Patrick82 skrev:Jag har nog lyssnat på alla stenar. Engelsk sjösten har ingen svärta eller mikrodetaljer, så denna måste blandas ihop med annat.
Blöt i basen dessutom.
Moderator: Redaktörer
Patrick82 skrev:Jag har nog lyssnat på alla stenar. Engelsk sjösten har ingen svärta eller mikrodetaljer, så denna måste blandas ihop med annat.
Patrick82 skrev:Tony skrev:Och din fru betalar inget alls av era gemensamma utgifter med de pengarna alls? Ar ni gifta sa det ar ingen skillnad om inkomsten ar hennes eller din. Det ar er inkomst.
De pengarna går till att köpa mer material så det har ingen betydelse. Varje år har bolaget gått på minus.
Jag lever på olika bidrag, jag har inte haft råd att köpa kläder på flera år, förutom en tröja där det står "Coconut-Audio" på som köptes genom bolaget. Jag har på mig den när jag filmar kablar.Tony skrev:Det ar vetenskapligt att man kan omvandla rorelseenergi till varmeenergi under mycket val givna forutsattnignar. Termodynamikens grundlagar sager val det... Men INGET jag sett nanstans sager att sand skulle ha namnvart annorlunda egenskaper an vilket liknande material som helst. Men skulle jag valja nat vanligt material for att dampa virationer skulle jag valja en gas som inte ar alltfor komprimerad. Luft till exempel. Det dampar vibrationer mycket battre an sand. ("Dampar" - som i omvandlar rorelseenergi till varmeenergi)
Man kan ta bort alla vibrationerna men ändå låter det inte bra. Jag brukade isolera DAC:en från golvet med magneter och ha 40 kg ovanpå. Men det lät bättre med några gram sand i stället.Tony skrev:Vilken typ av sand ar det som skulle ge battre resultat an nat annat material? Quarts, lava, granit, skiffer? Skiljer det med silikatinnehall eller humusinblandning?
Quartz är väldigt kraftfullt. Om man endast använder denna så låter det som blekningsmedel utan någon svärta. Därför skall man blanda den tillsammans med olika mineraler för att få synergi.Tony skrev:Jag har ett enormt lager av engelsk sjösten har som skulle kunna gora underverk med ljudet nar man spelar t.ex. Jedward eller Carola. Och jag kan upprepa det i vilket vetenskapligt kontrollerat test som helst. Tills jag far slut pa sten eller hogtalarelement.
Jag har nog lyssnat på alla stenar. Engelsk sjösten har ingen svärta eller mikrodetaljer, så denna måste blandas ihop med annat.Tony skrev:Sa hur stor felvinkel kan man ha pa en vibraportal da? Kan den luta 15° utan att bli namnvart paverkad?
Ja, den kan luta, men då ger den mindre effekt.Tony skrev:Allt du provad som ar producerat av ingenjorer later illa? Vem har konstruerat ditt hus, dina tapeter, dina golvplankor och innanmätet i dina stereokomponenter? Utan dessa produkter designade av ingenjorer skulle det inte lata nat alls. Bra eller daligt.![]()
Ja, all elektronik låter illa, det är därför jag "reparerar" dessa med tweaks och kablar.Tony skrev:Det ar roligt att du har hittat nat som gor att du upplever din musiklyssning som trivsam, rolig och battre. Jattekul! Men jag forstar inte alls varfor jag inte skulle kunna genomfora vetenskapliga tester i ett vardagsrum? Vad ar det som stoppar mig fran att gora det? Sko-jamforelsen forstar jag inte alls, tyvarr.
Min ljudanläggning är i vardagsrummet. Om jag skulle flytta den till ett annat rum skulle det ta lång tid att vänja sig. Det är samma sak om man byter skor, om man inte är van vid skorna kan man ramla.Tony skrev:Jag har ocksa gjort en massa blindjamforelser har hemma och jag sager att jag inte alls upplever nan skillnad mellan lagprisprodukter och dyrare kablar. Mar faktiskt samre nar jag har for dyra saker i systemet som jag inte kan uppleva nan skillnad med.
Jag mår också sämre när jag har dyrare saker som gör ljudet sämre, t.ex dCS Verdi Encore SACD och dCS Elgar Plus DAC, de kostar runt 150 000 kr styck. Till slut sålde jag dem för en tiondel av nypriset. Jag fick bättre ljud av en 2000 kr EMU 0404 USB DAC och billig dator.Tony skrev:Tror du att du har designat de ultimata produkterna an, eller kommer du att hitta nya revolutionerande forbattringar genom vidare lyssning och utprovning av saker som har parametrar du inte riktigt kan greppa? Nar tror du att du har natt det ultimata resultatet for samtliga produkter? Och hur langt borta ar du? Ar du 90% dar? Finns det 50% till att forbattra?
Med vanligaste, respektfullaste och valdigt nyfikna halsnignar
Tony
Allt är färdigt, det är därför jag ger bort alla mina gamla produkter. Jag behövde dem förut när jag skulle tillverka något nytt, för att man måste lyssna på alla produkter varje gång man lanserar något för att kunna jämföra dem.
IngOehman skrev:Patrick82 skrev:Det börjar snabbt bli komplicerat med alla variabler, det enda man kan lita på är hörseln.
Njae, det beror nog på vad man menar med det.
Att ens intryck ens intryck är rätt så oemotsägbart. Men det är ju inte
samma sak som att ens intryck KOMMER från just hörseln och hörseln
allena.
Så i princip är det lika rimligt att säga motsatsen - det enda man kan lita
på är att hörseln kan vara opålitlig.
- - -
Fast får jag välja så håller jag hellre med dig om att man kan lite på det
man kan höra, men för att veta att man skall kunna lita på hörseln så
behöver man testa Den och inte en massa andra intryck.
Jag brukar ibland säga att de som litar på sin hörsel kan testa blindt, de
som inte litar på sin hörsel behöver däremot lyssna öppet, det vill säga ha
facit tillgängligt, för att höra rätt.
IngOehman skrev:Patrick82 skrev:Alla produkter jag provat som gjorts av ingenjörer har låtit väldigt illa...
Du får ursäkta mig, men det tror jag inte på. Jag tror inte ens på att du
kan veta i vilka sammanhang som ingenjörer har varit inblandade.
IngOehman skrev:Patrick82 skrev:dom är bara intresserade av att det skall komma ljud ur apparaten, inte att det skall låta bra.
Du får förlåta mig en gång till, men nu pratar du verkligen i nattmössan.
Det vet du faktiskt ingenting om.
Och jag talar inte för egen räkning (jag är ju främst konstnär och musik-
människa, att jag sen även blev ingenjör må vara hänt, men min konst-
närs- och musiksida predaterar inte bara ingenjörsskapet utan även till-
blivelsen av många av de audioapparater jag har på mitt samvete pre-
daterar min titel) utan nu talar jag för alla ingenjörar i hela världen, som
verkligen förtjänar bättre än att du skall föra deras talan och uttala dig
om vad de är eller inte är intresserade av.
Lågt av dig.
Väldigt aptypiskt dock, vilket hedrar dig.
SJÄLVKLART finns det massor av ingenjörer som är intresserad av att det
skall låta bra. Det kan till och med vara just det som gjort att de har blivit
ingenjörer.
IngOehman skrev:Patrick82 skrev:Jag har gjort många blindtester i min hemmamiljö med 100% resultat...
Ja, 100% resultat, det får man ju alltid. Hela resultatet helt enkelt. Men
det säger ju ingenting om vilket resultatet är.
IngOehman skrev:Patrick82 skrev:...men skeptiker hittar alltid något att klaga på. T.ex i ett av mina test skulle jag välja mellan 8 strömkablar, men mitt svar var att det inte lät som någon av dessa kablar, och jag hade rätt.
Och vad anser du att det säger?
Igen - vetenskaplighet handlar om att förstå vilka slutsatser man får dra
från ett givet resultat.
"Ovetenskapligt" är därför inte heller samma sak som "utan vetenskapligt
värde". Resultat av underliga och meningslösa tester kan vara helt utan
vetenskapligt värde (=man lär sig inget från dem) utan att vara oveten-
skapliga.
Vh, iö
Patrick82 skrev: Jag fick stora problem med synergin i min anläggning, basen blev för stor och det lät för mjukt som smör.
Tony skrev:Jag ar ledsen Patrick, men jag kan inte alls forsta vad du menar i dina beskrivnignar. Jag kan inte oversatta farg eller avsaknaden av farger till min musikupplevelse.![]()
Mikrodetaljer, ar det detaljer i ett subatomar niva? Lite som i ett mikrokosmos? Dar vara naturlagar inte galler och dar skillnaderna mellan massa, rorelse och position ar svardefinierbar, om inte helt omojlig att sarskilja...
Du sager att sanden omvandlar vibrationer till varme, men att ta bort alla vibrationer ar inte tillrackligt? Ar det da varmetillforseln som okar kvaliteten pa tweaket? Eller innehaller sanden magnetit och paverkar currylinjerna?
Av ren artighet avstar jag helt fran att kommentera pa hur du lever, klar dig eller vad du sager du gor med inkomsten fran familjeforetaget. Det ar inget jag vill lagga mig i eller uttrycka asikter om. Jag respekterar ditt privatliv.
Tony skrev:Patrick82 skrev: Jag fick stora problem med synergin i min anläggning, basen blev för stor och det lät för mjukt som smör.
Skulle du kunna gora ett forsok att forklara vad du menar med uttrycket synergi och synergieffekter har? Jag ar inte alls pa det klara med vad som avses, och det vore kul att forsta.
Min forstaelse av de orden funkar inte i sammanhanget.
[/img]Patrick82 skrev:Tony skrev:Jag ar ledsen Patrick, men jag kan inte alls forsta vad du menar i dina beskrivnignar. Jag kan inte oversatta farg eller avsaknaden av farger till min musikupplevelse.![]()
Mikrodetaljer, ar det detaljer i ett subatomar niva? Lite som i ett mikrokosmos? Dar vara naturlagar inte galler och dar skillnaderna mellan massa, rorelse och position ar svardefinierbar, om inte helt omojlig att sarskilja...
Du sager att sanden omvandlar vibrationer till varme, men att ta bort alla vibrationer ar inte tillrackligt? Ar det da varmetillforseln som okar kvaliteten pa tweaket? Eller innehaller sanden magnetit och paverkar currylinjerna?
Av ren artighet avstar jag helt fran att kommentera pa hur du lever, klar dig eller vad du sager du gor med inkomsten fran familjeforetaget. Det ar inget jag vill lagga mig i eller uttrycka asikter om. Jag respekterar ditt privatliv.
Mikrodetaljer är de minsta detaljerna. De fattas med engelsk sjösten så det låter "renare". Alltså de är borta helt. Det påminner om Nordost Valhalla strömkabel som också tog bort mikrodetaljerna, det var som att lägga på ett lager snö på en gräsmatta; det ser renare ut. Vissa gillar detta ljud för att det döljer svagheter i anläggningen. Det är ungefär som ett plåster på såret.
Att vibrationerna går bort är inte anledningen till varför ljudet ändras. Det har att göra med materialets resonansfrekvens. Om man använder bara ett material blir ljudet platt och 2 dimensionellt. Det spelar ingen roll vad man använder, man kan få mer mjukhet och mindre svärta, eller mer svärta och mindre mjukhet. Man måste ha den rätta kombinationen för att få både svärta och mjukhet. Det är inte så enkelt att bara blanda ihop hälften av varje, för då neutraliseras allt och man är tillbaka där man började. Man måste prova sig fram och experimentera 12 timmar dagligen i flera år. I början brukade jag lyssna på samma låt i ett halvår, inget annat. Det var så jag skapade mina formler.
Patrick82 skrev:Tony skrev:Patrick82 skrev: Jag fick stora problem med synergin i min anläggning, basen blev för stor och det lät för mjukt som smör.
Skulle du kunna gora ett forsok att forklara vad du menar med uttrycket synergi och synergieffekter har? Jag ar inte alls pa det klara med vad som avses, och det vore kul att forsta.
Min forstaelse av de orden funkar inte i sammanhanget.
Synergi är hur allt i musiken fungerar tillsammans. T.ex kan mellanregistret vara klart och öppet men allt annat suddigt. Man kan få bättre mellanregister om man lägger apparaten på metallbollar. Om man har gummifötter underst får man mer bas, men mellanregistret blir suddigt. Om man har spikes är dom höga frekvenserna klarare, men basen är borta.
Solid-tech Feet of Silence har metallbollar som hänger i gummiband. Det gav både bas och mellanregister. Men också tomma och avrundade transienter som gav fejkad svärta. Magix Magnetic Isolation Feet hade högre upplösning och mikrodetaljer, men ingen svärta, det var bara platt och grått. För att få synergi behövde jag kombinera båda fötter under samma apparat.
När synergin är den bästa är man i himlen och kan lyssna flera dar i sträck. Det finns massa produkter som jag inte kunde tåla att lyssna på i mer än 30 minuter, t.ex. PS Audio Statement strömkabel, den lät för suddig och långsam. Den var gjord av ingenjörer som hade flera lager skärm på kabeln. Den mätte bra men lät som en mardröm.
Det finns många kablar som låter illa med skärm på, t.ex. Nordost Valhalla. Jag tillförde den strålningar från datorn och det lät bättre. Här har jag en bild där jag modifierade min gamla Valhalla. Den lät bäst när den var kortare och tjockare, med konduktorerna separerade, och med mer RFI/EMI. Det gav sämre mätningar, men gjorde ljudet bättre.[/img]
Patrick82 skrev:IngOehman skrev:Patrick82 skrev:Det börjar snabbt bli komplicerat med alla variabler, det enda man kan lita på är hörseln.
Njae, det beror nog på vad man menar med det.
Att ens intryck ens intryck är rätt så oemotsägbart. Men det är ju inte
samma sak som att ens intryck KOMMER från just hörseln och hörseln
allena.
Så i princip är det lika rimligt att säga motsatsen - det enda man kan lita
på är att hörseln kan vara opålitlig.
- - -
Fast får jag välja så håller jag hellre med dig om att man kan lite på det
man kan höra, men för att veta att man skall kunna lita på hörseln så
behöver man testa Den och inte en massa andra intryck.
Jag brukar ibland säga att de som litar på sin hörsel kan testa blindt, de
som inte litar på sin hörsel behöver däremot lyssna öppet, det vill säga ha
facit tillgängligt, för att höra rätt.
Hörseltester med toner är inte densamma som med musik. Man behöver inte ens bra hörsel för att höra en skillnad mellan kablar, man behöver bara erfarenhet. När jag var sjuk med lock i öronen kunde jag fortfarande höra skillnader.
Patrick82 skrev:Det är som att vara bilentusiast och lära sig hur alla bilar låter. Om jag går ut och skall jämföra bilar, kommer jag misslyckas för att jag har ingen erfarenhet av bilar.
Patrick82 skrev:IngOehman skrev:Patrick82 skrev:Alla produkter jag provat som gjorts av ingenjörer har låtit väldigt illa...
Du får ursäkta mig, men det tror jag inte på. Jag tror inte ens på att du
kan veta i vilka sammanhang som ingenjörer har varit inblandade.
PS Audio har haft videor där dom visade fabriken och där fanns en ingenjör som visade deras Noise Harvester med mätinstrument. Jag fick stora problem med synergin i min anläggning, basen blev för stor och det lät för mjukt som smör.
Solid-tech har ingenjörer som designat Rack of Silence och Feet of Silence som jag använde under flera år. Jag fick synergiproblem från början. ClearAudio Magix Magnetic Isolation Feet hade också problem, det lät platt och grått utan någon svärta.
Nordost har också ingenjörer som designar kablarna...
Patrick82 skrev:...och ger olika mätningar t.ex "speed of light" och annat som inte är anledningen till varför det låter som det gör. Något kan ha väldigt dåliga mätningar och låta underbart. Jag fick problem med Nordost Valhalla ifrån början och behövde modifiera dem.
Patrick82 skrev:IngOehman skrev:Patrick82 skrev:dom är bara intresserade av att det skall komma ljud ur apparaten, inte att det skall låta bra.
Du får förlåta mig en gång till, men nu pratar du verkligen i nattmössan.
Det vet du faktiskt ingenting om.
Och jag talar inte för egen räkning (jag är ju främst konstnär och musik-
människa, att jag sen även blev ingenjör må vara hänt, men min konst-
närs- och musiksida predaterar inte bara ingenjörsskapet utan även till-
blivelsen av många av de audioapparater jag har på mitt samvete pre-
daterar min titel) utan nu talar jag för alla ingenjörar i hela världen, som
verkligen förtjänar bättre än att du skall föra deras talan och uttala dig
om vad de är eller inte är intresserade av.
Lågt av dig.
Väldigt aptypiskt dock, vilket hedrar dig.
SJÄLVKLART finns det massor av ingenjörer som är intresserad av att det
skall låta bra. Det kan till och med vara just det som gjort att de har blivit
ingenjörer.
Om de var intresserade av att det ska låta bra, så skulle det låta bra ifrån början, man ska inte behöva modifiera och tweaka deras produkt i flera år till det låter bra, det borde de göra i stället.
Jag har haft "high-end" elektronik från Krell, Cary Audio, PS Audio, dCS, Benchmark. Jag blev besviken med varje köp. Det verkade som att de inte ens lyssnade på deras produkt med öronen.
Patrick82 skrev:IngOehman skrev:Patrick82 skrev:Jag har gjort många blindtester i min hemmamiljö med 100% resultat...
Ja, 100% resultat, det får man ju alltid. Hela resultatet helt enkelt. Men
det säger ju ingenting om vilket resultatet är.
100% rätta svar.
Patrick82 skrev:IngOehman skrev:Patrick82 skrev:...men skeptiker hittar alltid något att klaga på. T.ex i ett av mina test skulle jag välja mellan 8 strömkablar, men mitt svar var att det inte lät som någon av dessa kablar, och jag hade rätt.
Och vad anser du att det säger?
Igen - vetenskaplighet handlar om att förstå vilka slutsatser man får dra
från ett givet resultat.
"Ovetenskapligt" är därför inte heller samma sak som "utan vetenskapligt
värde". Resultat av underliga och meningslösa tester kan vara helt utan
vetenskapligt värde (=man lär sig inget från dem) utan att vara oveten-
skapliga.
Vh, iö
Att jag hade rätt i testet men skeptiker tror att jag hade fel för att "det blev nåt fel i testet".
Tony skrev:Och svärta och färg? Och mjukhet?
Hur sma ar detaljerna som ar "mikro"?
IngOehman skrev:Det berättigar dig inte att komma med tarvliga spekulationer i form av på-
ståenden om vad de intresserar sig för eller inte intresserar sig för. Om du
vill veta på riktigt, det vill säga ha att seriöst svar på hur det är med vad
de är intresserade av så skall du fråga dem, inte hitta på något själv och
med spekulationer göra dig själv till talesman för dem.
IngOehman skrev:Men skärp dig!!!
Du talar om EN person som kanske* är ingenjör - och du anser att det legiti-
merar dig att komma med enfaldiga spekulationer (i form av lösa påståenden)
om att ingenjör som grupp inte bryr sig om (är intresserade av) att det skall
låta bra.
Ditt beteende/sätt att diskutera just nu är under all kritik.
För protokollet - jag bryr mig. Jag vet att Stig Carlsson brydde sig. Och jag
kan lova dig att det finns rätt så många fler.
Vh, iö
- - - - -
*Vet du det?
Martin skrev:Hej Ingvar! Nu har du i din iver att nå fram gått över från att ställa frågor till att värdera ner det Patrick82 skriver (igen), det är alltså ditt sätt att debattera som börjar bli ämne för kritik i det här fallet. Det är ett respektabelt bemötande där man delger sin åsikt i ämnet som vi vill premiera här på forumet.
Patrick82 håller hela tiden en vänlig ton och svarar på dina frågor. Medan du nedvärderar hans svar och kritiserar hans sätt att svara för att du inte gillar svaren eller tycker de är godtagbara.
Berätta istället vad du anser i frågan eller inse att ni inte kommer att nå fram till varandra i diskussionen. Hyffsa till ditt sätt att bemöta folk som är av en annan uppfattning och låt bli att diskvalificera deras svar för att de inte är av den typen som du förväntar dig, tack! Detta är en tillsägelse och inte ett ämne för diskussion att jag har missförstått situationen. Ta ett steg tillbaka och fundera på vad det är jag skriver istället.
Patrick82 skrev:IngOehman skrev:Men skärp dig!!!
låta bra.
Vh, iö
- - - - -
*Vet du det?
Jag pratar om att lyssna till varje kopia av produkten innan man skickar ut den.
Patrick82 skrev:Detta gör inte tillverkarna för att de bygger tusentals av dem. De är bara intresserade av att tjäna pengar, annars skulle de göra kunden nöjd och inte besviken.
Patrick82 skrev:Om ingenjörens produkt är en fyrkantig låda, så är den inte gjord för att låta optimalt, den är gjord för att vara lätt att bygga och användarvänlig.
Patrick82 skrev:Det finns många audiofiler som har tagit bort chassit och fått bättre ljud. Så ska man inte behöva göra.
Patrick82 skrev:Här är min gamla PS Audio GCC-100 förstärkare som har ICE Power moduler inuti, till slut tog jag loss modulerna så det fanns inget PS Audio kvar. Lådan som PS Audio hade gjorde ljudet sämre. Men de visste inte det för att det var inget de kunde mäta.
IngOehman skrev:
Kanske förstår de att man hör olika olika dagar och att en metod som går
ut på att man bara lyssnar på apparaterna riskerar att släppa igenom en
massa apparater som borde ha stoppats för att de är alldeles för dåliga?
IngOehman skrev:Patrick82 skrev:Om ingenjörens produkt är en fyrkantig låda, så är den inte gjord för att låta optimalt, den är gjord för att vara lätt att bygga och användarvänlig.
Eller för att låta fantastiskt bra men vara väldigt användarovänlig.
Att den har en fyrkantig låda säger ingenting entydigt om någondera av
dessa saker. Det säger bara någon om vilken form lådan har.
Digital music is often misleadingly described as brittle and edgy. This false accusation grew out of ubiquitous lackluster execution, both of electronic design, and of the related art of enclosure design. This dichotomy of 'electronics' and 'box' has remained an impediment to digital music's ultimate performance.
The Laminar Streamer manifests the very opposite — its oblique angles, organic flow of circular curves and overall sculpturesque form symbolizes the nature-like laminar flow of music, but not only to the eye. Its intricately positioned, interweaving, almost dancing curves form an organically shaped, yet simple, silhouette from any vantage point. This also holds true for internal vibration, from any angle of incidence.
IngOehman skrev:Patrick82 skrev:Det finns många audiofiler som har tagit bort chassit och fått bättre ljud. Så ska man inte behöva göra.
Väldigt få har gjort det, i varje fall räknat i procent.
Troligen har flera som gjort det dessutom fått en sämre ljudåtergivning.
IngOehman skrev:Patrick82 skrev:Här är min gamla PS Audio GCC-100 förstärkare som har ICE Power moduler inuti, till slut tog jag loss modulerna så det fanns inget PS Audio kvar. Lådan som PS Audio hade gjorde ljudet sämre. Men de visste inte det för att det var inget de kunde mäta.
Du vet det ju inte heller, eftersom du inte har undersökt det på något sätt
som det går att dra vetbara slutsatser ifrån. Varför inte göra det istället?
Jag säger inte att du har fel, bara att det kanske vore bättre om du under-
sökte saken.
Vh, iö
Patrick82 skrev:IngOehman skrev:Men skärp dig!!!
låta bra.
Vh, iö
- - - - -
*Vet du det?
Jag pratar om att lyssna till varje kopia av produkten innan man skickar ut den. Detta gör inte tillverkarna för att de bygger tusentals av dem. De är bara intresserade av att tjäna pengar, annars skulle de göra kunden nöjd och inte besviken.
...
Martin skrev:Jag är själv ingenjör och tar inte illa upp det minsta. Det är ju bara Patricks åsikt att ingenjörerna missar den ljudförbättring som han hittar genom lyssning. Jag håller inte med honom i sak men jag respekterar hans uppfattning utan att slå sanningar i huvudet på honom.
Martin skrev:Som sagt: det handlar om ditt bemötande av en enskild medlems inlägg. Du kan välja att försöka förstå vad jag skriver eller fortsätta rättfärdiga ditt dåliga bemötande med att andra har fel.
Laila skrev:Alla ingenjörer ä skit, har ja hört . . . typ

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster