Jag vill vara med på ett fe test

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 21:43

Så här kan det vara. Vi det tillfälle du hörde det "osvängiga" systemet var du inte på humör av någon anledning. Denna upplevelse ger i sin tur upphov till förväntningar så att det även vid nästa lyssning verkar som att det inte svänger. En sjävuppfyllande profetia. Det är ett mycket vanligt psykologiskt fenomen.

Så du menar att man nu INBILLAR sig att Colin James låter ej svängit 8O

Hmm.. Gäller det även då mina grejor enligt mig INTE svängt ok?? Vilket jag ofta anser dom inte gör i mina olika byten jag gör eller gjort..
Inbillar jag mig då enbart tror du?

Nej . Jag tror du ger helt fel svar här fast du säkert kan ha rätt i andra fall..dessutom får du nog betänka nu att jag är relativt erfaren lyssnare som är van vid olika anlägg. samt har stor självkritik ÄVEN mot egna prylar här..

Men tack för du försökte ge en förklaring även om det inte riktigt var ett rakt svar på vilket som ÄR mest troligt det "rätta"...vilket jag frågade om.. Inte förklaring med andra ord... :wink: [/quote]
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-04 21:49

Harryup skrev:Vid en sådan Linn-demo som tydligen i princip ingen deltagit vid men ändå vet att det inte funkar så kan man ta godtycklig skiva och märka att fallet faktiskt är så. Sen kan jag inte tekniskt förklara vad det beror på, och jag gillar inte ens helheten. MEN, det är en mycket övertygande demo och det är oftast inga små skillnader.

Jag har deltagit, jag äger Linn och jag vet också hemligheten: Linn-handlaren spelar den "dåliga" apparaten först och byter sedan till den "bra" (Linn) och spelar samma musiksnutt. Plötsligt är det mycket lättare att följa med i melodierna. Det man inte tänker på är att det beror på att man just hört samma melodislinga och därför omedvetet lärt sig den. Mycket smart knep.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-04 21:59

niklasz:
Jag tror inte vi förstår varandra så bra. Vad jag försöker få dig att förstå är att du underkänner mina egna upplevelser med hjälp hypotetiska gissningar när du inte ens vet vad jag talar om. Och du kallar dom dessutom för att vara fakta!?

Jag kommer aldrig föredraga en anläggning där man inte hör vad musikerna spelar och dessutom tro att det kan mycket väl ha varit så i verkliga livet.

Jag kommer inte underkänna dina lyssningsintryck när du berättar något som du har observerat och hört själv. I synnerhet om jag inte ens vet vad du lyssnade på eller hur det gick till eller hur många gånger du gjort det eller om det kanske rent av var i en blindtest eller osv.......

Om du läser noga så skriver jag just att jag inte gillar helheten ifrån en Linn anläggning men att det inte är just det som vi diskuterar. Så om anläggningen är transparent neutral i LTS bemärkelse vet jag inte eftersom dom inte har testat Linn grejor på många år och publicerat resultaten mig veterligen.
Om det är så att vi bara kan uttala oss om skillanden mellan flera olika apparater om man har varit med vid inspelningen av skivorna som lyssnats på så betyder det att ingen är trovärdig här på forumet för ingen har väl hört alla skivor spelas in som man använder för att lyssna med vid tester?
Och ofta här underkänns ju tester för att man har så kort ljudminne så allt över några sekunder är för lång tid, så hur skall man kunna trovärdigt komma ihåg hur det lät vid inspelningen om den inte gjordes just för några sekunder sedan. Börjar bli svårt det här.
Senast redigerad av Harryup 2006-10-04 22:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-04 22:03

Magnuz skrev:
Harryup skrev:Vid en sådan Linn-demo som tydligen i princip ingen deltagit vid men ändå vet att det inte funkar så kan man ta godtycklig skiva och märka att fallet faktiskt är så. Sen kan jag inte tekniskt förklara vad det beror på, och jag gillar inte ens helheten. MEN, det är en mycket övertygande demo och det är oftast inga små skillnader.

Jag har deltagit, jag äger Linn och jag vet också hemligheten: Linn-handlaren spelar den "dåliga" apparaten först och byter sedan till den "bra" (Linn) och spelar samma musiksnutt. Plötsligt är det mycket lättare att följa med i melodierna. Det man inte tänker på är att det beror på att man just hört samma melodislinga och därför omedvetet lärt sig den. Mycket smart knep.

Jag har inte varit på någon sådan demo. Vi har bytt frisk i olika riktningar.
Tror säkert att det ofta kan gå till på sånt sätt, men inte då jag varit med.
Ett nytt försök? :-)
Men du vet iallafall vad jag menar förmodar jag med sväng.
Kan nämna att jag har en kompis som också är trummis och han underkännar alla andra spelare än LP-12 för att dom just inte svänger.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-10-04 22:07

Harryup skrev:Dahlqvist:
Har du varit med på en Linn-demo? Eller gissar du också hur det låter om ett system som svänger kontra ett som inte gör det fullt ut?

1. Ja.
2. Inte vet jag. Hur menar du? Undrar du om jag har känt hur det svänger när man spelar musik? Jag tror det iallafall. Jag har rytmen i blodet, gosse. Att det emellanåt "svänger". Jajamensan. Och ibland rockar det inte alls, näe.

Vad gäller Linn-demo så blev jag faktiskt lite inspirerad om hur man skulle kunna göra för att få upp stampa-takten-faktorn på valfritt märke.

1. Spela musik som har påtagligt och jämnt rytmiskt innehåll. Inga tondikter och annat fluktuerande tjafs.
2. Tala oavbrutet och suggestivt om hur man, om man hör rätt, tydligt kan känna rytmen i musiken och hur man liksom vill stampa takten. Dra på med en röst a la Unestål (mental träning/avslappning) för en suggestiv överföring av budskapet. Framhåll att rytm är tid och utan tid - ingenting.
3. Dela ut pamfletter med information om hur musiken du hör bör låta påtagligt rytmisk och allmänt medryckande eftersom det är märke X och märke X handlar helt och hållet om medryckande stampatakten känsla. På så sätt kan kunden både läsa och höra samma budskap.
4. Spela gärna kundens medhavda musik - men bara om den är rytmisk.
5. Se till att rummet är relativt väldämpat så att musikens eventuella rytmik inte smetas ut av rummet.
6. Bjud på dryck och tilltugg. Pyssla om. Det är lättare att känna svänget när man har fått fika i goda vänners lag.
7. Dema gärna olika högtalare, förstärkare och signalkällor, men bara från det egna märket.
8. Dema gärna i grupp. Underskatta inte grupptryckets förtrollning. Den som inget hör bör inte direkt mobbas ut utan få en chans att rätta in sig i ledet. Man vill ju inte vara omöjlig. Ett milt ifrågasättande av lyssnarens musikaliska kompetens kan dock vara på sin plats.
9. De som trots dessa umbäranden opponerar sig bör får sin lyssnarkompetens fullständligt avskriven och sedan ignoreras.

/D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-10-04 22:18

Mayro skrev:
Så här kan det vara. Vi det tillfälle du hörde det "osvängiga" systemet var du inte på humör av någon anledning. Denna upplevelse ger i sin tur upphov till förväntningar så att det även vid nästa lyssning verkar som att det inte svänger. En sjävuppfyllande profetia. Det är ett mycket vanligt psykologiskt fenomen.

Så du menar att man nu INBILLAR sig att Colin James låter ej svängit 8O

Hmm.. Gäller det även då mina grejor enligt mig INTE svängt ok?? Vilket jag ofta anser dom inte gör i mina olika byten jag gör eller gjort..
Inbillar jag mig då enbart tror du?

Nej . Jag tror du ger helt fel svar här fast du säkert kan ha rätt i andra fall..dessutom får du nog betänka nu att jag är relativt erfaren lyssnare som är van vid olika anlägg. samt har stor självkritik ÄVEN mot egna prylar här..

Men tack för du försökte ge en förklaring även om det inte riktigt var ett rakt svar på vilket som ÄR mest troligt det "rätta"...vilket jag frågade om.. Inte förklaring med andra ord... :wink:

Jag menar inte att du inbillar dig någonting. Givetvis inte. Men vad jag menar är att vi upplever musik olika starkt också beroende på saker som inte har med ljudet att göra. Vi är trötta, glada, fulla... Våra intryck (ej inbillning) kan variera även om ljudet är det samma. OM det är så kan ett sådant första intryck ge bestående konsekvenser för kommande intryck. Jag vill hålla att skillnaden mellan inbillning och "verkliga" intryck är svår att göra. Det enda vi har att gå på är upplevelsen. Verkligheten går ju inte att uppfatta direkt, utan endast via våra sinnesupplevelser. I denna process är det många saker som spelar in: det som händer nu men också det som har hänt tidigare.

/D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 22:22

Magnuz skrev:Jag har deltagit, jag äger Linn och jag vet också hemligheten: Linn-handlaren spelar den "dåliga" apparaten först och byter sedan till den "bra" (Linn) och spelar samma musiksnutt. Plötsligt är det mycket lättare att följa med i melodierna. Det man inte tänker på är att det beror på att man just hört samma melodislinga och därför omedvetet lärt sig den. Mycket smart knep.

Så har det i alla fall inte gått till när jag har lyssnat. Vi har skiftat fram och tillbaka ett antal gånger och de skillnader jag hört har varit små men tydliga. På lång sikt är förmodligen en "osvängig" set-up ganska sövande. Och det är precis vad många anläggningar i miljonklassen faktiskt är!

Smart knep? Den enkla grejen är det väl ingen här som går på? Det trodde jag hörde OnOff till.....

Men. Jag köper inte Linns koncept fullt ut ändå. Det kan svänga utav bara f-n, men om det ljudmässigt är distat eller har något annat tillkortakommande - då måste man välja. I alla fall gör jag det. Även här måste man kompromissa, men många Linnister gör inte det. Jag äger idag en fullbestyckad LP12:a och den låter mycket övertygande. Otroligt bra faktiskt. Men låter den 10 gånger bättre än en spelare för 10 tusen? Nix. Prisvärdheten kan man verkligen diskutera, likaså huruvida mellanskillnaden skulle kunna göra mer nytta någon annanstans i kedjan. Det beror ju faktiskt helt och hållet på vilken klass det är på resten.

Min poäng är dock, det skiljer faktiskt i sväng mellan olika apparater. Det är en parameter att ta hänsyn till precis som dist, frekvensgång, dynamik etc. Ingen komplett anläggning låter bättre för att man idiot-optimerar en parameter, eller en del i kedjan. Det är trots allt helheten som räknas. Men var tyngdpunkten av resurserna ska läggas är en annan fråga. I denna fråga känner jag mig ungefär som dom som köper grön mjölk. Linnisterna koncentrerar sig för mycket på "source-first"-principen, gänget här på Faktiskt alldeles för mycket på högtaleriet.

Även jag har en kompis, fast han är inte trummis :-) Han äger dock en komplett Naim-anläggning, i den ingår en LP12:a eftersom Naim inte tillverkar någon egen vinylspelare. Men tonarm och drivning (nätdel till motorn) kör han Naim för att Linns grejor låter anemiska och "mekaniskt rytmiska"....

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-04 22:27

Dahlqvist skrev:
Harryup skrev:Dahlqvist:
Har du varit med på en Linn-demo? Eller gissar du också hur det låter om ett system som svänger kontra ett som inte gör det fullt ut?

1. Ja.
2. Inte vet jag. Hur menar du? Undrar du om jag har känt hur det svänger när man spelar musik? Jag tror det iallafall. Jag har rytmen i blodet, gosse. Att det emellanåt "svänger". Jajamensan. Och ibland rockar det inte alls, näe.

Vad gäller Linn-demo så blev jag faktiskt lite inspirerad om hur man skulle kunna göra för att få upp stampa-takten-faktorn på valfritt märke.

1. Spela musik som har påtagligt och jämnt rytmiskt innehåll. Inga tondikter och annat fluktuerande tjafs.
2. Tala oavbrutet och suggestivt om hur man, om man hör rätt, tydligt kan känna rytmen i musiken och hur man liksom vill stampa takten. Dra på med en röst a la Unestål (mental träning/avslappning) för en suggestiv överföring av budskapet. Framhåll att rytm är tid och utan tid - ingenting.
3. Dela ut pamfletter med information om hur musiken du hör bör låta påtagligt rytmisk och allmänt medryckande eftersom det är märke X och märke X handlar helt och hållet om medryckande stampatakten känsla. På så sätt kan kunden både läsa och höra samma budskap.
4. Spela gärna kundens medhavda musik - men bara om den är rytmisk.
5. Se till att rummet är relativt väldämpat så att musikens eventuella rytmik inte smetas ut av rummet.
6. Bjud på dryck och tilltugg. Pyssla om. Det är lättare att känna svänget när man har fått fika i goda vänners lag.
7. Dema gärna olika högtalare, förstärkare och signalkällor, men bara från det egna märket.
8. Dema gärna i grupp. Underskatta inte grupptryckets förtrollning. Den som inget hör bör inte direkt mobbas ut utan få en chans att rätta in sig i ledet. Man vill ju inte vara omöjlig. Ett milt ifrågasättande av lyssnarens musikaliska kompetens kan dock vara på sin plats.
9. De som trots dessa umbäranden opponerar sig bör får sin lyssnarkompetens fullständligt avskriven och sedan ignoreras.

/D

Bra Dahlqvist du har i allafall erfarenhet. Sen är det helt ok att tycka samma eller helt olika.

1. Jag fick välja musik helt fritt.

2. Tugget klarade vi av innan eftersom jag inte köpte hela konceptet.

3. Har bara lyssnat utan några broschyrer alls.

4. Vilken musik som helst av både min och Linn killens.

5. Hört i olika rum, även i butiken i Sthlms rum vilket är en katastrof då jag lyssnade senast. I princip helt odämpat då.

6. Hmm, fick inget fika.

7. Har blandat frisk mellan en massa apparater vid olika demon och inte bara det som fanns i butiken.

8. Ingen grupp. Har varit ensam vid dom oika tillfällena.

9. Ja, eftersom jag inte "köpte" konceptet så tyckte dom ju inte att jag hade rätt. Men blev heller inte ifrågasatt särskilt mycket utan frid och fröjd.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 22:35

Dahlqvist skrev:... Men vad jag menar är att vi upplever musik olika starkt också beroende på saker som inte har med ljudet att göra. Vi är trötta, glada, fulla... Våra intryck (ej inbillning) kan variera även om ljudet är det samma. OM det är så kan ett sådant första intryck ge bestående konsekvenser för kommande intryck. Jag vill hålla att skillnaden mellan inbillning och "verkliga" intryck är svår att göra. Det enda vi har att gå på är upplevelsen. Verkligheten går ju inte att uppfatta direkt, utan endast via våra sinnesupplevelser. I denna process är det många saker som spelar in: det som händer nu men också det som har hänt tidigare.

Jag kan ju inget om sådant här, men mina upplevelser säger att du har delvis rätt. Rätt i att våra upplevelser i hög grad styrs av sådant som inte har med ljudet att göra, trötta, glada, förväntningar osv. Här kan man nog tillägga prislapp, status och andra variabler, men dom märks förstås inte i blindtester.

Att våra intryck får bestående konsekvenser kan jag bara delvis hålla med om. Med tiden förändras dom enligt min erfarenhet. Men min erfarenhet gäller ju bara mig så jag kan inte påstå något generellt. Men jag vet att om någon specifik apparat har låtit riktigt illa så tar det lång tid att acceptera en apparat från samma tillverkare, hur bra den än är. I blindtester kan säkert en negativ erfarenhet (oberoende av om den är apparat- eller humörrelaterad) färga framtida upplevelser.

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-04 22:49

Bill50x skrev:Min poäng är dock, det skiljer faktiskt i sväng mellan olika apparater. Det är en parameter att ta hänsyn till precis som dist, frekvensgång, dynamik etc.

Fast frågan är om det är samma sorts parameter som de andra du nämner. Jag tycker inte det. Frekvensgång, dist och dynamik är alla fysiska påvisbara egenskaper, medan sväng är en renodlat subjektiv egenskap som saknar entydig definition. Det kan betyda ungefär vad som helst beroende på vem du frågar. Det kan mycket väl vara så att du och andra identifierar en viss egenskap hos ljudet som sväng, men hur ska man veta att det är samma egenskap som t.ex. jag skulle kalla sväng?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 22:55

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:Min poäng är dock, det skiljer faktiskt i sväng mellan olika apparater. Det är en parameter att ta hänsyn till precis som dist, frekvensgång, dynamik etc.

Fast frågan är om det är samma sorts parameter som de andra du nämner. Jag tycker inte det. Frekvensgång, dist och dynamik är alla fysiska påvisbara egenskaper, medan sväng är en renodlat subjektiv egenskap som saknar entydig definition. Det kan betyda ungefär vad som helst beroende på vem du frågar. Det kan mycket väl vara så att du och andra identifierar en viss egenskap hos ljudet som sväng, men hur ska man veta att det är samma egenskap som t.ex. jag skulle kalla sväng?

Nej, det kan man förstås inte mäta. Inte i dag i alla fall. Det är nog svårt att ange ett värde på 95% sväng på en apparat och 97,3% på en annan.

Å andra sidan så upplever vi idag tex en frekvensgångsavvikelse på väldigt olika sätt trots att den förmodligen går att definiera ganska bra.

Det någon tycker visar på en hög grad av detaljeringsförmåga i en apparat kanske någon annan upplever som en lätt komprimering...

Men bara för att vi tekniskt kan isolera en parameter och på ett noggrant sätt kan kvanitifiera den, betyder inte det att vi upplever den lika.

Att vi inte kan mäta och kvantifiera en parameter betyder inte att den inte finns.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-04 23:00

Feel the Force Magnuz.

Javisst är det läskigt att det plötsligt finns något att diskutera som inte gå direkt att mäta. Skulle gärna också veta vad det beror på, när det gäller skivspelare så är det säkert till stor del mekanisk precision och mekanisk matchning. Fast jag ryser när jag tänker på Basic och K9 pickuperna.
Av högtalare så är min favorit fortfarande Linn Sara. Tinn Can eller Linn Kann var förfärliga men användes ändå mest av alla högtalarna för demos på 80-talet då kanske skivspelarens stora tid var. Äldre Naim grunkor var ju hrmm annorlunda om jag skall beskriva dom. Dagens har jag inget emot alls.
Men sväng, ja Mission, Linn, Naim, Heybrook, Arcam, Musical fidelity m.fl startade någorlunda samtidigt att gå ifrån den lite dova engelska ljudet som hade gällt tidigare. Ofta lite tunnare ljud men med mera drag i.
Japanska med sväng? Nä, det har jag aldrig upplevt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 23:08

Harryup
Har du testat med att placera ditt verk i ett annat rum än det du lyssnar i så att det inte påverkas mekaniskt av ljudet i lyssningsrummet.
Senast redigerad av Flint 2006-10-04 23:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-04 23:12

Bill50x skrev:Nej, det kan man förstås inte mäta. Inte i dag i alla fall. Det är nog svårt att ange ett värde på 95% sväng på en apparat och 97,3% på en annan.

Å andra sidan så upplever vi idag tex en frekvensgångsavvikelse på väldigt olika sätt trots att den förmodligen går att definiera ganska bra.

Visst, det är t.ex. inte omöjligt att en puckel i frekvensgången kring sisådär 70 Hz upplevs som sväng av somliga. :)

Bill50x skrev:Det någon tycker visar på en hög grad av detaljeringsförmåga i en apparat kanske någon annan upplever som en lätt komprimering...

Visst och båda kan mycket väl ha rätt, komprimering kan leda till precis den effekten.

Bill50x skrev:Men bara för att vi tekniskt kan isolera en parameter och på ett noggrant sätt kan kvanitifiera den, betyder inte det att vi upplever den lika.

Självklart inte.

Att vi inte kan mäta och kvantifiera en parameter betyder inte att den inte finns.

Återigen, självklart inte. Men för att vi ska kunna diskutera den bör vi åtminstone ha en någorlunda gemensam definition.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-04 23:14

Harryup skrev:Feel the Force Magnuz.

:mrgreen:

Javisst är det läskigt att det plötsligt finns något att diskutera som inte gå direkt att mäta.

Läskigt? Nä, intressant skulle jag säga. Om det nu fanns något att diskutera, vill säga och det vet jag inte om det gör eftersom jag inte är säker på att vi pratar om samma sak.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 23:18

I min "svängforskning" har jag aldrig på något sätt utifrån kunnat påvisa sväng med normala mätmässiga metoder. Enda sättet har varit att titta på det som händer inuti med tidskonstanter och samverkan mellan nätdel och stegets signalhantering och motkoppling. Samverka och åter samverkan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 23:21

Harryup skrev:Fast jag ryser när jag tänker på Basic och K9 pickuperna.

Jo, här kan man tala om rysare, ståpäls osv. Men inte på ett positivt sätt.

I början på 80-talet köpte jag min första LP12:a och testade friskt med olika pickuper (i rimlig prisklass, dvs budget). Basic, K9 och K18 tex, men även annat. Sedan blev min LP12:a stulen vid ett inbrott och ersattes med diverse andra skivspelare. Bland annat Dual 505. Flera tonarmar passerade revy likaså pickuper. Goldring, Linn, Pickering, Grado... Speciellt Grado byggde jag om själv (de var billiga, misslyckades man med ett tweak kunde man använda dom som nagelpetare...) på allehanda sätt.

Det jag märkte tydligt var att alla Linn-pickuper hade ett dj-a drag, fart och fläng. Men de lät så illa så man stod inte ut speciellt länge. Basic-pickupen hade dessutom en livslängd på några månader.

Bäst gillade jag nog ändå de ombyggda Grado-pickuperna. Fortfarande "glada" men mycket mer civiliserade och välljudande. Inte riktigt lika kul som Linn (i sina bästa stunder alltså) men mycket behagligare.

Dualen med Grado snurrade faktiskt på ända till i början på 90-talet när det ramlade in en ny Linn LP12:a, men det är en annan story... :-)

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-04 23:24

Flint skrev:I min "svängforskning" har jag aldrig på något sätt utifrån kunnat påvisa sväng med normala mätmässiga metoder. Enda sättet har varit att titta på det som händer inuti med tidskonstanter och samverkan mellan nätdel och stegets signalhantering och motkoppling. Samverka och åter samverkan.

Nu svär jag väl i svängkyrkan, men har du kunnat påvisa svängets existens i blindtest? Har du någon gång upplevt att sväng är det enda som skiljer två apparater åt?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-04 23:27

Bill50x skrev:

Jag har faktiskt en K9:a och som de flesta andra Linn-produkter från den tiden låter den lite dunkelt och beslöjat. Dessutom distar det ganska friskt, men det är nog en kombination av slarvig justering och slitna skivor.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 23:34

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:

Jag har faktiskt en K9:a och som de flesta andra Linn-produkter från den tiden låter den lite dunkelt och beslöjat. Dessutom distar det ganska friskt, men det är nog en kombination av slarvig justering och slitna skivor.

Tror inte det. K9 låter så. Eller lät, ska jag väl säga, det var säkert 16-18 år sedan jag hörde någon 8)

Dunkelt och beslöjande ljud vet jag inte om jag håller med om, tyckte det snarare var ganska påträngande. Men det kan ju vara disten förstås. Och åren av glömska. Det har flutit mycket vin i ådrorna sedan dess (eller hur nu ordspråket ska vara...).

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 23:37

Magnuz skrev:
Flint skrev:I min "svängforskning" har jag aldrig på något sätt utifrån kunnat påvisa sväng med normala mätmässiga metoder. Enda sättet har varit att titta på det som händer inuti med tidskonstanter och samverkan mellan nätdel och stegets signalhantering och motkoppling. Samverka och åter samverkan.

Nu svär jag väl i svängkyrkan, men har du kunnat påvisa svängets existens i blindtest? Har du någon gång upplevt att sväng är det enda som skiljer två apparater åt?

Nej jag har inte blindtestat men tvivlar på att jag skulle klara det speciellt bra. Jag har däremot principen att långtidstesta saker för jag har märkt att jag lurar mig gärna på min egen entusiasm varje gång jag provar något nytt knep, men det håller inte så lång tid. Det är fem steg framåt och fyra bakåt som gäller. Sen påverka som har nämnts här dagsformen. Vissa dagar låter allt skrep.
Senast redigerad av Flint 2006-10-04 23:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-04 23:39

Flint skrev:Harryup
Har du testat med att placera ditt verk i ett annat rum än det du lyssnar i så att det inte påverkas mekaniskt av ljudet i lyssningsrummet.

Nja, det tror jag nog inte att jag gjort men jag har testat på ett antal olika underlag. Numera så har den uppdaterad fjädring och fötter så den är inte särskilt känslig längre.
Vad tänkte du på?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-04 23:40

Bill50x skrev:
Magnuz skrev:Jag har deltagit, jag äger Linn och jag vet också hemligheten: Linn-handlaren spelar den "dåliga" apparaten först och byter sedan till den "bra" (Linn) och spelar samma musiksnutt. Plötsligt är det mycket lättare att följa med i melodierna. Det man inte tänker på är att det beror på att man just hört samma melodislinga och därför omedvetet lärt sig den. Mycket smart knep.

Så har det i alla fall inte gått till när jag har lyssnat. Vi har skiftat fram och tillbaka ett antal gånger och de skillnader jag hört har varit små men tydliga.

Fast frågan är vad de börjar med som sedan manifesterar ljudintrycket. ;)

Ang Dahlqvist punt 5 så har jag aldrig upplevt den hos någon Linn-handlare.

Och ja jag har ägt en Linnskivspelare.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 23:44

Harryup skrev:
Flint skrev:Harryup

Nja, det tror jag nog inte att jag gjort men jag har testat på ett antal olika underlag. Numera så har den uppdaterad fjädring och fötter så den är inte särskilt känslig längre.
Vad tänkte du på?

Det kan vara så att verket har någon mycket låg resonans som aktiveras av musikens grundtakt och därför skjutsar till lite extra i stampet. Det skulle i så fall även förklara underlagskänsligheten.
Senast redigerad av Flint 2006-10-04 23:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-04 23:44

Tycker ofta ljudet ifrån Linn system är påträngande.
K9 som dunkel beror väl på att den är utsliten? Annars tycker jag att den är klart vass i sin karaktär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-04 23:56

Flint skrev:Vill påpeka att min inställning till sväng är lika vetenskaplig som du Ingvar hävdar att din inställning är till HiFi. Jag letar efter konstruktionsmässiga och rent elektriskt förklarbara egenskaper.

Men som sagt, alla uppfattar inte sväng på samma sätt. Därför blir det konstigt för en del.

Jag har inte påstått något annat. Jag vet inte varför du tror att jag syftade till dig?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-04 23:59

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Jag tycker att en av de största problemen med sväng är att det är en "fredad zoon". :?

Vad jag menar med det är att de flesta, även flumputtar, accepterar att folk (från vetenskapsvärlden) gör ansträngningar att försöka förklara hur tekniska egenskaper (tonkurva exempelvis) påverkar klangen hos musiken. Detsamma gäller exempelvis stereoperspektiv och renhet, men när något försöker förklara sväng så gör man ett övertramp. :o

Det är en fredad egenskap som skall bevaras som en föremål för spekulationer och mystiska teorier - men INTE analys...

Håller inte med, i alla fall inte för egen del. Jag skulle vara överlycklig om ALLA parametrar inom ljudåtergivningen kunde beskrivas på ett relevant sätt. Dvs att dom kan vara ett bra underlag för att välja utrustning. Det gäller "svänget" också.

Eftersom de flesta av oss inte har obegränsad budget så blir prestanda med nödvändighet en kompromiss, så nöjet med att provlyssna apparater kommer nog aldrig att försvinna :-)

En till som tar åt sig! :o

Jag har väl inte antytt att du är motståndare till kunskap heller?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 00:03

IngOehman skrev:
Flint skrev:Vill påpeka att min inställning till sväng är lika vetenskaplig som du Ingvar hävdar att din inställning är till HiFi. Jag letar efter konstruktionsmässiga och rent elektriskt förklarbara egenskaper.

Men som sagt, alla uppfattar inte sväng på samma sätt. Därför blir det konstigt för en del.

Jag har inte påstått något annat. Jag vet inte varför du tror att jag syftade till dig?

Vh, iö

Det var bara ett konstaterande som kom sig av att du i ett annat inlägg pratde om flum och tänkbar förklaring på sväng. Ville förtydliga att inte jag heller gillar flum men att det kan ligga nära till hands att tro det när man pratar om något så personligt som att uppleva rytm och sväng. Slå eld på fredspipseländet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 00:06

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Jag tycker att en av de största problemen med sväng är att det är en "fredad zoon". :?

Vad jag menar med det är att de flesta, även flumputtar, accepterar att folk (från vetenskapsvärlden) gör ansträngningar att försöka förklara hur tekniska egenskaper (tonkurva exempelvis) påverkar klangen hos musiken. Detsamma gäller exempelvis stereoperspektiv och renhet, men när något försöker förklara sväng så gör man ett övertramp. :o

Det är en fredad egenskap som skall bevaras som en föremål för spekulationer och mystiska teorier - men INTE analys...

Håller inte med, i alla fall inte för egen del. Jag skulle vara överlycklig om ALLA parametrar inom ljudåtergivningen kunde beskrivas på ett relevant sätt. Dvs att dom kan vara ett bra underlag för att välja utrustning. Det gäller "svänget" också.

Eftersom de flesta av oss inte har obegränsad budget så blir prestanda med nödvändighet en kompromiss, så nöjet med att provlyssna apparater kommer nog aldrig att försvinna :-)

En till som tar åt sig! :o

Jag har väl inte antytt att du är motståndare till kunskap heller?

Vh, iö

Inte alls. Jag bara bemötte ditt påstående att kunskap/analys om "svänget" skulle vara en fredad zon där mystiken får frodas. Ett förtydligande att denna åsikt inte gäller mig ifall någon skulle missuppfattat mina tidigare inlägg :-)

/ B

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-10-05 00:10

Harryup skrev:Bra Dahlqvist du har i allafall erfarenhet. Sen är det helt ok att tycka samma eller helt olika.

1. Jag fick välja musik helt fritt.
2. Tugget klarade vi av innan eftersom jag inte köpte hela konceptet.
3. Har bara lyssnat utan några broschyrer alls.
4. Vilken musik som helst av både min och Linn killens.
5. Hört i olika rum, även i butiken i Sthlms rum vilket är en katastrof då jag lyssnade senast. I princip helt odämpat då.
6. Hmm, fick inget fika.
7. Har blandat frisk mellan en massa apparater vid olika demon och inte bara det som fanns i butiken.
8. Ingen grupp. Har varit ensam vid dom oika tillfällena.
9. Ja, eftersom jag inte "köpte" konceptet så tyckte dom ju inte att jag hade rätt. Men blev heller inte ifrågasatt särskilt mycket utan frid och fröjd.

Jag vill påpeka att jag bara var inspirerad; det var inte en återberättelse eller ens förtäckt påhopp (nåja, kanske lite lite lite ). Kan bara konstatera att Linn har en del att slipa på... :D (om det var Linn du var hos)

/D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi