Harryup skrev:Dahlqvist:
Har du varit med på en Linn-demo? Eller gissar du också hur det låter om ett system som svänger kontra ett som inte gör det fullt ut?
1. Ja.
2. Inte vet jag. Hur menar du? Undrar du om jag har känt hur det svänger när man spelar musik? Jag tror det iallafall. Jag har rytmen i blodet, gosse. Att det emellanåt "svänger". Jajamensan. Och ibland rockar det inte alls, näe.
Vad gäller Linn-demo så blev jag faktiskt lite inspirerad om hur man skulle kunna göra för att få upp stampa-takten-faktorn på valfritt märke.
1. Spela musik som har påtagligt och jämnt rytmiskt innehåll. Inga tondikter och annat fluktuerande tjafs.
2. Tala oavbrutet och suggestivt om hur man, om man hör rätt, tydligt kan känna rytmen i musiken och hur man liksom vill stampa takten. Dra på med en röst a la Unestål (mental träning/avslappning) för en suggestiv överföring av budskapet. Framhåll att rytm är tid och utan tid - ingenting.
3. Dela ut pamfletter med information om hur musiken du hör bör låta påtagligt rytmisk och allmänt medryckande eftersom det är märke X och märke X handlar helt och hållet om medryckande stampatakten känsla. På så sätt kan kunden både läsa och höra samma budskap.
4. Spela gärna kundens medhavda musik - men bara om den är rytmisk.
5. Se till att rummet är relativt väldämpat så att musikens eventuella rytmik inte smetas ut av rummet.
6. Bjud på dryck och tilltugg. Pyssla om. Det är lättare att känna svänget när man har fått fika i goda vänners lag.
7. Dema gärna olika högtalare, förstärkare och signalkällor, men bara från det egna märket.
8. Dema gärna i grupp. Underskatta inte grupptryckets förtrollning. Den som inget hör bör inte direkt mobbas ut utan få en chans att rätta in sig i ledet. Man vill ju inte vara omöjlig. Ett milt ifrågasättande av lyssnarens musikaliska kompetens kan dock vara på sin plats.
9. De som trots dessa umbäranden opponerar sig bör får sin lyssnarkompetens fullständligt avskriven och sedan ignoreras.
/D