Moderator: Redaktörer
NADifierad skrev:Speakon är smidiga.
Ett moment 22 i sammanhanget är att de ansluter mot kabeln med en klämmande skruv. På samma sätt som i en kopplingsplint ( sockerbit).
Då tycker jag att man är tillbaka på ruta ett, med tvinnad kabelända i polskruv.
Svante skrev:Entrådighet som den i normalfallet yttrar sig, ger noll fördelar som högtalarkabel men vissa praktiska nackdelar i form av styvhet, som det kostar typ gratis att slippa (ingen signifikant extrakostnad).
Då är det som jag ser det en ickefråga. Valet är enkelt, men inte så viktigt.
Svante skrev:Det enkla sättet att vara på säkra sidan är att låta bli knivbananer och göra ordentliga lödningar i stället. Det kostar liksom ingenting och gör att man slipper fundera på om längsimpedansmodulationen i knivbananer är ett problem.
RogerJoensson skrev:Varför kontakter över huvud taget? Det allra bästa är så klart att löda fast sina EKK direkt i högtalar och förstärkarterminalerna!
Svante skrev:...gör att man slipper fundera på om längsimpedansmodulationen i knivbananer är ett problem.
hifikg skrev:Svante skrev:...gör att man slipper fundera på om längsimpedansmodulationen i knivbananer är ett problem.
Bra lösning, just den frågan håller mig ofta vaken på nätterna...
RogerJoensson skrev:
Det allra bästa är så klart att löda fast sina EKK direkt i högtalar och förstärkarterminalerna!
paa skrev:Är det någon som vet varför det inte är ovanligt att intresserade lyssnare anser att enkardeliga kablar låter renare än flerkardeliga?
Det vore intressant med ett svar som låter bli att raljera över vad det inte kan bero på.
hifikg skrev:paa skrev:Är det någon som vet varför det inte är ovanligt att intresserade lyssnare anser att enkardeliga kablar låter renare än flerkardeliga?
Det vore intressant med ett svar som låter bli att raljera över vad det inte kan bero på.
Hur vet du att det är så? Jag gissar att de flesta lyssnar utan en tanke på antalet kardeler. På sistlidna mässa t ex njöt jag av en massa musik och efter en god lunch tyckte jag att nästan allt lät bra. Ovanligt. Jag är ganska intresserad. Min polare är rätt intresserad. Ingen av oss ägnade en tanke åt antalet kardeler. Gör folk det menar du?
Bill50x skrev:Svante skrev:Det enkla sättet att vara på säkra sidan är att låta bli knivbananer och göra ordentliga lödningar i stället. Det kostar liksom ingenting och gör att man slipper fundera på om längsimpedansmodulationen i knivbananer är ett problem.
Det går att misslyckas med lödningar ocksåPersonligen är jag dock anhängare av (ordentligt gjorda) lödningar, det känns säkrare. Men man måste ha en avlastning så man inte får böjningar där tennet slutar utmed kabeln, annars kommer man relativt snabbt få problem. Och det är lite tricky att löda kontakter eftersom de ofta består av plast i de isolerande delarna. Skolmetoden att använda en svag lödpenna och hetta upp metalldelarna tills man kan påföra tenn är totalt förkastlig. Resultatet är en förstörd kontakt.
/ B
paa skrev:hifikg skrev:paa skrev:Är det någon som vet varför det inte är ovanligt att intresserade lyssnare anser att enkardeliga kablar låter renare än flerkardeliga?
Hur vet du att det är så? Jag gissar att de flesta lyssnar utan en tanke på antalet kardeler. På sistlidna mässa t ex njöt jag av en massa musik och efter en god lunch tyckte jag att nästan allt lät bra. Ovanligt. Jag är ganska intresserad. Min polare är rätt intresserad. Ingen av oss ägnade en tanke åt antalet kardeler. Gör folk det menar du?
Jag menar en del intresserade, men inga ointresserade. Kanske en onödig detalj i sammanhanget?
RogerJoensson skrev:Ja, en ordentligt stark lödpenna och kort lödtid är mycket bättre. Om man förtennar innan så klarar sig plasten ännu bättre.
Varför kontakter över huvud taget? Det allra bästa är så klart att löda fast sina EKK direkt i högtalar och förstärkarterminalerna!
IngOehman skrev:Inga, hoppas jag.
Tråkiga saker vill man ju utreda snabbt så man kan göra rätt val och sedan slippa tänka på det igen.
paa skrev:Är det någon som vet varför det inte är ovanligt att intresserade lyssnare anser att enkardeliga kablar låter renare än flerkardeliga?
Morello skrev:Ingvar skrev: "En intressant blindlyssning som gjordes i Göteborg i början av 80-talet lyckades till och med visa att lyssnarna på två likartade (samma area, samma längd, samma ledaravstånd, samma kontakter) flerkardeliga kablar, konsekvent föredrog den ena - den vars kardeler var förtennta. Räknar man inte på det finns det skäl att tro att förtennad yta kan minska tvärimpedansmodulation. "
Vilka genomförde detta test och var kan man ta del av resultatet?
Användare som besöker denna kategori: HakanC och 14 gäster