Harryup skrev:Magnuz skrev:
Problemet är att många sätter likhetstecken mellan neutralt och vad de själva tycker låter bra. Inte sällan är det t.o.m. svårt att övertyga folk om att man mycket väl kan föredra en mer färgad återgivning framför en mer neutral.
När det gäller handlarna tror jag inte de luras medvetet så ofta, men jag har t.ex. fått höra att man bör lägga 10-15 % av priset för en anläggning på kablarna för att göra resten av utrustningen rättvisa. Jag har också vid mer än ett tillfälle fått höra att man måste lägga si och så mycket pengar på kablar, för billiga kablar "släpper inte igenom hela signalen". Dessa påståenden är felaktiga. Jag tror inte handlarna ljög i de här fallen utan de har säkert gått på kabelmyten själva, men märk att de inte sa att det är en smaksak (vilket man ofta kan höra om t.ex. högtalare) utan att den dyrare kabeln skulle vara "bättre" på något sätt.
Varför skulle inte den dyra kabeln kunna vara "bättre" på något sätt?
"Problemet är att många sätter likhetstecken mellan neutralt och vad de själva tycker låter bra."
För mig är det ett mindre problem om personen är nöjd med sin anläggning, faktiskt inget problem alls, jag tycker det är bra att han är nöjd.
Dock är det ett större problem om någon annan tjatar på honom att han att borde vara missnöjd eftersom den inte uppfyller andras krav och han är lurad av sin handlare.
För min del får man ju gärna spela sin musik genom rörförstärkare, skivspelare eller linnhögtalare drivna med Purist audios senaste bluff och bågkablar - bara man inte gör anspråk på att ljudet är neutralt, för det är det inte!.
Det är ju ofta precis som Magnus säger, Köparna av dylika prylar tror ju defakto att det är den osminkade sanningen dom lyssnar på, vilket ju är helt felaktigt, om någon slags sanning inom hifi skall kunna komma fram!
Inom bildbranchen är det tack och lov inte lika vanligt med lurendrejerier, är bilden färgad svagt rött så ser nästan alla det. Det går inte att luras! Men, tänk om Elgiganten skulle sälja rödaktiga strumpor för påsättning av tv-apparater, för att få fram en litet rödaktig nyans- och dessutom påstå att det förbättrar bilden, till det facila priset av endast 10000:- !
De skulle få slå igen, och ägarna skulle få betala skadestånd till de stackars kunderna, bilden blev ju inte, som utlovat, det minsta bättre!
Hifibranchen är en märklig men rolig branch.
Roligare blir det också om man rensar bort felkällorna- kablarna är ju en bra början...