Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:OK, killar, jag ser vad ni menar. Kan vi inte i alla fall försöka förstå vad folk - till exempel jag - menar utan att missförstå med flit?

petersteindl skrev:PerStromgren skrev:OK, killar, jag ser vad ni menar. Kan vi inte i alla fall försöka förstå vad folk - till exempel jag - menar utan att missförstå med flit?
Jamen, det är ju precis det vi gör. Vi försöker ju inte förstå vad folk - till exempel du - menar. [ Bild ]
Mvh
Peter
PerStromgren skrev:OK, killar, jag ser vad ni menar. Kan vi inte i alla fall försöka förstå vad folk - till exempel jag - menar utan att missförstå med flit?
Svante skrev:Jag håller med om att det blir enklare att skriva felfritt om man tänker felfritt, men jag ser ganska ofta folk som har koll som skriver som krattor ändå. Jag tror att det handlar om en oförmåga att läsa det man har skrivit med en utomståendes ögon. För att förbättra skrivandet (och den egna förståelsen) brukar jag därför rekommendera folk att lägga undan det man har skrivit ett tag, och läsa det med friska ögon dagen efter (funkar kanske inte på ett forum). Jag brukar också rekommendera folk att försöka missförstå den egna texten. Går det att missförstå den, skriv om!
Svante skrev:
Sen kan man förstås leka med tanken att misslyckandet beror på något, det kan bero på att man inte KAN höra skillnaden, det kan också bero på att man var full. I värderingen av misslyckandet måste man därför känna till förutsättningarna. Ett misslyckande är som sagt ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för god återgivning. Det är alltså en av rutorna som behöver bockas av på en bra apparat. Värdet på bocken beror dock på track record på tidigare lyssningar med samma musik/kringutrustning/lyssnare. Det värdet går inte att fastställa med siffror utan att göra en del ganska löst grundade antaganden.
PerStromgren skrev:Problemet med texter på ett forum är att det är ett mellanting mellan artiklar och en chatt. En artikel skriver nog ingen utan att noga kontrollera den men en chatt får nästan ingen sådan behandling. Var är jag på skalan? Det beror nog på vad jag skriver om, skulle jag tro. Här i tråden känner jag mig påhoppad pga att läsaren inte alls tog hänsyn till kontexten. Skulle jag vara så korkad att jag trodde mig ha bevisad något? Ja, någon kanske tror det, vilket är rätt sårande.
PerStromgren skrev:Här i tråden känner jag mig påhoppad pga att läsaren inte alls tog hänsyn till kontexten. Skulle jag vara så korkad att jag trodde mig ha bevisad något? Ja, någon kanske tror det, vilket är rätt sårande.
Harryup skrev:Tar man 208 som ju anses som i vart fall svårdetektbar i F/E-test så är det ju i den utrusning som den testats i. Hemma hos mig är det inget problem om jag skulle koppla den i diskanten. Nu är det en ytterlighet men ändå ett bevis på att vad man testar i är den uppställning som man använder. Man testar inget annat.
Jag är övertygad om att det inte hörs något brus med "normala" högtalare. Men är 208 svår detekterbar, ja som regel säkert men inte alltid.
sprudel skrev:Svante skrev:Jag håller med om att det blir enklare att skriva felfritt om man tänker felfritt, men jag ser ganska ofta folk som har koll som skriver som krattor ändå. Jag tror att det handlar om en oförmåga att läsa det man har skrivit med en utomståendes ögon. För att förbättra skrivandet (och den egna förståelsen) brukar jag därför rekommendera folk att lägga undan det man har skrivit ett tag, och läsa det med friska ögon dagen efter (funkar kanske inte på ett forum). Jag brukar också rekommendera folk att försöka missförstå den egna texten. Går det att missförstå den, skriv om!
Spännande! Vi observerar och jobbar med samma problematik här. Jag brukar säga till mina elever/studenter att "det skrivna ska vara det tänkta" då vi ofta läser det vi tänker och inte det vi skrivit. Försök läsa med någon annans ögon är ett annat råd.
Du är för tusan en riktigt vaken lärare Svante!
BORIS skrev:Svante skrev:
Sen kan man förstås leka med tanken att misslyckandet beror på något, det kan bero på att man inte KAN höra skillnaden, det kan också bero på att man var full. I värderingen av misslyckandet måste man därför känna till förutsättningarna. Ett misslyckande är som sagt ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för god återgivning. Det är alltså en av rutorna som behöver bockas av på en bra apparat. Värdet på bocken beror dock på track record på tidigare lyssningar med samma musik/kringutrustning/lyssnare. Det värdet går inte att fastställa med siffror utan att göra en del ganska löst grundade antaganden.
Hur var det nu? Det finns ingen värdering i ordet färga när det kommer till ljudåtergivning eller hur var det nu.
Om inget annat kan man ju få uppfattningen när man läser detta att god återgivning är lika med transparent, opåverkad och ofärgad återgivning.
Tycker sådana formuleringar är betydligt värre
Harryup skrev:Tyvärr är det så med faktiskt att är man hängiven eller neutral till F/E och skriver lite fel så händer det inte mycket alltid. Är man inte helt med på att detta är bästa sättet att utvärdera utrustning på så kommer det ältas i varje diskussion att man inte förstår F/E osv. Det kommer också personliga påhopp ibland dolda ibland illa dolda om hur man tänker och andra tänker smart osv. Tyvärr detta är faktiskt på gott och ont.
Jag ser brister i synnerhet i andra led av att framföra resultat som nån väl läste i MoLT. Ett är just att t.ex. Denonreceivers skulle vara transparenta i förstegdelen i vart fall
Jag har om jag minns rätt sett 2807 som utnämd till transparent möjligen. För att sedan lite vagt kommenteras att nja, så var det kanske inte. Efter ett tag så visar det sig att den inte ens testades så. (Med reservation för om det nu var en annan modell.)
Tar man 208 som ju anses som i vart fall svårdetektbar i F/E-test så är det ju i den utrusning som den testats i. Hemma hos mig är det inget problem om jag skulle koppla den i diskanten. Nu är det en ytterlighet men ändå ett bevis på att vad man testar i är den uppställning som man använder. Man testar inget annat.
Jag är övertygad om att det inte hörs något brus med "normala" högtalare. Men är 208 svår detekterbar, ja som regel säkert men inte alltid.
Harryup skrev:Däremot är jag stor anhängare av att F/E skall avdramatiseras och göras tillgängligt till fler än vad som varit hitills. Sen kan ju vem som helst utvärdera vad som är en stor skillnad eller inte. De flesta tycker nog att skillnader mellan högtalare är stora, men kanske att man skall använda ett annat mått när man testar t.ex. försteg. En stor skillnad mellan försteg kommer aldrig låta som om man byter högtalare lite hur som helst. Och en stor skillnad mellan Dacar kommer kanske inte låta som en stor skillnad mellan försteg. Osv. För nästa person kanske skillnaden är försumbar eller inte betydelsefull.
Nattlorden skrev:För inte kan du väl på allvar mena att din diskant klarar att nyttja den fulla effekten ur en 208 och att du behöver det? Och därför är det ju tjänstefel att välja ett sådant slutsteg för den uppgiften. F/E-lyssningen är inte framtagen för att testa felanvändning likaväl som den inte testar svetsning.
Svante skrev:sprudel skrev:Svante skrev:Jag håller med om att det blir enklare att skriva felfritt om man tänker felfritt, men jag ser ganska ofta folk som har koll som skriver som krattor ändå. Jag tror att det handlar om en oförmåga att läsa det man har skrivit med en utomståendes ögon. För att förbättra skrivandet (och den egna förståelsen) brukar jag därför rekommendera folk att lägga undan det man har skrivit ett tag, och läsa det med friska ögon dagen efter (funkar kanske inte på ett forum). Jag brukar också rekommendera folk att försöka missförstå den egna texten. Går det att missförstå den, skriv om!
Spännande! Vi observerar och jobbar med samma problematik här. Jag brukar säga till mina elever/studenter att "det skrivna ska vara det tänkta" då vi ofta läser det vi tänker och inte det vi skrivit. Försök läsa med någon annans ögon är ett annat råd.
Du är för tusan en riktigt vaken lärare Svante!
"Det skrivna ska vara det tänkta." Det där tål en funderare. Du menar det som läsaren tänker då? Alltså att jag ska skriva så att läsaren tänker rätt? Hmm, ja det är kanske klokt, fast jag vill helst kombinera det med att det ska gå att bokstavsläsa också. Det som står ska vara både sant och få läsaren att tänka rätt.
Svante skrev:Ska man förstå testmetodik, och ska man förstå vad ett test egentligen visar så måste man gräva ner sig i sånt här. Och när man har förstått testmetodik så landar man i att FE-lyssning är ett ovanligt sunt sätt att testa återgivningslänkar. Det bara är så, ursäkta.
Eller du pratar om att FE-förespråkare som grupp har sagt... Jag skulle vilja säga att de som har förstått FE-metoden genomgående lämnar öppet för de eventuella fel som metoden har, men att detta sedan tolkas antingen genom att reservationerna plockas bort eller genom att resultaten plockas bort och det fokuseras på bristerna med FE-lyssning (som genomgående finns även i andra metoder).
Men det är väl något grundläggande mäsnkligt det där att förenkla tills det blir begripligt, oavsett om det blir överförenklat eller inte.
BORIS skrev:Hur var det nu? Det finns ingen värdering i ordet färga när det kommer till ljudåtergivning eller hur var det nu.
Om inget annat kan man ju få uppfattningen när man läser detta att god återgivning är lika med transparent, opåverkad och ofärgad återgivning.
Harryup skrev:Apapap, det här är en diskussionsteknik jag inte gillar och som är ganska vanlig på faktiskt. Håller man inte med till fullo så har man inte förstått.
Harryup skrev:Vad jag menade med mitt exempel på högtalare med extremt hög verkningsgrad är ju att det är svårt att göra en test generelll och den uppställning man testar i kan sätta begränsningar. Testar man i ett system med 90 dB/m/W i verningsgrad och spelar nästan fullt ut med testobjektet så kan man både upptäcka saker och/eller missa saker om man jämför med att man spelar på en anläggning med 110dB/m/W i verkningsgrad.
Harryup skrev:Apapap, det här är en diskussionsteknik jag inte gillar och som är ganska vanlig på faktiskt. Håller man inte med till fullo så har man inte förstått.
Harryup skrev:Att hålla med om att F/E är sund har inget med att göra om man tycker att det faktiska praktiska utförandet av just denna test är 100% sund. Jag tycker alltså inte att F/E i LTS regi ger generella svar eftersom ni inte testar alla varianter utan "bara" tar med det som kanske gäller 97% av alla medlemmar. Betyder det verkligen att jag inte förstått?
Harryup skrev:Jag ser förstås praktiska och tidsmässiga hinder för att komma upp till 100% och det skulle ge väldigt få något extra, MEN det betyder inte att man täckt in det med de 97%. Pratar man testmetodik så får man också finna sig i att redovisa och vara öppen för att man inte testar allt i en test.
Harryup skrev:Jag jobbar på ett företag som är ställt under ISO-13485 och vi skulle aldrig få dra så frikostiga slutsatser ur tester.
Jag har för övrigt inte sett att så särskilt många här inne som lämnar det öppet för att LTS tester kan innehålla eventuella fel som finns i metoden, snarare försvaras den med näbbar och klor oftast. Skulle du vilja säga att utifrån det du har skrivit så har dessa personer inte förstått testen då man inte kan ta till sig kritik?
Harryup skrev:Har t.ex. Nattlorden förstått testen då han tycker att jag använder 208 på ett felaktigt sätt? För det felaktiga sättet kommer sig ju av att jag påpekar ett bekymmer med resultatet av F/E och inte hur en 208 låter i diskanten.
Bill50x skrev:Harryup skrev:Apapap, det här är en diskussionsteknik jag inte gillar och som är ganska vanlig på faktiskt. Håller man inte med till fullo så har man inte förstått.
Ett mycket vanligt problem även utanför Faktiskt.se. Vem har inte hört en politiker säga att det dåliga valresultatet beror på att man inte nått ut med sin politik alternativt att "folk" inte förstått vad man sagt/föreslagit/hävdat? Att det är kanske just det "folk" gjort föresvävar dem inte...
Samma sak gäller när man (i detta fall jag) återkommer till en ståndpunkt och någon förklarar "att trots att jag gång efter gång förklarat detta för dig har du inte förstått". Blir en sak mer rätt för att man förklarar/hävdar den fler gånger? Har man inte förstått bara för att man har invändningar mot en synsätt/förklaring?
/ B
Svante skrev:Harryup skrev:Apapap, det här är en diskussionsteknik jag inte gillar och som är ganska vanlig på faktiskt. Håller man inte med till fullo så har man inte förstått.
1.Jag håller i princip med och jag övervägde ganska noga om jag skulle skriva det där eller inte. Jag valde mellan att prata klartext och att inte göra det. Det kändes ärligast att göra det och jag fortsätter i resten av detta inlägg att göra det, ursäkta om det framstår som drygt.
Jag tyckte faktiskt att det gällde just dig, för du argumenterar ofta i samband med FE-tester som att du inte förstår helheten, att andra tester är precis lika drabbade av felen som FE-lyssningar är drabbade av och att du tillskriver FE-lyssningarna saker som ingen i LTS tillskriver dem. Att du tolkar våra tolkningar på ett sätt som är felaktigt. Sorry, men det framstår så för mig när jag läser det du skriver.Harryup skrev:Att hålla med om att F/E är sund har inget med att göra om man tycker att det faktiska praktiska utförandet av just denna test är 100% sund. Jag tycker alltså inte att F/E i LTS regi ger generella svar eftersom ni inte testar alla varianter utan "bara" tar med det som kanske gäller 97% av alla medlemmar. Betyder det verkligen att jag inte förstått?
2.Ja, om du använder det som argument för att AB-lyssning är bättre än FE-lyssning. Då har du inte förstått. AB-lyssning ger inte heller generella svar. Ingen i LTS påstår heller att FE-lyssningarna täcker upp 100% av alla fallen. Även det är en ful argumentationsteknik. Du lägger ord i munnen på LTS som vi aldrig har yttrat. Jag/vi påstår bara att FE-lyssning är det smartaste om man ska testa en apparats förmåga som återgivare isolerat.Harryup skrev:Jag ser förstås praktiska och tidsmässiga hinder för att komma upp till 100% och det skulle ge väldigt få något extra, MEN det betyder inte att man täckt in det med de 97%. Pratar man testmetodik så får man också finna sig i att redovisa och vara öppen för att man inte testar allt i en test.
3....och det är vi inte menar du?Harryup skrev:Jag jobbar på ett företag som är ställt under ISO-13485 och vi skulle aldrig få dra så frikostiga slutsatser ur tester.
Jag har för övrigt inte sett att så särskilt många här inne som lämnar det öppet för att LTS tester kan innehålla eventuella fel som finns i metoden, snarare försvaras den med näbbar och klor oftast. Skulle du vilja säga att utifrån det du har skrivit så har dessa personer inte förstått testen då man inte kan ta till sig kritik?
4.Hmm, nu förstår jag inte vilka personer du menar. De som inte vill göra frikostiga tolkningar av ISO-baserade tester? Det är inte där din förståelsebrist ligger.
Skulle man testa hifi enligt någon norm så skulle den nog stanna i mätningar, tror jag. Det är ett inskränkt sätt att se på hifi. Det är fö vanligt att man har ett testled i slutet av en produktionslina för tex högtalare. Där är det pass/fail som gäller, och passerar den så är den "bra". Är inte det en frikostig slutsats?
Att testa hifi är svårt. Alla tester har brister. FE-lyssningens största brist är att den är såpass tidskrävande. Du får om du vill fokusera på generaliserbarheten, men var försiktig när du jämför den med andra metoder. Granska även de andra metoderna. Gör de samma sak? Om LTS använde dem, skulle resultatet bli lika bra, eller skulle vi kanske bara täcka 5% av läsarna med en AB-lyssning? Jag menar, för hur många står valet just mellan CD-spelare A och B?Harryup skrev:Har t.ex. Nattlorden förstått testen då han tycker att jag använder 208 på ett felaktigt sätt? För det felaktiga sättet kommer sig ju av att jag påpekar ett bekymmer med resultatet av F/E och inte hur en 208 låter i diskanten.
5.Först och främst: Nattlorden är inte med i LTS tekniksektion. Vad han menade får du nog ta med honom, och inte tillskriva LTS. Men har han förstått testen, ja jag vet inte. Om han tror att testen visar att det är fel att använda 208an som förstärkare till ett diskantelement så har han inte förstått testet, för testet testar inte alls det. Fast jag undrar om inte det är något du tillskriver honom. Jag tror inte att han har sagt att testet visar att man inte ska använda en 208a till diskantelement.
6.Så, ursäkta den raka tonen i detta. Ibland tycker jag att det är bra att prata klarspråk.
Xenod skrev:BORIS skrev:Hur var det nu? Det finns ingen värdering i ordet färga när det kommer till ljudåtergivning eller hur var det nu.
Hur menar du nu? Det är väl självklart att apparaterna skall färga så lite som möjligt för att erbjuda god återgivning? Finns ingen värdering i det, det är bara så det är. Blir ju svårt att kalla det återgivning om man förändrat det?
Däremot kan ju någon tycka att en färgande apparat ger fantastiskt gött ljud och därför är rolig/trevlig att ha i kedjan när man lyssnar? Så därmed behöver inte en färgning vara något negativt, precis som du är inne på. Det är upp till den som skall använda prylarna att bedöma hur man vill ha det.
Xenod skrev:BORIS skrev:Hur var det nu? Det finns ingen värdering i ordet färga när det kommer till ljudåtergivning eller hur var det nu.
Hur menar du nu? Det är väl självklart att apparaterna skall färga så lite som möjligt för att erbjuda god återgivning? Finns ingen värdering i det, det är bara så det är. Blir ju svårt att kalla det återgivning om man förändrat det?
Däremot kan ju någon tycka att en färgande apparat ger fantastiskt gött ljud och därför är rolig/trevlig att ha i kedjan när man lyssnar? Så därmed behöver inte en färgning vara något negativt, precis som du är inne på. Det är upp till den som skall använda prylarna att bedöma hur man vill ha det.
Harryup skrev:1. Här behövs ingen ursäkt för rak ton. Är väl bättre det än att blanda in personliga påhopp och annat som man kan få vara med av ifrån andra. Jag har inga som helst problem med vad du skriver Svante.
Däremot så har jag tidigare inte tänkt på en sak som definitivt förvirrat förräns jag såg det senast. Jag skrev missad detektion och tänkte inte på att det betyder olika för oss i just den här debatten. Jag har hela tiden tänkt på det som en missad detektion då det borde varit en detektion. Inte att det var ett av de normala utfallen ifrån testen. Så det har säkert gjort att det sett mycket mera förvirrande ut historiskt än vad det har varit ifrån min sida.
Harryup skrev:2. Nej, har aldrig mig veterligen påstått att vanlig A/B-test (vilket ju F/E är en del av) är bättre. Jag ser båda 2 som olika tester som kompletterar varandra. Däremot ser jag inte att jag klarar mig med en F/E-test gjord av andra i en helt annan anläggning för att vara övertygad om hur en apparat kommer fungera för mig.
Harryup skrev:Vid F/E kan man med ett visst mått av oförsiktighet tyckt sig hittat en vinnare.
Medans man vid vanlig A/B kan tycka att jag lika gärna ha kvar det gamla för det testade objektet ät inte bättre.
Harryup skrev:3. LTS är inte faktiskt, men däremot nästan ibland. Jag är inte medlem längre utan läser bara brottstycken här vad som skrivs av LTS och sen när en del diskuterar här så kan de vara svårt att veta vilken hatt folk har på sig just i det inlägget. Din avatar heter Svante men just i denna fråga så bemöter du mig med "vi". Vem är vi nu?
Jo, jag tolkar det som LTS i just detta svaret. Fast eftersom jag inte har längre någon förstahandsinformation om vad "ni" skriver så kan jag bara läsa vad ett antal LTS medlemmar skriver här. PÅ faktiskt ser jag det som att en del i diskussionerna har mycket svårt att se några begränsningar med F/E men jag kan mycket väl tänka mig att testpanelen på plats är medveten om begränsningar i testförfarandet. Däremot ser jag det som en begränsning att bara testa i en anläggning även om den är mycket kompetent och att konstlasten skall motsvara en högtalare som är svårare än normalhögtalaren. För min högst personliga del är inte resultatet av att driva "normalhögtalare" intressant annat än i basen. Men nu är jag inte någon medlem så vad jag tycker spelar ingen större roll ifs.
Harryup skrev:4. Personerna som avses är de som glatt deltager i F/E-diskussioner på faktiskt på "försvarande sida". Vare sig de är medlemmar i LTS eller inte.
Försvaret många ggr är ganska normalt att F/E just är bättre än A/B men det betyder ju inte att F/E inte går att förfina eller avdramatisera.
Själv skrev jag för ett antal år sedan till en person med mycket god inblick i testförfarandet om vad det skulle kosta om han byggde en adekvat F/E utrustning för mig eftersom jag var intresserad av att testa själv.
Fick aldrig något svar. SÅ jag är inte alls ointresserad av F/E. Bara i utfallet som det är nu för egen del.
Harryup skrev:5. Personligen så ser jag Nattlordens försvar eller vad det nu var för något av F/E-metoden som förvirrat och inte representativt för honom. Men det blev ett bra exempel på att utfallet av F/E kan misstolkas/förvanskas och "måste" försvaras. Jag har aldrig någonstans sett det olämpliga i att driva diskanter med 208:or. Jag tog mitt utfall av min lilla test som att hade F/E gjorts även på högtalare som är mera lättdrivna och med en konstlast som motsvarar lättdrivna högtalare så har jag svårt att se att LTS inte skulle ha ett förbehåll i svaret att 208'an inte är lämplig för extremt lättdriva högtalare men med högtalare med normal verkningsgrad så är den svårdetekterad/omöjlig att detektera med eller utan ombyggnad. Utifrån svaret så med stöd av vad du har skrivit så skulle jag kunna mycket väl dra slutsatsen att Nattlorden inte förstått F/E. Nu tror ja inte det är fallet men det är just vid sådana tillfällen som ordet förstått försvårar kommunikation och också förminskar den andres inlägg.
Harryup skrev:6. Nej ursäkt beviljas inte då det inte behövs någon. Ditt inlägg är rakt och helt befriat ifrån insinuationer och omskrivningar av att jag t.ex. har bristande personlig förståelse osv. vilket tyvärr är en använd teknik här inne gärna kompletterat med referenser till andra gamla trådar som inte har med ämnet att göra . Jag har inga som helst problem med dina inlägg på faktiskt Svante eftersom jag finner dig saklig.
BORIS skrev:Svante skrev:
Hur var det nu? Det finns ingen värdering i ordet färga när det kommer till ljudåtergivning eller hur var det nu.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster