Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Fanns det alltså audiofiler på 1700-talet? Själv tvivlar jag.
Rille skrev:Jag var för en tid sedan ute i glesväxt skog med min sälgpipa och det efterklangssvar jag får av skogen är fantastiskt! Helt annat än i min dämpade vardagsrumsmiljö. Jag väljer därför att spela pipan i gles skog el möjligen vid sandtag el liknande där ekot kan vara inttressant.. självklart är jag då en audiofil.
BORIS skrev:Plussar på Phloam
Annars tycker jag det är intressant med denna naturromantiska vurmen bland audiofiler, viljan att placera audiofilen i skogen verkar vara stor. Nu sitter han i gles skog med en sälgpipa i munnen, ibland lyssnar han på fåglar ibland på stenar. I övriga trådar ges liknande tankar ytterst lite utrymme, ist är det apparater som gäller. Inget konstigt med det, alls. Men när audiofilen ska beskriva sig själv tar han avstånd från sitt ständiga apparatpillande och ger sig ist ut i skogen, eller möjligen ut i en håla i sanden, med en träpinne. Varför?
Sagt det förut, men det framstår som något pretto, och dessutom aningen krystat
trickysaer@sweclockers:
-Audiofil är väl lite som en person som överklockar sin hårdvara i datorn, prestandajägare helt enkelt.
Språket är vad människan gör det till fanns det nån som sa. Såhär säger man på ett annat forum när frågan Vad är en audiofil ställs
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1286487-vad-ar-en-audiofil
IngOehman skrev:En audiofil bryr sig om alla sorters lyssnande och alla jag känner blir lika engagerade om man talar om ljudmiljöfrågor som om inspelningsformat eller tolkningar av ett verk. skarpt pysande dörröppningar på bussar, ljudmiljön på dagis, hur olika motorer låter... Listan kan göras hur lång som helst på saker som audiofiler brukar kontemplera och bry sig om.
Harryup skrev:Tittar man på den engelska wikin så får man följande förklaring;
"An audiophile is a person enthusiastic about high-fidelity sound reproduction".
PerStromgren skrev:Fanns det alltså audiofiler på 1700-talet? Själv tvivlar jag.
JM skrev:Rille skrev:Jag var för en tid sedan ute i glesväxt skog med min sälgpipa och det efterklangssvar jag får av skogen är fantastiskt! Helt annat än i min dämpade vardagsrumsmiljö. Jag väljer därför att spela pipan i gles skog el möjligen vid sandtag el liknande där ekot kan vara inttressant.. självklart är jag då en audiofil.
Nu är du inne på ett intressant område!
Den allmänna uppfattningen är att våra förfäder under årmiljoner tillbringat tiden på savannen. Nu finns det nya indikationer på att så inte var fallet.
Människans ytteröron är inte som antilopens rörliga o kan riktas mot ljudkällan. Audiofilens öron är likt schimpansens relativt fasta o orörliga.
Vi kan med hög precision lokalisera de flesta ljudkällor så länge vi inte befinner oss i ett ekofrittrum. Savannen är nästintill befriad från reflexer och är akustiskt närmast som ett ekofritt rum. Visst kan vi lokalisera ljud i ett ekofritt rum men med lägre precision.
Glesa trädstammar i skogen ger människan en överlägsen lokalisation av ljudkällor och en avsevärt högre överlevnads faktor än på savannen.
Det är mycket lättare att gå och prata med en annan person i en gles skog än på ett öppet fält.
Möjligen kan kunskapen om skogen överföras till hur det optimala lyssningsrummet skall se ut.
Så min fråga blir - hur ser den glesa skogen ut där vi har det optimala hörandet av akustisk musik?
Människan har alltid genom årmiljonerna varit audiofil av överlevnadsskäl.
JM
PerStromgren skrev:Jag tycker att vi rätt tydligt har kommit fram till att audiofil har med hifi att göra. Argumentet att ordet härstammar från att "vän av lyssning" (eller att höra) tappar ju sin tyngd så snart man jämför med pedofil och homofil som diskuterats ovan. Peters utläggning om audiofilskivor är också tydlig.
Förresten, är det någon som INTE gillar att höra eller lyssna?
PerStromgren skrev:Jag tycker att vi rätt tydligt har kommit fram till att audiofil har med hifi att göra.
Argumentet att ordet härstammar från att "vän av lyssning" (eller att höra) tappar ju sin tyngd så snart man jämför med pedofil och homofil som diskuterats ovan.
Tarzan skrev:Folk som är döva från födseln?

RogerJoensson skrev:PerStromgren skrev:Jag tycker att vi rätt tydligt har kommit fram till att audiofil har med hifi att göra.
Det får nog bli något sådant. Tyvärr.
RogerJoensson skrev:PerStromgren skrev:Argumentet att ordet härstammar från att "vän av lyssning" (eller att höra) tappar ju sin tyngd så snart man jämför med pedofil och homofil som diskuterats ovan.
Varför skulle det tappa sin tyngd? Bortsett från att pedofil och homofil beskriver sexuellt intresse, en koppling som nog få gör med audiofili, så borde det, om man bryter ner orden betyda ungefär; intresse eller kärlek till ljud. Vad i ordet skulle indikera att det skulle det ha med ljudåtergivningsutrustning att göra?
Eller missförstod jag ditt argument?
pinnen skrev:En del ljud är rent obehagliga. Därför är jag inte audiofil.
En del musik är också obehaglig. För mig.
IngOehman skrev:pinnen skrev:En del ljud är rent obehagliga. Därför är jag inte audiofil.
Om du är audiofil eller inte får du bedöma själv, självklart. Men att man inte gillar alla ljud är inte diskvalificerande.
Snarare är det diskvalificerande att inte bry sig. Audiofiler, alla jag stött på, bryr sig väldigt mycket om ljuden de lyssnar på, och om sin egen hörsel. Det är ju nästan det som är grejen - att vara så lyssningsintresserad att man bryr sig maximalt om mycket som har med detta att göra, även sekundärt.
Lite som människor som tycker om att äta - de bryr sig som regel mera om vad de äter än de som ser ätandet mera som ett nödvändigt ont. Eller tänk en fågelskådare som struntar i vad de får syn på.
Vh, iö
ante_77 skrev:IngOehman skrev:pinnen skrev:En del ljud är rent obehagliga. Därför är jag inte audiofil.
Om du är audiofil eller inte får du bedöma själv, självklart. Men att man inte gillar alla ljud är inte diskvalificerande.
Snarare är det diskvalificerande att inte bry sig. Audiofiler, alla jag stött på, bryr sig väldigt mycket om ljuden de lyssnar på, och om sin egen hörsel. Det är ju nästan det som är grejen - att vara så lyssningsintresserad att man bryr sig maximalt om mycket som har med detta att göra, även sekundärt.
Lite som människor som tycker om att äta - de bryr sig som regel mera om vad de äter än de som ser ätandet mera som ett nödvändigt ont. Eller tänk en fågelskådare som struntar i vad de får syn på.
Vh, iö
Fast de flesta människor gillar nog att kunna höra. Då kvalificerar alla in sig som audiofiler, så länge dom hör.
bootstrap skrev:Audiofil har jag uppfattat som synonymt med hifi-intresse (att på något sätt bry sig om hur det låter hemna), men inte uteslutande.
Säger jag att jag är audiofil till en person så antar denne att jag har en dyr stereo och har silver i kablarna. Dvs om personen har hört ordet förr. Men jag får erkänna att jag brukar inte presentera mig som audiofil så jag har ingen kvantitativ erfarenhet.
Används ordet audiofil idag i andra sammanhang än hifi?
hifikg skrev:Audiofiler köper jag av HD Tracks
Rille skrev:ante_77 skrev:IngOehman skrev:Om du är audiofil eller inte får du bedöma själv, självklart. Men att man inte gillar alla ljud är inte diskvalificerande.
Vh, iö
Fast de flesta människor gillar nog att kunna höra. Då kvalificerar alla in sig som audiofiler, så länge dom hör.
Nej att aktivt lyssna och inte bara att höra, och att gilla att lyssna på mer än bara inspelad musik.. Jag tänker på när jag var i elektronstudion och det bjöds att lyssna på vad de benämde som musik och jag benämde som konstiga ljud. Intressant var det och lågdistande med bitvis mycket stor ljudbild/mycket reverb och fasvridningar.. Att bara höra kan vem som helst med fungerande hörselorgan. Att lyssna aktivt och gilla vad man hör av olika anledningar det anser jag att det handlar om. Fast jag förstår hur du menar.. Att bara gilla att kunna höra, nej de är tveksamt att de kvalar in i min definition. Det krävs mer eftertanke från mig.
pinnen skrev:Snarare är det diskvalificerande att inte bry sig. Audiofiler, alla jag stött på, bryr sig väldigt mycket om ljuden de lyssnar på, och om sin egen hörsel. Det är ju nästan det som är grejen - att vara så lyssningsintresserad att man bryr sig maximalt om mycket som har med detta att göra, även sekundärt.
Jag bryr mig mycket om ljud. Jag älskar ex att knalla omkring i naturen och lyssna till skogens alla ljud eller när jag fiskar så är det avkopplande med vågskvalp mm. Jag tycker att det är märkligt att se alla dessa gångare och tom fiskare som alltid måste lyssna på musik när dom knallar omkring eller utövar sin hobby. Mycket märkligt. Fast det är ändå märkligare med alla dessa människor som hela tiden måste kolla sin smartphone så dom inte missar någon fb status eller vad dom nu tittar på.![]()
Jag förstår vad du menar IÖ och håller med om det mesta du skriver utom det där med etiketten audiofil. Jag vill inte ha den etiketten men det är helt ok om andra vill ha den
ante_77 skrev:Rille skrev:ante_77 skrev:
Nej att aktivt lyssna och inte bara att höra, och att gilla att lyssna på mer än bara inspelad musik.. Jag tänker på när jag var i elektronstudion och det bjöds att lyssna på vad de benämde som musik och jag benämde som konstiga ljud. Intressant var det och lågdistande med bitvis mycket stor ljudbild/mycket reverb och fasvridningar.. Att bara höra kan vem som helst med fungerande hörselorgan. Att lyssna aktivt och gilla vad man hör av olika anledningar det anser jag att det handlar om. Fast jag förstår hur du menar.. Att bara gilla att kunna höra, nej de är tveksamt att de kvalar in i min definition. Det krävs mer eftertanke från mig.
Då tystnad kan vara väldigt skönt, så kvalar jag inte in.
Sedan så gillar jag inte ljudet av crashsymbaler.
ante_77 skrev:De flesta människor gillar ljud och tycker t.o.m att många ljud är spännande.
Behöver man alltså analysera ljuden för att klassas som audiofil?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster