Svante skrev:Hmm. Får jag formulera om så får vi se om jag förstår. Experimentet som föreslås är alltså att ta en dator, och stoppa en 44100 Hz-fil i magen på den. Och att sedan spela upp den med "ljudkortet" inställt på 96 kHz och använda optiska digitala utgången, kopplad till en annan (eller samma) dator så att man kan spel in en fil i 96 kHz.
Ja det borde gå bra.
Jag har gjort lite snabbtest med uppsampling i OSX vilket var bökigt eftersom jag inte har något lämpligt mätprogram på macken (fick spela fasta frekvenser och upplösning på nivåmätaren var 0,1dB). Jag testade att spela upp sinusar samplade i 44.1KHz med
iTunes med ljudkortet på 96KHz utgångrn kopplad till ingången via TOSLINK och ett mätprogram i den änden. Som det ser ut så har man pritoriterat antialias ordentligt. Speglingarna och dist ligger väl under signalen (ca 100dB under i topparna).
-Men eftersom filtret rundat av -0,3db vid 19KHz, så är det nog inte intressant för LTS att testa. Det krävs nog hyggligt unga öron för att ta det på tonkurvan, dock.
Det inte omöjligt att det innebär en förbättring på en del (många?) ljudkort att låta iTunes uppsampla. -Uppsamplingen verkar ja vara spikrak upp tlll 18.5 KHz och det skadar ju inte om man kan skicka upp ljudkortetsfilterfelen en oktav+ och kanske minska den totala avvikelsen utan extra kostnader annat än någon procent av datorns processorkraft.
Omsamplingen med iTunes 44.1->96KHz tar ungefär 5% processor av 400% (4-kärning i7). För mina öron en perfekt avvägning pris/prestanda!
Tonkurvan:
KHz dB
1 0
---
18 0 (spegelton max peak ca 100dB under signalen)
18,5 0
19 -0,3 (spegelton max peak ca 98dB under signalen)
19,5 -2,4
20 -8,5
21 -44 (spegelton max peak ca -115 dB, alltså 71dB under signalen)
21,8 -111
Uppenbart är att olika program fungerar olika, så om man inte verifierat hur om samplingen funkar med aktuellt program är det en god idé att inte omsampla... VLC har fallit ca 0,1dB vid 17KHz och 0,7dB vid 18KHz med topparna på spegelskräpet 95-100dB under signalen. Långt ifrån någon katastrof, men inte heller perfekt. Det skulle inte vara svårt att förbättra med 1-2 peakfilter, men nu har man inte gjort det, så...
Jag är inte säker på var i systemet omsamplingen sker, men iTunes kör nog bättre filter än default. Jag behöver uppenbarligen utbilda mig i ämnet och ska testa mer när tid finns (så här långt med reservation för ev. misstag).
-På självvald "semester".