Världsklass, Marten!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-05-09 22:37

Lite tung kanske? Stor julgran ...... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
lennartj

Re: TAD kan

Inläggav lennartj » 2010-05-09 23:01

Richard skrev:
Litet OT, men kefs Uni-q är väl inget att hänga i julgranen, väl ?

Jo, de små är inte så tokiga för sin kompromissade prisnivå. De går att hänga på någorlunda kraftiga grangrenar 8)

De större modellerna som fanns för några år sedan där Uni-q elementet var kompletterat med baselement i bandpasslåda var förskräckliga i mina öron, basen rapade med stor försening, ingen integration. :P

Jag antar att Andrew Jones lämnade Kef för TAD där han slipper kompromissa sina konstruktioner ner till en prisnivå som styrelsen dikterar och istället förädla dem så långt det går utan hänsyn till kostnaden.
Pioneer sponsrar och låter sedan spetsteknologin sippra ner i exempelvis dessa högtalare:

http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/Products/HomeEntertainment/Speakers/EX-Speakers
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-05-09 23:59

Richard skrev:Högtalare med keramiska membran i mellantonområdet:
Detta stämmer väl med mina egna intryck. Och detta har gåtts igenom noggrant flera gånger här på faktiskt. Det är väldigt svårt, nästan omöjligt att få en högtalare att låta bra med stenhårda membran, som keramik eller metall som skall spela upp i mellanregisterområdet. Linn har misslyckats ( därför kör de numera med mjuka membran,Diapolitto med k-array ) och ingen kommersiell högtalare har blivit speciellt framgångsrik med keramik, eller metallmembran. Elementen bryter upp där det är som känsligast för örat, och mycket branta filter måste till för att tygla detta. Om det ens kan göras med sådana medel.

Det låter helt enkelt fördjävligt.

Stig Carlsson samt IÖ och Peter Snell m.fl. använde/använder aldrig metallmembran eller keramik i mellantonsområdet. Troligen med goda grunder. *

* Statiska mätningar kan kanske uppvisa goda resultat med hårda mellantonsmembran, men musik består av dynamiska signaler där örat är oöverträffat att avgöra huruvida det låter naturligt eller inte.

"Perceived pitch".

Richard, det du skriver stämmer väldigt dåligt in på den bild jag har.

Jag har hört mycket fint ljud från flera högtalare med mellan i keramik och metall.

Amphion, Canton, SL's Orion är exempel på några väldigt populära högtalare.

Visst är det lättare att behärska hårda kon/dome-material i bas och diskant-element men det går att använda i mellan också med fint resultat.

Jättebranta filter behövs inte heller. Ett relativt vanligt filter med en sugkrets ger en frekvrensgång och impulssvar som inte indikerar några hyss.

Kvar finns ju alltid den distortion som uppstår i elementets motor och upphängning som typiskt förstärks 10dB av uppbrytningstoppen men det är ju väldigt smalbandigt och om högtalaren (läs elementet) har låg distortion (läs Seas Excel) i grund och botten så är det inget problem.

Sen har vi "problemet" med minskad spridning mot högre frekvenser för mellanregistret.. detta kan hanteras med vågguide på diskanten och/eller att man avlyssnar mellanregistret off axis och låter kurvan on axis ha en stigning för att kompensera.

/Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-05-10 00:03

+1.

Finns många fina metallelement.
SEAS Excel t.ex. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-05-10 00:24

TAD reference one är en av dom bättre högtalare jag hört, enligt mig. Men sjukt dyr. OT
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-05-10 00:30

subjektivisten skrev:TAD reference one är en av dom bättre högtalare jag hört, enligt mig. Men sjukt dyr. OT

XXX

Inlägg justerat. //V8
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2010-05-10 09:07

Piotr skrev:
Richard skrev:Högtalare med keramiska membran i mellantonområdet:
Detta stämmer väl med mina egna intryck. Och detta har gåtts igenom noggrant flera gånger här på faktiskt. Det är väldigt svårt, nästan omöjligt att få en högtalare att låta bra med stenhårda membran, som keramik eller metall som skall spela upp i mellanregisterområdet. Linn har misslyckats ( därför kör de numera med mjuka membran,Diapolitto med k-array ) och ingen kommersiell högtalare har blivit speciellt framgångsrik med keramik, eller metallmembran. Elementen bryter upp där det är som känsligast för örat, och mycket branta filter måste till för att tygla detta. Om det ens kan göras med sådana medel.

Det låter helt enkelt fördjävligt.

Stig Carlsson samt IÖ och Peter Snell m.fl. använde/använder aldrig metallmembran eller keramik i mellantonsområdet. Troligen med goda grunder. *

* Statiska mätningar kan kanske uppvisa goda resultat med hårda mellantonsmembran, men musik består av dynamiska signaler där örat är oöverträffat att avgöra huruvida det låter naturligt eller inte.

"Perceived pitch".

Richard, det du skriver stämmer väldigt dåligt in på den bild jag har.

Jag har hört mycket fint ljud från flera högtalare med mellan i keramik och metall.

Amphion, Canton, SL's Orion är exempel på några väldigt populära högtalare.

Visst är det lättare att behärska hårda kon/dome-material i bas och diskant-element men det går att använda i mellan också med fint resultat.

Jättebranta filter behövs inte heller. Ett relativt vanligt filter med en sugkrets ger en frekvrensgång och impulssvar som inte indikerar några hyss.

Kvar finns ju alltid den distortion som uppstår i elementets motor och upphängning som typiskt förstärks 10dB av uppbrytningstoppen men det är ju väldigt smalbandigt och om högtalaren (läs elementet) har låg distortion (läs Seas Excel) i grund och botten så är det inget problem.

Sen har vi "problemet" med minskad spridning mot högre frekvenser för mellanregistret.. detta kan hanteras med vågguide på diskanten och/eller att man avlyssnar mellanregistret off axis och låter kurvan on axis ha en stigning för att kompensera.

/Peter

+ 1. Mina högtalare har keramik och de låte väldigt bra.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2010-07-15 21:59

En recension av Michael Valentine, en hifi entusiast och en berömd undervattens fotograf har skrivit som har arbetat med filmer filmer "The Bourne Supremacy" & "The Da Vinci Code" och och varit inblandad i de flesta ****filmer när det gäller undervattens scener (**** kan ni räkna ut med hjälp av en av bilderna :wink: ).

Bilder från delar av Momentos tillverkning finns också...

Utdrag ur texten:
"Many years ago Quad coined the phrase "The closest approach to the original sound". Well, when I play my recording of Vivaldi's Four Seasons, that I recorded recently in Venice, I am drawn back once again to that glorious Winters' night. The Momentos really seem to be able to perform an amazing conjuring trick. Are they The closest approach to the original sound? Yes. For me. Absolutely!"

http://www.stereomecmuasi.com/cihazlar/sayi24/marten_momento1_english.htm

mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2010-07-16 10:18

Bild

Ser rätt mysiga ut. Skall bli kul att höra någon gång :)
100% Digital

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2010-12-22 01:23

...

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-12-22 02:53

Vad liten han var, killen på bilden 8O
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2010-12-26 16:28

http://www.marten.se/

Marten flyttar fram positionerna !!! Ny större version av Coltrane och ett eget slutsteg som kommer knäcka alla när det gäller kraft, transparens och distfri återgivning !!!!!

"Our own power amplifier, offering distortion free, transparent and musical sound.

In our search for perfection, for the optimum sound for our speakers, we reached the logical conclusion: the need for our own, technically groundbreaking and musically exceptional power amplifier.

In a joint venture between Leif Olofsson, chief designer of Marten, and Patrik Bostrom, we developed a revolutionary new loop linearization technology called AMS (Adaptive Modulation Servo).

Used for the first time in the Marten Mono Power Amplifier, AMS delivers a stunningly powerful, yet distortion free, transparent and musical sound."

Bild

mvh 8)

eriken

Inläggav eriken » 2010-12-26 17:06

Hade varit sjukt intressant att få lyssna till den riggen. Gissar utan att ens ha hört ett par mårten att det lär låta riktigt bra med tanke på det gensvar och kritik som de fått ute i världen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-26 17:29

Pettersson skrev:Marten flyttar fram positionerna !!! Ny större version av Coltrane och ett eget slutsteg som kommer knäcka alla när det gäller kraft, transparens och distfri återgivning !!!!!

Det är rätt stora ord vill jag säga. :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-26 17:45

Pettersson skrev:In a joint venture between Leif Olofsson, chief designer of Marten, and Patrik Bostrom, we developed a revolutionary new loop linearization technology called AMS (Adaptive Modulation Servo).

Patrik Boström, det är väl Pabo här på forumet, va (Anaview)? Skulle ju vara kanonkul om en transparent klass D-förstärkare tagits fram av ett svenskt företag. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2010-12-26 18:17

subjektivisten skrev:
Pettersson skrev:Marten flyttar fram positionerna !!! Ny större version av Coltrane och ett eget slutsteg som kommer knäcka alla när det gäller kraft, transparens och distfri återgivning !!!!!

Joo :oops: :wink:

mvh

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-26 20:56

subjektivisten skrev:

Är det Pabo här på forumet som har konstruerat betvivlar jag inte att det påståeendet kan vara helt riktigt. Stora ord eller ej.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2011-01-07 08:34

http://marten.se/blog/

I år så använder "bara" :wink: 3st andra företag Marten-högtalare för att dema sina produkter......tror att det var 6-7st förra året..... 8)

mvh

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-01-07 08:44

Helt ok spec på slutstegen, gott om effekt och god frekvensrespons,
vikten var kanske lite i överkant dock. Pris hade varit intressant att veta.

Summer Passing

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-07 14:56

Får nog bli en resa till Marten centre framöver.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2011-01-10 21:59

...nån som är bra på kinesiska (sid 6 å 7)..?? :wink:

http://www.my-hiend.com/vbb/showthread.php?p=116320

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2011-01-10 22:35

Pettersson skrev:...nån som är bra på kinesiska (sid 6 å 7)..?? :wink:

http://www.my-hiend.com/vbb/showthread.php?p=116320

det står att dom är bra men att disten och komprimeringen ger lite seamness fast att det inte gör så mycket när man inte spelar 150db vid lyssningsplats :P

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-01-10 22:38

Skoj att det är Patrik Boström som varit med och utvecklat stärkaren. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-01-11 02:56

Riktigt snygga och lättmöblerade skapelser.

Kul!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-01-11 04:52

Almen skrev:
Pettersson skrev:In a joint venture between Leif Olofsson, chief designer of Marten, and Patrik Bostrom, we developed a revolutionary new loop linearization technology called AMS (Adaptive Modulation Servo).

Patrik Boström, det är väl Pabo här på forumet, va (Anaview)? Skulle ju vara kanonkul om en transparent klass D-förstärkare tagits fram av ett svenskt företag. :)

Kan bara hålla med!

Han är faktiskt den enda person jag känner som arbetat på något sätt
med Klass-D-teknik - och som hela tiden (under många år) varit tydlig
med svagheterna. Han har inte alls (som alla andra som arbetat med
Klass-D-lösningar jag talat med) försökt få tekniken att framstå som en
helig graal som löser alla problem. Tvärtom har han tydligt sagt att det
varit en bra bit kvar att gå, innan Klass-D på allvar kan konkurera med
linjära lösningar.

Detta gör ju att jag tar det han säger på MYCKET stort allvar.

Och för något halvår sedan ungefär, eller om det var 3/4 år, blev jag
både nyfiken och glad när jag i ett annat ärende talade med honom
och fick en liten briefing om nyvunna lösningar som på allvar kan göra
Klass-D till något som passar för mera än bara basmodulbruk (<2 kHz)
och för att få "billiga lösningar som skall dra lite ström och inte kräva
stora kylfälnsar".

Så jag är nu mycket spänd över att se vad det här blir för något. Jag
hoppas såklart på att det blir världens första Klass-D-förstärkare som
på allvar kan konkurrera med Klass-AB (och Klass-A), alltså linjära för-
stärkare.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-27 01:32

Någon som varit både på Marten centre och Audio concepts level 3 rum som kan berätta om ni upplevde någon skillnad (som så klart även beror på högtalarna)?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-27 02:06

Ingen lätt jämförelse då dom använder olika utrustning också.
Har du varit hos Marten själv?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-27 10:16

subjektivisten skrev:Någon som varit både på Marten centre och Audio concepts level 3 rum som kan berätta om ni upplevde någon skillnad (som så klart även beror på högtalarna)?

Jag trivs bättre hos Marten, det känns mycket naturligare redan när man samtalar i rummet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-28 09:06

Det låter bra. :)

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2011-11-01 21:29

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi