bläddrade i high fidrlity

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-04 21:00

Harryup skrev:Det visar absolut ingenting med vetenskapliga krav på mätningen. Har skrivit flera inlägg som du bevisligen inte läst. Jag har förklarat ett flertal gånger att ditt sätt att mäta begränsar utfallet vilket du tydligen inte förstår.
Du kan inte få en skenande galloperande återkoppling då du inte anvnder skivspelaren som signalkälla.

Kan du förklara för mig HUR spelare påverkar olika på YTTRE vibrationer beroende på om den spelar skivan eller ej.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-04 21:01

Mayro skrev:jag har inte lust att besvara dig för jag anser just dig totalt ointresant att besvara..... Så enkelt är det..Så sluta över huvud taget fråga mig saker så är det bättre..

Du verkar ju ha tid att svara mig fler gånger, med taskig attityd med.
Du kunde ju ta de två-tre minuter och förklara hur du kom fram till det istället och vad det är för forskning du har bedrivit.

Tack på förhand

Du får vara känsligare för när du inte kommer längre. Mayro kan ju uppenbarligen inte låta bli att skriva arga ickesvar på alla dina frågor så när du märker att det händer, sluta fråga. Annars blir det ju bråk!
/Martin
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Apinator

Inläggav Apinator » 2007-08-04 21:09

Subjektivisten:
Citat:
Du kan svänga förbi min anläggning och lyssna. Inga dyrkablar någonstans men det låter bra ändå.

Har du mätningar på att din anläggning låter "bra"?

MVH

Tror du missade att svara på detta :wink:

MVH

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-04 21:11

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Det visar absolut ingenting med vetenskapliga krav på mätningen. Har skrivit flera inlägg som du bevisligen inte läst. Jag har förklarat ett flertal gånger att ditt sätt att mäta begränsar utfallet vilket du tydligen inte förstår.
Du kan inte få en skenande galloperande återkoppling då du inte anvnder skivspelaren som signalkälla.

Kan du förklara för mig HUR spelare påverkar olika på YTTRE vibrationer beroende på om den spelar skivan eller ej.

Nej, nu får det vara nog. Läs skivspelartråden istället. Fråga där istället. Du skriver hur mycket OT som helst. Och jag förstår inte din fråga längre.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-04 21:14

Harryup skrev:Nej, nu får det vara nog. Läs skivspelartråden istället. Fråga där istället. Du skriver hur mycket OT som helst. Och jag förstår inte din fråga längre.

Frågan är;
Påverkar yttre vibrationer spelaren OLIKA beroende på om man spelar eller inte? Det vill säga, om det är exakt samma ljud från högtalarna, är det då någon skillnad hur spelaren påverkas av yttre vibrationer, om den inte spelar elelr spelar?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-08-04 21:15

Harryup skrev:Däremot kablar så tror fortfarande ganska många här inne att dyra kablar bara köps med målet att vara neutrala. Min erfarenhet sen 80-talet att det var inte alls så. Man lånade hem kablarna lyssnade på dom i sin anläggning och köpte dom man gillade. Kravet att dom skall vara helt neutrala är mera ett "LTS-mål" och inte alls normala dyrkabelkunders mål. Jag tycker det är lite märkligt att så många här vet att handlare lurar kunderna. Att man säljer en kabel som är extremt dyr är ju inget som betyder att någon är lurad.

Problemet är att många sätter likhetstecken mellan neutralt och vad de själva tycker låter bra. Inte sällan är det t.o.m. svårt att övertyga folk om att man mycket väl kan föredra en mer färgad återgivning framför en mer neutral.

När det gäller handlarna tror jag inte de luras medvetet så ofta, men jag har t.ex. fått höra att man bör lägga 10-15 % av priset för en anläggning på kablarna för att göra resten av utrustningen rättvisa. Jag har också vid mer än ett tillfälle fått höra att man måste lägga si och så mycket pengar på kablar, för billiga kablar "släpper inte igenom hela signalen". Dessa påståenden är felaktiga. Jag tror inte handlarna ljög i de här fallen utan de har säkert gått på kabelmyten själva, men märk att de inte sa att det är en smaksak (vilket man ofta kan höra om t.ex. högtalare) utan att den dyrare kabeln skulle vara "bättre" på något sätt.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-08-04 21:15

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Nej, nu får det vara nog. Läs skivspelartråden istället. Fråga där istället. Du skriver hur mycket OT som helst. Och jag förstår inte din fråga längre.

Frågan är;
Påverkar yttre vibrationer spelaren OLIKA beroende på om man spelar eller inte? Det vill säga, om det är exakt samma ljud från högtalarna, är det då någon skillnad hur spelaren påverkas av yttre vibrationer, om den inte spelar elelr spelar?

Vad har det med trådskaparens kabelfunderingar att göra ?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-04 21:16

Svarar Harry's påstående.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-04 21:21

Magnuz skrev:
Problemet är att många sätter likhetstecken mellan neutralt och vad de själva tycker låter bra. Inte sällan är det t.o.m. svårt att övertyga folk om att man mycket väl kan föredra en mer färgad återgivning framför en mer neutral.

När det gäller handlarna tror jag inte de luras medvetet så ofta, men jag har t.ex. fått höra att man bör lägga 10-15 % av priset för en anläggning på kablarna för att göra resten av utrustningen rättvisa. Jag har också vid mer än ett tillfälle fått höra att man måste lägga si och så mycket pengar på kablar, för billiga kablar "släpper inte igenom hela signalen". Dessa påståenden är felaktiga. Jag tror inte handlarna ljög i de här fallen utan de har säkert gått på kabelmyten själva, men märk att de inte sa att det är en smaksak (vilket man ofta kan höra om t.ex. högtalare) utan att den dyrare kabeln skulle vara "bättre" på något sätt.

Varför skulle inte den dyra kabeln kunna vara "bättre" på något sätt?

"Problemet är att många sätter likhetstecken mellan neutralt och vad de själva tycker låter bra."

För mig är det ett mindre problem om personen är nöjd med sin anläggning, faktiskt inget problem alls, jag tycker det är bra att han är nöjd.
Dock är det ett större problem om någon annan tjatar på honom att han att borde vara missnöjd eftersom den inte uppfyller andras krav och han är lurad av sin handlare.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-05 06:03

Max_Headroom skrev:
Richard skrev:Precis som jag lyssnade förut, dvs. "lyssna med öppet sinne", ibland hörde jag förbättringar/försämringar som rimligen inte kunde höras med tanke på mätresultat, måste du också kunna ta in vetenskap i ditt tyckande. Detta om du vill gå vidare i ditt hifiintresse.

Nu är inte jag Mayro, men visst måste kunna vidare i sitt Hifi-intresse även helt ovetenskapligt? Det beror ju helt på målet, om man har något.

Förvisso.

Men resultatet av ett sådant sökande är ett cirkelformat resultat, där verklig förbättring aldrig kommer att ske.

Är man nöjd med det så är det ju helt OK.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-05 06:14

Harryup skrev:
Magnuz skrev:

Varför skulle inte den dyra kabeln kunna vara "bättre" på något sätt?

"Problemet är att många sätter likhetstecken mellan neutralt och vad de själva tycker låter bra."

För mig är det ett mindre problem om personen är nöjd med sin anläggning, faktiskt inget problem alls, jag tycker det är bra att han är nöjd.
Dock är det ett större problem om någon annan tjatar på honom att han att borde vara missnöjd eftersom den inte uppfyller andras krav och han är lurad av sin handlare.

För min del får man ju gärna spela sin musik genom rörförstärkare, skivspelare eller linnhögtalare drivna med Purist audios senaste bluff och bågkablar - bara man inte gör anspråk på att ljudet är neutralt, för det är det inte!.

Det är ju ofta precis som Magnus säger, Köparna av dylika prylar tror ju defakto att det är den osminkade sanningen dom lyssnar på, vilket ju är helt felaktigt, om någon slags sanning inom hifi skall kunna komma fram!

Inom bildbranchen är det tack och lov inte lika vanligt med lurendrejerier, är bilden färgad svagt rött så ser nästan alla det. Det går inte att luras! Men, tänk om Elgiganten skulle sälja rödaktiga strumpor för påsättning av tv-apparater, för att få fram en litet rödaktig nyans- och dessutom påstå att det förbättrar bilden, till det facila priset av endast 10000:- !
De skulle få slå igen, och ägarna skulle få betala skadestånd till de stackars kunderna, bilden blev ju inte, som utlovat, det minsta bättre!

Hifibranchen är en märklig men rolig branch.

Roligare blir det också om man rensar bort felkällorna- kablarna är ju en bra början...

Användarvisningsbild
lasselite

Lögnhalsen slår till igen

Inläggav lasselite » 2007-08-05 09:29

Mayro skrev:Dessutom har jag rejäl EGEN testande "forskning" bakom mina egna rön jag kommit fram till.

Du gillar trydligen att krydda en kass upplösning i toppen med tillföra lite extra färgande tillskott som ekk tillför.. Det är ok för mig. men passar inte in med mer upplöst neutral ljudtyp ..

Redan då det skrevs om ekk då den blev accepterad av LTS så testade jag dessa kabelval på alla dom upptänkliga sätt som kan göras.. I så många olika system jag kunnat.. och med så brett olika saker som jag kunnat.. och Ekk är verkligen en nasal företelse enligt alla ggr jag igen och igen gett kabeltypen chansen..

Lögn och förbannat skitsnack!
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 09:43

subjektivisten skrev:Frågan är;

Om jag förstått din fråga rätt, det är en otrolig skillnad! Om du använder en cd-spelare som källa när du mäter vibrationer i din vinylspelare så kommer högre volym ge högre vibrationer i linjär skala.

Använder du skivspelaren som källa, och denna är känslig för vibrationer, riskerar du att få en allt stegrad vibrationsnivå beroende på återkoppling i systemet. I princip samma rundgång som du får om du håller en mikrofon framför en högtalare.

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-05 09:44

Min erfarenhet av EKK Mayro är att den absolut inte kan beskyllas för att vara nasal! Nej, den färgar inget! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Re: Lögnhalsen slår till igen

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-05 10:13

tog bort texten så slipper jag tramsa med folk .
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-08-05 13:23, redigerad totalt 1 gång.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-08-05 10:22

En undran;
Skall vi hänge oss personliga påhopp eller skall vi föra en vuxen diskussion enligt trådämnet? Ett fel svar räcker för att stänga tråden.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-05 10:59

Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-08-05 13:22, redigerad totalt 1 gång.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 11:04

Mayro skrev:
Vee-Eight skrev:En undran;
Skall vi hänge oss personliga påhopp eller skall vi föra en vuxen diskussion enligt trådämnet? Ett fel svar räcker för att stänga tråden.

gärna vuxet för min del om jag blir bemött som så.. Men förbehåller mig rätten att besvara dumheter..

Gör som ni vill.. jag är vuxen och vill ha vuxen stil runt mig.. men jag tar inga smällar varken live eller verbalt utan slå tillbaks bara för några skall ha frikort..

Men du/ni har mitt stöd direkt då ni börjar se till att jag slipper besvara och aggera.. lovar..

M, du gör som du vill förstås. Men "rätten att besvara dumheter" är lite lösligt. VEM avgör vad som är dumheter, du? Och varför ska du nödvändigtvis ""slå tillbaks"? Skit i dumma inlägg istället, annars skapar du faktiskt själv ett sådant klimat som du önskar att moderatorerna ska åtgärda...

Och varför ska du "besvara och aggera"? Det är väl inte du som driver forumet, väl?

Gör dina inlägg, ställ dina frågor, besvara andras frågor. Men trigga inte på skit, glid förbi med tystnad istället. Det är mycket elegantare ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-05 11:12

Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-08-05 13:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 11:20

Mayro skrev:Vad snackar du om.. Så jag skall enbart sitta och titta medans en del går på endast för skapa bråk som en fjant.. nejdu.. Inte varken live eller via tangentbordet sker detta.. Detta är ju det man tillsätter en ny modderator för att få bukt med och sedan säger du att jag ändå skall hålla igen och jag inte har rätten att säga ifrån..

Snacka om omvända världen va.. Moment 22 är rena lekskolan om man går på hur du resoinerar och även tydligen andra..

Inget moment 22 här inte, och inte förnekar jag dig rätten till något heller :-) Läs första meningen i mitt inlägg M!

Vad jag menar är, det är väl dumt att själv bidra till ett klimat som sedan ska hanteras av moderatorer? För skiter man i trollen självdör dom. Det är dina och andras svar som håller dom vid liv.

Jag tycker det är bättre om modererandet hålls vid en låg nivå och att vi som diskuterar gör det utan att förfalla till personliga påhopp. Det är bättre att ha fri fart på en väg och köra med det omdöme som situationen kräver - än att försöka köra fortare än alla andra och sedan skrika efter hastighetsregleringar!

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-05 11:31

Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-08-05 13:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-05 12:09

Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-08-05 13:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 13:08

Mayro skrev:men tänk nu till..
TROR DU ATT JAG SITTER HÄR FÖR BRÅKA VERKLIGEN???????

Nä, så varför gör du det?

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-05 13:14

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-05 14:17

Mayro det är inte ens lönt å bry sig om folket här för dom är trångsynta. Dom tror att världen bara innehåller en typ av kabel Ekk. Allt annat är tydligen skit. Sen alla som inte tycker kabeln är bra är uppenbarligen dumma i huvudet eller har fel. Som vanligt. För har man ett annat tycke här på detta forum så får man det ganska snart uppkört i "rumpan". Tråkigt men sant. Jag kan säga att jag börjar mer å mer överväga att faktiskt skita i detta forum då det är så tråkig stämmning gent emot folk som har en åsikt som är annorlunda. Å sen får man höra att säger man en sak så får man faktiskt förvänta sig å bli motsagd. Jo man tackar sketakul precis vad man vill ha. Aja det är bara ¨å bita ihop för vad man än säger så säger dem emot
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-08-05 14:31

dwain1 skrev:Mayro det är inte ens lönt å bry sig om folket här för dom är trångsynta. Dom tror att världen bara innehåller en typ av kabel Ekk. Allt annat är tydligen skit. Sen alla som inte tycker kabeln är bra är uppenbarligen dumma i huvudet eller har fel. Som vanligt. För har man ett annat tycke här på detta forum så får man det ganska snart uppkört i "rumpan". Tråkigt men sant. Jag kan säga att jag börjar mer å mer överväga att faktiskt skita i detta forum då det är så tråkig stämmning gent emot folk som har en åsikt som är annorlunda. Å sen får man höra att säger man en sak så får man faktiskt förvänta sig å bli motsagd. Jo man tackar sketakul precis vad man vill ha. Aja det är bara ¨å bita ihop för vad man än säger så säger dem emot

Det finns ju alltid hififorum. Där är det mysigt och man får säga vad man vill utan att bli emotsagd. Där kan du också få tips på ljusa eller varma kablar med ett gosigt ljud.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-05 15:21

dwain1 skrev:Mayro det är inte ens lönt å bry sig om folket här för dom är trångsynta. Dom tror att världen bara innehåller en typ av kabel Ekk. Allt annat är tydligen skit. Sen alla som inte tycker kabeln är bra är uppenbarligen dumma i huvudet eller har fel. Som vanligt. För har man ett annat tycke här på detta forum så får man det ganska snart uppkört i "rumpan". Tråkigt men sant. Jag kan säga att jag börjar mer å mer överväga att faktiskt skita i detta forum då det är så tråkig stämmning gent emot folk som har en åsikt som är annorlunda. Å sen får man höra att säger man en sak så får man faktiskt förvänta sig å bli motsagd. Jo man tackar sketakul precis vad man vill ha. Aja det är bara ¨å bita ihop för vad man än säger så säger dem emot

Dwain och Mayro! Jag har aldrig påstått att man i sak har fel bara för att man köper och "föredrar" en viss kabel, bara att det är underligt av handlare att hävda att kablar för ibland över 10% av anläggningspriset är ett måste för de som köper för mindre summor och kanske borde ha lite bättre komponenter, då nån/några tusenlappar gör rätt mycket i lägre prisspann.
Senast redigerad av matereo 2007-08-05 17:08, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 15:27

dwain1 skrev:Mayro det är inte ens lönt å bry sig om folket här för dom är trångsynta. Dom tror att världen bara innehåller en typ av kabel Ekk. Allt annat är tydligen skit.

Vem säger att allt annat är skit?
Har du kollat vad det är för kablar inne i dina högtalare och i förstärkaren?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-05 15:32

Mayro det är inte ens lönt å bry sig om folket här för dom är trångsynta. Dom tror att världen bara innehåller en typ av kabel Ekk. Allt annat är tydligen skit.

dwain1: Jag ser helst att du slutar flamea.

Och ni andra kan ju ha det här som typiskt exempel på uttalanden som är omöjliga att svara på.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-05 16:15

Vem säger att allt annat är skit?
Har du kollat vad det är för kablar inne i dina högtalare och i förstärkaren?

hmm ni. För när man säger att man tycker transparent e bra så får man bara höra hur fel man har men jaja skitsamma ni får tycka att jag har fel.

Å ja jag har kollat vad det är för kabel det är transparent för 1000kr metern. 3dje gången jag svarar på det hehe.

Martin: Jag ser helst att du slutar flamea. .
Fråga. Jag förstår att jag gjort något fel men vad är flamea? Har absolut ingen aning om vad det betyder :oops:
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi