High End Mässan 2016 - 20-21 Feb

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: High End Mässan 2016 - 20-21 Feb

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-02-28 12:38

petersteindl skrev:Det verkar som det är lätt för en del att hamna lite fel i tänket. Det är som att köra bil och hamna fel och köra i diket och totalkvadda bilen för att därefter få upp bilen ur diket, fortsätta köra med den kvaddade bilen med så hög hastighet som möjligt och klaga på vägarna som ju borde vara konstruerade så att totalkvaddade bilar kan köra så bra som möjligt på vägarna.

Låt säga att man har skivor med inspelningar som man tycker låter bra. Låt säga att det finns totalt söndermastrade sådana inspelningar på skiva.

Då verkar det som tankegångarna är så här hos somliga:
Somliga forumnissar skrev: Låt oss ta med de mest usla söndermastrade skivorna som vi kan få fram så att vi med dessa totalusla skivor kan gå på mässor och spela dessa på högsta volym och det system som dessa totalusla skivor låter bäst på bedöms av nissarna som bästa systemet.

I princip skulle det måhända kunna vara så för just dessa nissar. Det är väl ok. Men varför försöka pådyvla alla om att denna metod på något sätt skulle vara universell? Och varför måste man bygga vägar för totalkvaddade bilar?

För mig är sådana forumnisseresonemang en total tankegroda som inte har något med god ljudåtergivning att göra och definitivt inget med entertainment.

Personligen väljer jag att lyssna på de skivor som inte är söndermastrade. :) Därför väljer jag att spela ickeuslaskivor.

Med vänlig hälsning
Peter

Det är under din värdighet Peter att raljera på den viset.
Dessutom har var jag kan se, ingen i tråden snackat om att vilja göra det du påstår.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-02-28 12:41

IngOehman skrev:Jag spelar även totalt söndermastrad musik, för att jag tycker om musiken. Det finns nästan ingen gräns för hur illaljudande inspelningar som jag ändå gärna lyssnar på, kan vara, om jag gillar musiken.

Jag tycker helt enkelt att det är viktigt att skilja mellan musik och ljudkvalitet, i resonemanget. Och kanske är det lite det som sportbilsentusiasten är inne på? Eller rättare sagt - han ser ju inte ut att skilja mellan dem - men på ett annat sätt än du. :)

Du spelar inte söndermastrad musik skriver du - han spelar inte musik som han inte gillar (hur bra den än låter) om jag får gissa.

Och jag är nog mest som han, när det gäller vad/hur och varför jag väljer som jag väljer. Jag menar, om man gillar en låt så vill man ju spela den, och ljudkvaliteten är ju vad den är. Eller jag skall inte skriva "man", jag menar jag.

På pricken!!!
Jag spelar musik jag gillar. Klart det är en stor fördel om det låter bra ljudmässigt, men det är ändå det musikaliska budskapet från artisten man lyssnar på.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-02-28 12:44

petersteindl skrev:Ponera följande: Du skall spela två och endast två låtar för publik då du demar ett system på mässa för att visa systemets förträfflighet.

Nu får du välja två av dessa fyra skivor.

Skiva 1.) Musik A (bra musik) där ljudet inte är söndermastrat.
Skiva 2.) Musik A (bra musik) där ljudet är söndermastrat.
Skiva 3.) Musik B (bra musik) där ljudet inte är söndermastrat.
Skiva 4.) Musik C (bra musik) där ljudet är söndermastrat.

Musik A finns i dessa 2 ovanstående versioner. Musik B finns endast i denna ovanstående version. Musik C finns endast i denna ovanstående version.

Vilka två av ovanstående skivor väljer du att spela från?

Jag väljer att spela från skiva 1 och från skiva 3.

Enkelt val för mig.
Jag spelar den inspelning åhörarna vill höra givetvis! Vill de höra A kan man dessutom visa dom hur anläggningen KAN återge skillnaden mellan skiva 1 och 2.
I ett bra system ska skillnaden höras tydligt = bra test.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-02-28 12:51

petersteindl skrev:
BORIS skrev:Mmm, mässdemonstratörer är ena hårdingar

Om det är så att du är alldeles fenomenal på att hitta ny intressant musik kan du väl dela med dig här också någon gång. Sen är det ju så att inte alla tycker lika såklart men vore iaf intressant att höra vad du grävt fram bland det som getts ut senaste, säg fem åren.

Njae, man blir dock hårdhudad efter en uppsjö av demon på mässor. Man gör ett jobb. Ibland lyckas man bra, ibland sämre.

Bra förslag. Vi får se vad jag hittar på och kan gräva fram. För mig behöver tidpunkten för inspelning inte vara de senaste åren. Det finns även rätt okända och udda guldkorn som spelats in dessförinnan.

Med vänlig hälsning
Peter

Hoppas du inte blivit allt för desillusionerad av det hårda livet som mässutställare

Tanken var annars att det gärna får vara hyfsat nyutgiven musik, många av audiofil-dängorna som nämnts är trots allt 30-40 år gamla så lite nytt blod vore uppfriskande

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-02-28 12:59

mrGaskill skrev:Jag tror du är inne på rätt spår där med att vissa vill att det ska låta på ett visst sätt. Skitigt, lite trasigt, distat, grovt, rått och brutalt. Som ett konstnärligt uttryck. Sen huruvida man skulle kunna få det att låta "bättre" och rått och så ändå, med rent och fint ljud, det kanske är svårt. Jag vet inte.

Ja så är det troligen.
Om man hör just Death Magnetic på olika anläggningar blir det uppenbart att vissa anläggningar har OLIKA förmåga att återge denna kakafoni av hårda och distade ljud. Vissa återger en röra av oljud. Det ÄR det inte på ett verkligt bra system. Då hör man att Metallica har en tanke med hur de spelar...hur de mixat...hur de vridit till mixen...
Ur röran av dist framträder ett artisteri. Helt oväntat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-28 14:23

sportbilsentusiasten skrev:
petersteindl skrev:Ponera följande: Du skall spela två och endast två låtar för publik då du demar ett system på mässa för att visa systemets förträfflighet.

Nu får du välja två av dessa fyra skivor.

Skiva 1.) Musik A (bra musik) där ljudet inte är söndermastrat.
Skiva 2.) Musik A (bra musik) där ljudet är söndermastrat.
Skiva 3.) Musik B (bra musik) där ljudet inte är söndermastrat.
Skiva 4.) Musik C (bra musik) där ljudet är söndermastrat.

Musik A finns i dessa 2 ovanstående versioner. Musik B finns endast i denna ovanstående version. Musik C finns endast i denna ovanstående version.

Vilka två av ovanstående skivor väljer du att spela från?

Jag väljer att spela från skiva 1 och från skiva 3.

Enkelt val för mig.
Jag spelar den inspelning åhörarna vill höra givetvis! Vill de höra A kan man dessutom visa dom hur anläggningen KAN återge skillnaden mellan skiva 1 och 2.
I ett bra system ska skillnaden höras tydligt = bra test.

Du har mycket att lära innan du kan jobba i branschen på ett förtjänstfullt sätt, åtminstone vad gäller att dema produkter på mässor. Ibland får man lära sig den hårda skolan och då gäller Übung macht den Meister.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-28 14:24

petersteindl skrev:Det verkar som det är lätt för en del att hamna lite fel i tänket. Det är som att köra bil och hamna fel och köra i diket och totalkvadda bilen för att därefter få upp bilen ur diket, fortsätta köra med den kvaddade bilen med så hög hastighet som möjligt och klaga på vägarna som ju borde vara konstruerade så att totalkvaddade bilar kan köra så bra som möjligt på vägarna.

Låt säga att man har skivor med inspelningar som man tycker låter bra. Låt säga att det finns totalt söndermastrade sådana inspelningar på skiva.

Då verkar det som tankegångarna är så här hos somliga:
Somliga forumnissar skrev: Låt oss ta med de mest usla söndermastrade skivorna som vi kan få fram så att vi med dessa totalusla skivor kan gå på mässor och spela dessa på högsta volym och det system som dessa totalusla skivor låter bäst på bedöms av nissarna som bästa systemet.

I princip skulle det måhända kunna vara så för just dessa nissar. Det är väl ok. Men varför försöka pådyvla alla om att denna metod på något sätt skulle vara universell? Och varför måste man bygga vägar för totalkvaddade bilar?

För mig är sådana forumnisseresonemang en total tankegroda som inte har något med god ljudåtergivning att göra och definitivt inget med entertainment.

Personligen väljer jag att lyssna på de skivor som inte är söndermastrade. :) Därför väljer jag att spela ickeuslaskivor.

Med vänlig hälsning
Peter

Det är under din värdighet Peter att raljera på den viset.
Dessutom har var jag kan se, ingen i tråden snackat om att vilja göra det du påstår.

Då tycker jag du skall läsa tråden igen och göra en konsekvensanalys av det som sägs.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-02-28 17:42

petersteindl skrev:Du har mycket att lära innan du kan jobba i branschen på ett förtjänstfullt sätt, åtminstone vad gäller att dema produkter på mässor. Ibland får man lära sig den hårda skolan och då gäller Übung macht den Meister.

Ja har säkert massor att lära, och håller med om övning.
Men jag tror alla typer av försäljning har sin plats. :wink:

ninecats

Inläggav ninecats » 2016-02-28 17:47

Någon som vet vad nya Technics SL 1200 kommer att kosta?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-02-28 17:53

petersteindl skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Det är under din värdighet Peter att raljera på den viset.

Då tycker jag du skall läsa tråden igen och göra en konsekvensanalys av det som sägs.

Man kan ha olika uppfattning av vad som skrivs. Och debatera utan att raljera. Anser jag.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-28 18:37

petersteindl skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Det är under din värdighet Peter att raljera på den viset.

Man kan ha olika uppfattning av vad som skrivs. Och debatera utan att raljera. Anser jag.

+1

En del verkar det mindre lämpligt att lyssna på också eftersom de inte verkar få ut något på marknaden ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-28 19:05

MagnusÖstberg skrev:En del verkar det mindre lämpligt att lyssna på också eftersom de inte verkar få ut något på marknaden ;)

På tal om raljera, det där var väl onödigt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-28 19:06

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:

+1

En del verkar det mindre lämpligt att lyssna på också eftersom de inte verkar få ut något på marknaden ;)

Magnus, varöfr är det så svårt för dig att skilja på sakfrågor och personfrågor? Du gör denna typ av inlägg rätt så ofta.
Det där var en riktigt otrevlig känga till Peter. Håll dig till ämnet!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-28 19:21

Du tyckte jag raljerade?

Peter har inga problem med att ta det där med en klackspark.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-28 19:54

PerStromgren skrev:
MagnusÖstberg skrev:En del verkar det mindre lämpligt att lyssna på också eftersom de inte verkar få ut något på marknaden ;)

På tal om raljera, det där var väl onödigt?

Ta det lugnt. Det är synd om pöjken. Han begriper inte bättre. Han har ännu inte lärt sig att se skillnad på produktionsrelaterade problem kontra att demo på mässa. Det är inte alla förunnat att fatta sånt. Grabben har heller ingen erfarenhet av att dema på mässor. Det skall han i och för sig vara glad över. I och för sig blir det ju lite svårt att förvänta sig några kloka ord i frågan från pellejönsare, men ha förhoppning, han lär sig nog såsmåningom. :wink: 8)

Med ytterst dryga hälsningar :twisted:
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-28 19:58

:D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-02-28 22:31

ninecats skrev:Någon som vet vad nya Technics SL 1200 kommer att kosta?

Siffran 4000 dollar har nämnts.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-02-28 22:46

Conan skrev:

det är för den limiterade upplagan som bara finns i 1200 exemplar.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-02-29 01:52

Panelguy skrev:Jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara ypperligt att testa system med dåligt inspelad musik. Om ett system inte "klarar av" de dåliga inspelningarna beror det i min värld på att systemet visar upp alla brister i dessa inspelningar till skillnad från andra (sämre) system (där musiken t.o.m kanske låter bra) där bristerna inte avslöjas på samma sätt. Det är okey att titta på en gammal tjock-TV på 14" via det analoga kabelnätet men försöker man göra detsamma via en större högupplöst skärm så inser man snabbt att det krävs en digitalbox och helst med HD-kvalitet.

Nej, det är inte felen i inspelningen systemet visar upp, det är musiken som visar att systemet, t ex högtalarna, inte kan återge musiken utan att ljudet t ex distar, komprimerar, eller dyl.
Många "audiofil-högtalare" är helt enkelt för usla.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-02-29 02:00

Goldfinger skrev:Dålig Inspelningskvalité ser jag i sig inte vara en prövande faktor, däremot kan komplexiteten hos ett musikstycke vara det.

En komprimering ställer snarare lägre krav på uppspelningsutrustningen.

Nej, det behöver inte alls ställa lägre krav, utan kan ställa högre. Rätt många element ger upp vid tämligen låg effekt av dynamiskt komprimerad musik.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-02-29 02:05

Många drar in bild som jämförelse. Det är bra, för när det gäller att jämföra hur komprimeringen, codec, etc så ställer en väldigt korning bild högre krav än en ny "slät" digitalinspelad bild (den kan ställa andra krav). Så en väldigt "sunkig" 16 mm film kan ställa stora krav för att inte se illa ut.
Samma med musik, även musik med "sämre" ljud, kan ställa höga krav på återgivningen för att det ska låta bra.

ninecats

Inläggav ninecats » 2016-02-29 03:36

Conan skrev:

Hoppsan, vet du om det syftar på den begränsade eller den "vanliga"?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-29 09:09

Tompa_39 skrev:Jag upptäckte iallafall en intressant skiva jag inte hört.
Inne i ELAC rummet och spelandes på AJ's B5:or:

[ YouTube ]

Den var bra!!

Henrik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-29 11:32

Fast Boris är ju mässjazz redan innan den blivit känd. Så var det inte med Keith don't go som så att säga arbetat sig in i genren.
För vissa upplevs Boris som bra. Andra anser att om den istället varit söndermastrad och distad hade den varit bättre att dema med mässor.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-29 13:20

Ursäkta Peter, mässjazz eller inte men jag tyckte den var bra. Sen har du säkert rätt i att
den är mastrad. Synd att man inte kan välja omastrad istället.

Henrik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-29 14:51

nuffe skrev:Ursäkta Peter, mässjazz eller inte men jag tyckte den var bra. Sen har du säkert rätt i att
den är mastrad. Synd att man inte kan välja omastrad istället.

Henrik

Jag tycker också den verkar bra så jag har beställt CDn. Jag tror inte den är söndermastrad, annars hade jag inte beställt den.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-02-29 14:55

music4ever skrev:Många drar in bild som jämförelse. Det är bra, för när det gäller att jämföra hur komprimeringen, codec, etc så ställer en väldigt korning bild högre krav än en ny "slät" digitalinspelad bild (den kan ställa andra krav). Så en väldigt "sunkig" 16 mm film kan ställa stora krav för att inte se illa ut.
Samma med musik, även musik med "sämre" ljud, kan ställa höga krav på återgivningen för att det ska låta bra.

Tror du blandar ihop "snålkodning" med dynamisk kompression nu. Ska man dra en bildliknelse så är dynamisk kompression snarare att likna vid att man drar i kontrastreglaget i något bildredigeringsprogram så man blåser ut högdagrar och skuggor. Har man väl gjort det finns det ingen skärm (eller element) som kan återskapa detaljerna som gått förlorade.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-02-29 15:00

music4ever skrev:
Panelguy skrev:Jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara ypperligt att testa system med dåligt inspelad musik. Om ett system inte "klarar av" de dåliga inspelningarna beror det i min värld på att systemet visar upp alla brister i dessa inspelningar till skillnad från andra (sämre) system (där musiken t.o.m kanske låter bra) där bristerna inte avslöjas på samma sätt. Det är okey att titta på en gammal tjock-TV på 14" via det analoga kabelnätet men försöker man göra detsamma via en större högupplöst skärm så inser man snabbt att det krävs en digitalbox och helst med HD-kvalitet.

Nej, det är inte felen i inspelningen systemet visar upp, det är musiken som visar att systemet, t ex högtalarna, inte kan återge musiken utan att ljudet t ex distar, komprimerar, eller dyl.

Det kan vara bägge alternativen, t.o.m inom samma musikstycke.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-02-29 15:45

joakimfors skrev:Tror du blandar ihop "snålkodning" med dynamisk kompression nu. Ska man dra en bildliknelse så är dynamisk kompression snarare att likna vid att man drar i kontrastreglaget i något bildredigeringsprogram så man blåser ut högdagrar och skuggor. Har man väl gjort det finns det ingen skärm (eller element) som kan återskapa detaljerna som gått förlorade.

Nej, det gör jag inte.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-29 16:20

music4ever skrev:
Goldfinger skrev:Dålig Inspelningskvalité ser jag i sig inte vara en prövande faktor, däremot kan komplexiteten hos ett musikstycke vara det.

En komprimering ställer snarare lägre krav på uppspelningsutrustningen.

Nej, det behöver inte alls ställa lägre krav, utan kan ställa högre. Rätt många element ger upp vid tämligen låg effekt av dynamiskt komprimerad musik.

Ja, i synnerhet i kombination med några starköl; då blir örat litet mer förlåtande, volymen åker upp och så även värmeutvecklingen i talspolen. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi