HiFi-kedjans uppgift - när du får bestämma!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är bäst?

Jag vill uppleva saker "så sant som möjligt", alltså såsom de faktiskt lät i verkligheten!
86
51%
Jag vill uppleva saker "så maximalt illusoriskt som möjligt", alltså "trovärdigt" fel eller rätt är inte viktigt alls.
28
17%
Jag struntar helt i hur något skall vara - Jag vill bara ha en "maximal upplevelse"!
42
25%
Jag tycker inte någon av de ovanstående är något som jag kan identifiera mig med alls.
13
8%

Antal röster : 169

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-22 14:47

Jag har ingen ideologi, tror jag. Har aldrig störts av någon i alla fall. Ideologier anser jag bara vara begränsande och tumregelaktiga i överkant. Jag drivs bara av teknisk nyfikenhet.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-10-22 14:51

Det du säger är alltså att du inte har några åsikter? :o

Det märks i så fall inte. :wink:

Vh :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-22 14:52

:lol:

Nu drar jag till mässan!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-10-22 14:52

Hoppas den är trevlig, även om jag inte vet vilken mässa det är. 8)

Vh :)
Senast redigerad av BACH 2006-10-22 14:58, redigerad totalt 2 gånger.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-10-22 14:54

En oliten motsägelsefullhet präglar Flints agenda.
Tre citat av densamme:

1: ”Koncentrationen här kan därför ge intryck av att gruppen är mycket större än vad den egentligen är. Gruppens ekonomiska potential för HiFi-branschen är dock i princip noll.”

2: ”Jag tror inte att din grupp blir något större än vad den är, oavsett hur mycket du agiterar.”

3: ”Jag hävdar fortfarande att du skulle ägna dig åt vit högtalarförsäljning och skita i ideologiagitationen. Det skulle branschen ha lite nytta av.”

Alltså: Gruppen är försvinnade liten. Dess ekonomiska potential är i princip noll, Gruppen kommer inte att bli större oavsett alla ansträngningarna.
På vilket sätt då skulle branschen ha någon som helst nytta om IÖ upphörde med vad det nu han gör?

OCH: Är det värt att du, Fint spiller ens en gnutta bläck på saken när det är helt betydelselöst för branschen?

Edit: Om du inte tycker att IÖ säljer högtalarna "vit" så anmäl honom. Det är enda raka.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-22 15:03

dimitri skrev:Alltså: Gruppen är försvinnade liten. Dess ekonomiska potential är i princip noll, Gruppen kommer inte att bli större oavsett alla ansträngningarna.
På vilket sätt då skulle branschen ha någon som helst nytta om IÖ upphörde med vad det han gör?

Du har svaret i din egen fråga. Om öhman började att aktivt sälja sina högtalare på marknaden så att den stora massan kan nå dom skulle han göra branschen och den stora massan tjänsten att just få riktiga högtalare för en gångs skull. Det skulle förstås sporra B&W, Wilson och Coltrane att börja bygga riktiga grejer. Dom skulle inte gilla att en låda för under 10papp paret spöade skiten ur dom. Plätt Light. :D

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-10-22 15:11

Flint skrev:
dimitri skrev:Alltså: Gruppen är försvinnade liten. Dess ekonomiska potential är i princip noll, Gruppen kommer inte att bli större oavsett alla ansträngningarna.
På vilket sätt då skulle branschen ha någon som helst nytta om IÖ upphörde med vad det han gör?

Du har svaret i din egen fråga. Om öhman började att aktivt sälja sina högtalare på marknaden så att den stora massan kan nå dom skulle han göra branschen och den stora massan tjänsten att just få riktiga högtalare för en gångs skull. Det skulle förstås sporra B&W, Wilson och Coltrane att börja bygga riktiga grejer. Dom skulle inte gilla att en låda för under 10papp paret spöade skiten ur dom. Plätt Light. :D

Det låter ju hur bra som helst! Jag väljer att inte se dina ord som möjligen ironiska.
I så fall
1: Du kan inte kräva någonting.
2: Du kan snällt be.
3: Du kan eller borde erbjuda din hjälp och stöd
4: Jag utgår att du är på djupet bekant med Inos produkter

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-22 15:16

Dimitri.
Tagga ner lite, det är en diskussion där Flint föreslår något. Du kan väl vara lite konsekvent och sprida lite på ditt analyserande av forummedlemmars skrivande?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-22 15:20

dimitri
Kanske var uttrycken lite spetsade men tanken är faktiskt ärligt menad. Jag har sett och hört mycket skitsnack från branschfolk om andra inom branschen och märkt att det alltid till slut slår tillbaka på dom själva. Man talar inte om för tänkande människor hur dom skall tänka genom att genera dom. Som att säga till en rökare: "Är du så jävla dum så att du rörker så får du skylla dig själv". Tippar att det inte får så stor positiv påverkan.
Bra högtalare till vettiga priser tror jag välkomnas av köparna. Även dom som inte kan den rätta nomenklaruren. Jag anser inte medelsvenssonkunden vara dum.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-10-22 15:26

PatrikF,
Mina fyra punkter är också ett förslag. Som svar eller funderingar på Flints förslag. Tyckte du inte att det var konstruktivt? Vad har du själv att föreslå? Konstruktivt alltså.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-22 15:32

Jag ber om ursäkt för min snarstuckenhet Dimitri.
Jag har inget förslag tror jag. Det är upp tilll var och en vad man vill lägga sin tid på.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-10-22 15:35

Flint skrev:dimitri
Kanske var uttrycken lite spetsade men tanken är faktiskt ärligt menad. Jag har sett och hört mycket skitsnack från branschfolk om andra inom branschen och märkt att det alltid till slut slår tillbaka på dom själva. Man talar inte om för tänkande människor hur dom skall tänka genom att genera dom. Som att säga till en rökare: "Är du så jävla dum så att du rörker så får du skylla dig själv". Tippar att det inte får så stor positiv påverkan.
Bra högtalare till vettiga priser tror jag välkomnas av köparna. Även dom som inte kan den rätta nomenklaruren. Jag anser inte medelsvenssonkunden vara dum.

Jag lyssnar, Flint. Jag tänker och försöker dra mig till minnes IÖ's skitsnack om branschen. Måhända är jag biased, har en blind spot, whatsoever. I vilket fall har jag ingen minnesbild av IÖs förklenande mälen om branschen. Eftersom det är något du är så övertygad om att han ägnar sig åt så kanske du vill hjälpa mig att hitta länkar, citat som visar detta. Kanske måste jag få mina naiva ögon öppnade?
Jag är nu inte ironisk och uppskattar ditt senaste svar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-22 15:38

dimitri
Men för att vara ärlig så tror jag inte att företaget "IngOehman Loudspeaker Inc" skulle ha en chans på marknaden eftersom det skulle innebära att han var tvungen att rätta sig efter dess villkor.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-22 15:40

dimitri
Kräv inte av mig att jag också skall ägna mig åt grävande journalistik. Kan vi hålla oss till nutid? :wink:

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-10-22 15:42

Flint skrev:dimitri
Men för att vara ärlig så tror jag inte att företaget "IngOehman Loudspeaker Inc" skulle ha en chans på marknaden eftersom det skulle innebära att han var tvungen att rätta sig efter dess villkor.

Så det blev en tummetott till slut?
Kom igen nu!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-22 15:47

Uppmaningen är ärligt menad. Min uppfattning om hans förutsättning för ev. framgångar är också ärlig, dvs. obefintlig.

Kontenta.
Mycket skrik och lite ull, sa bonden som rakade grispungen.

:)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-10-22 16:22

Jag vill att musiken ska återges, med om möjligt samma realism och detaljrikedom och med samma dynamiska omfång, som vore musikerna fysiskt i mitt lyssningsrum.

D.v.s. med god närvaro, bergfast placering i ljudbilden, med driv och energi, med nerv och attackvillighet. Jag vill kunna höra fingrarna åka fram och tillbaka över greppbrädan och jag vill känna trycket från baskaggarna i bröstkorgen och jag vill rycka till av en plötslig attack på virveltrumman, jag vill höra flåset från saxofonerna och höra luften komma ut från en flöjt eller diggeridoo.

Då förstår jag inte din röstning.

Nä om man inte har varit hemma hos paradigm och själv lyssnat så är det svårt att förtå. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-23 01:46

Flint skrev:

Du har svaret i din egen fråga. Om öhman började att aktivt sälja sina högtalare på marknaden så att den stora massan kan nå dom skulle han göra branschen och den stora massan tjänsten att just få riktiga högtalare för en gångs skull.

Det finns massor av riktiga högtalare på marknaden. Plats för alla filosofier finns det också! :P

Idén att jag skulle expandera är säkert vänligt menad från din sida (eller är den det förresten? Du säger att jag borde göra det, och du tror att det kommer att leda till att jag kommer att gå under... :? ), men alla skulle drabbas. :(

Redan idag har jag extrema problem att leverera, och går på knäna ekonomiskt. Tänk på att högtalarna (i varje fall de större) byggs för hand - ett par i taget. Det går inte att tillverka dem snabbare än på några veckor per par. Om det inte vore för ett löfte jag givit skulle Ino Audio vara historia vid årsskiftet.

Om jag skulle expandera från dagens verksamhet till mera normalstora serier skulle tillverkningspriset (materialkostnadsmässigt) troligen gå ned ordentligt, kanske ned till 2/3 eller rent av hälften?

Men, då skulle det skulle det inte gå att beställa finish fritt efter önskemål, eller också skulle produktionen kosta ungefär som idag eller mera. Marknadsföringen skulle därtill troligen absorbera all eventuell vinst i tillverkningskostnad med stora marginaler till och med. Och dessutom skulle företaget ju behöva växa - med logistik, lönekontor, produktion, distribution och marknadsavdelning och alla dessa renderar att ett antal löner skulle behöva betalas ut. :?

Hur många som skulle behöva vara anställda vet jag inte men jag gissar några stycken i varje fall, och om jag skulle betala ut löner till folk skulle jag nog tusan vilja ha lön själv också!

Lägger man in dessa kostnader blir nog högtalarna klart dyrare i fabriksnetto än idag (när bara de som tillverkar eller levererar delar till dem tjänar pengar på dem). Sen tillkommer förstås eventuella önskemål om att ett regelrätt företag skall gå med vinst. En gissing är att fabrikspriset (med tillverkningen helt kvar i skandinavien med omnejd) skulle gå utt till det dubbla. På det kommer förstås två marginaler (distributör + återförsäljare 50+40?). Slutsumma för ett par pi60s skulle troligen stiga från nuvarande 40 k till 40*2/.5/.6 = 267 k, eller låt säga >>200 k, alltså i stil med Wilson Watt Puppies... :(

Skulle de nå den stora massa på så vis?

Hmmm, jag ser det nog som så att den signifikantaste skillnaden vore att de snarare skulle bli helt otillgängliga för den stora massan. Med rejäl marknadsföring och export skulle de troligen sälja i större antal än nu, men inte längre till dem som jag bryr mig om.

Visst vore det kul att ta ut en fet lön och få en massa pengar som man kunde betala tillbaka sina lån, men vore detta mitt största mål här i livet så finns det ju bättre saker att ägna sig åt än att syssla med tillverkande verksamhet (jag har faktiskt sådana där ekonomiskt gynnsamma projekt igång också - men de pågår på den amerikanska marknaden, de har ingenting med Ino Audio att göra).

Flint skrev:Det skulle förstås sporra B&W, Wilson och Coltrane att börja bygga riktiga grejer.

De bygger redan synnerligen riktiga grejjor! Tro mig.

Jag kan försäkra dig att jag om jag inte gillade mina egna högtalare så mycket, så skulle spela med högtalare från en av de tillverkare du nämner. Promiss!

Dom skulle inte gilla att en låda för under 10papp paret spöade skiten ur dom. Plätt Light. :D

Tycker du alltså att det finns någon högtalare som jag gör för under 10 000:- - som spöar skiten ur B&W (801?), Wilson (Watt Puppies?) och Mårten Design (Coltrane?)? :o

Tack! :P

Det är hur som helt inget jag påstått i varje fall, men det finns säkert folk som tycker så. Jag tycker inte ens att det går att förenkla frågan till ett tumregelliknande "bättre eller sämre". Behovet måste avgöra.

Det finns ju massor av saker som avgör vilken högtalare som är bäst i olika situationer.

Verkligheten blir en helt annan om man exempelvis inte behöver kunna spela starkt, eller om man har ett mycket kort lyssningsavstånd eller kanske gillar en specifik förstärkare som är liten och kräver en högkänslig högtalare eller ett lyssningsavstånd och rumsakustiska förutsättningar som kräven hög riktverkan.

Vem bestämmer vilken högtalare som är bättre än den andra?

Inte du Flint, och inte jag. Vi kan båda ha synpunkter i frågan - och rätt att yttra dem. Men någon uppfattning om bättre eller sämre har inte jag i varje fall, och bestämmer gör den som gör investeringen i det enskilda fallet!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-23 14:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-23 05:10

IngOehman
Ett bra svar som bra beskriver det jag vill ha sagt och som jag tror att många inte förstår, att om man ska konkurrera med marknadens utbud så blir det på marknadens villkor med de vinstkrav och omkostnader som det innebär. Att ställa "proffsbyggda" 100KKr-högtalare mot 10KKr entusiastbyggen är inte en realistisk jämforelse eftersom kostnaderna för tillverkning och distibution (mellanled) i de båda fallen är helt olika. Ljudmässigt haltar dock inte jämförelsen. Den kan gott göras.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-23 15:23

Hmmm... Nu håller jag plötsligt med dig igen. :o

Det var inte bra! :wink:

Det är faktiskt en liten romantisk dröm jag har det där, att världen borde ändra sig så att det kom fram en himla
massa lokala tillverkningar och direktförsäljning av en massa fina saker.

Bort med alla stormarknader och tillbaka med alla små specialbutiker. Som det fortfarande är i alla franska små-
byar när det gäller mat. Runt torget finns butiker för allehanda man vill ha.

Jag gillar verkligen inte vissa delar av globaliseringen, de som leder till att saker transporteras tvärs över
hela världen, bara för att skeva och orimliga växlingskurser gör att man i vissa delar av världen kan få folk
att jobba för 1/100 av lönen. :(

Det absurda är att maten också är mycket billigare där lönerna är låga, så lönens litenhet är delvis en illusion.
Det är bara en obalans i växlingskurserna som för med sig att saker transporteras tusentals mil när de lika
gärna skulle ha kunnat tillverkas på den egna orten, eller i varje fall i det egna landet!

Vh, iö

- - - - -

PS. Gränser skall vara helt stängda - eller helt öppna. Helst det sistnämnda. :P

Med helt öppna gränser skulle växlingskurserna nor-maliseras på nolltid så att produktion på andra sidan
jordklotet skulle bli olönsamt. Då skulle vi slippa alla retursladdar från marknadskrafternas ständiga vilja att
optimera vinsten "till vinket pris som helst".

För ett företag kan det verka vettigt att flytta produktionen till kina, men då måst nästa göra det också, och
till sist är alla produkter skitbilliga, men eftersom folk i processen har förlorat sina job finns det ingen som kan
köpa dem ändå... Och då landet utför ekonomiskt tills folk har det så dåligt att det blir billigare att anställa
dem till låga löner och producera i landet istället!

(Cyklerna är på 25-100 år skall nämnas. Vissa till och med längre än så.)

Det bästa sättet att undersöka hur dålig effektivitet man har i ett samhälle är att titta på hur mycket man
behöver jobba för en given konsumtion, och denna är över tiden alltid proportionell mot hor mycket varor
framtas. Att jag skrev "över tiden" beror på att att de positiva effekterna av att flytta produktionen till ett
billigt land kommer direkt, medan de negativa effekterna av den utflyttade produktion kommer med en
avsevärd fördröjning.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-23 16:10

Flint skrev:IngOehman
Ett bra svar som bra beskriver det jag vill ha sagt och som jag tror att många inte förstår, att om man ska konkurrera med marknadens utbud så blir det på marknadens villkor med de vinstkrav och omkostnader som det innebär. Att ställa "proffsbyggda" 100KKr-högtalare mot 10KKr entusiastbyggen är inte en realistisk jämforelse eftersom kostnaderna för tillverkning och distibution (mellanled) i de båda fallen är helt olika. Ljudmässigt haltar dock inte jämförelsen. Den kan gott göras.
Riktigt förnuftigt skrivet ;) Glöm inte marknadsföringsbiten och kraven på avkastning heller. B*** har ett par system som kostar 600 ggr* mer till slutkund än de ingående komponenternas inköpspris.

* alltså inte 600% mer utan 600 ggr mer :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-23 16:13

B***=Bose?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-23 16:16

Vissa ord får man inte skriva ut* ;)
Men antalet bokstäver överrensstämmer ju med ordet :)

* Att nämna det företaget är ju som att skälla. Du har rätt

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-23 16:17

Kaffekoppen
Håller du också med mig nu? Håller ni på att gadda ihop er mot mig? :D Det slutar snart med att ni alla går ur LTS och jag blir sittande där ensam och viftar med ett inbetalningskort och en f/e-omkopplare.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-23 16:19

Du har ju rätt. Då kan man ju inte ens med ansträgning säga att du har fel.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-23 16:24

Bose startade en gång som ett idealistiskt företag med 11% direktljud och 89% reflekterat. Det tyckte Dr. Amar G. Bose var optimalt. Efterhand ändrade visst styrelsen och aktieägarna på det förhållandet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-23 16:26

Ja, nu tillverkar firman enbart junk, men jag undrar var siffran "600 ggr" kommer från. Det låter lite väl häftigt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-23 16:36

Flint skrev:IngOehman
Ett bra svar som bra beskriver det jag vill ha sagt och som jag tror att många inte förstår...

...Kaffekoppen
Håller du också med mig nu? Håller ni på att gadda ihop er mot mig? :D

Nej, nej... Vi gaddar ihop oss MED dig.

Det vill säga - det är ju du som håller med oss. :P :wink: 8)

Flint skrev:Det slutar snart med att ni alla går ur LTS och jag blir sittande där ensam och viftar med ett inbetalningskort och en f/e-omkopplare.

Eller också blir vi alla (kloka och insiktsfulla som vi är) LTS-are. 8)

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-23 16:43

Baserat på genomgången högtalare och utpris till kund. Genomgången gjordes utan att ta hänsyn till mängdrabbatter 1998 i USA och sakförhållanderna kan ha ändrats numera. Det är saftiga siffror. Osannolika. Ingående elektronikkomponenter kostade 23 kronor. Det tillkom 2 ostagade lådor på 0,9L och en låda på 15L med ett stag i. Materialkostnaden totalt kan väl sägas ha varit under 100-lappen, vilket ger åtminstone 130+ ggr påslag...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-23 16:48

Är det inte egentligen lika dyrt att sälja en billig högtalare som en dyr, i omkostnader?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi