Ok, sug på den här då.
Om vi talar om motorer och då främst men inte enbart förbränningsmotorer så är "effekt" närmast en chimär.
Anledningen är att det som du får från motorns roterande axel är ett vridande moment, vridmoment

. Effekten är du tvungen att räkna ut matematiskt.
Ett sätt att beskriva sambandet som är enkelt att förstå: Effekten = Momentet multiplicerat med varvtalet och dividerat med lämplig konstant för att få svaret i önskad enhet.
(matematiskt osnyggt med en konstant, jag vet, men det är så det ser ut i just den här kontexten)
Effekten är intressant för den beskriver motorns potentiella prestanda. Vridmoment kan inte göra det som enda parameter eftersom det är fullt möjligt att ha flera kN i vridmoment utan rörelse
Grundregeln för maximal prestanda blir alltså att generera vridmomentet vid så högt varvtal som möjligt.
Jag lämnar det där för ovanstående brukar generera protester....
Och för att "Recept för välljud" inte skall bli "Recept för prestanda" oops!
