RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Hifikg, jag tror jag har sett ett litet mönster i de förslag du brukar ge när det för dig kommer till välljud, de inspelningarna brukar ha en tydlig upptagning av rumsljuds som även lockar in mig som lyssnare. När man lyssnar på Muddy Waters "Good Morning Little School Girl" eller din favorit-skiva "Jazz at the Pawnshop" så är en väsentlig del av behållningen i dessa inspelningar just det man hör av rummet.
Samma sak hör jag i sprudels förslag, "Bridge over Troubled Water (Demo Take 6)" med Simon & Garfunkel. Den har också ett tydligt äkta okonstlat rumsljud som halvt om halvt är bortappat i slutversionen.
I fallet Muddy Waters är jag inte säker på hur mycket av rumsljudet som är äkta. Nivåerna mellan instrument och sång är lite si och så, rösten uppskruvad. Efterklangen på rösten tycker jag ibland skiljer sig mot den hos instrumenten. Det är musik i min smak och jag tar in som den är.
Jag tycker rumsljuden låter äkta men de olika instrumenten och sången kan ju alla vara inspelade i olika rum eller i samma rum men med avskiljare för att slippa blödningar. Alla element kan ju även ha sina egna rumsupptagningar där man haft fritt att reglera även dessa i nivå så som de behagade.
Bara så det inte missförstås, då jag säger "äkta rumsljud" så menar jag inte att en eller flera mikrofoner nödvändigtvis behöver fånga hela bandet inklusive sång i sin helhet, både instrument och sång kan mycket väl spelas in i enskilda rum med enskilda rumsupptagningar och panoreras så som det passar bäst.
På låten "Good Morning Little School Girl" tror jag att det är enskilda rumsmickar som troligtvis är från enskilda rum, sedan panorerade och nivåanpassade så som de ville ha det vid mixning.
Ted_B skrev:RogerGustavsson skrev:
Den sistnämnda tycker jag mig höra att Garfunkel står i ett sångbås och att pianot står i ett större rum. Så låter det i mina enkla lurar på jobbet. Albumversionen av samma låt har mera tillagd efterklang och ger ett annat intryck. Tycker om musiken så då lyssnar jag inte direkt på hur det låter. Stör mig annars på när det låter som olika instrument är inspelade i olika rum och sedan sammanförda. Är musiken intressant sväljer jag det oavsett.
Jag får också intrycket att de inte är inspelade i samma rum utan ihoplagda efteråt. De har inte alls samma klang.
Jag tror precis som er att det är olika rum. Sången verkar vara inspelad i ett mindre rum som är klart mer dämpat, det låter som en ensam mikrofon för sången och det lilla rumsljud är nog det som den mikrofonen snappat upp.
Pianot har en livligare efterklang så det är nog ett hyfsat stort rum.
Ted_B skrev:Angående trummorna på PJ:s skiva så är det helt klart ungefär så jag tycker det låter på riktigt, stor skillnad mot hur de brukar låta på inspelningar.
Det verkar nästan som att många studiotekniker är rädda för realistiskt trumljud av någon anledning?