Kabeldebatt! Vad har jag nu gjort!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-04 18:24

Vad jag är ute efter är att påståenden av typen "kabel A låter varmt jämfört med kabel B", eller "kabel X har högre upplösning än kabel Y", eller "kabel 1 har bättre basåtergivning än kabel 2" bör uppbackas av väl genomförda blindtester. Naturligtvis kan det röra sig om andra typer av påståenden än dessa.
Egentligen är det utsagorna om kablarnas egenskaper som det handlar om, inte kablarnas egenskaper. Man bör helt enkelt inte påstå saker och ting utan rimlig grund.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-04 18:38

Man bör helt enkelt inte påstå saker och ting utan rimlig grund.

..och eftersom det handlar om ljud så vore det ju helt orimligt attt man faktiskt lyssnade med sina öron :?: :wink:

// Jonas

.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-04 18:41

Ja, just det, bara med sina öron, utan att blanda in andra sinnen eller information som erhållits på annat sätt. Dvs, blindtest.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-04 18:47

Ja, just det, bara med sina öron, utan att blanda in andra sinnen eller information som erhållits på annat sätt. Dvs, blindtest.

Det är ju ett sätt att göra det på, men det finns ju fler.

// Jonas

.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-04 18:49

Och vilka fördelar har de?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-04 19:08

niklasz skrev:Och vilka fördelar har de?
Man hör alltid "rätt" :lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-04 19:11

Och vilka fördelar har de?

Att man i lugn och ro kan utvärdera en pryl under en längre tid. Oftast brukar man sedan ha en klar bild av för och nackdelar. Efteråt kommer dock den viktiga frågan..är det värt priset? Om Ja, köp. Om Nej, lämna tillbaka.
Detta har funkar bra hos mig och jag sitter med en anläggning som jag trivs bra med. Det är ju faktiskt det viktigaste....för mig.

// Jonas

.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-07-04 19:12

Jag känner igen den här diskussionen, men varifrån? Känner så igen det hela men kan inte minnas. Fast jag kanske har drömt att vi har diskuterat kablar förr, så här kärvänligt :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-04 19:14

Sanoj skrev:

Att man i lugn och ro kan utvärdera en pryl under en längre tid. Oftast brukar man sedan ha en klar bild av för och nackdelar.

På vilket sätt skulle detta vara en fördel framför blindtest? Det finns ju inget som hindrar att blindtestet läggs upp så att man får lång tid att bekanta sig med testobjektet.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-04 19:24

Det finns ju inget som hindrar att blindtestet läggs upp så att man får lång tid att bekanta sig med testobjektet.

Vad strider vi om då. Då har du ju hittat ditt sätt att testa kablar.
Hur många har du testat med denna metod :?:

Jag tycker min metod funkar kalas, så då finns det ju egentligen ingen anledning för mig att ändra...eller?

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-04 19:28

Sanoj skrev:Jag tycker min metod funkar kalas, så då finns det ju egentligen ingen anledning för mig att ändra...eller?

// Jonas

.

Du har ju köpt kablar för 29000 så nått fel är det ju :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-04 19:32

niklasz skrev:Sanoj skrev:

Att man i lugn och ro kan utvärdera en pryl under en längre tid. Oftast brukar man sedan ha en klar bild av för och nackdelar.

På vilket sätt skulle detta vara en fördel framför blindtest? Det finns ju inget som hindrar att blindtestet läggs upp så att man får lång tid att bekanta sig med testobjektet.

Precis! Tillvänjningkallas det för. Man vänjer hörseluppfattningen med något som tilltalar en själv. Det finns ju typer av distorsioner som tilltalar oss människor, men bara därför inte är helt frekvenslinjära!

Man väljer ju själv, men trots det tycker heller inte jag att en förvrängning hör hemma inom definitionen hifi.
Mitt minne är blott ett minne numera.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-04 19:48

Sanoj skrev:

Hur många har du testat med denna metod

Jag har inte testat någon kabel. Det räcker för mig att en kabel framstår som vettigt konstruerad i enlighet med välkända och välbeprövade fysikaliska teorier. Jag spenderar hellre min tid på att göra roligare saker än att testa kablar.
Problemet för mig är inte om du är nöjd med din metodik eller inte, utan att det finns diverse uttalanden om kablar som tolkas som goda råd av de som hör eller läser dem. Om dyrkabelförespråkarna höll sina uppfattningar för sig själva skulle jag inte bry mig ett skvatt, men nu är det ju inte så alla gånger. I vilken utsträckning det gäller dig Sanoj vet jag inte, men jag är inte intresserad av en enskild persons förehavanden i denna fråga, utan ett mer generellt fenomen.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-04 19:52

niklasz skrev:Sanoj skrev:

Hur många har du testat med denna metod

Jag har inte testat någon kabel. Det räcker för mig att en kabel framstår som vettigt konstruerad i enlighet med välkända och välbeprövade fysikaliska teorier.

Detta stämmer precis in på just. EKK :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-04 19:54

Ja, jag kör EKK. Billigt och bra. Styvheten hos kabeln är inget problem, eftersom jag inte flyttar runt högtalarna.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-04 20:07

niklasz skrev:Styvheten hos kabeln är inget problem, eftersom jag inte flyttar runt högtalarna.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-07-04 20:08

Tråden handlar om kablar. Ingvar har delat med sig sin syn på kablar och erfarenhet därvidlag. Det har flera andra gjort. Timbre och Sanoj har tacksamt passat på att styra tråden åt ett det enda hålet de kan. Att misstäkliggöra Ingvar. Det upprepas alltid med kväljande monotonitet. De skadar bara sig själva.

Vilka motiv kan de tänkas ha? Jag kan bara spekulera såklart men ett i mina ögon rimligt motiv är att de sitter där med kablar för Xx10^5kr (om inte 10^6) och känner sig som lättlurade idioter alternativ kämpar med alla medel för att inte känna sig som sådana. Och det gör ont, det är anledningen till att skriva inlägg för att tillfoga smärta.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-07-04 20:35

[quote="dimitri" Vilka motiv kan de tänkas ha? Jag kan bara spekulera såklart men en i mina ögon rimligt motiv är att de sitter där med kablar för Xx10^5kr (om inte 10^6) och känner sig som lättlurade idioter alternativ kämpar med alla medel för att inte känna sig som sådana. Och det gör ont, det är anledningen till att skriva inlägg för att tillfoga smärta.[/quote]

Dina spekulationer står jag helst över och i övrigt får väl kabeldebatten rulla på oavsett vilka motiv som kan driva den vidare. Kör en runda till så kanske dimitri kommer på nåt.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-07-04 20:39

Timbre skrev:
Dina spekulationer står jag helst över

Jag förstår mycket väl att du gör det, för som sagt är det smärtsamt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-04 21:06

dimitri skrev:Tråden handlar om kablar. Ingvar har delat med sig sin syn på kablar och erfarenhet därvidlag. Det har flera andra gjort. Timbre och Sanoj har tacksamt passat på att styra tråden åt ett det enda hålet de kan. Att misstäkliggöra Ingvar. Det upprepas alltid med kväljande monotonitet. De skadar bara sig själva.

Vilka motiv kan de tänkas ha? Jag kan bara spekulera såklart men ett i mina ögon rimligt motiv är att de sitter där med kablar för Xx10^5kr (om inte 10^6) och känner sig som lättlurade idioter alternativ kämpar med alla medel för att inte känna sig som sådana. Och det gör ont, det är anledningen till att skriva inlägg för att tillfoga smärta.

Varför ska de som köpt dyra kablar med nödvändighet känna sig lurade? Dom kanske faktiskt är nöjda med såväl kabelköpet i sig som det ljudmässiga resultatet. Om nu kablar KAN påverka ljudet så är det kanske den lilla färgningen man önskar som en sista fintrimning?

Vi lyssnar dessutom ibland efter olika saker. Några kanske struntar i att diskanten droppar någon dB (eller vad det nu kan vara för skillnad) för att kabeln kanske är positiv i andra avseenden. Kanske kabeln "släpper fram" något som man normalt inte mäter upp och som den teknikfixerade inte ens hör?

Det är ganska trist med alla snusförnumstiga tekniknissar som alltid ska berätta om vad som är det enda riktiga. Och hur fel alla andra har.

Själv använder jag mig av EKK till basen och telefontråd till övriga register. Det är JAG nöjd med men det betyder inte att jag behöver pracka på andra åsikten att allt annat, dyrare, är humbug. Vad jag gärna skulle betala extra för är en mycket smidigare kabel och med stadiga kontaktdon. Är den dessutom snygg är det ett extra plus som också kan få kosta några kronor.

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-07-04 21:09

dimitri skrev:Timbre skrev:
Dina spekulationer står jag helst över

Jag förstår mycket väl att du gör det, för som sagt är det smärtsamt.

För dig?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-04 21:45

Bill50x postade just ett av de bättre inläggen i denna tråd. Läs det.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-07-04 21:47

Bill50x
Jag håller helt med dig. Timbre och Sanoj och alla andra får ha vilka kablar de vill och glädjas åt dem, du med. Saken kommer dock i en annan dager när dessa personer ids att framföra oförskämdheter i sina inlägg, det är deras rätt, men då har de så att säga frivilligt blottat sina strupar för vargar, varav jag är en.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2006-07-04 21:53

Jag tycker att det kan vara okej att folk skaffar sig dyra och flashiga kablar med anknytning till Nasa och annat High-Tec, men det kan kanske komma ganska sent på listan över prioriteringar. Det kan t.ex. vara av större vikt att se över rummets akustik eller kanske högtalarnas placering. Det känns som att kablar av allehanda slag är lite av slutfinishen, för örat men kanske framförallt för ögat. Visst kan de vara snygga, kablarna :)

Själv kör jag med billigaste följamed-signalkabeln samt högtalarkabel från Clas-Ohlson för 3:-/metern.

Nöjd? Absolut!

Bra ljud? Efter omständigheterna, ja!

Bra rum? Njae...

Anledning att satsa på dyrkablar? Verkligen inte eftersom det finns så mycket annat jag skulle kunna göra med t.ex. rummet som skulle ha så enormt större inverkan på ljudet.

Jag respekterar alla er som tycker att det är värt tusentals kronor på signal/högtalar-kablar, men själv tycker jag inte att det är värt det.

/Fredrik

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-07-04 21:55

Som jag ser det så är det väldigt få som har kostat på sitt lyssningsrum så till den grad att apparaterna, högtalarna eller kablarna står för de stora färgningarna utan det gör rummet. Då med nivåskillnader på en hel del db.
Det är så ofantligt mycket prat om vad som är bäst och vad som är neutralast.
När jag utvärderar en produkt så utgår jag från hur den låter hemma hos mig med mina apparater och i mitt rum.
När det gäller kablar så har jag testat en hel del, även EKK.
Då jag vet att rummet ställer till med de största färgningarna så är jag ute efter en kabel som låter neutral i min anläggning sedan om den verkligen är neutral per definition är för mig ointressant.
Jag förespråkar ej dyrkabel, det jag förespråkar är att testa lite olika kablar och se vilken som passar i ditt system.
Jag har testat mycket "dyrkabel" och en del har låtit riktigt illa i min anläggning. Jag anser alltså att allt är en fråga om matchning och att EKK låter bra på Ino är väl inte konstigt iom att de antagligen är framlyssnade med dessa.
Rummet har fått sig en del "tweakande" men jag kommer aldrig komma dithän att rummet färgar mindre än resten av anläggningen.
Så därför använder jag kablar som en "krydda" för att tweaka anläggningen mot det som jag anser låter neutralt hos mig.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-04 21:59

Bill50x skrev:

Vi lyssnar dessutom ibland efter olika saker. Några kanske struntar i att diskanten droppar någon dB (eller vad det nu kan vara för skillnad) för att kabeln kanske är positiv i andra avseenden. Kanske kabeln "släpper fram" något som man normalt inte mäter upp och som den teknikfixerade inte ens hör?

Det är ganska trist med alla snusförnumstiga tekniknissar som alltid ska berätta om vad som är det enda riktiga. Och hur fel alla andra har.

Problemet är att det inte bara finns påståenden som gäller den egna tillfredsställelsen, utan att det görs anspråk på att kunna göra mer allmängiltiga beskrivningar av kabelns ljudmässiga inverkan. Dessa anspråk grundas inte på en metodik som är lämpad för att stödja uttalandena. Det är ett problem.

Jag tycker det är mycket trist när man trycker in uttryck som teknikfixerade eller snusförnumstiga tekniknissar i inläggen. Dessutom, vad vet du om vad "teknikfixerade" hör och inte hör?
Vilka tekniknissar berättar om det enda riktiga?
I ditt inlägg tillskriver du en vagt definierad grupp diverse egenskaper och beteenden. Det är betydligt tristare än att tekniskt kunniga personer gör inlägg om hur tekniska apparater fungerar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-05 00:36

phloam skrev:
Kaffekoppen skrev:Ja, jag funderar på om det inte kan tänkas vara polissak. Det har framförts att en person här på forumet ljuger och dessutom manipulerar sin kundkrets. Det är naturligtvis ett mycket allvarligt påstående och om det stämmer torde det vara slutet på den firman.

Om det däremot inte stämmer så är nog en stämning pga ärekränkning och förtal nära till hands. Att utpeka en person som lögnare i en offentlig debatt är inte en legal retoriktaktik utan en ärekränkning. Det ser jag som väldigt allvarligt.

Fast då skulle man ju även polisanmäla NK för att de säljer designerjeans för 5000:- paret. Jättedyra, fullständigt onödiga och ändå... alldeles nödvändiga :) (för vissa :) )
Hur snurrig är du nu?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-05 00:57

Kaffekoppen skrev:
phloam skrev:
Kaffekoppen skrev:Ja, jag funderar på om det inte kan tänkas vara polissak. Det har framförts att en person här på forumet ljuger och dessutom manipulerar sin kundkrets. Det är naturligtvis ett mycket allvarligt påstående och om det stämmer torde det vara slutet på den firman.

Om det däremot inte stämmer så är nog en stämning pga ärekränkning och förtal nära till hands. Att utpeka en person som lögnare i en offentlig debatt är inte en legal retoriktaktik utan en ärekränkning. Det ser jag som väldigt allvarligt.

Fast då skulle man ju även polisanmäla NK för att de säljer designerjeans för 5000:- paret. Jättedyra, fullständigt onödiga och ändå... alldeles nödvändiga :) (för vissa :) )
Hur snurrig är du nu?

Inser nu att vi inte längre talar om kabelförsäljare, därav missförstånd....

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-05 01:21

Bill50x skrev:Varför ska de som köpt dyra kablar med nödvändighet känna sig lurade? Dom kanske faktiskt är nöjda med såväl kabelköpet i sig som det ljudmässiga resultatet. Om nu kablar KAN påverka ljudet så är det kanske den lilla färgningen man önskar som en sista fintrimning?

Felet med denna diskussion är att den förs överhuvudtaget.

Felet är inte vad som är "sant" eller inte, varken tekniskt, upplevelsemässigt el.dyl.

Om jag går och köper nånting som i andras ögon kan tyckas dyrt och onödigt, så innebär detta:

a) Jag bör inse att det faktiskt tillhör god ton att inte framhålla de eventuella fördelarna med mitt inköp, eftersom det - ur den andres synvinkel - faktiskt ÄR dyrt och onödigt för denna andra person. Det fyller ingen funktion annat än att det sticker i ögonen på andra.

b) Den som tycker att jag köpt nåt löjligt dyrt och onödigt bör inse att det faktiskt är min ensak att tillgodose mina egna behov - hur de än ter sig - och bör därför inte kommentera detta. Jag vill göra mig själv nöjd, inte dig.

Sen kanske man kan föra en diskussion om vad som rent tekniskt är motiverat att använda - inte vad som är motiverat att KÖPA - men det har då inte ett dugg med att göra huruvida någon ska känna sig lurad eller inte.

Jag kommer därför själv inte att skriva nåt mer i denna tråd, då det är poänglöst och provocerande, det inser jag nu. Det enda av behållning har varit den sakliga tekniska information som kan ligga till grund för ett personligt val vid köp.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-07-05 06:55

dimitri skrev:Bill50x
Jag håller helt med dig. Timbre och Sanoj och alla andra får ha vilka kablar de vill och glädjas åt dem, du med. Saken kommer dock i en annan dager när dessa personer ids att framföra oförskämdheter i sina inlägg, det är deras rätt, men då har de så att säga frivilligt blottat sina strupar för vargar, varav jag är en.

Tandlösa Vargars Sällskap - Du kan ju starta en klubb.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi