Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Hifi - historia

Inläggav eljulio » 2012-03-15 11:48

petersteindl skrev:
NiklasF skrev:
petersteindl skrev:Så det tar ett tag efter butikslansering.

MvH
Peter

När kommer dom och i vilka butiker kommer man få uppleva dessa?

Exakt datum kan jag i dagsläget inte säga. Sedan är det så att det är butikerna som väljer vilka produkter de tar upp och säljer.

Det finns fler alternativ. Blir det t.ex. Hifi klubben så är butikerna givna i hela Norden. Blir det fristående butiker så tror jag att det rör sig i början om 10-20 hifibutiker runt om i Sverige och på sikt ungefär 40 hifibutiker i Sverige.

Det finns ett starkt visat intresse från flera butiker. Jag vill dock inte gå ut med några namn innan avtal är skrivna och högtalarna finns på plats.

Det är så långt jag kan sträcka mig till att svara idag. Återförsäljare kommer att stå på Bremens hemsida då tidpunkten närmar sig.

MvH
Peter

Intressant. Pratar vi om till sommaren eller hösten 2012?

Mvh

el julio

Användarvisningsbild
eljulio

Om varför äggform kan vara bra!

Inläggav eljulio » 2012-03-16 23:13

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: Om varför äggform kan vara bra!

Inläggav avr7000 » 2012-03-16 23:33

eljulio skrev:http://www.youtube.com/watch?v=bEhu6dY0ulc

mvh

Citat:
It's not easy making eggs... :)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-17 03:57

eljulio skrev:
petersteindl skrev:
NiklasF skrev:

MvH
Peter

Exakt datum kan jag i dagsläget inte säga. Sedan är det så att det är butikerna som väljer vilka produkter de tar upp och säljer.

Det finns fler alternativ. Blir det t.ex. Hifi klubben så är butikerna givna i hela Norden. Blir det fristående butiker så tror jag att det rör sig i början om 10-20 hifibutiker runt om i Sverige och på sikt ungefär 40 hifibutiker i Sverige.

Det finns ett starkt visat intresse från flera butiker. Jag vill dock inte gå ut med några namn innan avtal är skrivna och högtalarna finns på plats.

Det är så långt jag kan sträcka mig till att svara idag. Återförsäljare kommer att stå på Bremens hemsida då tidpunkten närmar sig.

MvH
Peter

Mvh

el julio

Ja 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Om varför äggform kan vara bra!

Inläggav petersteindl » 2012-03-17 03:58

avr7000 skrev:
eljulio skrev:http://www.youtube.com/watch?v=bEhu6dY0ulc

mvh

Citat:
It's not easy making eggs... :)

+1 :?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-03-17 08:38

petersteindl skrev:
eljulio skrev:
petersteindl skrev:
NiklasF skrev:

MvH
Peter

MvH
Peter

Mvh

el julio

Ja 8)

Underbart! Kan nog bli en av de första kunderna om några kronor finns över. Får gå till blodcentralen... :wink:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-03-18 11:13

De kommer snart.... de måste bara fixa lite med ett missöde som hände med frakten....

http://www.youtube.com/watch?v=sRJFUNwTU-8

:wink: :D
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-18 11:39

Oj, det var ju en trist historia. Men den verkade ha fått ett lyckligt slut :)

Det är fin musik i videon. Det står att det är Dead can dance. Undrar vad låten heter? Är det någon som vet?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
BigBen

Inläggav BigBen » 2012-03-18 11:58

Artist: Dead Can Dance
Album: Wake (2003)
Track: Severance

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-03-18 12:04

petersteindl skrev:Oj, det var ju en trist historia. Men den verkade ha fått ett lyckligt slut :)

Det är fin musik i videon. Det står att det är Dead can dance. Undrar vad låten heter? Är det någon som vet?

MvH
Peter

Lyckligt vet jag väl inte, snarare dyrt :roll:

Sedan tvivlar jag att dina ägg innehåller så mycket olja :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-18 12:59

DS skrev:
petersteindl skrev:Oj, det var ju en trist historia. Men den verkade ha fått ett lyckligt slut :)

MvH
Peter

De lyckades oljesanera ett naturskyddsområde på en månad utan bestående men för naturen. Det tycker jag kan betraktas som ett lyckligt slut efter en kämpainsats.

Du skriver att det blev dyrt. Skulle ett bättre alternativ varit att låta oljan vara kvar och förstört stora områden?

Att båten gått på grund är Fakta. Frågeställningen blir, hur skall man förhålla sig till detta faktum. Jag tycker de förhöll sig exemplariskt där de insåg att snabb action är enda alternativet.

Plasten i mina ägg är en petroleumprodukt som skeppas från Japan till Frankrike om jag förstått logistiken men plasten hamnar till slut i Italien.

Sedan gjuts den och slutprodukten hamnar i olika hem.

Högtalarna väger 10 kg per styck och plasten står för 5,5-6 kg per styck. Äggen är mer än 50 % petroleumprodukt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-18 13:01

BigBen skrev:Artist: Dead Can Dance
Album: Wake (2003)
Track: Severance

Tackar tackar :) Den skivan skall jag skaffa.

Jag ser nu att den även finns på en skiva som heter The Serpent's egg 8) Det låter ju lite passande :)

Välkommen till Faktiskt.se :D

Här kan man gå på Tivoli och ha roligt 8)

mvH
Peter

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-03-19 23:05

petersteindl skrev:
DS skrev:

MvH
Peter

De lyckades oljesanera ett naturskyddsområde på en månad utan bestående men för naturen. Det tycker jag kan betraktas som ett lyckligt slut efter en kämpainsats.

Du skriver att det blev dyrt. Skulle ett bättre alternativ varit att låta oljan vara kvar och förstört stora områden?

Att båten gått på grund är Fakta. Frågeställningen blir, hur skall man förhålla sig till detta faktum. Jag tycker de förhöll sig exemplariskt där de insåg att snabb action är enda alternativet.

Plasten i mina ägg är en petroleumprodukt som skeppas från Japan till Frankrike om jag förstått logistiken men plasten hamnar till slut i Italien.

Sedan gjuts den och slutprodukten hamnar i olika hem.

Högtalarna väger 10 kg per styck och plasten står för 5,5-6 kg per styck. Äggen är mer än 50 % petroleumprodukt.

MvH
Peter

Ja du hade läst på lite och visste att det handlade om ett naturskyddat område och att det klarat sig från allvarliga men, det visste inte jag. Blir enklare att förstå vad du menade med lyckligt slut då :) Hur som så blev det ett jävligt dyrt och onödigt depå stopp där på stranden, för alla parter! Var mer så jag menade.

Att dina ägg innehåller oljeprodukter var jag nästan på det klara med men inte att de innehöll lika mycket som tankern vräkte ur sig :wink:

Tror jag var otydlig i mitt innlägg :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
eljulio

Provlyssning genomförd!§

Inläggav eljulio » 2012-03-25 22:07

Tack Peter för ett par mycket trevliga timmar i fredags!

I eftermiddags kom jag hem igen till Revsudden, norr om Kalmar med min kära familj som åkte med upp till Stockholm.

På plats hos Peter i Saltsjö-Boo blev det först en introduktion till tänket bakom Bremenhögtalarna vilket var mycket intressant, men helt begripligt först när provlyssningen inleddes.

Provlyssningen skedde främst med två "ägg" plus center, men även med "bara" två ägg och med ännu mer inkopplat...

Två ägg:
Äggen är hemma hos Peter placerade mitt emot varandra. Med två Ägg är återgivningen såsom man kan förvänta sig av två högtalare men bättre. Ljudbilden är stor och väldigt ren. Tänk er ett fönster som har diskmedel på sig, så låter ofta högtalare. Här är fönstret helt transparent, släpper igenom ljuset och synintrycken på andra sidan glaset. Dynamiken är också slående. Med två ägg är det dock tydligt varifån ljudkällorna befinner sig och det finns en tydlig bästa lyssningspunkt, även om den är bred och man är inte sweetspot-beroende, även om det låter bäst där.

Med två ägg plus center:
En remarkabel förändring äger rum till det positiva. Alla goda egenskaper kvarstår. Fönstret är fortsatt helt transparent, men nu kan jag gå runt i rummet, helt utan restriktioner. Ljudbilden är exakt densamma, var jag än befinner mig. Dessutom försvinner väggarna helt, eller snarare, de flyttas längre bort än där de faktiskt är, rummet blir större. En mycket sällsam upplevelse.

Med två ägg, center och två ytterligare två ägg som bakkanaler:
Den här uppställningen är primärt (som jag förstod det) en fördel när liveupptagningar skall återges. Således spelades några livuptagningar och här kom haksläppet. Jag och min vän som följde med mig upplevde precis samma sak. Återgivningen var inte bara transparent, det vi hörde var inget annat än (det kände så) "the sense of live performance". Vad jag påstår är att återgivningen i Peters rum suddade ut rummets egenskaper och att återgivningen speglade (kopierade) det som hände live vid inspelningstillfället. Det här är lite svårt att förklara, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Det skall dock tilläggas att det krävdes denna uppställning för att åstadkomma ovan nämnda beskrivning.

Vad tycker jag som potentiell köpare?
Två ägg. Ja, klart intressant. Jag älskar designen, passar perfekt i mitt hem och återgivningen är i toppklass. Båda delar är viktiga, men återgivningen viktigast förstås.

Två ägg plus center?
Priset ökar förstås, men för att få total frihet (rörelse) är centern en förutsättning. Den skapar en ohörbar förändring som cementerar ljudbilden där den ska vara oavsett lyssningsposition.

Två ägg, center plus bakhögtalare?
Ett måsteköp för de som har rätt förutsättningar och lyssnar mycket på livemusik. En närmast perfekt upplevelse.

Ett frågetecken:
Det är inte möjligt för lyssnaren att exakt veta hur det har låtit live i den aktuella inspelningslokalen, om man inte var där själv. Där finns ett frågetecken. Men känslan var klanderfri.

Släpp äggen fria nu Peter. Handtaget får gärna vara vitt eller orange, bara de kommer ut nu, de är mer än bra nog. Sedan vill jag att centern kommer så snabbt som möjligt. Den tillför en viktig dimension, men jag vore nöjd länge med två nykläckta och pärlemorvita ägg.

Mvh

el julio

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Provlyssning genomförd!§

Inläggav petersteindl » 2012-03-25 23:11

eljulio skrev:Tack Peter för ett par mycket trevliga timmar i fredags!

I eftermiddags kom jag hem igen till Revsudden, norr om Kalmar med min kära familj som åkte med upp till Stockholm.

På plats hos Peter i Saltsjö-Boo blev det först en introduktion till tänket bakom Bremenhögtalarna vilket var mycket intressant, men helt begripligt först när provlyssningen inleddes.

Provlyssningen skedde främst med två "ägg" plus center, men även med "bara" två ägg och med ännu mer inkopplat...

Två ägg:
Äggen är hemma hos Peter placerade mitt emot varandra. Med två Ägg är återgivningen såsom man kan förvänta sig av två högtalare men bättre. Ljudbilden är stor och väldigt ren. Tänk er ett fönster som har diskmedel på sig, så låter ofta högtalare. Här är fönstret helt transparent, släpper igenom ljuset och synintrycken på andra sidan glaset. Dynamiken är också slående. Med två ägg är det dock tydligt varifån ljudkällorna befinner sig och det finns en tydlig bästa lyssningspunkt, även om den är bred och man är inte sweetspot-beroende, även om det låter bäst där.

Med två ägg plus center:
En remarkabel förändring äger rum till det positiva. Alla goda egenskaper kvarstår. Fönstret är fortsatt helt transparent, men nu kan jag gå runt i rummet, helt utan restriktioner. Ljudbilden är exakt densamma, var jag än befinner mig. Dessutom försvinner väggarna helt, eller snarare, de flyttas längre bort än där de faktiskt är, rummet blir större. En mycket sällsam upplevelse.

Den här uppställningen är primärt (som jag förstod det) en fördel när liveupptagningar skall återges. Således spelades några livuptagningar och här kom haksläppet. Jag och min vän som följde med mig upplevde precis samma sak. Återgivningen var inte bara transparent, det vi hörde var inget annat än (det kände så) "the sense of live performance". Vad jag påstår är att återgivningen i Peters rum suddade ut rummets egenskaper och att återgivningen speglade (kopierade) det som hände live vid inspelningstillfället. Det här är lite svårt att förklara, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Det skall dock tilläggas att det krävdes denna uppställning för att åstadkomma ovan nämnda beskrivning.

Två ägg. Ja, klart intressant. Jag älskar designen, passar perfekt i mitt hem och återgivningen är i toppklass. Båda delar är viktiga, men återgivningen viktigast förstås.

Två ägg plus center?
Priset ökar förstås, men för att få total frihet (rörelse) är centern en förutsättning. Den skapar en ohörbar förändring som cementerar ljudbilden där den ska vara oavsett lyssningsposition.

Ett måsteköp för de som har rätt förutsättningar och lyssnar mycket på livemusik. En närmast perfekt upplevelse.

Ett frågetecken:
Det är inte möjligt för lyssnaren att exakt veta hur det har låtit live i den aktuella inspelningslokalen, om man inte var där själv. Där finns ett frågetecken. Men känslan var klanderfri.

Släpp äggen fria nu Peter. Handtaget får gärna vara vitt eller orange, bara de kommer ut nu, de är mer än bra nog. Sedan vill jag att centern kommer så snabbt som möjligt. Den tillför en viktig dimension, men jag vore nöjd länge med två nykläckta och pärlemorvita ägg.

Mvh

el julio

Det var jättetrevligt att ni kunde komma förbi källaren i Björknäs :) Det lät verkligen fint med det koncept jag kallar Bremen 3D. Vi hann ju även lyssna lite på uppkopplingen med 3 st Bremen basmoduler. Det var ju premiär även för mig. Nu skall systemet injusteras med avseende på flera saker inklusive användarvänlighet. Jag känner mig rätt tillfreds med konceptet :)

Vad gäller frågetecknet angående ljudet i inspelningslokalen så har jag flera kommentarer från olika inspelningstekniker och de säger att de för första gången hört den verklighet de upplevt i inspelningslokalen. Inte så dumt.

Ha det så gott. Vi hörs vidare.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-25 23:24

Det var ju ovanligt att en tillverkare tycker sitt egna koncept fungerar bra :D

Det var nästan reklamstämpel på det inlägget ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-25 23:35

MagnusÖstberg skrev:Det var ju ovanligt att en tillverkare tycker sitt egna koncept fungerar bra :D

Det var nästan reklamstämpel på det inlägget ;)

:lol: Ja det har du rätt i, men eftersom det var första gången jag själv hörde systemet med basarna inkopplade så får jag lov att säga att jag blev belåten även fast jag tyckte att nivån var för svagt inställd, men det åtgärdades snabbt. De som känner mig vet att sådant, d v s att jag är nöjd direkt, inträffar ungefär vart sjunde skottår 8) Jag brukar vara rätt så kinkig vad gäller mina egna grejjer.

mvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-25 23:42

:)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-03-25 23:50

Är basarna något liknande de gamla slutna med 10" element?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-25 23:57

paa skrev:Är basarna något liknande de gamla slutna med 10" element?

Japp :) basen under centern är på 50 liter med 2 av Bremens tiotummare och under varje ägg finns en 25 liters med en Bremen tiotummare. LT och delningsfilter med faskompensering för både LP och HP samt delay sker i digital domän.

mvH
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-03-26 00:14

Återger dom basen i varje kanal för sig?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-26 00:34

paa skrev:Återger dom basen i varje kanal för sig?

Japp, de är helt separata.

Om input är en monofonisk signal så blir även output monofonisk.

Om input är stereofonisk signal så blir output i de tre basarna olika sinsemellan.

mvH
Peter

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Provlyssning genomförd!§

Inläggav eljulio » 2012-03-26 08:13

petersteindl skrev:
eljulio skrev:Tack Peter för ett par mycket trevliga timmar i fredags!

Två ägg:

Med två ägg plus center:

Två ägg plus center?

Ett frågetecken:

Mvh

el julio

Det var jättetrevligt att ni kunde komma förbi källaren i Björknäs :) Det lät verkligen fint med det koncept jag kallar Bremen 3D. Vi hann ju även lyssna lite på uppkopplingen med 3 st Bremen basmoduler. Det var ju premiär även för mig. Nu skall systemet injusteras med avseende på flera saker inklusive användarvänlighet. Jag känner mig rätt tillfreds med konceptet :)

Vad gäller frågetecknet angående ljudet i inspelningslokalen så har jag flera kommentarer från olika inspelningstekniker och de säger att de för första gången hört den verklighet de upplevt i inspelningslokalen. Inte så dumt.

Ha det så gott. Vi hörs vidare.

MvH
Peter

Det är sant, basarna var inkopplade också, men bara vid sista två lyssningarna. De tillförde botten, men systemet var väldigt baskapabelt även utan basarna. Det var min uppfattning.

Mvh

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-03-26 08:50

Det talas om Bremed 3D och jag förstår att det handlar om musiklyssning med två ägg plus en center (också ägg?). Kan du utveckla detta lite, Peter? Inbegriper detta någon särskild hårdvara/dekoder e.d? Eller använder man en "vanlig" surroundförstärkare och kör centern i mono? Hur kalibrerar man nivåerna? Vore intressant att få veta lite om detta :) .

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-03-26 09:10

Kalejdokom skrev:Det talas om Bremed 3D och jag förstår att det handlar om musiklyssning med två ägg plus en center (också ägg?). Kan du utveckla detta lite, Peter? Inbegriper detta någon särskild hårdvara/dekoder e.d? Eller använder man en "vanlig" surroundförstärkare och kör centern i mono? Hur kalibrerar man nivåerna? Vore intressant att få veta lite om detta :) .

Peter har en speciallåda för det där o ett specialägg som jag förstått det

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-26 09:13

Kalejdokom skrev:Det talas om Bremed 3D och jag förstår att det handlar om musiklyssning med två ägg plus en center (också ägg?). Kan du utveckla detta lite, Peter? Inbegriper detta någon särskild hårdvara/dekoder e.d? Eller använder man en "vanlig" surroundförstärkare och kör centern i mono? Hur kalibrerar man nivåerna? Vore intressant att få veta lite om detta :) .

Centern är en dedikerad centerhögtalare.

Det speciella systemet inbegriper en särskild hårdvara/dekoder. Efterhand kommer mer information.

Det jag kan säga är att det går alldeles utmärkt att spela på äggen i vanlig stereo, precis som om de vore traditionella stereohögtalare.

Bremenäggen är ju inte traditionella högtalare och de kan placeras på ett icketraditionellt sätt.

Jag nöjer mig dock inte med traditionell stereoavspelning med två högtalare, eftersom jag vet vad man egentligen kan åstadkomma med stereo d v s 2 kanaler fast med fler högtalare och en dekoder som får fram informationen till var och en av högtalarna och denna dekodning är helt transparent gentemot originalet d v s summan av output = summan av input och man kan få tillbaks input från output. Det betyder att allt man hör finns kodat i inspelningen. Det gäller bara att plocka fram denna information.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-03-26 09:35

Bremen Prologic :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-26 09:44

Kalejdokom skrev:Bremen Prologic :)

Njaee, Dolby får ha sin Pro Logic i fred.

Bremen 3D är något helt annat :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-03-26 09:50

petersteindl skrev:Bremen 3D är något helt annat :)

ä de kommpatibelt me 3d tv ??
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-26 10:14

JanBanan skrev:
petersteindl skrev:Bremen 3D är något helt annat :)

ä de kommpatibelt me 3d tv ??

Ja, det är säkert en fråga som handlarna kommer få av många konsumenter. Då kan handlarn svara "Självklart!" om han vill. 8) :)

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi