Mätningsförakt ifrån andra än tekniker.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 16:38

Ja det kan inte vara lätt att ensam slåss mot hela HiFi-industrin.
Och själv vara en del av den. Dubbelbottnat?

Mayro, syftar inte på dig nu vilket jag däremot tror att LarsR gör.
Senast redigerad av Flint 2006-10-03 16:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-03 16:47

Mayro skrev:Men BB. Du har väl nytt projekt på G om jag inte fattat det fel????

Men fasen, nu gjorde Mayro reklam för BB´s projekt! Så att t.o.m. jag blir nyfiken! Attans! :mrgreen:

F.ö: Är det inte teknikernas och marknadförarnas chefer man borde vara misstänksam mot...? Nej vänta - ekonomerna! Ekonomer är onda... de är bittra för att de varken är tekniker eller marknadsförare.... de lägger fram kalkyler där det måste sparas på komponenter för att få bättre vinstmarginal och sån skit... se upp säger jag bara.....

:)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-03 16:50

phloam skrev:F.ö: Är det inte teknikernas och marknadförarnas chefer man borde vara misstänksam mot...? Nej vänta - ekonomerna! Ekonomer är onda... de är bittra för att de varken är tekniker eller marknadsförare.... de lägger fram kalkyler där det måste sparas på komponenter för att få bättre vinstmarginal och sån skit... se upp säger jag bara.....

Men aktieägarna då, riskvilliga kapitalister som satsat på fel häst och nu kräver hämd, bara att sparka halva personalstyrkan rakt av!
Senast redigerad av paa 2006-10-03 16:53, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-03 16:51

LarsR
Har du någon som helst koll på VAD det är som vi nu några stycken helt fristående från varandra reagerat på ens? Det verkar ju såsom du såsom andra inte fast det står i klarspråk ens KAN ta in läst info...

Så kan du tala om vad du INTE förstår efter du läst igenom alla otaliga förklaringar vi lämnat och sedan komma tillbaks så kan vi säkert hjälpa dig att förstå :wink:

Hör för övrigt dessa två bilder ihop på något sätt egentligen?

Bild

Menar som något slags "fånågramriddare".. :?:

Bild

:lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-03 17:23

Cool rustning! :P

Vem är han?

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Att teknikern bygger det han eller hon vill ha är ju just ett tecken på att han eller hon är ärlig och inte manipulativ.

En felsyn. Jag betalar inte någon (genom att köpa dennes produkter) för att denne ska sitta och pyssla med det dom tycker är roligt. Jag köper något för att jag behöver det, eller bara "vill ha". Ur min synvinkel är företaget till för mig, inte tvärtom. Alltså, teknikern ska bygga det jag vill ha...

Nu tänker du helt snurrigt.

Tekniker som bygger grejjer som han eller hon vill ha - är en utmärkt företeelse! Så länge det finns flera som vill ha samma sak som teknikern så är det till och med bra för flera!

Om du inte är en av dem så vad spelar det för roll? Köp inte grejjen då! 8)

Det enda tillfälle då det spelar roll är om det finns en marknadsförare med i kedjan som lurar dig att köpa den där grejjen, så att du när du får hem den upptäcker att du blir missnöjd med den. :(

Om du tänker efter riktigt hårt så inser du nog detta, alltså att dåliga produkter saneras automatiskt och är inget problem så länge de inte marknadsförs oärligt. :o

Att lägga skulden på konstruktören är rena nippran, det är ju du som har köpt grejjen! Om du inte blir nöjd så måste det bero på att du har dåligt omdöme, eller att du har blivit felinformerad.

Teknikern har samma roll som... säg en äppelodlare! Äpplen kan vara goda eller rent vidriga, eller något däremellan. Äppelodlaren (eller teknikern) skapar "något" - punkt.
Ditt intresse som konsument borde vara att få veta vad det är, så att du kan bestämma dig för om du vill ha det eller inte. Äpplet är vad äpplet är, det har en smak, en färg och en storlek och en del näringsfyiologiska egenskaper. De enda som kan hindra dig från att få en saklig information är; marknadsföraren eller du själv!

Bill50x skrev:Återigen, vad bygger du alla dina påståenden på när du säger att broschyrer (generellt) inte förmedlar sanningar? Jag kan skicka kilovis med sådana till dig som är hur sanna som helst.

Meeeep! Retorikvarning på det ovanstående! :x

Det du säger är inget argument mot det jag har sagt. Antal och procent är olika saker. Jag ber ju alla att fundera på hur det ser ut i den verklighet de möter dagligen, för det är den jag diskuterar.

Det finns miljontals produkter, så att det går att hitta mängder av exempel på broschyrer som inte är oärliga är en helt irrelevant input i diskussionen. Du bemöter med din kommentar inte alls det jag sagt, du försöker bara skapa irrbloss så folk skall glömma sakfrågan.
Fyyyy på dig! :wink:

[Här kommer en liten liknelse!

Jag säger:
-Det är ett problem att människor i Australien blir bitna av giftiga ormar så ofta. Hur skall vi lösa det?

Du svarar:
-Struntprat! Det finns massor av ormar som inte är giftiga!

Du inser väl att din kommentar inte har något med det jag skrev att göra? Tänk efter hårt... 8) ]

Bill50x skrev:Teknikers isolation från kundkontakter är något du erfarit på några ställen, men jag har exakt motsatt uppfattning.

Menar du alltså att teknikerna har utmärkt kontakt med sina kunder och vet exakt vad kunderna vill ha? :o Å tusan, det var en oväntad svängning...

Bill50x skrev:Jag har mycket längre erfarenhet av reklamvärlden och marknadsföring än vad du har. Jag vet att du har fel. Varför fortsätter du envist hävda saker som du har fel i? Varför lyssnar du inte på dom som vet bättre och om du är misstänksam tar bättre reda på hur det förhåller sig istället för att envist hålla fast vid din sk sanning och trumpeta ut den?

Jag tror alla människor kan bedöma den här frågan väldigt bra (utom möjligen vissa av dem som är mest illa bländade av det som pågår i marknadsföringvärlden - de som arbetar i den världen). I själva verket tycker jag det är lite oroväckande att höra dig påstå att de som utsätts och luras av osanningarna i marknadsföringen INTE kan bedöma situationen. 8O På grund av att de har för lite erfarenhet av att ha arbetat i marknadsföringsbranschen... :?

Påståendet är ju lika märkligt som om en tekniker skulle säga att kunderna inte kan bedöma om den produkt de köpt är en bra produkt, på grund av att de har för lite erfarenhet av att jobba som konstruktör!
Jag vill påstå att konsumenternas uppfattning om oärlighet i marknadsföring, liksom deras uppfattning om produktens egenskaper - är de enda som gäller! :P

Bara konsumenterna kan bedöma om de blivit lurade att tro bättre om en produkt på grund av marknadsföringen!
Bara konsumenten kan bedöma om varan är något som konsumenten vill ha, eller om de hade föredragit en annan vara.

Marknadsföring är något som vi alla utsätts för dagligen. Idén att de som arbetar med marknadsföring som "vet bättre" med avseende på vad som är oärlig marknadsföring är... häpnadsväckande! Rent av bekymmersam att höra. :?

Jag tror att de allre flesta kritiska människor gör bedömningen att huvuddelen av alla marknadsföring man bombarderas av är förljugen och/eller faktafattig. Om jag har rätt är detta ett problem, men ett som är mindre ju bättre vi är insatta i en marknad.

Inom ens egen specialitet ser man marknadsföringens oärlighet, men ju mindre expert man är desto lättare är det att falla offer för eländet. :cry:

Bill50x skrev:Hur kan du överhuvudtaget säga att tekniker i styrande position har övergått till "den onda sidan"? Makalöst obegåvat uttryck och det kan bara komma från en person som inte har en aning om vad han pratar om, i detta stycke. Att överhuvudtaget använda detta uttryck är mycket obegåvat (vilket dock inte innebär att jag anser dig obegåvad )

Oj!

56 ord i sträck och ändå inte en tillstymmelse till sakfrågerelaterad kommentar till det jag skrev... Bara en lång rad av förolämpningar. :o

Faschinerande. :o Du håller alltså med i sak? :wink:

Bill50x skrev:
iö skrev:Teknikerna vill ju bara få göra så bra apparater som möjligt."
Ska jag vara lika elak som du är när det gäller marknadsförare kan jag lika gärna påstå att när tekniker får härja fritt gör dom grejor som dom själva vill ha, inte vad kunden vill ha. Skulle jag påstå så, så har jag rätt i en del fall, men inte till 100%. Alltså hävdar jag inte att tekniker bara är onda människor som bara tänker på sig själva istället för på den som de fakto betalar för deras uppehälle.

Men snälla Bjarne...

Varför tror du att jag skulle ha några invändningar mot detta? Det är väl klart att du skall säga att: "-Tekniker som får härja fritt är onda människor som bara tänker på sig själva och gör grejjor som de själva vill ha men inte vad kunden vill ha", om du tycker att det är så världen ser ut. Du skall vara ärlig. Det är bara bra. Och en sådan "icke utpekande" fras är inte på något sätt ovänlig eftersom ingen behöver ta åt sig. I varje fall om du är tydlig med att det finns undantag.

Varför skulle jag bli upprörd över det? Dels har du rätt till dina åsikter, och dels beskriver du ju... precis hur exempelvis jag är! :wink:

(Sagt med reservation att jag inte delar din uppfattning att det skulle vara något ont, och att jag inte tycker att det är din sak att bedöma vad kunden vill ha - det är kundens sak att avgöra. Men det är väl en yrkesskada antar jag, att marknadsförare tycker sig veta detta bättre än kunden själv... :wink: (Förlåt, jag kunde inte låta bli. :oops: ))

Bill50x skrev:
iö skrev:Jag tycker problemet med marknadsförares beteende egentligen vore klokt att bara helt enkelt fastslå att det finns - så att man kan gå vidare i diskussionen och försöka hitta en lösning på hur det skulle kunna bli bättre!

Det är ett sådant här uttalande som ger mig rysningar. Bara för att DU hävdar att detta är sanning betyder inte att du har rätt.

Det är inte sant på grund av att jag säger att det är sant. Det är sant för att det är det, och det är något som nog alla som har sett annonser känner till!

Varför ifrågasätta detta? Vad tror du att du kan på för poäng av det? Tror du någon kommer att tänka: -Kanske har ha rätt ändå, det som står i marknadsföringen ÄR att lita på! :o

Bill50x skrev:Vem har sagt att du har tolkningsföreträde? Varför ska en diskussion utgå i från din felsyn?

Jag personligen har inget tolkningsföreträde, men konsumenter i allmänhet har det. Diskussionen skall inte utgå i från varken "min syn" eller någons felsyn - den bör helst utgå ifrån hur det är. Att någon (exempelvis jag och flera ytterligare i den här tråden) berättar hur det är (för att det skall finnas en plattform för den vidare diskussionen om vad det beror på och hur det skall kunna bli bättre) är ointressant att hacka på i sammanhanget. Det viktiga är att problemet beskrivs, vem som tar upp det spelar ingen roll. Innan det har beskrivits kan man ju inte diskutera några lösningar.

Vissa saker är så självklara att alla känner till dem. Problemet med oärlig marknadsföring finns och det har i själva verket funnits i evinnerliga tider - och på grund av det finns, så finns det till och med lagsiftningar framtagna för att tygla problemet!

Att som du gör om och om igen förneka problemet är inte bara lönlöst, dessutom får det dig att verka som om du inte känner till det/ser det, eller som om du försöker marknadsföra marknadsföring (på det vanliga oärliga sättet...).

Det bevisar ju isåfall bara min tes, samt att det tyvärr gör det omöjligt att komma framåt i diskussionen - till vad fenomenet beror på och hur det skall kunna bli mindre:
Att marknadsföring tenderar att vinna på att bli ärligare i takt med att konsumenterna blir kunnigare är ett exempel som visar att kunniga konsumenter är en väg, men det finns förstås flera.
En annan väg mot bättre marknadsföring som jag nämnt är att man behöver en kritisk press, som klagar på osanningar och är positiv till sanningar.

(Det är faschinerande att se hur utbredningen av bromsbänkstester av motorcykeltidningarna har fått tillverkarnas marknadsavdelningar att börja ange sanna hästkrafter för alla de motorcyklar som de vet kommer att bromsas (sportmotorcyklar))

Så igen, varför inte diskutera detta istället för att "diskutera om man får säga att problemet finns"?

Bill50x skrev:Vad tycker du om ditt eget påstående formulerat på detta vis?
1 / iö = Svante skrev:Det är ingen idé att diskutera att tekniker tillhör de onda och jordens avskum. Låt oss acceptera detta och istället diskutera orsakerna och hur det skulle kunna bli bättre.

Helt ok!

Bara du redogör för vari problemet ligger ordentligt (det räcker inte att BARA säga att de är onda, du måste berätta varför du tycker de är det också), så tycker jag det är en utmärkt start på en diskussion om hur det skall kunna bli bättre med teknikernas dåligheter.

Först konstaterar man och beskriver problemet - sen resonerar man - och till sist föreslår lösningar på det! :P

Så berätta: Varför tycker du tekniker är onda, och vad föreslår du för lösningar så att det skall bli bättre?

Bill50x skrev:Se det så här Ingvar. Vi kommer aldrig att kunna övertyga varandra om våra ställningstaganden. Vi lever inte ens på samma planet i det avseendet. Jag har i många år levt och verkat i en värld som du uppenbarligen inte har någon större erfarenhet trots ditt påstående om motsatsen.

Dumheter! :wink:
Du har ju redan övertygat mig om att du tycker att tekniker är onda!

Och det är helt ok! Du har rätt till den åsikt. :)

Frågan är om du kanske har lust att beskriva hur deras ondska yttrar sig, och gärna även berätta om orsaken till deras ondska (att de har en tendens att göra saker de själv vill ha dem och struntar i vad kunderna vill ha?) och framför allt vill jag veta hur du tycker att problemet med teknikernas ondska skall lösas. :P

Om det däremot gäller att övertyga mig om att marknadsförare inte har genererat den marknadsföring som jag och alla andra bombarderas av dagligen :o , full av osanningar halvögner och faktaflykter, så har du inte lyckats alls lika bra. :?

Allra sämst har du lyckats med att övertyga mig om att det är marknadsförarna själva som är experterna på sin egen oärlighet, och att de som utsätts för marknadsförarna inte vet tillräckligt för att kunna uttala sig.

Du vill vara din egen domare, men så kan det inte rimligtvis få vara. En marknadsförare, liksom en tekniker, måste finns sig i att bli bedömd av konsumenterna. En marknadsförare som talar osanning måste acceptera att kunsumenten har tolkningsföreträde. En tekniker som gör en usel produkt måste också acceptera att konsumenten har tolkningsföreträde, och att produkten som inte gillas inte heller efterfrågas.

Det är konsumenten som bestämmer, och så måste det vara!

Jämför man för skojs skull tekniker och marknadsförare, så kan man se att såsom företag är strukturerade idag så är det sällan att tekniker bestämmer hur en marknadsföring skall se ut (ehuru de förstås lämnar input), men det är mycket vanligt att marknadsavdelningar har en massa inflytande över hur produkter utformas!

Bill50x skrev:Jag hoppas att du har mer på fötterna när du uttalar dig om audio och hifi.

Det har jag nog tyvärr inte. Även i de sammanhangen utgår jag ifrån tillgängliga fakta. Tycker det fungerar rätt bra där också dock. :wink:

Bill50x skrev:Därmed sätter jag punkt för denna diskussion med dig.

Ok. Det skall bli intressant att se om du verkligen kommer att göra det. :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag känner Bill50x i varje fall rätt så väl tycker jag, och även om vi inte är i sak överens om allt (med vem är man det?) kan försäkra att han som jag uppfattat honom är verklig hedersknyffel - en genomärlig och god människa!

Vill således gärna klargöra att ovanstående resonemang verkligen inte har någonting allra minsta med honom att göra. Jag har aldrig uppfattat honom som på det minsta sätt oärlig, och jag ifrågasätter om han ens rimligen sorterar bland marknadsförare? Jag har inte uppfattat honom som en marknadsförare, och inte heller kan jag av den beskrivning han kommit med avseende sitt eget jobb tycka att det han håller på med är marknadsföring.

Ingenting av det jag skrivit skall därför tolkas som avsett att återfalla på honom. Tvärtom! Om han nu är marknadsförare så gäller snarare det motsatta - att han är en heder för kåren.

Något alla för övrigt borde försöka vara, snarare än att försvara "sin kår".

(Någon som hört en tekniker försvara en konstruktion de tycker är dålig? Skulle inte tro det. Svavel brukar snarare ånga...)

Världen vore bättre om alla goda infödda svenskar var kritiska mot exempelvis de grupper av rasister som finns, om alla goda invandrare var kritiska mot de grupper som missköter sig, om alla goda marknadsförare var kritiska mot de som talar osanning (och mot de som åstadkommer de instruktioner som genom att vara positiv till allt som ökar försäljningen, leder till det), liksom alla tekniker bör vara kritiska mot tekniker som inte gör bra produkter (liksom de brister i utbildning som finns, och de som åstadkommer de instruktioner som i förekommande fall leder till att tekniker inte får veta vad som efterfrågas/inte får chans att berätta vad som KAN göras).

För visst är det så att det finns gott om ifrågasättbara beteenden inom de flesta grupper/kårer (inklusive tekniker). Om man inte kritiserar det som är fel inom sin egen kår kan det ätt uppfattas som om man antingen står för samma sak, eller inte ser felen.

Således: Fy bubblan för alla dåliga tekniker! :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-04 13:03, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 17:37

Oj, oj, oj...

Bild

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-03 17:40

flint

visst är den kul :?: dom satte in den på inodelen inofolket själva.. Den är kanon.. :)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 17:43

Fin.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-10-03 17:49

Mayro skrev:LarsR
Har du någon som helst koll på VAD det är som vi nu några stycken helt fristående från varandra reagerat på ens? Det verkar ju såsom du såsom andra inte fast det står i klarspråk ens KAN ta in läst info...

Så kan du tala om vad du INTE förstår efter du läst igenom alla otaliga förklaringar vi lämnat och sedan komma tillbaks så kan vi säkert hjälpa dig att förstå :wink:

Hör för övrigt dessa två bilder ihop på något sätt egentligen?

Bild

Menar som något slags "fånågramriddare".. :?:

Bild

:lol:

Ja visst gör det! :D Det övre är en liten människa som hade/har kloka idéer som blev så populära att de blev till en något som skulle kunna liknas med en religion men som i sin litenhet bara var sunt förnuft (för det mesta), en religion utan oförklarlig mystik. Det roliga med hela bilden är att det ju faktiskt är två personer? Visste du det Mayro?

Den undre avstår jag nog från att kommentera och låter eran fantasi få tolka. Absolut inget ont om personen på bilden som ser rätt så festlig ut! Tror inte ens ungarna på gatan blir rädd för honom. :P

Jag som inte vet så mycket undrar om Mayro förklara varför jag skriver som jag gör? Kommer att definitivt bli imponerad ifall du kan det? Om inte, så är det okay det med. :P

PS. Kan du förklara definitionen på Klarspråk och hur den hänger ihop med att man menar en sak som man sedan i skrivet format "Spetsar"? I min sagovärld så är det bara onda människor såsom llönnmöradare, män som vill "förföra" intet ont anande kvinnor som spetsar saker och ting. :twisted: Här ska det väl vara ett D.S

Vad betyder D:et i D.S? :oops:
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-10-03 18:04

IngOehman skrev:Cool rustning! :P

Vem är han?

Det är Matt Levine, doktor i Datateknik från MIT, jobbar för närvarande på Akamai Technologies. Verkar vara en cineast då han har för log över sina sedda FILMER har även en hemsida: Här
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-03 18:41

LarsR skrev:Här ska det väl vara ett D.S

Det betyder "den", som i Den Samme, för att du skall slippa skriva under igen.

PS = Post Scriptum (efterskrift)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-10-03 22:41

IngOehman skrev:
LarsR skrev:Här ska det väl vara ett D.S

Det betyder "den", som i Den Samme, för att du skall slippa skriva under igen.

PS = Post Scriptum (efterskrift)

Den samme! Där ser man, jag som trodde att ".S"= Scriptum som i P.S.

Tack för klargörandet! :P

Användarvisningsbild
per498

Inläggav per498 » 2006-10-04 08:27

Är det någon som har tittat på vad den här killen skrivit?
Han satsar på att lösa frågan med teknik kontra marknadsföring på sitt eget sätt och för mig har det varit ett ordentligt lyft (speciellt efter att ha kompletterat anläggningen med en separat sub enligt hans rekommendation). Fler sajter med samma inriktning efterlyses!!

http://www.audioperfectionist.com/

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 11:58

Kommer att definitivt bli imponerad ifall du kan det?

Jag med faktiskt.. :lol: :lol:

För då någon utgår från sin egen självbild och vill att andra skall förstå osv så blir det som för mig nu knepigt att göra så..

Men som alltid så kan inte alla förstå då gudadyrkan kommer in i bilden... DET förstår jag däremot av dom första raderna du skrev..

Då gudadyrkan blir en ledstjärna så kan den tillbedjande mäniskan bli rent obegriplig sedan för andra som mig som inte "ser" denna "gud" som sin.. Det finns som sagt många religösa samfund jag inte förstår alls. exakt som detta du ber mig förklara om jag kan..

Tyvärr går jag bet...

Men hade du tagit upp dessa "gudars" påhopp på marknadsförare som kommit i denna tråden min vän.. Då hade jag förstått..

För då hade tolkandet av DIN possition kunnat utläsas tydligare..

Då hade jag tolkat dig som om du ännu INTE förstått att INGEN sagt elakt om dom.. Däremot om deras sätt att vräka på om marknadsförare osv...

Och att DU genom ditt oförstånd INTE förstått att vi reagerat.. Och att DU tror vi har gått till angrepp mot din "gud"..

Och att "skivmannen" då under skulle vara typ jag som atackerar din "gud"...

Men då får man tolka din oförståelse till vad som utspelats här pga den ofta förekommande blindhet en djupt troende kan ha för sin egen possition i samanhanget...

men men.. Eftersom jag väljer att INTE tolka så...

Då går jag bet på din lilla "gåta"...

Men men LarsR... Jag är less på detta nu... Less på din typ av oförstånd / Bluindhet....Så vill du nu fortsätta får du göra så aldeles för dig själv...

Ha en bra dag...

Tobbe

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-10-04 19:52

Jag brukar få "reklam" av bill50x (tror jag iaf) och i den branch han och en del andra marknadsförare befinner sig i kan man nog inte lura sina kunder. Dessutom alla tekniker är inte helgon bara för att jag är det :D. Man kan som tekniker baka in felfunktioner som slinker igenom till marknaden, eller göra en produkt svårligen producerbar med föjldfel som uppstår hos slutkund, varje marknadsförares mardröm skulle jag tro.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-04 23:21

skrutten skrev:JMan kan som tekniker baka in felfunktioner som slinker igenom till marknaden, eller göra en produkt svårligen producerbar med föjldfel som uppstår hos slutkund, varje marknadsförares mardröm skulle jag tro.

Det är varje teknikers givna hämd på markandsförarna för att de blev utelämnade i början på processen. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 23:27

Naqref™ skrev:
skrutten skrev:JMan kan som tekniker baka in felfunktioner som slinker igenom till marknaden, eller göra en produkt svårligen producerbar med föjldfel som uppstår hos slutkund, varje marknadsförares mardröm skulle jag tro.

Det är varje teknikers givna hämd på markandsförarna för att de blev utelämnade i början på processen. ;)

Hahaha - så fel! Tekniker sitter alltid i sina mörka källare och smider utan att m-förarna har en minsta susning :-)

När dom sedan fått ihop en nödtorftigt fungerande prototyp så lägger dom den stolt på m-förarens skrivbord... "se vad jag har hittat på"! Marknadskillen ser direkt att detta är en killer jmf med konkurrentens prylar och drar iväg och trumpetar ut nyheten direkt... lyckligt ovetande om att det är 3 års utveckling kvar innan grejen går att använda...

Relationen mellan en tekniker och en marknadsförare är som vilket äktenskap som helst - man lever i olika världar ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-04 23:33

Bill50x skrev:Relationen mellan en tekniker och en marknadsförare är som vilket äktenskap som helst - man lever i olika världar ;-)

:mrgreen:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 23:48

Ja den var bra. :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-05 09:20

som sagt. Marknadsförarens roll är att se till att kunden inte skall få tag på teknikerna bakom junket dom konstruerat.. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 10:46

Mayro skrev:som sagt. Marknadsförarens roll är att se till att kunden inte skall få tag på teknikerna bakom junket dom konstruerat.. :wink:

Men Mayro då, du behöver väl inte sparka på dom som redan ligger :D

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-05 11:33

Säljarna har en deal med marknadsförarna. De delar på provisionen och marknadsför prylarna som teknikerna konstruerat på ett sådant sätt att kunden uppfattar det som om de kan gå på vatten om du köper gummistövlar. Det genererar humungus stor försäljning och således provision att dela på.

När kunderna sedan klagar undrar alla varför teknikerna inte ordnat så man kan gå på vatten om man använder de förträffliga gummistövlarna.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-05 16:26

Jag ändrar mig igen, glöm ekonomer, marknadsförare och tekniker... det är helt enkelt _kunderna_ det är fel på!

Kanske att ett gäng stadiga hifi-knuttar borde patrullera utanför ormoljebutiker och skräpljudskedjor.... kolla så att ingen går in o köper skräp... skulle ge bättre hifiutveckling också.... kanske locka fler brudar till hifi-kretsar rentav :P

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-10-05 16:32

Jag är en rätt stadig typ :-)

Vilken sk ormoljebutik hade du tänkt dig att vi skulle stå utanför??

Något förslag?? Själv kan jag nämligen inte komma på någon :?:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-05 16:36

Brickman skrev:Vilken sk ormoljebutik hade du tänkt dig att vi skulle stå utanför??

Jag vet flera här i väst, t ex Hifi Consult, Hifi Stället, Tonläget...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-05 16:39

Hetsporren skrev:
Brickman skrev:Vilken sk ormoljebutik hade du tänkt dig att vi skulle stå utanför??

som sagt. En del kan säga exakt vad som helst och aldrig få semester... Du är en av dom fridlysta. Och du utnytjar din fridlysning maximalt...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-05 16:41

Mayro skrev:
Hetsporren skrev:

som sagt. En del kan säga exakt vad som helst och aldrig få semester... Du är en av dom fridlysta. Och du utnytjar din fridlysning maximalt...

Fridlyst? 8O Varför borde jag få semester för att jag tycker att ovanstående butiker kvalar in under benämningen Ormoljebutiker, skulle det vara kontroversiellt på nåt sätt eller är det Arne Anka som talat igen?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-10-05 16:44

Mayro skrev:som sagt. En del kan säga exakt vad som helst och aldrig få semester... Du är en av dom fridlysta. Och du utnytjar din fridlysning maximalt...

Jag ser inte att han bryter mot policyn...
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-05 16:47

Vem som skall ha semester eller inte är det redaktionen som bestämmer, ingen annan. Tillbaka till trådämnet igen
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-05 16:48

Jax skrev:
Mayro skrev:som sagt. En del kan säga exakt vad som helst och aldrig få semester... Du är en av dom fridlysta. Och du utnytjar din fridlysning maximalt...

Jag ser inte att han bryter mot policyn...

DET va ju överaskande att du anser så.. :lol:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi