Moderator: Redaktörer
Richard skrev:
Litet OT, men kefs Uni-q är väl inget att hänga i julgranen, väl ?
Richard skrev:Högtalare med keramiska membran i mellantonområdet:
Detta stämmer väl med mina egna intryck. Och detta har gåtts igenom noggrant flera gånger här på faktiskt. Det är väldigt svårt, nästan omöjligt att få en högtalare att låta bra med stenhårda membran, som keramik eller metall som skall spela upp i mellanregisterområdet. Linn har misslyckats ( därför kör de numera med mjuka membran,Diapolitto med k-array ) och ingen kommersiell högtalare har blivit speciellt framgångsrik med keramik, eller metallmembran. Elementen bryter upp där det är som känsligast för örat, och mycket branta filter måste till för att tygla detta. Om det ens kan göras med sådana medel.
Det låter helt enkelt fördjävligt.
Stig Carlsson samt IÖ och Peter Snell m.fl. använde/använder aldrig metallmembran eller keramik i mellantonsområdet. Troligen med goda grunder. *
* Statiska mätningar kan kanske uppvisa goda resultat med hårda mellantonsmembran, men musik består av dynamiska signaler där örat är oöverträffat att avgöra huruvida det låter naturligt eller inte.
"Perceived pitch".
subjektivisten skrev:TAD reference one är en av dom bättre högtalare jag hört, enligt mig. Men sjukt dyr. OT
Piotr skrev:Richard skrev:Högtalare med keramiska membran i mellantonområdet:
Detta stämmer väl med mina egna intryck. Och detta har gåtts igenom noggrant flera gånger här på faktiskt. Det är väldigt svårt, nästan omöjligt att få en högtalare att låta bra med stenhårda membran, som keramik eller metall som skall spela upp i mellanregisterområdet. Linn har misslyckats ( därför kör de numera med mjuka membran,Diapolitto med k-array ) och ingen kommersiell högtalare har blivit speciellt framgångsrik med keramik, eller metallmembran. Elementen bryter upp där det är som känsligast för örat, och mycket branta filter måste till för att tygla detta. Om det ens kan göras med sådana medel.
Det låter helt enkelt fördjävligt.
Stig Carlsson samt IÖ och Peter Snell m.fl. använde/använder aldrig metallmembran eller keramik i mellantonsområdet. Troligen med goda grunder. *
* Statiska mätningar kan kanske uppvisa goda resultat med hårda mellantonsmembran, men musik består av dynamiska signaler där örat är oöverträffat att avgöra huruvida det låter naturligt eller inte.
"Perceived pitch".
Richard, det du skriver stämmer väldigt dåligt in på den bild jag har.
Jag har hört mycket fint ljud från flera högtalare med mellan i keramik och metall.
Amphion, Canton, SL's Orion är exempel på några väldigt populära högtalare.
Visst är det lättare att behärska hårda kon/dome-material i bas och diskant-element men det går att använda i mellan också med fint resultat.
Jättebranta filter behövs inte heller. Ett relativt vanligt filter med en sugkrets ger en frekvrensgång och impulssvar som inte indikerar några hyss.
Kvar finns ju alltid den distortion som uppstår i elementets motor och upphängning som typiskt förstärks 10dB av uppbrytningstoppen men det är ju väldigt smalbandigt och om högtalaren (läs elementet) har låg distortion (läs Seas Excel) i grund och botten så är det inget problem.
Sen har vi "problemet" med minskad spridning mot högre frekvenser för mellanregistret.. detta kan hanteras med vågguide på diskanten och/eller att man avlyssnar mellanregistret off axis och låter kurvan on axis ha en stigning för att kompensera.
/Peter
Pettersson skrev:Marten flyttar fram positionerna !!! Ny större version av Coltrane och ett eget slutsteg som kommer knäcka alla när det gäller kraft, transparens och distfri återgivning !!!!!
Pettersson skrev:In a joint venture between Leif Olofsson, chief designer of Marten, and Patrik Bostrom, we developed a revolutionary new loop linearization technology called AMS (Adaptive Modulation Servo).
subjektivisten skrev:Pettersson skrev:Marten flyttar fram positionerna !!! Ny större version av Coltrane och ett eget slutsteg som kommer knäcka alla när det gäller kraft, transparens och distfri återgivning !!!!!
Det är rätt stora ord vill jag säga.
subjektivisten skrev:Pettersson skrev:Marten flyttar fram positionerna !!! Ny större version av Coltrane och ett eget slutsteg som kommer knäcka alla när det gäller kraft, transparens och distfri återgivning !!!!!
Det är rätt stora ord vill jag säga.
Pettersson skrev:...nån som är bra på kinesiska (sid 6 å 7)..??![]()
http://www.my-hiend.com/vbb/showthread.php?p=116320
Almen skrev:Pettersson skrev:In a joint venture between Leif Olofsson, chief designer of Marten, and Patrik Bostrom, we developed a revolutionary new loop linearization technology called AMS (Adaptive Modulation Servo).
Patrik Boström, det är väl Pabo här på forumet, va (Anaview)? Skulle ju vara kanonkul om en transparent klass D-förstärkare tagits fram av ett svenskt företag.
subjektivisten skrev:Någon som varit både på Marten centre och Audio concepts level 3 rum som kan berätta om ni upplevde någon skillnad (som så klart även beror på högtalarna)?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster