Moderator: Redaktörer
Frutti skrev:IÖ: För att liknelsen ska stämma så ska du även ta med frekvens som dimension vad gäller ljud.
Nattlorden skrev:Frutti skrev:IÖ: För att liknelsen ska stämma så ska du även ta med frekvens som dimension vad gäller ljud.
Nej, den får du ut på kuppen när amplituden varierar med sampelpunkterna/tiden.
IngOehman skrev:Det är helt riktigt.
Frekvensinnehåller ger sig från hur samplen förhåller sig till varandra.
Det är lika fel att ta med frekvens för ljud som att ta med frekvens för
bild. Även bilder kan ju blinka.
Så igen, bortsätt ifrån att det kan finnas flera kanaler än en så är ljud
till sin natur något som hanteras på ett endimensionellt sätt genom
audiokedjan. Det är först när det lämnar högtalarna som det blir fler-
dimensionellt. Därför är det viktigt att högtalarkonstruktörerna är på
det klara med hur denna "uppveckling" skall gå till för att återställa
någonting som är så ursprungstroget som möjligt. Det handlar ju om
att hitta tillbaka till något som liknar det som fanns före mikrofonerna
vid inspelningen. Där fanns ett flerdimensionellt ljudfält, som under in-
spelningen som sagt reducerades till något endimensionellt (en ampli-
tud på sample och ingenting annat) per registrerad kanal.
Vh, iö
IngOehman skrev:
Dock kan man använda samma matematik, och då var min poäng att INTE
samma regler som för ljud kan tillämpas för film, närmare bestämt samman-
länkning av närliggande samples. En harmonisk interpolation i tiden blir väl-
digt rätt när det handlar om ljud, men helt fel i bildvärlden med avseende
på rumsinformationen. Problemet är att det faktum att det INTE är tidsinfo
gör att vågningarna får en samtidighet som yttrar sig som parallella ränder
och streck i rummet.
Vh, iö
hcl skrev:Man kan mycket väl betrakta en stillbild och ljud med samma teoribildning, där bildens spatiala dimension representerar ljudsignalens tidsdimension. Skillnaden är att bilden har två dimensioner medan ljudet en. Pressar man upplösningsförmågan genom att brant spatialt filter så får man även spatiala artefakter vågningar/ringningar på liknande sätt som man får då man filtrerar en ljudsignal allt för brant.
En avgörande skillnad är nog att man i bildsammanhang oftast har förhållandevis lite data i respektive spatiell dimension och därför inte kan använda speciellt långa antivikningsfilter resp. rekonstruktionsfilter utan man tvingas tolerera viss vågning. Avvägningen mellan upplösning och vågningsdistorsion är säkert inte samma mellan ljud och bild.
yangluchan skrev:Ljudet från en analog källa består, som Ni alla vet av en vågform. En vågform som konternueligt och utan hack i vågformen bildar en jämn kurva.
Det digitala ljudets vågform består av, som gamla tiders tidningar, en massa "fyrkanter" kan vi kalla dem, som är mer eller mindre stora och sitter mer eller mindre tätt. Hur man än bär sig åt så kommer man inte ifrån att ljudet har en vågform som består av vågor som gör att vi kan uppfatta det som ett ljud. Även det digitala ljudet. Åtminstone när det kommer ut genom D-A omvandlaren. Innan dess så är det bara ettor och nollor i olika formationer. Om vi nu tittar på den våg som kommer ur högtalaren så, vid låg upplösning, är vågformen "kantig" i motsats till en analog vågform. Vid högre upplösning så blir kanterna mycket mindre och den "distortion" som uppstår i övergången mellan kanterna mycket mindre. Jag kallar det distortion för det missljud som en CD i 16/44.1 består av är inget annat.
yangluchan skrev: Om vi nu tittar på det format som kallas LossLess så är kanterna mycket mindre och distortionen blir i samma grad, mindre. Det är igentligen inte så konstigt att ett ljud med högre upplösning låter bättre.
Jag uppmanar Er att ladda ner en LossLess fil från nätet och bränna den på en DVD som DVD-audio. Ta sedan samma fil och bränn den som en vanlig CD. För skojs skull kan Ni göra om filen till MP3 och lägga den på en CD. Jag lovar att det hörs skillnad. En förutsättning är att man har en DVD-spelare som kan läsa DVD-audio.
Martin skrev:Lossless är t.ex. FLAC.
shifts skrev:Nej, det där är en missuppfattning. Digitalt ljud är inte hackigt, men illustrationen av kvantiseringssteg brukar vara det. Du behöver också se denna [s]korta[/s] film: http://xiph.org/video/vid2.shtml
imac skrev:Inte för att vara en "party killer" men såhär ser det ut på utgången på min DAC vid 10KHz.
imac skrev:Hantek DSO5102B
imac skrev:Inte för att vara en "party killer" men såhär ser det ut på utgången på min DAC vid 10KHz.
imac skrev:O DACen är en NOS (TDA1545) utan filter på utgången, bara en konding för att ta bort DC.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster