Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:När det gäller vinylens HF-egenskaper: Eftersom praktiskt taget alla graververk digitaliserar signalen (16/44,1) för att kunna fördröja den så att spårframmatningen skall fungera, kan man diskutera om vinyl (som graverprocessen ser ut) verkligen sträcker sig högre upp i frekvens än CD...
Vh, iö
Bill50x skrev:...för mig känns det inte som att det är brist på teknisk kompetens. Snarare en anpassning till "den breda massan" som inte har några kvalitetskrav utan vill att det ska låta häftigt i sunkig utrustning.
Morello skrev:Huga, jag gillar inte riktigt de där med att staten ska reglera nivån, ehuru jag skulle uppskatta de konsekvenser det i praktiken torde innebära.
Almen skrev:torbod: kompression på sång, trummor och gitarrer är, som du säger en del av instrumentsoundet hos många grupper, och det tycker jag inte är så mycket att säga om.
Det viktiga är, tycker jag, att förhindra slutmastring/komprimering av någorlunda dynamiskt grundmaterial.
subjektivisten skrev:IngOehman, Sant. Jag blev lite väl sur. Men med tanke på att av hans 75 inlägg så har dom flesta handlat om samma sak och ifrågasätta allt jag skriver och lägger upp så blir man ju lite lack![]()
Jag bryr mig faktiskt inte, jag lägger upp. Håller inte folk med, fine. Men det ändrar inte när jag lyssnar så tycker jag så
Huga, jag gillar inte riktigt de där med att staten ska reglera nivån, ehuru jag skulle uppskatta de konsekvenser det i praktiken torde innebära
IngOehman skrev:
[Menar du att man skall få modulera hur mycket som helst?![]()
Vh, iö
RogerJoensson skrev:Jag har reagerat på ditt helhjärtade men ensidiga förtjusning att i varje läge bevisa att vinylutgåvorna låter bäst och inte något fall har du gått med på att en Cd-version kan låta lika bra eller tom bättre.
IngOehman skrev:Om man låter den breda massan få lyssna på dynamiskt oskadade produktioner vid sidan av sådana som skadats dynamiskt med konvantionella mastring - så föredrar pratiskt taget ALLA den okomprimerade!
subjektivisten skrev:
perstromgren skrev:Har du linjär nivåskala? Om du vill visa på dynamik vore det väl bättre med en logaritmisk? Eller missförstår jag något?
subjektivisten skrev:Detta är ett av dom bättre spåren, efter normalisering -3db
[img]Detta är alltså bra och dynamisk musik
subjektivisten skrev:Detta är alltså bra och dynamisk musik

Morello skrev:Den är logaritmisk.
Bill50x skrev:Man får inte glömma tidsaxeln. Nästan alla skivor ser ut så här om man visar en hel CD. Nu är ju inte det fallet här.

BACH skrev:Alla har nog inte klart för sig vad begreppet betyder, tror jag.![]()
Eller så hör dom inte att ljudet är komprimerat, utan tycker att det låter dynamiskt i stället!![]()
Det kanske är det som kallas guldöron!![]()
Vh
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster