Moderator: Redaktörer
PB skrev:Hej BB.
Stämmer det att ni modifierade/bytte membranet i Gamma-diskanten? Hur mycket sämre blir det med originalmembran? Vad blir sämre och hur mycket?
Mvh
Per Bruhn
BB skrev:Tanken på publicitet på Faktiskt.se har inte ens föresvävat mig.
Nattlorden skrev:BB skrev:Tanken på publicitet på Faktiskt.se har inte ens föresvävat mig.
Du menar att du missat att universum roterar runt faktiskt.se?
BB skrev:Ja det stämmer att vi bytte ut originalmembranet. Det blir klart sämre med originalen säger de som bytt. Originalen bygger på en plastfilmsbas som ökar massan utan att göra någon egentlig nytta.
//BB
PB skrev:BB skrev:Ja det stämmer att vi bytte ut originalmembranet. Det blir klart sämre med originalen säger de som bytt. Originalen bygger på en plastfilmsbas som ökar massan utan att göra någon egentlig nytta.
//BB
Okej, BB.
Finns det något recept på hur man gör ett membran? Efter en fest var det inga membran kvar. Jag testade göra egna med matfolie (ej grill för den är tjockare) som jag snittade upp till rätt dimension med rakblad men utan dragspelsveckningen men med veck i ändarna för att inte hålla folien sträckt och det blev hyfsat resultat (lite lågohmigt och man fick en extra lyft i diskanten pga det större strömuttaget misstänker jag)
Kör nu med originalmembran men tycker nästan det blev sämre än de hemmagjorda. Helst skulle man haft någon jigg man kunde format dragspelet i... Men enklast vore förstås om dessa modifierade membran fanns att få tag på. Men det är omöjligt, eller?
Ja 2 frågor alltså: Hur göra egna eller kan man få tag i moddade membran?
Mvh
PB
BB skrev:Jag kan tillhandahålla våra egna membran
Mvh//BB
PB skrev:En sak jag sett. I de nyinförskaffade VLD13 sitter det finmaskiga plastnät framför och bakom membranet men de finns inte i dem som sitter i CM3 (kanske förre ägaren som mixtrat?) men det kanske inte spelar någon roll för ljudet? Näten är till för att hindra damm framifrån och säkra att ludd bakifrån inte når membranet.
Mvh
Per
paa skrev:Jag har köpt VLD13 från HiFiKit för kanske 30 år sedan, och dom hade inget sådant plastnät då i alla fall.
PB skrev:Blir sugen på att plocka fram B & K-mätmikrofonen, lämplig drivförstärkare för högtalare och bärbara datorn med spectrum laboratory...
http://www.qsl.net/dl4yhf/spectra1.html
Sundskepsis skrev:PB skrev:Blir sugen på att plocka fram B & K-mätmikrofonen, lämplig drivförstärkare för högtalare och bärbara datorn med spectrum laboratory...
Do it :) Har du några andra av BB ribbons att mäta på så vore det intressant att se också.
BB skrev:Sundskepsis skrev:PB skrev:Blir sugen på att plocka fram B & K-mätmikrofonen, lämplig drivförstärkare för högtalare och bärbara datorn med spectrum laboratory...
Do it :) Har du några andra av BB ribbons att mäta på så vore det intressant att se också.
Så här kan en mätning av 1"-bandet te sig i närfält:
Just det här bandet är avsett att jobba i intervallet 700Hz-25kHz.
Mvh//BB
Bagwan skrev:Hej Bo.
Lite nyfiken på hur det går med baselementen till CM 3.Ligger
projektet fortfarande på is?
Efter lyckad uppgradering med Quadra till mina CM 3 Pro Ultra
är jag lite sugen på att byta basarna med..
Mvh Johan
Bagwan skrev:Tack för svar Bo.
Min tanke är att fräsa bort "upphöjningen" där dom gamla diskanterna
suttit och plugga igen hålet förstås.På så sätt skapas ju lite svängrum
om dom nya baselementen är något större.Är det viktigt att centrum
på elementen hamnar exakt som dom gamla?
Hur gör man med delningsfilter?Ska alla tre baselementen ha samma
"signal"?
Mvh Johan
Bagwan skrev:Hej Bo.
Mvh Johan
bjorn skrev:Bagwan skrev:Hej Bo.
Mvh Johan
Hej Johan (och Bo).
Jag har ett par CM 3 Pro Ultra som varit i min ägo sedan 1987 och jag är väldigt
intresserad av att höra mer om en uppgradering till Quadra-diskanter.
Hur går själva uppgradering till och vad kan man förvänta sig för ljudmässigt
resultat i förhållande till de befintliga banddiskant-hornen?
Vore väldigt tacksam för all information som ni kan tänkas dela med er av.
mvh
/bjorn
BB skrev: ...
Själv är jag dessutom sedan flera månader tillbaka sjukskriven, något som medför att jag inte kan jobba alls för tillfället. Detta tillstånd kommer förhoppningsvis att ändras under innevarande år.
Mvh//BB
petersteindl skrev:BB skrev: ...
Själv är jag dessutom sedan flera månader tillbaka sjukskriven, något som medför att jag inte kan jobba alls för tillfället. Detta tillstånd kommer förhoppningsvis att ändras under innevarande år.
Mvh//BB
Ta väl hand om dig Bo, så du snart blir frisk.
Mvh
Peter
BB skrev:Själv är jag dessutom sedan flera månader tillbaka sjukskriven, något som medför att jag inte kan jobba alls för tillfället. Detta tillstånd kommer förhoppningsvis att ändras under innevarande år.
Mvh//BB
bjorn skrev:Bagwan skrev:Hej Bo.
Mvh Johan
Hej Johan (och Bo).
Jag har ett par CM 3 Pro Ultra som varit i min ägo sedan 1987 och jag är väldigt
intresserad av att höra mer om en uppgradering till Quadra-diskanter.
Hur går själva uppgradering till och vad kan man förvänta sig för ljudmässigt
resultat i förhållande till de befintliga banddiskant-hornen?
Vore väldigt tacksam för all information som ni kan tänkas dela med er av.
mvh
/bjorn
BB skrev:Tack för visad omtanke.
Anledningen till min nuvarande ohälsa är att jag förlorade min hustru och livskamrat till cancern i maj månad 2012. Saknaden och sorgen har gjort mig fysiskt sjuk. Det går inte ens att försöka beskriva hur det påverkar livslusten... Läkarna hittar inga fysiska fel på mig hur mycket de än letar. Folk som kan det här med kropp och själ och hur de korrelerar till varandra säger att det är en process som det kan ta flera år att komma över... Jag hoppas dom har fel...
Mvh//BB
Bagwan skrev:Hej bjorn.
Vad trevligt att det finns fler därute som uppskattar fullvuxna högtalare!
Quadra-uppgraderingen innebär som Bo påpekar lite hemfix.Själv har jag snickrat ett par tjusiga saker i mahogny där dom nya diskanterna sitter monterade tillsammans med delningsfilter.Detta placeras sedan ovanpå högtalarna,med lite dämpande tätningslist emellan.Inga ingrepp i själva högtalarna alltså om man mot förmodan skulle vilja återställa till orginal.Dom ursprungliga diskanthornen kopplas ur,förstås.
Hela härligheten drivs sedan av dubbla förförstärkare och slutsteg,för att man behöver kunna justera volymen separat för bas och diskant.
Det blir mycket kabeldragning och en massa apparater och det är ju kul!
Vad som också är kul är att ljudet från dom kära gamla CM 3-orna blir
rejält mycket bättre.Om man får tag i bra inspelningar vill säga,för CM 3
är nog inte så snälla mot tråkiga inspelningar,som det ju finns gott om.
Fast egentligen har jag inte mycket att jämföra med då jag aldrig haft
något annat än Audiotronic högtalare![]()
Mvh Johan
Lust skrev:Bagwan skrev:Hej bjorn.
Vad trevligt att det finns fler därute som uppskattar fullvuxna högtalare!
Quadra-uppgraderingen innebär som Bo påpekar lite hemfix.Själv har jag snickrat ett par tjusiga saker i mahogny där dom nya diskanterna sitter monterade tillsammans med delningsfilter.Detta placeras sedan ovanpå högtalarna,med lite dämpande tätningslist emellan.Inga ingrepp i själva högtalarna alltså om man mot förmodan skulle vilja återställa till orginal.Dom ursprungliga diskanthornen kopplas ur,förstås.
Hela härligheten drivs sedan av dubbla förförstärkare och slutsteg,för att man behöver kunna justera volymen separat för bas och diskant.
Det blir mycket kabeldragning och en massa apparater och det är ju kul!
Vad som också är kul är att ljudet från dom kära gamla CM 3-orna blir
rejält mycket bättre.Om man får tag i bra inspelningar vill säga,för CM 3
är nog inte så snälla mot tråkiga inspelningar,som det ju finns gott om.
Fast egentligen har jag inte mycket att jämföra med då jag aldrig haft
något annat än Audiotronic högtalare![]()
Mvh Johan
Låter lite intressant. Antar att även den snäva sweet spot:en försvinner (på gott och ont)?
Var ligger kostnaden för diskanterna i för härad?
Bagwan skrev:
Hej Lust
Jodå den snäva sweet spoten försvinner,mest på gott tycker jag.Quadra
spelar i en helt annan division.Själv driver jag dom med Primare A 33.2,vet inte om det är optimalt men hade inget annat slutsteg över.
Har för mig att Bo tog 10000 för två Quadra men det är ett par år sen.
Såg dessutom någonstans att en firma i England har börjat nytillverkning av vissa KEF baselement,kanske något att hoppas på
för slocknade CM 3.
Mvh Johan
Lust skrev:Bagwan skrev:
Hej Lust
Jodå den snäva sweet spoten försvinner,mest på gott tycker jag.Quadra
spelar i en helt annan division.Själv driver jag dom med Primare A 33.2,vet inte om det är optimalt men hade inget annat slutsteg över.
Har för mig att Bo tog 10000 för två Quadra men det är ett par år sen.
Såg dessutom någonstans att en firma i England har börjat nytillverkning av vissa KEF baselement,kanske något att hoppas på
för slocknade CM 3.
Mvh Johan
Tack för svaret, Johan.
Mitt intresse blev tyvärr inte hetare med den prislappen, men det finns fortfarande där.
Jag har bara lyckats blåsa banden några gånger och aldrig haft några problem med baselementen. Har för mig att jag läst om att man bör vrida baselementen 180° om de är gamla då de kan bli lite "hängiga" med tiden och få talspolen att "nypa" då spider och upphängning mjuknat. Kan det vara något sådant du råkat ut för?
Vad heter firman i England?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 31 gäster