Betyder det att man ska säkerhetsbälten i bilen gjorda av hampa också då eller?and also it is a natural material, where PP is a plastic.

Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:Betyder det att man ska säkerhetsbälten i bilen gjorda av hampa också då eller?and also it is a natural material, where PP is a plastic.Löjligaste kommentaren jag sett
IngOehman skrev:
Slutkläm:
Jag är också intresserad av att höra: Vilka kompoenter i 668:s analogdel är det som är dåliga/en väsentlig begränsning för välljudet?
Vh, Ing. Öhman
Callisto skrev:i skrev:Tycker det är lite modigt att göra ett allmänt uttalande om komponentkvalite utan att ha ett mycket gott personligt kunnande (t ex vara en professionell elektronikkonstruktör med lång erfarenhet av komponenter.).
Lite larvigt uttalande. Nyss så var det väldigt mycket snack om olika D/A och det var om jag inte minns fel IÖ som påtalade att 668:an hade en mycket bra D/A. Hade det varit någon annan D/A så hade den inte låtit lika bra (typ 868:an). Mycket av förtjänsten skulle då D/A omvandlaren stå för tolkar jag det som. Alla sväljer det med hull och hår och det stämmer säkerligen. Om någon sedan börjar nämna att övriga komponenter i analog delen inte håller högsta klass så blir det ramaskri, ojjjj, kritik, det tål vi inte.
Om vi tar frågan om kondingar från en expert på området (inte jag).
"Filtercaps are of great importance to the sound quality, usually a cd player is equipped with relatively cheap ceramic or mylar types, and in some cases the better polypropylene types are found in the best off the shelt players.
MICA capacitors, are magnitudes better than even polypropylenes, since MICA caps have lower loss factor, and also it is a natural material, where PP is a plastic. The conductor plates in the capacitor is pure silver, terminated with soft glowed copper wires. This is simply the best possible type of capacitor for filter application."
Likaså så har man mycket att vinna på att byta op-ampar, är det ingen som kan tänkas "uppgradera" sin 668:a med bättre op-ampar. Skulle vara mycket kul och se haksläppet.
Bernt är väl ganska duktig på det här området och har (tror jag om jag inte minns fel) moddat några spelare och VET hur stor skillnad ett fåtal komponenter har.
i skrev:Vidare skulle det vara mycket intressant om någon moddade analogdelen och vi kunde göra ett A/B/X test på det! (Och även ett F/E test för de som står ut med det)
Callisto skrev:De komponenter som sitter i är bra MEN det finns bättre, fast då kostar det också och då skulle maskinen också bli mycket dyrare.
Det måste väl ligga i ägarna till 668:ans intresse att uppgradera sin maskin till att låta ännu bättre.
gromit skrev:Callisto skrev:De komponenter som sitter i är bra MEN det finns bättre, fast då kostar det också och då skulle maskinen också bli mycket dyrare.
Men det är ju med nuvarande komponenter som apparaten klarat f/e-lyssning bra. Om man byter komponenter så ändrar man troligtvis ljudet från den och kommer den ju inte klara sig lika bra i f/e-lyssningen. Detta gäller oavsett hur dyra/"bra" komponenter man sätter i.
En komponent är ju endast bra i ett visst sammanhang. I fallet med 668 är det ju tydligen så att de förhållandevis enkla komponenterna blir mycket bra ihop. Holism, heter det visst...![]()
/Gr.
Callisto skrev:Jag önskar att någon vill byta ut op-amparna mot någon av de jag rekomenderade och SEDAN när du och alla intresserade har lyssnat och jämfört kan vi ta den här diskussionen.
Otroligt vad insnöad man kan bli på F/E test.
Det är lite som om du tar ditt Krell steg och F/E testar det så är jag ganska övertygad om att det klarar sig perfekt. Rotel 1090 klarade sig också perfekt. Slutsats; bägge borde låta likadant (så gott som).
Jag har jämfört sida vid sida rotel 1090 med Krell FPB 200 och de låter definitivt inte lika.
Summan av kardemumman; F/E test är inte en tillräcklig metod.
ps: om du litar så blint på F/E metoden förstår jag inte varför du inte säljer din ML och köper en 668:a och får pengar över till andra inköp.
Callisto skrev:Det är lite som om du tar ditt Krell steg och F/E testar det så är jag ganska övertygad om att det klarar sig perfekt. Rotel 1090 klarade sig också perfekt. Slutsats; bägge borde låta likadant (så gott som).
Jag har jämfört sida vid sida rotel 1090 med Krell FPB 200 och de låter definitivt inte lika.
Callisto skrev:Det är lite som om du tar ditt Krell steg och F/E testar det så är jag ganska övertygad om att det klarar sig perfekt. Rotel 1090 klarade sig också perfekt. Slutsats; bägge borde låta likadant (så gott som).
ps: om du litar så blint på F/E metoden förstår jag inte varför du inte säljer din ML och köper en 668:a och får pengar över till andra inköp.
Jag förstår varför inga andra seriösa reviewers gör F/E lyssning
Callisto skrev:Ingvar,
Jag vet inte om du missade mitt inlägg.
Byt ut op-amparna mot
Burr Brown OPA 627
eller mot AD 825.
Det fixar du på en kvart. Låt oss sedan ta diskussionen.
Personer som bytt ut sina op-ampar har ofta upplevt följande
Mer utsträckt diskant.
Basen stramas upp.
Ökad kanalseparation.
Bättre precisionen i ljudbilden, bredare och djupare.
LarsR skrev:8O Jag tolkar det som att du skulle lika gärna sätta på en ferrit ring eller vända på stickproppen!
Callisto skrev:Här är några op-amp som kan bytas ut mot någon av de som jag nämnde med gott resultat.
NJM5532, NE5532, LM318, OPA2134, NJM2114, NJM4558, NJM4560, OPA2132, AD827, OPA2604, LF353, OP275, OPA2604, OP275, AD712
Jag tror det sitter OPA2134 i 668:a
Användare som besöker denna kategori: jockewe och 15 gäster