Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Morello skrev:goat76, vid djupbasfrekventa signaler är våglängden i storleksordningen 10 meter; det spelar alltså ytterligt liten roll om en högtalare av typiska dimensioner placeras dikt an vägg eller en liten bit ut i rummet. Det reflekterade ljudet summerar i fas med direktljudet.
En sanning med modifikation väl, beroende på verkligheten ?
Som exempel har 60 Hz en våglängd på 5,7 meter och 120 Hz hälften, - 2,85 meter.
Eftersom inga filter har oändlig branthet och elementen inte 0% distorsion så kommer det väl i verkligheten bli vissa avsteg från det perfekta och teoretiska ?
Linkwitz har en del intressant litteratur att användande av jämna ordningens filter 24 dB/okt linkwitz Riley kräver elementavstånd inom 1/4 av våglängden vid delningsfrekvensen . Delas det vid 120 Hz blir det ett avstånd subbas- topp på max 71 cm. Jag tycker inte man ska bortse från detta, men situationen lättas förstås upp en aning med udda ordningens filter i basområdet.
Personligen tycker jag Linkwitz teorier stämmer bra med lyssningsintryck.
goat76 skrev:Det här blir ett spännande projekt att följa, men nog lurar jag lite på att trådskaparen för högsta möjliga kvalitet i basområdet bör låta äggen spela relativt djupt på egen hand, och sen låta soffbasen spela bara de allra lägsta frekvenserna. Alltså strunta i ljudtrycks-kapaciteten till förmån för kvalitet. Soffsubben är väl trots allt lite av en suboptimering till förmån för att hålla den från att synas.
Eljulio, hur ofta eller sällan brukar du vilja spela musik på partynivå?
I-or skrev:Om det istället gäller delning mellan olika källor som i det här fallet, kan man via filtrets fasgång i viss mån styra loberna för att reducera problemen i en viss riktning.
goat76 skrev:Det här blir ett spännande projekt att följa, men nog lurar jag lite på att trådskaparen för högsta möjliga kvalitet i basområdet bör låta äggen spela relativt djupt på egen hand, och sen låta soffbasen spela bara de allra lägsta frekvenserna. Alltså strunta i ljudtrycks-kapaciteten till förmån för kvalitet. Soffsubben är väl trots allt lite av en suboptimering till förmån för att hålla den från att synas.
Baffel skrev:Jaha du eljulio . Hur går dina funderingar ? Nyfiken. Har du kommit till avgörarandets stund? Sitter du och vid datorn och ska trycka på beställ ....?
Baffel skrev:Låter suveränt.![]()
Hur pass van är du med att snickra?
Som sagt , ny tråd på DIY är mitt tips så kan du säkert för många vettiga byggtips . Vet inte hur duktig I-or i praktiken är på att snickra ihop/bygga med det finns annars många med handfast byggerfarenhet här. Tex Kalejdokom. Har du sett hans senaste GDS högtalare? Pust. Snygga . Inspirerande.
eljulio skrev:Baffel skrev:Låter suveränt.![]()
Som sagt , ny tråd på DIY är mitt tips så kan du säkert för många vettiga byggtips . Vet inte hur duktig I-or i praktiken är på att snickra ihop/bygga med det finns annars många med handfast byggerfarenhet här. Tex Kalejdokom. Har du sett hans senaste GDS högtalare? Pust. Snygga . Inspirerande.
Kommer nog att ta lite hjälp. Känner en möbelsnickare. För honom är nog detta ett väldigt enkelt projekt. Skulle jag tro.
RogerGustavsson skrev:eljulio skrev:Baffel skrev:Låter suveränt.![]()
Kommer nog att ta lite hjälp. Känner en möbelsnickare. För honom är nog detta ett väldigt enkelt projekt. Skulle jag tro.
Lite knepigt är det nog med att bygga upp för det omvända baselementet men det går.
RogerGustavsson skrev:
Du menar det som ska spela ned i golvet?
Johan_Lindroos skrev:RogerGustavsson skrev:
På skissen ser det ut som båda spelar ned i golvet. Men det ena spelar alltså bakvänt eftersom det har magneten mot utsidan. Därav idén med distorsionsminskning.
Men det är lite förbryllande eftersom Isidor har nämnt kraftutsläckning i ett inlägg, men det blir ju inte det eftersom membranen rör sig i fas med varandra.
Eller har jag sett fel på skisserna
Eljulio, en sak du bör tänka på är hur du ska lösa delningen på ett tillfredställande sätt, det har inte tagits upp så mycket i tråden. Det du behöver är alltså även ett högpassfilter till de blivande topparna. (Jag har i och för sig inte kollat om den föreslagna basmodulförstärkaren redan har det inbyggt...)
eljulio skrev:Baffel skrev:Låter suveränt.![]()
I-or skrev:Eftersom soffbasen inte syns behöver det inte vara ett jättesnyggt bygge. Jag hade tveklöst byggt den själv, det är ganska enkelt, men hur man väljer att göra är förstås upp till var och en.
I-or skrev:
Jag har tagit upp allsköns möjligheter för högpassgrenen och har även föreslagit ett billigt delningsfilter med en bra specifikation i PM. Detta är ett stort område i sig och behöver egentligen en egen tråd om man ska vara noggrann.
eljulio skrev:I-or skrev:Eftersom soffbasen inte syns behöver det inte vara ett jättesnyggt bygge. Jag hade tveklöst byggt den själv, det är ganska enkelt, men hur man väljer att göra är förstås upp till var och en.
Förstår verkligen den synpunkten... men jag kan vara lite petig på den punkten. Använder man plywood och betsar den så att den ser ut som en ekmöbel så kommer den att smälta ihop med golvet vilket är bra om det är så att den anas under soffan när man sitter en bit ifrån. Så lite kärlek kommer jag att lägga på ytskikten, även om jag förstås inte ska överdriva. Den ska ju trots allt vara under soffan.
RSG skrev:I-or skrev:
Jag har tagit upp allsköns möjligheter för högpassgrenen och har även föreslagit ett billigt delningsfilter med en bra specifikation i PM. Detta är ett stort område i sig och behöver egentligen en egen tråd om man ska vara noggrann.
Får man be om en sådan tråd?
Vi budgetbyggare funderar nog mer eller mindre konstant över just billigaisch men inte helt värdelösa filtrer.
Mvh/Johan
Baffel skrev:Eljulio
Svårt , tja vad är svårt och vad är lätt .Beror såklart helt på dina erfarenheter och vad du har för verktyg /möjlighet att bygga hemmavid.
Gör en egen skiss så ser du det lättare framför dig . Testa rent praktiskt att lägga under träskivor i rätt höjd under soffan. Simulera subben. Så får du en känsla för det hela.
Du har ju tur . Ytfinish behöver ju inte vara i världsklass. Den ska ju ändå in under soffan sen.![]()
Hur tänkte du göra med subwooferförstärkaren? Ska den monteras på subben? Hur tänkte du göra med ...osv. Kan nog lätt bli att man glömmer lite om det är första gången ger sig på något. Skriv en lista och publicera på forumet. Trist om man missat typ några skruvar när man är på hugget .![]()
Fast byggfirman lär ju finnas kvar . Har man bara soppa i bilen så får man köra en extra gång. Eller två..nemas problemas.
Johan_Lindroos skrev:RogerGustavsson skrev:
På skissen ser det ut som båda spelar ned i golvet. Men det ena spelar alltså bakvänt eftersom det har magneten mot utsidan. Därav idén med distorsionsminskning.
Men det är lite förbryllande eftersom Isidor har nämnt kraftutsläckning i ett inlägg, men det blir ju inte det eftersom membranen rör sig i fas med varandra.
Eller har jag sett fel på skisserna
Eljulio, en sak du bör tänka på är hur du ska lösa delningen på ett tillfredställande sätt, det har inte tagits upp så mycket i tråden. Det du behöver är alltså även ett högpassfilter till de blivande topparna. (Jag har i och för sig inte kollat om den föreslagna basmodulförstärkaren redan har det inbyggt...)
I-or skrev:eljulio skrev:I-or skrev:Eftersom soffbasen inte syns behöver det inte vara ett jättesnyggt bygge. Jag hade tveklöst byggt den själv, det är ganska enkelt, men hur man väljer att göra är förstås upp till var och en.
Förstår verkligen den synpunkten... men jag kan vara lite petig på den punkten. Använder man plywood och betsar den så att den ser ut som en ekmöbel så kommer den att smälta ihop med golvet vilket är bra om det är så att den anas under soffan när man sitter en bit ifrån. Så lite kärlek kommer jag att lägga på ytskikten, även om jag förstås inte ska överdriva. Den ska ju trots allt vara under soffan.
Jag har sett bilder från ditt hus och förstår att du är noga med inredningen. Det ser trevligt ut, så du tänker uppenbarligen rätt. Jag har ett vardagsrum om 45 m^2 + 15 m^2 anslutande hall som behöver arbetas om, vilket blir nästa stora projekt.
eljulio skrev:RSG
Om det funkar bra med ett vanligt gjutrör så är det ju en utmärkt lösning. Hur skulle du fästa det?
RSG skrev:eljulio skrev:RSG
Om det funkar bra med ett vanligt gjutrör så är det ju en utmärkt lösning. Hur skulle du fästa det?
Typ så här
Från min ovannämnda byggtrådtråd.
Finns även inspiration i tråden "projekt raiju".
/Johan
Användare som besöker denna kategori: BellsnWhistles och 38 gäster