Moderator: Redaktörer
dimitri skrev:Alltså: Gruppen är försvinnade liten. Dess ekonomiska potential är i princip noll, Gruppen kommer inte att bli större oavsett alla ansträngningarna.
På vilket sätt då skulle branschen ha någon som helst nytta om IÖ upphörde med vad det han gör?
Flint skrev:dimitri skrev:Alltså: Gruppen är försvinnade liten. Dess ekonomiska potential är i princip noll, Gruppen kommer inte att bli större oavsett alla ansträngningarna.
På vilket sätt då skulle branschen ha någon som helst nytta om IÖ upphörde med vad det han gör?
Du har svaret i din egen fråga. Om öhman började att aktivt sälja sina högtalare på marknaden så att den stora massan kan nå dom skulle han göra branschen och den stora massan tjänsten att just få riktiga högtalare för en gångs skull. Det skulle förstås sporra B&W, Wilson och Coltrane att börja bygga riktiga grejer. Dom skulle inte gilla att en låda för under 10papp paret spöade skiten ur dom. Plätt Light.
Flint skrev:dimitri
Kanske var uttrycken lite spetsade men tanken är faktiskt ärligt menad. Jag har sett och hört mycket skitsnack från branschfolk om andra inom branschen och märkt att det alltid till slut slår tillbaka på dom själva. Man talar inte om för tänkande människor hur dom skall tänka genom att genera dom. Som att säga till en rökare: "Är du så jävla dum så att du rörker så får du skylla dig själv". Tippar att det inte får så stor positiv påverkan.
Bra högtalare till vettiga priser tror jag välkomnas av köparna. Även dom som inte kan den rätta nomenklaruren. Jag anser inte medelsvenssonkunden vara dum.
Flint skrev:dimitri
Men för att vara ärlig så tror jag inte att företaget "IngOehman Loudspeaker Inc" skulle ha en chans på marknaden eftersom det skulle innebära att han var tvungen att rätta sig efter dess villkor.
Jag vill att musiken ska återges, med om möjligt samma realism och detaljrikedom och med samma dynamiska omfång, som vore musikerna fysiskt i mitt lyssningsrum.
D.v.s. med god närvaro, bergfast placering i ljudbilden, med driv och energi, med nerv och attackvillighet. Jag vill kunna höra fingrarna åka fram och tillbaka över greppbrädan och jag vill känna trycket från baskaggarna i bröstkorgen och jag vill rycka till av en plötslig attack på virveltrumman, jag vill höra flåset från saxofonerna och höra luften komma ut från en flöjt eller diggeridoo.
Då förstår jag inte din röstning.
Flint skrev:dimitri skrev:Alltså: Gruppen är försvinnade liten. Dess ekonomiska potential är i princip noll, Gruppen kommer inte att bli större oavsett alla ansträngningarna.
Du har svaret i din egen fråga. Om öhman började att aktivt sälja sina högtalare på marknaden så att den stora massan kan nå dom skulle han göra branschen och den stora massan tjänsten att just få riktiga högtalare för en gångs skull.
Flint skrev:Det skulle förstås sporra B&W, Wilson och Coltrane att börja bygga riktiga grejer.
Dom skulle inte gilla att en låda för under 10papp paret spöade skiten ur dom. Plätt Light.
Riktigt förnuftigt skrivetFlint skrev:IngOehman
Ett bra svar som bra beskriver det jag vill ha sagt och som jag tror att många inte förstår, att om man ska konkurrera med marknadens utbud så blir det på marknadens villkor med de vinstkrav och omkostnader som det innebär. Att ställa "proffsbyggda" 100KKr-högtalare mot 10KKr entusiastbyggen är inte en realistisk jämforelse eftersom kostnaderna för tillverkning och distibution (mellanled) i de båda fallen är helt olika. Ljudmässigt haltar dock inte jämförelsen. Den kan gott göras.
Flint skrev:IngOehman
Ett bra svar som bra beskriver det jag vill ha sagt och som jag tror att många inte förstår...
...Kaffekoppen
Håller du också med mig nu? Håller ni på att gadda ihop er mot mig?
Flint skrev:Det slutar snart med att ni alla går ur LTS och jag blir sittande där ensam och viftar med ett inbetalningskort och en f/e-omkopplare.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 41 gäster