Den bästa subwoofern .....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav Baffel » 2021-02-07 18:51

FBK tänk om jag , med nu erfarenheter av mössjagande , blir anlitad som konsult av tex en ICA butik , eftersom de är urusla på att fånga möss . Tror du ICA butiken vill att jag ska skylta med att jag hjälper dem med deras mössfångande ?

Tänk om I-or , med sina erfarenheter , blir anlitad som konsult .....du fattar.

Ursäkta I-or känner ju självklart inte till premisserna för dina uppdrag så obs se detta enbart som ett generellt exempel gällande konsulting.
Senast redigerad av Baffel 2021-02-07 19:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-07 19:00

FBK skrev:
I-or skrev:
FBK skrev:"Eftersom jag har arbetat för två av världens största audiokomponenttillverkare" Vilka? Och varför har du inte en medlemstråd? Du spottar ur dig en massa grejer om hur saker och ting ska vara så du måste ju ha en anläggning som är något i hästväg. Nog fler som är nyfikna på vad du har för grejer? Eller är det hemligstämplat :?

Hehe, jag föredrar att vara lite hemlig, men namnen är inte bekanta för gemene man ändå. Det är också så att när man arbetar med elektroakustik hela dagarna, dessutom över tre kontinenter, så blir man sådär lagom pigg på att fortsätta med liknande saker när man kommer hem. Men, visst, någonting kul blir det nog vad det lider nu när man har mer tid.

Jag är en kritisk tänkande person och jag föredrar öppenhet, det är något som ger mig mer förtroende för någon än en massa hemlighetsmakeri.

Det synsättet har jag full respekt för. Läs, begrunda och välj vad du vill tro på. Jag undviker så långt som möjligt auktoritetsargument och hänvisar bara till min bakgrund när det är av relevans för diskussionen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-07 19:14

Baffel skrev:I-or.
Om man tar subwoofers. Vad är bäst tex fyra element i tex fyra lådor , eller fyra element i två lådor vs ett element i en låda? . Pris på de fyra elementen + slutsteg + tillhörande matrial vs 1 sub med ett slutsteg och material . Kostnad: system med fyra bra element lika som system/lösning med ett riktigt bra element. Vilket skulle ge mest välljud för pengarna? I fallet med fyra element då avlastar de varandra , bör hjälpa till att få ned distorsionen men å andra sidan om de har hög inneboende dist i konstruktionen så adderas väl distorsionen för varje element? Eller som sagt ett riktigt bra element ..

Vad hade du valt? Låt säga att du har typ 20 000 kr , eller 10 000 kr (välj nivå själv) vad hade du valt för lösning? En eller flera subbar? Ge gärna konkreta tips på något eller några element som du hade byggt med .

Jo ! Är detta med accelorometrar överkurs? Tillför de något vettigt? Svåra att jobba med? Se
https://piratelogic.nl/?p=en.accelerometers

Kanon om du känner för att svara. Är grymt nyfiken på vad du har att säga. :)

Distorsionen minskar med flera element och adderas inte. Flera basmoduler spridda i rummet är fördelaktigt om man vil ha en jämn frekvensgång över ett stort område. Själv kan jag dock tycka att det är jobbigt med en massa prylar överallt i rummet. Moduler i de främre hörnen är fördelaktigt av verkningsgrads/luftpumpningskapacitetsskäl och vettigt möbleringsmässigt.

Bra baselement + klass D-förstärkeri behöver inte kosta mer än 10 kkr för prestanda som räcker mycket långt. Om man kan tänka sig att beställa element från Staterna (Parts Express), tycker jag att man ska ta sig en titt på Dayton Audios Reference-serie som ger väldigt mycket linjär luftpumpningkapacitet för pengarna. Elementen har väl hög rörlig massa, men i övrigt är det egentligen ingenting att klaga på. Glöm sedan inte bort att ekvalisera.

Accelerometrar, d.v.s. MFB är inte för nybörjaren, direkt. Dessutom kan man i princip lika gärna välja lågdistorderande element istället.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-07 19:18

FBK skrev:
I-or skrev:
Tangband skrev:Jag tror att det är såhär:

1. INGEN på detta forum har endera varken kompetens eller kunskap ELLER tillgång till de verktyg som krävs för att bygga en subwoofer i klass med Genelec 7360. Tro inte annat . Om en sån person fanns skulle väl denna jobba på Genelec eller hos Revel ?

2. På Genelec, Revel och många andra kända seriösa företag har de ingengörer som är dels väldigt begåvade, dels är heltidsanställda med ritande, konstruerande, mätande, lyssnande och konstruerande varenda eviga dag .

3. Det vore väl konstigt om en Åsa-Nisse lik konstruktör ( som mig själv och alla andra här utan undantag ) som har tid att sitta på forum och skriva hela tiden ens kan komma i närheten av de resultat Genelec presterar ?

Självbedrägeri är nog en av de laster som gör DIY så intressant, men man lär sig mycket och det är gott nog.

4. En DIY:ares största fördel är obegränsat med tid.

Som DIY:are kan man därför ibland överträffa billigare färdiga subwoofers ( under 10000 :- ) helt enkelt för att budgeten för den färdiga baslådan varit för liten .
Saken är väldigt annorlunda då firmorna inte behövt tänka lika mycket på ekonomin , dvs tillverkat en sub för 24000:- eller mer, som inte behöver bli full med kompromisser.

Du har en mycket märklig bild av hur utvecklingsarbete bedrivs och i stort sett allt du påstår är fel. Jag vet knappt var jag ska börja.

1. Det krävs påfallande lite kunskap för konstruera en bra basmodul med en hög budget och utan andra besvärande randvillkor. Man behöver ett eller flera baselement med stor linjär luftpumpningskapacitet och en kraftfull klass D-förstärkare. Till detta lägger man lämplig elektronisk kompensation och ett delningsfilter. Eventuellt utnyttjar man en strömningsoptimerad port. Klart. Vad gäller verktygen har åtminstone undertecknad tillgång till världens bästa FEM/BEM-mjukvara inom området och dessutom adekvat mätutrustning. Överlägset viktigast är dock att man vet vad man gör, s.k. nodslavar löser inga problem.

Genelecs högkvarter i Iisalmi mitt i den finska urskogen är inget drömområde direkt och lönenivån i Finland är låg med svenska mått. Harman har utvecklingscentra lite överallt i Nordamerika och även i Europa och såvitt jag vet utvecklas Revel i Northridge, så man måste också vilja bo och arbeta i USA.

2. Jag är bekant med ingenjörer både på Genelec och Harman och de är som de flesta andra ingenjörer, ibland bra men oftast ganska dåliga. Du anar inte vilka ärketomtar som gömmer sig bland världens mest kända bolag. Eftersom jag har arbetat för två av världens största audiokomponenttillverkare har jag inte sällan fått lära kundernas akustikingenjörer hur saker och ting hänger ihop på en grundläggande nivå. Till slut lyckades de oftast gneta sig fram till en fungerande lösning.

3. Att du uteslutande talar för dig själv är uppenbart. Det finns flera ingenjörer som brukar bidra på detta forum som tvivelsutan skulle vara en avgörande förstärkning för vilken utvecklingsavdelning som helst i världen (jag har besökt många inom audioområdet och inom de flesta andra teknikområden också). För egen del kan jag bidra en del här eftersom jag trots en inte överdrivet hög ålder har förmånen att kunna ta det ganska lugnt nuförtiden.

4. Kanske det.

"Eftersom jag har arbetat för två av världens största audiokomponenttillverkare" Vilka? Och varför har du inte en medlemstråd? Du spottar ur dig en massa grejer om hur saker och ting ska vara så du måste ju ha en anläggning som är något i hästväg. Nog fler som är nyfikna på vad du har för grejer? Eller är det hemligstämplat :?

FBK, vad är du för människa egentligen? Du beter dig som Åklagare, som Domare och som Polis och även som Skarprättare och Bödel. Det är exakt den roll som Tangband (tidigare Richard) har tagit på sig. Det är ett klart och givet mönster som lämnar klara och tydliga fotspår och ni väljer att traska i dessa fotspår. Jag är inte imponerad och undrar vad det är som gör att du väljer att spotta ut dig en massa galla och speciellt över dem som har vida överlägsen kunskap och kompetens på området än vad du har. Menar du att andra har tvånget på sig att lyda order från dig? Om inte så kan jag tala om att det du skriver är just sådant där du kräver saker av andra för att göra just dig till lags. Anser du dig själv upphöjd över andra? Som jag ser det är dina krav helt absurda. Du sätter dig som en präst i biktstolen och babblar om att du har krav på andra för att de skall vinna förtroende hos just dig. Vem fan tror du att du är? Ta du och gå kurser inom elektronik och akustik och andra ämnen inom fysik så kan du återkomma som lärare och knäppa de andra som du hatar på näsan.

För kännedom, ofta är det så att man som konsult skriver på avtal där olika klausuler gällande sekretess. Det kan vara förbud mot att yppa resultat till 3e person eller offentliggöra den IP som andra betalt för. Det kan även vara sekretess gällande andra företag man konsultat åt. De vill alltså inte förknippas med andra officiellt sätt. Det får man respektera. Det kallas för integritet. Det är ganska enkelt att se vilka som har integritet och vilka som är helt i avsaknad av integritet.

/Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-02-07 19:23

Jag är en helt vanlig människa som tror på öppenhet, är det så fel? Jag är inget av det du hävdar 8O
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-07 19:29

I-or skrev:
Baffel skrev:I-or.
Om man tar subwoofers. Vad är bäst tex fyra element i tex fyra lådor , eller fyra element i två lådor vs ett element i en låda? . Pris på de fyra elementen + slutsteg + tillhörande matrial vs 1 sub med ett slutsteg och material . Kostnad: system med fyra bra element lika som system/lösning med ett riktigt bra element. Vilket skulle ge mest välljud för pengarna? I fallet med fyra element då avlastar de varandra , bör hjälpa till att få ned distorsionen men å andra sidan om de har hög inneboende dist i konstruktionen så adderas väl distorsionen för varje element? Eller som sagt ett riktigt bra element ..

Vad hade du valt? Låt säga att du har typ 20 000 kr , eller 10 000 kr (välj nivå själv) vad hade du valt för lösning? En eller flera subbar? Ge gärna konkreta tips på något eller några element som du hade byggt med .

Jo ! Är detta med accelorometrar överkurs? Tillför de något vettigt? Svåra att jobba med? Se
https://piratelogic.nl/?p=en.accelerometers

Kanon om du känner för att svara. Är grymt nyfiken på vad du har att säga. :)

Distorsionen minskar med flera element och adderas inte. Flera basmoduler spridda i rummet är fördelaktigt om man vil ha en jämn frekvensgång över ett stort område. Själv kan jag dock tycka att det är jobbigt med en massa prylar överallt i rummet. Moduler i de främre hörnen är fördelaktigt av verkningsgrads/luftpumpningskapacitetsskäl och vettigt möbleringsmässigt.

Bra baselement + klass D-förstärkeri behöver inte kosta mer än 10 kkr för prestanda som räcker mycket långt. Om man kan tänka sig att beställa element från Staterna (Parts Express), tycker jag att man ska ta sig en titt på Dayton Audios Reference-serie som ger väldigt mycket linjär luftpumpningkapacitet för pengarna. Elementen har väl hög rörlig massa, men i övrigt är det egentligen ingenting att klaga på. Glöm sedan inte bort att ekvalisera.

Accelerometrar, d.v.s. MFB är inte för nybörjaren, direkt. Dessutom kan man i princip lika gärna välja lågdistorderande element istället.

Suveränt . Stort tack för svar I-or . :D
Accelerometrar skippas. 10 000 kr nja får se . Testar nog att göra en billig subwoofer /woofers till att börja med .

Någon som har några något så när hyfsat vettiga, inte för dyra, begagnade subbelement till salu ? PM gärna. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-07 19:32

Ja, alltså, det blir fullt godkänt redan för ca 4 kkr om man väljer rätt grejor. Vid 10 kkr finns det inte mycket att klaga på.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-07 19:35

He he :mrgreen: Goda nyheter .Fullt godkänt duger definitivt åt mig i alla fall.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-07 19:54

FBK skrev:Jag tycker Genelec överlag är mycket dyra för det man får, när man jämför emot andra studiohögtalare.

Jag tycker de kostar precis så mycket som folk tycker att det är värt att betala för dem 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-07 19:59

Tangband skrev:
FBK skrev:Jag tycker Genelec överlag är mycket dyra för det man får, när man jämför emot andra studiohögtalare.

Jag tycker de kostar precis så mycket som folk tycker att det är värt att betala för dem 8)

Men det klart om man inte tycker de är bra, då är det för dyrt... Är Bremen-äggen eller Carlsson OA61 också för dyra? De kräver dessutom slutsteg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-07 20:01

FBK skrev:Jag är en helt vanlig människa som tror på öppenhet, är det så fel? Jag är inget av det du hävdar 8O

Du representerar allt det DU skriver, förutom det du skriver för att beskriva och vittna om dig själv. Din vittnesbörd om dig själv gäller inte lika lite som var och ens vittnesbörd om sig själv. Dina ord och dina skriverier vittnar om dig själv och det vittnar mot dig. Andra kan vittna angående dig. Jag hävdar inget annat om dig än det du själv skriver. Är du så förblindad att du inte själv ser innebörden i det du skriver? I så fall är mitt råd att du vaknar ur din slummer så att du kan öppna ögonen. Den som tjänar mest på det är du själv. Du har din syn på dig själv. Omvärlden har ju också en syn på dig och detta faktum är som ett tveeggat svärd och gäller alla och envar. En god självinsikt inträffar ofta då ens syn på sig själv sammanfaller med omvärldens syn. Men detta gäller inte alltid och speciellt inte inom banbrytande naturvetenskap som man precis funnit ut och skall förmedla. Det är då vargarna och hyenorna skrider till verket. Men då den banbrytande kunskapen visar sig korrekt så får vargar och hyenor lunsa runt med svansen mellan benen. Ett gott råd: Lyssna på det som DQ-20 redan skrivit till dig. Han var snäll i sitt inlägg och hoppades att du skulle förstå den fina piken. Problemet är att snällhet aldrig har bidragit till att någon gjort bot och bättring och tagit på sig sin säckvävnad, snarast tvärtom. Då, the pain in the ass överskrider andra eventuella fördelar så pass mycket att risken för accentuering av fullbordad pain in the ass överskrider dessa fördelar så brukar många som har viss rationell förmåga göra helomvändning. De som saknar den rationella förmågan bäddar för fullbordad pain in the ass. Ofta är det så att man själv anser sig vara det man vill vara men inte är. Andra ser dig för den du är men inte för den du vill vara. Hur beter man sig då för att bli det man vill vara och lämna det man är. Utan någon form av insikt går det inte. Insikt bygger på kunskap, men det räcker inte. Det behövs mer.

/Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-07 20:17

Peter, nu är du ohyggligt långt från trådens ämne.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-07 20:38

Morello skrev:Peter, nu är du ohyggligt långt från trådens ämne.

Japp, jag har den egenskapen att åtminstone gå in och försvara någon som jag anser med klara övertramp vara orättmätigt behandlad, i detta fall I-or, som så till den milda grad attackeras gällande I-ors personliga integritet och min syn gällande övertramp på andras personliga integritet ger jag uttryck för och jag tänker fortsätta med det om det behövs. Du har försvarat I-or vid andra tillfällen. Det gemensamma är att det är okunskapen som attackerar kunskapen och då blir det konstigt, det är som om sann kunskap skall ge vika för dårskap och tokigheter, åtminstone på ett forum där faktiskt skall vara faktiskt. Det kanske inte specifikt är denna tråds ämne men det är forumets röda tråd. Jag kände i alla fall en Morello som ansåg så. Jag ser att sk-en eskalerar och då sätter jag ner foten och jag gör det snabbt och så effektivt jag bara kan.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2021-02-07 21:14

Vad tror ni om den här 24" biffen som kostar runt 100 000 kr då?
4400 wrms förstärkare med inbyggd DSP med parametrisk EQ och liknande som kan styras ifrån en app eller även delvis från inbyggda displayen, finns även i sluten version med betydligt mindre låda som han visar i en annan video.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-07 21:20

Ärtbössa . Så här ska det se ut : :mrgreen:

Hum undrar om BRL säljer de elementen så man kan bygga ihop något kul. .. Aningens över min budget , tror jag.

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2021-02-07 21:36

För att återgå till ämnet subwoofers:
Är det någon som har koll på Peerless nya STW subwoofers? xmax är inte så imponerande på 10.4mm men de marknadsför 20mm linjär slaglängd och 45mm (90mm pk-to-pk) möjlig slaglängd.

https://www.tymphany.com/stw-subwoofers-big-bass-for-small-enclosures/

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-02-07 21:44

Problemet är att snällhet aldrig har bidragit till att någon gjort bot och bättring och tagit på sig sin säckvävnad, snarast tvärtom.

Jag fastnade för den här kommentaren då du har helt fel, det är snarare tvärtom. Jag har alltid försökt att vara snäll och hjälpsam och ge vettiga råd då jag har en enorm lyssningserfarenhet då jag lyssnat på så mycket genom livet då jag tycker det är kul att lyssna på alla möjliga grejer och uppleva det. Så vem fan tror du är :?: Din ilska över att jag frågar om varför han inte har en medlemstråd då det skulle vara intressant att se vad han har då han verkar ha mycket kunskap förstår jag inte. Jag är bra nyfiken och det skulle vara roligt att se vad fler medlemmar med stor kunskapsbank har för grejer. Man kan lär sig något nytt och det är det som varit en del av hobbyn med musik och Hifi att upptäcka nya saker som drivit mig i 30år.
Att bara prata grafer och mätningar har aldrig intresserat mig utan lyssningen är det som intresserar mig, så jag tänker inte gå kurser inom elektronik och akustik och andra ämnen inom fysik så jag återkomma som lärare och knäppa de andra som du hatar på näsan för jag hatar ingen på forumet. Vad fan får du allt ifrån :?: . Så du har dömt mig till något som inte är jag alls, och det får stå för dig. Du verkar vara på ett mycket dåligt humör och det har gått ut över mig och jag förtjänar jag det ? Svar nej :!: Har upplevt dig som en människa som tycker att rätt ska vara rätt, men nu får jag nog omvärdera dig totalt då du verkar vara en mycket otrevlig person som hackar på min okunskap och skriver att jag i princip att jag ska hålla tyst för att jag inte har den kunskap som andra har. Är det här forumet enbart för dem med stor kunskapsbank :?: Eller är det ett forum för alla oavsett kunskapsbank :?: Det vill jag har svar på ifrån dig Peter, vad anser du :?: Och sluta anklaga mig för att vara Domare och som Polis och även som Skarprättare och Bödel för jag är ingenting av det :x Det är mycket svårt att förstå vad all den ilska kommer ifrån som du häver ur dig och låter det gå ut över mig och anklagar mig för allt möjligt som inte är jag. Det var länge sedan som man såg sådan här skit på det här forumet som du hävt ur dig idag, hoppas du är nöjd med dig själv 8O

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-02-07 21:50

Jag tycker det var bra rutet och reagerat av dig Peter. När någon, som du, I-or eller någon annan, kan förklara saker som kräver år av kunskap teoretisk eller praktiskt, på sådant sätt så även den som inte insatt i ämnet kan fatta poängen, då behövs ingen CV-uppräkning. Det märks ändå (borde i alla fall) att råden är väl värda att ta till sig. Tyvärr tycker jag det ökat markant med ”kravmaskiner” som vill ha något snabbt och helst gratis och som inte lägger minsta tanke på att dom tar andras tid i anspråk utan att bjuda något tillbaks. Ett tack förekommer emellanåt men är inte något ”servitören” kan ta för givet, särskilt inte från gnällspikar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-07 21:56

Tag 2 st Purifi 6,5” med den längre slaglängden. Släng in båda i en 30 liters låda. Tag en passive radiator på 10” och klibba dit 6 hekto massa och tryck in den någon annanstans på lådan. Då slipper man tänka på port och pipresonans. Avstämning ca 20 Hz. Tryck in lite dämpmaterial i lådan. Tuta och kör.

I-or får gärna kommentera och helst efter enkel simulering.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-02-07 22:08

Du tänker inte ens svara på mina frågor? :roll: Du verkar verkligen inte vara någon trevlig person längre, trodde att du hade någon ryggrad när du ångat på som du gjort.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-07 22:11

petersteindl skrev:Tag 2 st Purifi 6,5” med den längre slaglängden. Släng in båda i en 30 liters låda. Tag en passive radiator på 10” och klibba dit 6 hekto massa och tryck in den någon annanstans på lådan. Då slipper man tänka på port och pipresonans. Avstämning ca 20 Hz. Tryck in lite dämpmaterial i lådan. Tuta och kör.

Mvh
Peter

Kanske duger det med min kommentar?

Jag har iallafall tänkt igenom din ide och kan säga att det blir riktigt bra, du är helt rätt ute och det blir mycket billigare och bättre än en ful subwoofer från Genelec. :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-07 22:32

FBK skrev:
Problemet är att snällhet aldrig har bidragit till att någon gjort bot och bättring och tagit på sig sin säckvävnad, snarast tvärtom.

Jag fastnade för den här kommentaren då du har helt fel, det är snarare tvärtom. Jag har alltid försökt att vara snäll och hjälpsam och ge vettiga råd då jag har en enorm lyssningserfarenhet då jag lyssnat på så mycket genom livet då jag tycker det är kul att lyssna på alla möjliga grejer och uppleva det. Så vem fan tror du är :?: Din ilska över att jag frågar om varför han inte har en medlemstråd då det skulle vara intressant att se vad han har då han verkar ha mycket kunskap förstår jag inte. Jag är bra nyfiken och det skulle vara roligt att se vad fler medlemmar med stor kunskapsbank har för grejer. Man kan lär sig något nytt och det är det som varit en del av hobbyn med musik och Hifi att upptäcka nya saker som drivit mig i 30år.
Att bara prata grafer och mätningar har aldrig intresserat mig utan lyssningen är det som intresserar mig, så jag tänker inte gå kurser inom elektronik och akustik och andra ämnen inom fysik så jag återkomma som lärare och knäppa de andra som du hatar på näsan för jag hatar ingen på forumet. Vad fan får du allt ifrån :?: . Så du har dömt mig till något som inte är jag alls, och det får stå för dig. Du verkar vara på ett mycket dåligt humör och det har gått ut över mig och jag förtjänar jag det ? Svar nej :!: Har upplevt dig som en människa som tycker att rätt ska vara rätt, men nu får jag nog omvärdera dig totalt då du verkar vara en mycket otrevlig person som hackar på min okunskap och skriver att jag i princip att jag ska hålla tyst för att jag inte har den kunskap som andra har. Är det här forumet enbart för dem med stor kunskapsbank :?: Eller är det ett forum för alla oavsett kunskapsbank :?: Det vill jag har svar på ifrån dig Peter, vad anser du :?: Och sluta anklaga mig för att vara Domare och som Polis och även som Skarprättare och Bödel för jag är ingenting av det :x Det är mycket svårt att förstå vad all den ilska kommer ifrån som du häver ur dig och låter det gå ut över mig och anklagar mig för allt möjligt som inte är jag. Det var länge sedan som man såg sådan här skit på det här forumet som du hävt ur dig idag, hoppas du är nöjd med dig själv 8O

Japp, rätt skall vara rätt, du har fått se dig själv i spegeln utan att du ens vet om det. Men det är så det fungerar. Ser du inte dina egna inlägg? Du förkastar kunskap och fortsätter kräva en massa från andra och speciellt från dem med kunskap. Det är inte bara från I-or, HCL fick sitt och då sa DQ-20 snällt till. På det sätt du agerar så är du fortfarande helt förblindad. Ditt vittnesbörd om dig själv gäller inte. Du skriver om vad du vill och vad du vill och vad du vill och om andra vill något och tycker annat som inte passar dig då går du till angrepp. Varför gör du det? Det är dina angrepp på andras integritet, speciellt hos dem med högre kunskap, jag vänder mig emot. Kunskap har ett värde och istället för att se det värdet så värderar du enkom ditt eget tyckande och nedvärderar andras kunskap och speciellt genuin kunskap. Då har du passerat rimliga gränser. Det accepterar inte jag. Alla har inte kunskap i frågan. Det är heller ingen som begär. Men de som inte har kunskap kan åtminstone ha någon form av ödmjukhet, dels inför kunskapen i sig dels mot dem som på ett förtjänstfullt sätt delar med sig gratis av sin insikt och kunskap.

/Peter

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-02-07 22:40

Mitt recept jag brukar köra på är tyvärr inte billigt eller o-skrymmande men det gör att man undviker att hamna i div. problem och fällor (man genererar säker några nya för tillämpningen unika problem).

Basar från golv till tak i rummets främre hörn och detta är för mig ett fast randvillkor då det är det enda stället jag får plats med så många basar i mitt vardagsrum.

Slutna lådor, inga problem relaterade till avstämningar och design av basreflexsystem

8 lådor eller fler (körde tidigare med 12 st bremen 10", 6 per sida, och det som skall upp nu är 8 st 12" scanpeak)

Mycket effekt, (nyss 4 st Icepower500 ASP, nu 4 st Icepower1000ASP, tidigare en eller två Behringer EP2500)

Digitalt DBX venue360 filter med möjligheten att justera frekvensgång och kompensera för att lådorna är slutna.

Detta löser basen upp till 80-100 Hz på ett bra sätt.
Vill man spela riktigt starkt (i paritet med vad ett sådant bassytem klarar att leverera med låg dist) finns det tyvärr få högtalare som hänger med strax ovanför 100 Hz.
-kanske en trevägare med min 10" baselement.

Om man har en vanlig högtalare/topp med 7" bas blir det för mycket tapp i energikurvan.
Man vill kanske dela vid 300 Hz och det är mindre lämpligt att ha två torn från golv till tak som spelar upp till 300Hz.
Jag har därför fått lägga till midbasar från subbar upp till 300 Hz. dessa är i huvudhögtalarnas absoluta närhet.

Jag har varit hos folk som byggt de OB51 vi tog fram och föreslagit att vi skulle testa att dela vid 300 Hz istället för de 80 Hz de kanske hade tidigare.
Bremenbasarna har jättesnygg frekvensgång upp till över 300 Hz...
Det blir en helt annan upplevelse av energi i ljudet när man får lite konarea.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-07 22:54

goat76 skrev:
petersteindl skrev:Tag 2 st Purifi 6,5” med den längre slaglängden. Släng in båda i en 30 liters låda. Tag en passive radiator på 10” och klibba dit 6 hekto massa och tryck in den någon annanstans på lådan. Då slipper man tänka på port och pipresonans. Avstämning ca 20 Hz. Tryck in lite dämpmaterial i lådan. Tuta och kör.

Mvh
Peter

Jag har iallafall tänkt igenom din ide och kan säga att det blir riktigt bra, du är helt rätt ute och det blir mycket billigare och bättre än en ful subwoofer från Genelec. :D

Det duger alldeles utmärkt. :) Man får en smutt liten basmodul som kan spela ganska starkt och vid 20 Hz så vill jag nog påstå att basen blir starkare i rum kontra i frifält samt att direktljudet vid 20 Hz, om man nu kan tala om ett direktljud, kommer bli förstärkt utan destruktiv interferens och därmed bör room gain räknas in i subbens egen tonkurva. I så fall blir systemet rätt kompetent. Dessutom har man i så fall element som klarar att delas vid 2 kHz. Det är bara att trycka dit en 1" dome av rang så har man en hyfsat kompetent högtalare 20-20 kHz med en tonkurva som ett slutsteg och kanske även i viss mån dist.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-02-07 23:15

Jag har resonerat ganska lika AVR7000, även om jag fördelade 8 st baslådor med 4 därfram och 4 vid vägg bakom soffan. Slutna (inbillar jag mig) är enklare att bygga och direkt få hyfsat rätt mot beräkningsprogram än portade där mer av experimenterande / mätningar kan krävas av mängden moff och portlängd. Förutom problemet att få plats med portlängden då ... Med "överdimensionerad" konarea och hög verkningsgrad krävs mindre av feta slutsteg. Hög verkningsgrad betyder normalt lättare kon som i sin tur betyder större låda för låga frekvenser. Större låda betyder dock inte nödvändigtvis att mer golvyta behöver användas. Kompromisser ...

Sida med diverse tester man kan göra på subbar: https://www.audiocheck.net/testtones_su ... ortion.php

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-07 23:22

goat76 skrev:

Mvh
Peter

Jag roade mig med Basta. Då ser det ut så här.

PURIFI - BREMEN SNUTTEMODUL 2021-02-07.jpg
PURIFI - BREMEN SNUTTEMODUL 2021-02-07.jpg (487.85 KiB) Visad 3188 gånger

Ser hyfsat ut, tycker jag. :) Kanske skall tillägga att f0 i den slutna lådan blir 48,5 Hz med Q= 0,42 enligt Basta. Tippar att det bör bli en hyfsat torr och artikulerad bas som bör kunna spela melodier och där C låter som ett C och inte som ett A. Fast i min värld blir nog ett C alltid ett C även om stereon har pinkat på sig.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2021-02-07 23:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-07 23:25

petersteindl skrev:
goat76 skrev:

Mvh
Peter

Ser hyfsat ut, tycker jag. :)

Mvh
Peter

En fråga bara. Ska elementen skruvas fast eller ligga lösa i lådan?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-07 23:36

goat76 skrev:
petersteindl skrev:
goat76 skrev:

Ser hyfsat ut, tycker jag. :)

Mvh
Peter

En fråga bara. Ska elementen skruvas fast eller ligga lösa i lådan?

Ok då. Släng inte in elementen i en 30 liters låda. Prova med att skruva fast dem i lådans hölje. :) Bör kunna funka.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-02-08 00:14

Intressant att just subwoofers röner ett sådant intresse. Basområdet torde ju vara bland det mest gripbara som finns inom audio och då är jag ju inte ens ingenjör av något slag, utan detta är ren hobby. Det är definitivt ett område där ”you can build better than you can buy” faktiskt verkar rimligt. Kommersiella produkter har ju så många andra villkor att uppfylla. Det är bara för systemlösningar (t.ex. Ino) eller om man vill krama ut precis allt som det verkar bli riktigt meckigt. Givet att man har uppmätta parametrar och kan mäta på högtalaren så är ju baslådor extremt förutsägbara och t.ex. Basta! ger en möjlighet att förstå resultatet. Man behöver inte värma upp sitt COMSOL utan de vanliga linjära modellerna duger plenty för tonkurvan under 200 Hz. Hur man dimensionerar kan man ju ganska enkelt luska ut. Kanske det är därför det är så intressant?

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-02-08 00:26

Adhoc skrev:Jag har resonerat ganska lika AVR7000, även om jag fördelade 8 st baslådor med 4 därfram och 4 vid vägg bakom soffan. Slutna (inbillar jag mig) är enklare att bygga och direkt få hyfsat rätt mot beräkningsprogram än portade där mer av experimenterande / mätningar kan krävas av mängden moff och portlängd. Förutom problemet att få plats med portlängden då ... Med "överdimensionerad" konarea och hög verkningsgrad krävs mindre av feta slutsteg. Hög verkningsgrad betyder normalt lättare kon som i sin tur betyder större låda för låga frekvenser. Större låda betyder dock inte nödvändigtvis att mer golvyta behöver användas. Kompromisser ...

Sida med diverse tester man kan göra på subbar: https://www.audiocheck.net/testtones_su ... ortion.php

Tack för tips på testsida!

Jag får revidera mitt inlägg ovan.... man kanske inte behöver minst 8 lådor om man inte skall spela väldigt starkt.
4 st slutna Bremen 10" kommer man långt med. Håller på att bygga ihop detta med och skall testa hur långt det räcker i jämförelse med 8 12" SS.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi