Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-02-01 04:34

sen e kurvan rak ned till 1000hz antar :roll:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
PB

Diskanten i CM3

Inläggav PB » 2012-02-05 20:57

Hej BB.

Stämmer det att ni modifierade/bytte membranet i Gamma-diskanten? Hur mycket sämre blir det med originalmembran? Vad blir sämre och hur mycket?

Mvh
Per Bruhn

Användarvisningsbild
BB

Re: Diskanten i CM3

Inläggav BB » 2012-02-06 02:29

PB skrev:Hej BB.

Stämmer det att ni modifierade/bytte membranet i Gamma-diskanten? Hur mycket sämre blir det med originalmembran? Vad blir sämre och hur mycket?

Mvh
Per Bruhn

Hej PB.

Ja det stämmer att vi bytte ut originalmembranet. Det blir klart sämre med originalen säger de som bytt. Originalen bygger på en plastfilmsbas som ökar massan utan att göra någon egentlig nytta.

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-06 08:02

BB skrev:Tanken på publicitet på Faktiskt.se har inte ens föresvävat mig.

Du menar att du missat att universum roterar runt faktiskt.se? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2012-02-06 23:16

Nattlorden skrev:
BB skrev:Tanken på publicitet på Faktiskt.se har inte ens föresvävat mig.

Du menar att du missat att universum roterar runt faktiskt.se? :mrgreen:

Oh boy.... det hade jag inte en aaaaaaning om! :)
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
PB

Inläggav PB » 2012-02-07 14:58

BB skrev:Ja det stämmer att vi bytte ut originalmembranet. Det blir klart sämre med originalen säger de som bytt. Originalen bygger på en plastfilmsbas som ökar massan utan att göra någon egentlig nytta.

//BB

Okej, BB.
Finns det något recept på hur man gör ett membran? Efter en fest var det inga membran kvar. Jag testade göra egna med matfolie (ej grill för den är tjockare) som jag snittade upp till rätt dimension med rakblad men utan dragspelsveckningen men med veck i ändarna för att inte hålla folien sträckt och det blev hyfsat resultat (lite lågohmigt och man fick en extra lyft i diskanten pga det större strömuttaget misstänker jag)
Kör nu med originalmembran men tycker nästan det blev sämre än de hemmagjorda. Helst skulle man haft någon jigg man kunde format dragspelet i... Men enklast vore förstås om dessa modifierade membran fanns att få tag på. Men det är omöjligt, eller?
Ja 2 frågor alltså: Hur göra egna eller kan man få tag i moddade membran?
:)
Mvh
PB

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2012-02-07 15:42

PB skrev:
BB skrev:Ja det stämmer att vi bytte ut originalmembranet. Det blir klart sämre med originalen säger de som bytt. Originalen bygger på en plastfilmsbas som ökar massan utan att göra någon egentlig nytta.

//BB

Okej, BB.
Finns det något recept på hur man gör ett membran? Efter en fest var det inga membran kvar. Jag testade göra egna med matfolie (ej grill för den är tjockare) som jag snittade upp till rätt dimension med rakblad men utan dragspelsveckningen men med veck i ändarna för att inte hålla folien sträckt och det blev hyfsat resultat (lite lågohmigt och man fick en extra lyft i diskanten pga det större strömuttaget misstänker jag)
Kör nu med originalmembran men tycker nästan det blev sämre än de hemmagjorda. Helst skulle man haft någon jigg man kunde format dragspelet i... Men enklast vore förstås om dessa modifierade membran fanns att få tag på. Men det är omöjligt, eller?
Ja 2 frågor alltså: Hur göra egna eller kan man få tag i moddade membran?
:)
Mvh
PB

Jag kan tillhandahålla våra egna membran men de är tyvärr rätt dyra... Kontakta mig via PM om du är intresserad...

Mvh//BB

Användarvisningsbild
PB

Inläggav PB » 2012-02-08 08:41

BB skrev:Jag kan tillhandahålla våra egna membran

Mvh//BB

Super!

Inga andra ändringar i Gamma-elementet? För jag har ett par nya fräscha VLD13 så sätter kanske in membranen i dem istället.

En sak jag sett. I de nyinförskaffade VLD13 sitter det finmaskiga plastnät framför och bakom membranet men de finns inte i dem som sitter i CM3 (kanske förre ägaren som mixtrat?) men det kanske inte spelar någon roll för ljudet? Näten är till för att hindra damm framifrån och säkra att ludd bakifrån inte når membranet.

Mvh
Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-08 10:41

PB skrev:En sak jag sett. I de nyinförskaffade VLD13 sitter det finmaskiga plastnät framför och bakom membranet men de finns inte i dem som sitter i CM3 (kanske förre ägaren som mixtrat?) men det kanske inte spelar någon roll för ljudet? Näten är till för att hindra damm framifrån och säkra att ludd bakifrån inte når membranet.

Mvh
Per

Jag har köpt VLD13 från HiFiKit för kanske 30 år sedan, och dom hade inget sådant plastnät då i alla fall.

Användarvisningsbild
PB

Inläggav PB » 2012-02-08 19:29

paa skrev:Jag har köpt VLD13 från HiFiKit för kanske 30 år sedan, och dom hade inget sådant plastnät då i alla fall.

Okej. De jag har extra är köpta av hifikit för 2-3 år sedan till ett projekt som inte blivit av. Gallerna ser "luftiga ut" ungefär som myggnät så borde inte påverka för mycket tycker jag.

Blir sugen på att plocka fram B & K-mätmikrofonen, lämplig drivförstärkare för högtalare och bärbara datorn med spectrum laboratory...
http://www.qsl.net/dl4yhf/spectra1.html

Användarvisningsbild
Sundskepsis

Inläggav Sundskepsis » 2012-02-08 20:11

PB skrev:Blir sugen på att plocka fram B & K-mätmikrofonen, lämplig drivförstärkare för högtalare och bärbara datorn med spectrum laboratory...

Do it :) Har du några andra av BB ribbons att mäta på så vore det intressant att se också.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2012-02-09 00:10

Sundskepsis skrev:
PB skrev:Blir sugen på att plocka fram B & K-mätmikrofonen, lämplig drivförstärkare för högtalare och bärbara datorn med spectrum laboratory...

Do it :) Har du några andra av BB ribbons att mäta på så vore det intressant att se också.

Så här kan en mätning av 1"-bandet te sig i närfält:

Bild

Just det här bandet är avsett att jobba i intervallet 700Hz-25kHz.

Mvh//BB

Användarvisningsbild
Bagwan

Baselement CM 3

Inläggav Bagwan » 2012-03-11 08:36

Hej Bo.

Lite nyfiken på hur det går med baselementen till CM 3.Ligger
projektet fortfarande på is?
Efter lyckad uppgradering med Quadra till mina CM 3 Pro Ultra
är jag lite sugen på att byta basarna med..

Mvh Johan

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-03-11 09:28

BB skrev:
Sundskepsis skrev:

Så här kan en mätning av 1"-bandet te sig i närfält:

Bild

Just det här bandet är avsett att jobba i intervallet 700Hz-25kHz.

Mvh//BB

Det skulle vara kul att se hur en oberoende mätning ser ut.
Närfältsmätningar på linjekällor brukar inte se så raka ur beroende på att en övre del av spektrumet hamnar i- och den andra utanför närfält.

Användarvisningsbild
BB

Re: Baselement CM 3

Inläggav BB » 2012-03-12 00:41

Bagwan skrev:Hej Bo.

Mvh Johan

Hej!

Ja det ligger fortfarande "på is", dock att själva baselementen finns att köpa om man förstärker/uppgraderar själva baffeln något.

//BB

Användarvisningsbild
Bagwan

Baselement CM 3

Inläggav Bagwan » 2012-03-12 07:20

Tack för svar Bo.

Min tanke är att fräsa bort "upphöjningen" där dom gamla diskanterna
suttit och plugga igen hålet förstås.På så sätt skapas ju lite svängrum
om dom nya baselementen är något större.Är det viktigt att centrum
på elementen hamnar exakt som dom gamla?
Hur gör man med delningsfilter?Ska alla tre baselementen ha samma
"signal"?

Mvh Johan

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2012-03-12 12:30

Bagwan skrev:Tack för svar Bo.

Min tanke är att fräsa bort "upphöjningen" där dom gamla diskanterna
suttit och plugga igen hålet förstås.På så sätt skapas ju lite svängrum
om dom nya baselementen är något större.Är det viktigt att centrum
på elementen hamnar exakt som dom gamla?
Hur gör man med delningsfilter?Ska alla tre baselementen ha samma
"signal"?

Mvh Johan

Hej Johan,

Jag återkommer till dig via PM så snart det är läge.

Mvh//BB

Användarvisningsbild
bjorn

Inläggav bjorn » 2013-01-18 13:50

Mvh Johan

Hej Johan (och Bo).

Jag har ett par CM 3 Pro Ultra som varit i min ägo sedan 1987 och jag är väldigt
intresserad av att höra mer om en uppgradering till Quadra-diskanter.
Hur går själva uppgradering till och vad kan man förvänta sig för ljudmässigt
resultat i förhållande till de befintliga banddiskant-hornen?
Vore väldigt tacksam för all information som ni kan tänkas dela med er av.

mvh

/bjorn

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2013-01-18 15:26

bjorn skrev:

Mvh Johan

Hej Johan (och Bo).

Jag har ett par CM 3 Pro Ultra som varit i min ägo sedan 1987 och jag är väldigt

mvh

/bjorn

Hej bjorn,

Så här står det på vår hemsida:

"QUADRA with active drive.

Before the startup of Transmission Audio, Bo Bengtsson was most well known for his CM3 Transmission line-speakers released during the late 70's under the Audio-Tronic brand. 24.000 units where manufactured and sold in the Scandinavian countries alone. Thousands of these are still in daily use and customers have asked if there is or will be an upgrade kit available.

Here is our answer: We made a special kit exclusively for the CM3-series, with built in 250W per channel amplifiers. The amplifiers come complete with their own power supply and can be placed directly behind the speakers for shortest possible length of the speaker cables.

For safety reasons the amplifiers come in their own solid aluminum casings, and they live up to all safety regulations within the European Union."
_______

Det innebär att man måste köra med bi-amplification för att kunna justera nivåer och delning, emedan Quadra, (dipoler som dom är) har väsentligt mycket lägre verkningsgrad än bandhornet - noga räknat -6dB lägre.

Det slutsteg vi själva använde har vi upphört med av tillförlitlighetsskäl; de var designade av annat företag då tiden helt enkelt inte räcker till för alla aktiviteter...

Så just nu är det svårt att sia om när produktionen eventuellt återupptages. Visst kan vi leverera enbart ribbondrivers men då får kunden ta på sitt ansvar att koppla in enheterna m.m. (Hemsidan kommer att uppdateras för att reflektera detta sakernas tillstånd).

Själv är jag dessutom sedan flera månader tillbaka sjukskriven, något som medför att jag inte kan jobba alls för tillfället. Detta tillstånd kommer förhoppningsvis att ändras under innevarande år.

Mvh//BB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-18 15:57

Kan man inte koppla basarna i serie, tillsammans med ett nytt filter, för en sniklösning där man inte behöver aktiv drivning? Det borde ju ge 6 dB lägre nivå i basen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-18 20:10

BB skrev: ...
Själv är jag dessutom sedan flera månader tillbaka sjukskriven, något som medför att jag inte kan jobba alls för tillfället. Detta tillstånd kommer förhoppningsvis att ändras under innevarande år.

Mvh//BB

Ta väl hand om dig Bo, så du snart blir frisk.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-18 20:14

petersteindl skrev:
BB skrev: ...

Mvh//BB

Ta väl hand om dig Bo, så du snart blir frisk.

Mvh
Peter

+1
Bikinitider

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-01-18 23:48

BB skrev:Själv är jag dessutom sedan flera månader tillbaka sjukskriven, något som medför att jag inte kan jobba alls för tillfället. Detta tillstånd kommer förhoppningsvis att ändras under innevarande år.

Mvh//BB

Krya på dig!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2013-01-19 01:04

Tack för visad omtanke.

Anledningen till min nuvarande ohälsa är att jag förlorade min hustru och livskamrat till cancern i maj månad 2012. Saknaden och sorgen har gjort mig fysiskt sjuk. Det går inte ens att försöka beskriva hur det påverkar livslusten... Läkarna hittar inga fysiska fel på mig hur mycket de än letar. Folk som kan det här med kropp och själ och hur de korrelerar till varandra säger att det är en process som det kan ta flera år att komma över... Jag hoppas dom har fel...

Mvh//BB

Användarvisningsbild
Bagwan

Inläggav Bagwan » 2013-01-19 01:44

bjorn skrev:

Mvh Johan

Hej Johan (och Bo).

mvh

/bjorn

Hej bjorn.

Vad trevligt att det finns fler därute som uppskattar fullvuxna högtalare!

Quadra-uppgraderingen innebär som Bo påpekar lite hemfix.Själv har jag snickrat ett par tjusiga saker i mahogny där dom nya diskanterna sitter monterade tillsammans med delningsfilter.Detta placeras sedan ovanpå högtalarna,med lite dämpande tätningslist emellan.Inga ingrepp i själva högtalarna alltså om man mot förmodan skulle vilja återställa till orginal.Dom ursprungliga diskanthornen kopplas ur,förstås.
Hela härligheten drivs sedan av dubbla förförstärkare och slutsteg,för att man behöver kunna justera volymen separat för bas och diskant.
Det blir mycket kabeldragning och en massa apparater och det är ju kul!

Vad som också är kul är att ljudet från dom kära gamla CM 3-orna blir
rejält mycket bättre.Om man får tag i bra inspelningar vill säga,för CM 3
är nog inte så snälla mot tråkiga inspelningar,som det ju finns gott om.
Fast egentligen har jag inte mycket att jämföra med då jag aldrig haft
något annat än Audiotronic högtalare :)

Mvh Johan

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-01-19 02:20

BB skrev:Tack för visad omtanke.

Anledningen till min nuvarande ohälsa är att jag förlorade min hustru och livskamrat till cancern i maj månad 2012. Saknaden och sorgen har gjort mig fysiskt sjuk. Det går inte ens att försöka beskriva hur det påverkar livslusten... Läkarna hittar inga fysiska fel på mig hur mycket de än letar. Folk som kan det här med kropp och själ och hur de korrelerar till varandra säger att det är en process som det kan ta flera år att komma över... Jag hoppas dom har fel...

Mvh//BB

Beklagar verkligen djupt förlusten av din hustru Bo(jag fick ju nöjet att som hastigast träffa henne på en trevsam högtalardemo 2011). Din saknad
å reaktion av förlusten av en/din livskamrat är nog helt normal samt ytterst smärtsam tror jag . . . hoppas verkligen att din väg tillbaka blir kortast möjlig, men inte kortare än vad situationen kräver . . . du har mitt innerligaste deltagande.

/ Lasse
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2013-01-19 11:44

Bagwan skrev:Hej bjorn.

Quadra-uppgraderingen innebär som Bo påpekar lite hemfix.Själv har jag snickrat ett par tjusiga saker i mahogny där dom nya diskanterna sitter monterade tillsammans med delningsfilter.Detta placeras sedan ovanpå högtalarna,med lite dämpande tätningslist emellan.Inga ingrepp i själva högtalarna alltså om man mot förmodan skulle vilja återställa till orginal.Dom ursprungliga diskanthornen kopplas ur,förstås.
Hela härligheten drivs sedan av dubbla förförstärkare och slutsteg,för att man behöver kunna justera volymen separat för bas och diskant.

Mvh Johan

Låter lite intressant. Antar att även den snäva sweet spot:en försvinner (på gott och ont)?

Var ligger kostnaden för diskanterna i för härad?
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
Bagwan

Inläggav Bagwan » 2013-01-19 19:42

Lust skrev:
Bagwan skrev:Hej bjorn.

Mvh Johan

Låter lite intressant. Antar att även den snäva sweet spot:en försvinner (på gott och ont)?

Var ligger kostnaden för diskanterna i för härad?

Hej Lust

Jodå den snäva sweet spoten försvinner,mest på gott tycker jag.Quadra
spelar i en helt annan division.Själv driver jag dom med Primare A 33.2,vet inte om det är optimalt men hade inget annat slutsteg över.
Har för mig att Bo tog 10000 för två Quadra men det är ett par år sen.

Såg dessutom någonstans att en firma i England har börjat nytillverkning av vissa KEF baselement,kanske något att hoppas på
för slocknade CM 3.

Mvh Johan

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2013-01-19 22:06

Bagwan skrev:
Hej Lust

spelar i en helt annan division.Själv driver jag dom med Primare A 33.2,vet inte om det är optimalt men hade inget annat slutsteg över.

Såg dessutom någonstans att en firma i England har börjat nytillverkning av vissa KEF baselement,kanske något att hoppas på
för slocknade CM 3.

Mvh Johan

Tack för svaret, Johan.

Mitt intresse blev tyvärr inte hetare med den prislappen, men det finns fortfarande där.

Jag har bara lyckats blåsa banden några gånger och aldrig haft några problem med baselementen. Har för mig att jag läst om att man bör vrida baselementen 180° om de är gamla då de kan bli lite "hängiga" med tiden och få talspolen att "nypa" då spider och upphängning mjuknat. Kan det vara något sådant du råkat ut för?

Vad heter firman i England?
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
Bagwan

Inläggav Bagwan » 2013-01-19 23:49

Lust skrev:
Bagwan skrev:
Hej Lust

för slocknade CM 3.

Mvh Johan

Tack för svaret, Johan.

Mitt intresse blev tyvärr inte hetare med den prislappen, men det finns fortfarande där.

Jag har bara lyckats blåsa banden några gånger och aldrig haft några problem med baselementen. Har för mig att jag läst om att man bör vrida baselementen 180° om de är gamla då de kan bli lite "hängiga" med tiden och få talspolen att "nypa" då spider och upphängning mjuknat. Kan det vara något sådant du råkat ut för?

Vad heter firman i England?

Hallå igen.

Ville egentligen bara byta baselement för att få allting nytt och fräscht.
Dom gamla funkar fortfarande men har ju trots allt varit med sen
åttiotalet.Ett tag fanns,om jag inte missuppfattat,en uppgraderings-
möjlighet i form av nya och bättre aluminiumbasar.Vet inte rikigt vad som hänt med det.
Ja jag håller med om att det blir en del slantar,men ska man byta upp
sig till helt nya och helst bättre högtalare tror jag man får ta ett
rejält tag i plånboken.

Firman heter Falcon Acoustics.Än så länge verkar det bara finnas mindre
element dock.

Mvh

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi