Reckhorn B2 under luppen, bilder !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Duger denna för LT till subbasar ?

1. Ingen aning, har inte provat
14
64%
2. Jag har testat den- ja, den duger ( motivera)
1
5%
3. Jag har testat den- nej, den duger inte ( motivera)
7
32%

Antal röster : 22

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-16 21:26

Bagaget skrev:Eller lyssnare som är för säkra på sin inre referens? :wink:

Jag tror att detta är 99%+ av alla människor. Det är förundransvärt vad mycket förväntans- och suggestionseffekter kan påverka dig. Oavsett om det gäller ljud, mat, dryck osv.. så kan man bli totallurad under rätt omständigheter.
Detta är bara så vi människor fungerar och inte alls en indikation på varken kunskap eller intelligens. När man dock vet om denna påverkan kan man ta steg för att eliminera den så att man faktiskt kan undersöka på riktigt hur saker och ting beter sig.

Är skillnaderna tillräckligt stora så behövs självklart inte alltid blindtester. Vill man dock in på detaljerna och jämföra mindre nyanser så är de ett måste i min mening.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-06-16 21:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-16 21:27

Jag tror man blir bättre på att lyssna öppet om man har förstått hur dålig man är på det (genom att totalt misslyckas blint).

Men det tråden handlar om, dvs produkten, tror jag att öppen lyssning räcker till för att förstå att det inte räcker med en puckel. Men det räcker inte till att höra om det är elytar på ingången....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-16 21:36

Problemet är bara att om man nu inte kan höra de små små skillnaderna av elektrolyter och kondensatorer, så innebär det i praktiken att man konstruera hifi lite hur som helst, bara det inte låter helt uppenbart fel. För det hörs ju inte?

Och om det trots allt kan höras (för annars vore ju blindtest totalt onödiga), hur kan det då omöjligen ingå i en inre referens hos någon som lärt sig av sina misstag genom blindtest osv...?

Jag bara undrar :mrgreen: ;)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-16 21:40

Tänk om det kunde vara så ändå... menade bara att man skulle bli mindre säker på sin sak om man visste hur fel man kan höra. McGurk lixom.

Men att konstruera handlar inte bara om komponentval, utan kretslösning, där den senare har långt större inverkan...
Senast redigerad av tvett 2013-06-16 21:44, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-16 21:44

Jo, det håller jag helt med om, att man måste vara medveten om att man är lättlurad. Jag vet inte om man ska kalla det en del av den inre referensen, eller bara lyssningserfarenhet.

Man har upplevelser/erfarenhet av både äkta vara och av reproduktioner som tillsammans ger en lyssningskompetens, s.a.s.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-16 22:07

phloam skrev:Jag bara undrar :mrgreen: ;)

Är man perfekt så är det inga problem. Eller om man egentligen skiter i allt och bara vill snacka lite ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-17 06:52

phloam skrev:Jo, det håller jag helt med om, att man måste vara medveten om att man är lättlurad. Jag vet inte om man ska kalla det en del av den inre referensen, eller bara lyssningserfarenhet.

Man har upplevelser/erfarenhet av både äkta vara och av reproduktioner som tillsammans ger en lyssningskompetens, s.a.s.

Man kan bli lurad även på ett sådant här forum. :wink:
Diskussioner och logik rimmar enligt min mening ofta illa med de verkliga lyssningsintrycken man får då man lyssnar själv.

Men visst fick jag ett gott råd av bakerman angående reckhorn, det var ju inte så transparent och så användbart som jag trodde.

Återstår att se om de som köpt minidsp också blivit lurade, eller dragits med av den hype som omgärdar produkten. Eller att den är så bra som en del säger att den är.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-06-17 07:03

Richard skrev:
Återstår att se om de som köpt minidsp också blivit lurade, eller dragits med av den hype som omgärdar produkten. Eller att den är så bra som en del säger att den är.

Så när du fäller avgörandet, så vet alla att MiniDSP ägare att de blivit lurade?
Du måste väl skoja!? :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-17 07:37

nadifierad skrev:
Richard skrev:

Så när du fäller avgörandet, så vet alla att MiniDSP ägare att de blivit lurade?

Ähh, han skriver det ju själv, Richards lyssningsintryck rimmar ofta illa med logik :wink:
Men resultatet av Reckhornet blev ju som förväntat i diskussionen.

Det återstår att se hur rättvist miniDSP blir behandlad, med tanke på att nätdel får ordnas själv. Men Richard har förklarat i flertalet trådar hur man får till en bra nätdel. Jag är mer orolig att den börjar låta dåligt av blotta vetskapen att lysdioden blinkar under normal lyssning. :roll:
Senast redigerad av tvett 2013-06-17 07:45, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-17 07:44

nadifierad skrev:
Richard skrev:

Nu missförstår du mig helt.

Nej, gillar jag inte minidsp: n så har JAG blivit lurad av hypen och förlorat litet pengar. Då kan jag sälja till bättre behövande isådanafall.

Jag hoppas verkligen att den är bra ( vilket jag förstås också gjorde med reckhorn apparaten.).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-23 09:12

Har nu kört REW på Reckhorn B2 och det ser väldigt fint ut, inga konstigheter alls då man skruvar och ändrar i boostfrekvenserna. 8O
Precis som i bruksanvisningen.

Det där bastappet och dynamikbegränsningen som jag upplever kan inte verifieras med frekvensgångsmätningarna.

Däremot har det börjat att komma ett mycket svagt nätbrum ( uppskattningsvis 50 hz ) som kommer ungefär en halvtimme efter påslag av apparaten. Då apparaten är nypåslagen är den knäpp tyst.

Någon som har någon aning vad detta kan vara för fel ?

Dålig trafo ?

Bild

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-23 11:05

Nej, dålig integration med befintligt system.

Låna hem ett riktigt bra filter och gör en riktigt bra delning. Lyssna sen.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-23 19:50

MagnusÖstberg skrev:Nej, dålig integration med befintligt system.

Får mitt minidsp imorgon om jag har tur. Räkna med en riktig test på den, jag hoppas innerligt att det blir bättre.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-06-23 19:52

Richard skrev:

Får mitt minidsp imorgon om jag har tur. Räkna med en riktig test på den, jag hoppas innerligt att det blir bättre.

Betänk att det är mycket pysslande innan man får till det med Mini-DSP!
Det tar låång tid innan man sitter nöjd. :-)

För mig är möjligheten att dela på olika alternativ i tvådelat
system perfekt. Resterande funktioner är också det bra.
Och det gäller även att hitta rätt nätdel som är tyst. Jag fick
prova en 3-4 stycken innan jag var nöjd. Körde dessutom
på ett 12V bilbatteri en tid.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-23 20:31

Nefilim skrev:Och det gäller även att hitta rätt nätdel som är tyst. Jag fick

Vad blev det för nätdel i slutändan?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-06-23 20:33

DL skrev:

En no-name väggbula. Tung och tyst är den. Hade den liggande i gömmorna.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-23 20:51

Nefilim skrev:
DL skrev:

En no-name väggbula. Tung och tyst är den. Hade den liggande i gömmorna.

Antar att det är en stabiliserad linjär nätdel, ingen switchad....

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-23 20:57

Nefilim skrev:
Richard skrev:

Betänk att det är mycket pysslande innan man får till det med Mini-DSP!
Det tar låång tid innan man sitter nöjd. :-)

För mig är möjligheten att dela på olika alternativ i tvådelat
system perfekt. Resterande funktioner är också det bra.
Och det gäller även att hitta rätt nätdel som är tyst. Jag fick

För att citera Tvett : det är alltid möjligt att grejorna är så dåligt konstruerade att olika nätdelar kan göra skillnad. ( angående argon dac 1, men det passar säkert på minidsp också ) .

Om minidsp är så dåligt konstruerad att nätdelar kan påverkar hörbart, så skickar jag ju tillbaka den, naturligtvis. Men det återstår att se. Sitter det inga riktiga regulatorer på minidsp ?
Brusar och brummar den är den ju inte ett spår bättre än reckhorn B2.

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-23 21:06

Det har ju redan Nefilim (och många andra innan honom) bekräftat, nätdelen är viktig för brusfri drift. Smidigt, då behöver du inte ens koppla in den och lyssna, vad tid du sparat!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-23 21:12

DL skrev:Det har ju redan Nefilim (och många andra innan honom) bekräftat, nätdelen är viktig för brusfri drift. Smidigt, då behöver du inte ens koppla in den och lyssna, vad tid du sparat!

Lugn, jag ska testa förutsättningslöst. Jag har två linjära reglerade väggbulor på 12 volt 1 amp och de borde passa fint.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-06-23 21:22

Richard skrev:
DL skrev:Det har ju redan Nefilim (och många andra innan honom) bekräftat, nätdelen är viktig för brusfri drift. Smidigt, då behöver du inte ens koppla in den och lyssna, vad tid du sparat!

Lugn, jag ska testa förutsättningslöst. Jag har två linjära reglerade väggbulor på 12 volt 1 amp och de borde passa fint.

Bra de! :-)

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-23 21:27

Richard skrev:

Trollar bara lite, f'låt :oops:

Var hittar man vettiga linjära väggbulor förresten? Tycker mest man ser switchade...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-23 21:33

DL skrev:
Richard skrev:

Trollar bara lite, f'låt :oops:

Var hittar man vettiga linjära väggbulor förresten? Tycker mest man ser switchade...

Ja, jag har mina från två gamla routrar. Det är svårt att hitta nya linjära nätdelar som är stabiliserade. Conrad.se har dock flera linjära laboratorieaggregat med mindre än 2,5 mv rippel på 12 volt för 300:-. Jag köpte ett sådant fast på 24 volt till min argon dac, bättre än den medföljande switchade nätdelen. Detta innebar ett ljudmässigt lyft, trots att det varken hördes brum eller brus från den switchade som följde med.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-06-27 07:36

Richard skrev:Får mitt minidsp imorgon om jag har tur. Räkna med en riktig test på den, jag hoppas innerligt att det blir bättre.

Har du gjort några lyssningstest ännu?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-27 09:23

Richard skrev:För att citera [s]T[/s]tvett : det är alltid möjligt att grejorna är så dåligt konstruerade att olika nätdelar kan göra skillnad.

Jag vet mig inte att jag sagt det? Fulcitering av dig, helt klart.
Det är ingen som ifrågasätter att olika nätdelar kan göra skillnad, speciellt de som inte är lämpliga till audio-applikationer, dvs skickar ut ordentligt med skit, något en router inte bryr sig om. Att kräva att miniDSPn ska klara filtrera dessa är kanske i överkant?
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-27 19:37

RogerGustavsson skrev:
Richard skrev:Får mitt minidsp imorgon om jag har tur. Räkna med en riktig test på den, jag hoppas innerligt att det blir bättre.

Har du gjort några lyssningstest ännu?

Har fått hem filtret. Det brusar en aning via högpassutgångarna vilket iofs.var helt väntat, ska se om jag kan få bort bruset, annars är det oanvändbart som högpassfilter i vartfall. Det är mycket att fixa och trixa med, återkommer...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-27 19:45

Skicka tillbaka filtret, du kommer bara spy galla över det.

Hur mycket vill du ha för det förresten?
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-27 21:25

MagnusÖstberg skrev:Skicka tillbaka filtret, du kommer bara spy galla över det.

Hur mycket vill du ha för det förresten?

Det är alldeles för tidigt för att avgöra någonting alls, jag kanske behåller det, det kanske fungerar alldeles utmärkt ? Jag kommer inte spy galla, bara skriva hur filtret fungerar i praktiken. Men det är väldigt mycket att gå igenom, mycket som är nytt för mig dessutom.

Jag vill verkligen att filtret ska vara bra.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-27 21:52

Jag håller naturligtvis erbjudandet öppet att köpa det av dig.

Du får testa det fullt ut och när/om du funnit att det inte är musikaliskt nog eller brusar för mycket för dig, så implementerar jag det hos mig och jämför sedan mot dina bedömningar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-06-27 22:16

Ge dig att utforska delayen noga. Ge det flera veckor med små justeringar och testa Tuneden på det.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi