Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Laila skrev:Morello skrev:
Tvingande? Hur menar du att en sådan konstruktioln skulle se ut juridiskt?
Vi lever tack och lov inte i DDR eller i USSR - i den civilicerade världen så får man faktiskt vansinneskomprimera hur mycket man önskar!
Men röka på krogen får vi inte* . . . typ.
*Men dä ä kanske nåt såssepåfund ?
Ja, det är ju iofs ett såssepåfund, men det skulle ta mig fan vara helt barockt att via lagstiftning reglera spetsfaktorn för fonogram.
Hör ni inte hur barockt det låter? ATT VIA LAGSTIFTNING REGLERA FÖRHÅLLANDET MELLAN EFFEKTIVVÄRDE OCH TOPPVÄRDE.
Morello skrev:Att deta nivåkrig härjar beror bara på en sak: gemene man uppfattar inte nivånkriget som ett problem och har över huvud taget inte tagit notis av detsamma.
Kom ocksås ihåg att nivåkriget främst drabbar populärmusiken, som riktas mot en yngre publik som kanske inte har så mycket referenser utan tror att det skall låta som det gör.
Svante skrev:KentLindqvist skrev:Det jag ser som den rimliga, och kanske också troliga(!) räddningsplankan är om någon streamingtjänst
väljer att starkt profilera sig som ett audiofilt alternativ. Alltså att man på RIKTIGT vill göra något, först kanske för
de mera inbitna, men som kan utbilda övriga!
Det finns faktiskt ett alternativ till, som nog är troligare att det funkar, och det är att man profilerar sig med att erbjuda fungerande spellistor där användaren inte behöver vrida på volymkontrollen när det växlar från 10 till 20 dB toppfaktor. Sen kan spelaren som Ingvar säger ha en digital volymkontroll med läget 300% som tillåter överstyrning med mjukklippning för mobila spelare som inte klarar höga toppnivåer. Audiofilt folk låter volymkontrollen stå kvar på 100% och vrider upp den analoga volymkontrollen i stället.
KentLindqvist skrev:Svante skrev:KentLindqvist skrev:Det jag ser som den rimliga, och kanske också troliga(!) räddningsplankan är om någon streamingtjänst
väljer att starkt profilera sig som ett audiofilt alternativ. Alltså att man på RIKTIGT vill göra något, först kanske för
de mera inbitna, men som kan utbilda övriga!
Det finns faktiskt ett alternativ till, som nog är troligare att det funkar, och det är att man profilerar sig med att erbjuda fungerande spellistor där användaren inte behöver vrida på volymkontrollen när det växlar från 10 till 20 dB toppfaktor. Sen kan spelaren som Ingvar säger ha en digital volymkontroll med läget 300% som tillåter överstyrning med mjukklippning för mobila spelare som inte klarar höga toppnivåer. Audiofilt folk låter volymkontrollen stå kvar på 100% och vrider upp den analoga volymkontrollen i stället.
Ja, det kanske är den tekniska lösningen, men jag tror fortsatt att profileringen bör vara att just denna streamingtjänst erbjuder ljudkvalitet utöver vad de andra kan erbjuda, och då inte bara genom högre bitrate. (som är det populistiska säljsnacket). Att införa EBU R128 som enskild aktör kommer troligen varken kunder eller skivbolag tyvärr knappast lägga märke till. Hoppas givetvis att jag har fel.
En kraftigt audiofilt profilerad tjänst jagar de bästa utgåvorna, redovisar ljudkvaliteten i realtid, kanske med "vår" Masvis som en grafisk del av spelaren, samt erbjuder specialutgåvor av album som tas fram i samarbete med skivbolagen. Med litet tur är denna nisch ekonomiskt självbärande, och sedan hakar övriga på tåget.
IngOehman skrev:Morello skrev:Laila skrev:
Men röka på krogen får vi inte* . . . typ.
*Men dä ä kanske nåt såssepåfund ?
Ja, det är ju iofs ett såssepåfund, men det skulle ta mig fan vara helt barockt att via lagstiftning reglera spetsfaktorn för fonogram.
Hör ni inte hur barockt det låter? ATT VIA LAGSTIFTNING REGLERA FÖRHÅLLANDET MELLAN EFFEKTIVVÄRDE OCH TOPPVÄRDE.
Jovisst, det är rätt barockt att du skriver sådana där tokigheter.
Jag tycker du borde läsa på lite om vad EBU R.128 är för något, INNAN du skriver saker där du försöker berätta för andra vad det är för något. Då slipper vi alla ta del av sådana där inlägg. EBU R.128 är en standard som lämnar crestfaktorn helt fri för den som producerar musiken att bestämma över. Syftet med standarden är att se till så att ingen lägger den hörvägda medelnivån över -23 dB relativt full utstyrning. Crest-faktorn lägger den sig inte i överhuvudtaget.
Vh, iö
Svante skrev:KentLindqvist skrev:Svante skrev:
Ja, det kanske är den tekniska lösningen, men jag tror fortsatt att profileringen bör vara att just denna streamingtjänst erbjuder ljudkvalitet utöver vad de andra kan erbjuda, och då inte bara genom högre bitrate. (som är det populistiska säljsnacket). Att införa EBU R128 som enskild aktör kommer troligen varken kunder eller skivbolag tyvärr knappast lägga märke till. Hoppas givetvis att jag har fel.
En kraftigt audiofilt profilerad tjänst jagar de bästa utgåvorna, redovisar ljudkvaliteten i realtid, kanske med "vår" Masvis som en grafisk del av spelaren, samt erbjuder specialutgåvor av album som tas fram i samarbete med skivbolagen. Med litet tur är denna nisch ekonomiskt självbärande, och sedan hakar övriga på tåget.
Fast igen, jag tror att folk idag irriterar sig på, speciellt på Spotify, att olika inspelningar låter olika starkt. Och att det får som konsekvens att man inte gör spellistor med blandat gammalt och nytt. Det löser R.128.
Sen kan de förstås profilera sig audiofilt också, men för den oinsatte är det svårt att skilja på budskapen "digitally enhanced" och "audiophilic content". Alla säger ju att de har bäst ljudkvalitet.
Morello skrev:Jag hade en maildialog med Spotify om detta och det kan mycket väl få konsekvensen av att materialet komprimeras ytterligare.
Morello skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:
Jovisst, det är rätt barockt att du skriver sådana där tokigheter.
Jag tycker du borde läsa på lite om vad EBU R.128 är för något, INNAN du skriver saker där du försöker berätta för andra vad det är för något. Då slipper vi alla ta del av sådana där inlägg. EBU R.128 är en standard som lämnar crestfaktorn helt fri för den som producerar musiken att bestämma över. Syftet med standarden är att se till så att ingen lägger den hörvägda medelnivån över -23 dB relativt full utstyrning. Crest-faktorn lägger den sig inte i överhuvudtaget.
Vh, iö
Du läste uppenbarligen inte ordentligt. Det var ett svar till någon som talade om att lagstifta.
Morello skrev:Det är det som bli konsekvensen av att reglera effektivvärdet eftersom incitamentet för att vansinneskomprimera försvinner.
Morello skrev:Den här standarden har ju funnits ett tag och inget verkar ha hänt, så jag tror nu lisom då att det är fel väg att gå.
Morello skrev:Har man sökt att samla alla skivbolg för att få dom att ansluta sig till standarden? Om ja, varför gick det inte?
Morello skrev:Jag var såklart ohyggligt glad om vansinneskompressionen av mixarna upphörde och att allt mög som förstörts ånyo ges ut utan vansinneskompression.
Morello skrev:Men incitamenten torde vara små då gemen man inte ser detta problem alls - vi som bryr oss är en försumbar del av konsumenterna.
KentLindqvist skrev:Jag gissar vilt på, att några artister på senaste tiden väljer att ge ut en vinylutgåva, mycket för att det är trendigt. Och det faktiskt ger en inte försumbar merförsäljning.
Om (ungefär) samma krafter kan verka för R.128 alster kan vi se en ljusning i grafen!
Morello skrev:Du skriver att man itne sökt samla skivbolagen. Varför har man itne gjort det?
Harryup skrev:Personligen finner jag Spotify lite odefinierat tråkig och testar nu Wimp i en månad. Kanske är den roligare. Det största problemet som jag ser med båda tjänsterna är deras GUI. Det mostsvarar inte ens skivhylla i ordning och det är alltid en satans massa tyckares rekommendationer man skall följa tycker nån på respektive bolag.
Istället för spellistor skulle jag vilja spara en skivsamling på Wimp.
Bill50x skrev:Morello skrev:Du skriver att man itne sökt samla skivbolagen. Varför har man itne gjort det?
Det stavas inte...
I övrigt håller jag med dig.
/ B
hcl skrev:Mäter Masvis enl. Tech 3341-2011? I så fall skulle väl programmet kunna kompletteras med EBU r128 loggan!?
AndreasArvidsson skrev:hcl skrev:Mäter Masvis enl. Tech 3341-2011? I så fall skulle väl programmet kunna kompletteras med EBU r128 loggan!?
Nej Masvis mäter crest/toppfaktor.
hcl skrev:Du har nog rätt. Dessutom ger Masvis en del annan intressant och mer utförlig info vid analys. Något som slog mig också är att material som av naturliga skäl har lägre crestfaktor än 23 dB inte har några fördelar av att sänka medelnivån ner till normivån. Sådan normjustering görs antagligen bäst i driekt anknytning till utsändningstillfället och OM aktuell sändningsansvarig anslutit sig till EBU R128 så justeras f.f.a. Loudnessmastrat material ner mest och det material som inte tryckts ihop lika mycket går mer opåverkat igenom.
Kanske är det bättre att införa (finns kanske eller har säkert föreslagits här redan?) nivåkomprimeringsdeklaration, ungefär som Svanen-märkning.
hcl skrev:Du har nog rätt. Dessutom ger Masvis en del annan intressant och mer utförlig info vid analys. Något som slog mig också är att material som av naturliga skäl har lägre crestfaktor än 23 dB inte har några fördelar av att sänka medelnivån ner till normivån. Sådan normjustering görs antagligen bäst i driekt anknytning till utsändningstillfället och OM aktuell sändningsansvarig anslutit sig till EBU R128 så justeras f.f.a. Loudnessmastrat material ner mest och det material som inte tryckts ihop lika mycket går mer opåverkat igenom.
Kanske är det bättre att införa (finns kanske eller har säkert föreslagits här redan?) nivåkomprimeringsdeklaration, ungefär som Svanen-märkning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster