Entreq - Marknadsföring med fysikaliska osanningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-26 17:29

Vilka forum har upptäckt den här smörjan, förutom Faktiskt och HiFiforum?

På HiFi-forumet är diskussionen ganska sansad men inte lika intensiv som här.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 17:29

Almen skrev:
johanrohm skrev:Är det alla mot petersteindl som gäller nu? 8O

:D Ja, stackarn!

Nä, jag är ju i stort sett överens med honom, bara inte i synen (min egen och andras) på signifikansen av korrekt utförda hemmatester.

Som sagt:
Peter Steindl :) skrev:Jag har ju tvärs igenom allt jag har skrivit i denna tråd markerat hur man kan gå tillväga för att skjuta hål på ett resonemang Dessutom markerar jag ju skarpt läge. Jag säger än en gång: Lyssna - byt - lyssna igen - skicka tillbaks. Och ju högre upp i rangordning som detta görs desto trovärdigare blir det. Högst upp i trovärdighetstråden lär väl LTS vara med BT. Ja, som det nu är så är det så att ingen vill testa dessa grejer eftersom det inte behövs sägs det. Det är alltså fortfarande anklagelser som är ostyrkta. Märkligt.

Vad tror du skulle hända om en tjugotal på detta forum skulle testa dessa eddie curent grejer och alla skulle oberoende av varandras tester skriva och tycka att det inte fungerar och vilja ha pengarna tillbaks? Skulle Entreq fortfarande länka till faktiskt då? Vad skulle hända om LTS gjorde BT och fann att ingen förändring kunde detekteras? Skulle Entreq länka till denna test då? Nu kan Entreq länka till en samling kritiska röster som aldrig ens har kommit i kontakt med det de är kritiska mot. Jag tror att det finns risk för att denna brist ökar Entreqs trovärdighet.

Är detta svar på din undran?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-02-26 17:30

petersteindl skrev:Vad tror du skulle hända om en tjugotal på detta forum skulle testa dessa eddie curent grejer och alla skulle oberoende av varandras tester skriva och tycka att det inte fungerar och vilja ha pengarna tillbaks?

Vad skulle hända om dessa tjugo faktiskt tycker att det fungerar? Är det fortfarande emot fysikens lagar?

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 17:30

soundbrigade skrev:Vilka forum har upptäckt den här smörjan, förutom Faktiskt och HiFiforum?

På HiFi-forumet är diskussionen ganska sansad men inte lika intensiv som här.

Welcome back :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-02-26 17:30

subjektivisten skrev:Nej, men många delar inte hans åsikt om dessa skrupelfria lurendrejare.

Subjektivisten,

Du har här tidigare visat prov på vad du anser och jämställer entreprenörskap med för verksamheter.*
Glömmer du inte att Ingvar Öhman, Peter Steindl och många fler här på forumet faktiskt är entreprenörer?

Finns det någon tidskrift, eller dagstidning, överhuvudtaget som går att läsa enligt din mening?

*Jag noterade ingen smiley i det inlägget.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 17:31

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Vad tror du skulle hända om en tjugotal på detta forum skulle testa dessa eddie curent grejer och alla skulle oberoende av varandras tester skriva och tycka att det inte fungerar och vilja ha pengarna tillbaks?

Vad skulle hända om dessa tjugo faktiskt tycker att det fungerar? Är det fortfarande emot fysikens lagar?

/ B

Shhhh 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 17:34

subjektivisten skrev:När blev dom blaskorna oberoende btw? Dom är HÖGST beroende på annonser och hur man kan vara helt oberoende då kan man verkligen fråga sig.

De är oberoende av varandra är vad jag skrivit. Det enda beroendet är en konkurrenssituation dem emellan 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-26 17:40

petersteindl skrev:Sedan tycker jag att du bör specifisera vilka som enligt dig är skrupelfria lurendrejare. Är det Entreq? Är det Hifi & Musik? Är det High Fidelity? Är det alla 3? Är det andra? Vilka är det?

MvH
Peter

Alla tre, dom sprider falska påstående som kostar folk massa pengar. Världen skulle vara bättre utan sådan skit.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2009-02-26 17:40

petersteindl skrev:Jag har ju tvärs igenom allt jag har skrivit i denna tråd markerat hur man kan gå tillväga för att skjuta hål på ett resonemang :) Dessutom markerar jag ju skarpt läge. Jag säger än en gång: Lyssna - byt - lyssna igen - skicka tillbaks. Och ju högre upp i rangordning som detta görs desto trovärdigare blir det. Högst upp i trovärdighetstråden lär väl LTS vara med BT. Ja, som det nu är så är det så att ingen vill testa dessa grejer eftersom det inte behövs 8O sägs det. Det är alltså fortfarande anklagelser som är ostyrkta. Märkligt.

Men hur man än vill och vrider och vänder på det så kan man inte styrka en ickeexistens. Vad skulle det vara för nytta att göra som Meanmachine, testa cd-spelare utan att uppleva stora skillnader, när de som tjänar pengar på motsatta uppfattningar hel enkelt klämmer till med "Förväntat resultat med tanke på vem som testat"? Skulle funka alldeles utmärkt även mot LTS.

Nu kan Entreq länka till en samling kritiska röster som aldrig ens har kommit i kontakt med det de är kritiska mot. Jag tror att det finns risk för att denna brist ökar Entreqs trovärdighet.

Ser jag absolut ingen risk i. De flesta har tillräckligt med sunt förnuft för att kunna se igenom syftet med de här produkterna utan att ha hållt i dem. Däremot så är t.ex. ditt resonemang med omvänd bevisbörda ("du som inte har lyssnat kan inte uttala dig") enligt standard 1a när man vill slippa diskussioner baserade på sannolika skäl och ser den personliga upplevelsen som helig (så länge den är positiv vill säga). Den typen av argument gillar företag som dessa och det kan däremot stärka dem om fler anser så.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-26 17:43

johanrohm skrev:Du har här tidigare visat prov på vad du anser och jämställer entreprenörskap med för verksamheter.*
Glömmer du inte att Ingvar Öhman, Peter Steindl och många fler här på forumet faktiskt är entreprenörer?

Finns det någon tidskrift, eller dagstidning, överhuvudtaget som går att läsa enligt din mening?

*Jag noterade ingen smiley i det inlägget.

Ja, men skillnaden är att jag har aldrig sett Peter eller Ingvar ljuga ihop sådan sörja som denna tillverkare. Det är ju en STOR skillnad, enligt mig.

Alla tidskrifter och böcker ska läsas källkritiskt. Vissa är mer trovärdiga än andra. Tidningar som Hifi & mystik och HF återkommer till felaktigeheter varje nummer, där dom rek massa junk som inte ger någon som helst verkan förutom en tom plånbok. Man märker hur mycket deras trovärdighet är när folk utmanar deras påstående, då är dom tysta som sövda möss. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-26 17:47

Bill50x skrev:Vad skulle hända om dessa tjugo faktiskt tycker att det fungerar? Är det fortfarande emot fysikens lagar?

/ B

Vi kan ju för fasen inte folkomrösta om energiprincipen, eller ohms lag eller andra fysikaliska lagar.
Det går ju men det är ju nonsens.
Om skiten funkar beror det ju inte på att ... tack Steindl .... något annat, inte att man kokat ihop en egen fysikalisk kvasisoppa.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-02-26 18:03

Åkej, jag förekommer nu och citerar mej själv:

Strmbrg skrev:Det Entreq vill sälja är säkerligen helt verkningslöst.
Eller åtminstone är prylarnas påverkan helt ohörbar. Vilket i praktiken är samma sak.

Deras tekniska förklaringar är uppenbarligen helt eller delvis bortitok.

Jag kan naturligtvis ha fel! Det har jag inget problem med, eftersom jag (tror att jag) saknar prestige.

Det viktiga är inte att ha rätt...

Det kan naturligtvis ge en positiv hörbar verkan med Entreqs prylar.

Jag vet ju inte! Jag har inte "lyssnat" på prylarna.
Jag bara spekulerar utifrån min (ringa) kunskap i fysik.

Det kanske fungerar, men pga andra faktorer än de som Entreq ger som förklaring?

Jag tror att man generellt bör grunda sina bedömningar på den veteskap som för tillfället står tillbuds.

MEN: Det får inte uteslutas att det finns saker som fungerar fast vi inte idag vet varför!

Alla såna här diskussioner urartar alltid i total polarisering:
För eller emot!..

Det är lite synd. Jag borde ha modererat mitt första inlägg, naturligtvis.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 18:06

subjektivisten skrev:Jag är helt lugn, jag lägger ju inte pengar på sådana junk. 8)
Trist att nybörjare luras in i sådan skit. Så länge det finns folk som anser det är okej att lura folk som kommer dessa lurendrejare fortsätta. :(

Precis, det finns massor som kan göra något åt det men ingen gör något. Istället snackas det. :? Det är väl dessa som inte gör något som anser det är okej att lura folk.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-02-26 18:06

soundbrigade skrev:Vilka forum har upptäckt den här smörjan, förutom Faktiskt och HiFiforum?

Det finns en tråd på Minhembio också.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-26 18:09

petersteindl skrev:Som sagt:
Peter Steindl :) skrev:ju högre upp i rangordning som detta görs desto trovärdigare blir det. Högst upp i trovärdighetstråden lär väl LTS vara med BT.

Nej, jag håller helt enkelt inte med om detta. Visst, det är ganska många här på faktiskt.se som ser på deras tester som trovärdiga (duh), men det kommer man inte långt med. Det är bara att gå till majoriteten av hifi-forum (för att inte tala om majoriteten av svenska folket) och fråga vilka som har störst trovärdighet, Hifi & Musik eller LTS.

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2009-02-26 18:15

shifts skrev:

Det finns en tråd på Minhembio också.

länk? :)

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-02-26 18:26

Jag startade tråden på minhembio efter att ha läst denna tråden.

Här är den:
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=227503

Är det förresten fortfarande USB-kabeln som diskuteras?

Förstår inte varför någon ens tvivlar. Känner man till hur USB fungerar så framstår denna
produkt som rent löjeväckande. Du kan inte få en halvbra eller halvdålig signal. Antingen
fungerar det eller så fungerar det inte. Det är en grundförutsättning för att det ska gå att
använda externa hårddiskar, USB-minnen, minneskortsläsare osv.

Om ett enda bitfel uppstår i den överförda signalen, så kan man kasta hela filen dit pepparn
växer, framförallt om det är programfiler och liknande som överförs.

Jag tror inte att jag är den enda här som är datortekniker, men det krävs faktiskt bara vanligt
bondförnuft ( :wink: ) för att genomskåda detta bondfångeri ( :roll: ).

Att sälja en high end USB-kabel, är på samma nivå som SATA-kabel med guldpläterade
kontakter eller IDE-kabel med silverledare.

Dessa två produkter finns inte än. Hur lång tid det tar innan de dyker upp på marknaden är
nog bara en tidsfråga.

Sen förstår jag verkligen inte varför man ska behöva testa dessa produkter för att såga
de totalt. Många säger att knark är farligt. Jag tänkter inte testa hurvida det stämmer eller
inte. Det handlar om sunt förnuft, ja det som ofta kallas bondförnuft vilket kanske inte passar
så bra i detta sammanhanget.
Senast redigerad av Supernollan 2009-02-26 18:49, redigerad totalt 3 gånger.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2009-02-26 18:34

Det kanske fungerar, men pga andra faktorer än de som Entreq ger som förklaring?

De faktorer som finns har inga samband. De samband som finns är att variationer i kristallstruktur i ett stort gitter kan leda till att man får ett material med fler elektroner i ett visst energifördelaktigt spinn. Därav uppkommer dia/paramagnetism. (Extremt grovt förkortad teori om magnetism) eg mkt mkt mer komplext.

Eddy Current, används exempelvis vid materialprovning och där är aktuella frekvenser 10tal KHz, inte i närheten av 50Hz, och provning görs i regel på solid tjock metall för att söka defekter, inte tunna kablar.

Eddy Current pratas ibland om i högtalarspolen/magnet, då den får en högre impedans med ökad frekvens, just på grund av eddy current.
Diverse kopplingar i filter används ibland för att göra denna ökning mindre påverkande. Obs att i detta fallet är det just höga frekvenser som är nyckeln och nu också i ett fall då spolen är i ett mycket starkt magnetfält, ex antal Gauss.

Svante får gärna fylla i här :)

MEN: Det får inte uteslutas att det finns saker som fungerar fast vi inte idag vet varför!

Vi kan ju hoppas :) Men det har inte dykt upp så särkilt många nya fysikaliska konstanter i detta område de senaste 80åren iaf.
Men jag vill heller inte utesluta det, trots låg sannolikhet.

Till sist så kan man ju också kommentera den svårighet som finns i att mäta ev skillnader i kända parametrar på ett smidigt sätt. Det skulle bli en tämligen omfattande försöksrigg med många felkällor.

Detta är inte riktat rakt mot dig Strmbrg, men du ställde bra frågor som var bra att citera och vidareutveckla ifrån :)

Mvh Andrén

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 18:46

MrUncool skrev:
petersteindl skrev:Jag har ju tvärs igenom allt jag har skrivit i denna tråd markerat hur man kan gå tillväga för att skjuta hål på ett resonemang :) Dessutom markerar jag ju skarpt läge. Jag säger än en gång: Lyssna - byt - lyssna igen - skicka tillbaks. Och ju högre upp i rangordning som detta görs desto trovärdigare blir det. Högst upp i trovärdighetstråden lär väl LTS vara med BT. Ja, som det nu är så är det så att ingen vill testa dessa grejer eftersom det inte behövs 8O sägs det. Det är alltså fortfarande anklagelser som är ostyrkta. Märkligt.

Men hur man än vill och vrider och vänder på det så kan man inte styrka en ickeexistens. Vad skulle det vara för nytta att göra som Meanmachine, testa cd-spelare utan att uppleva stora skillnader, när de som tjänar pengar på motsatta uppfattningar hel enkelt klämmer till med "Förväntat resultat med tanke på vem som testat"? Skulle funka alldeles utmärkt även mot LTS.

Det går alldeles utmärkt att med blindtest styrka att det inte finns skillnader med eller utan eddie curent 8) förutsatt att det inte finns skillnader.

petersteindl skrev:Nu kan Entreq länka till en samling kritiska röster som aldrig ens har kommit i kontakt med det de är kritiska mot. Jag tror att det finns risk för att denna brist ökar Entreqs trovärdighet.

MrUncool skrev:Ser jag absolut ingen risk i. De flesta har tillräckligt med sunt förnuft för att kunna se igenom syftet med de här produkterna utan att ha hållt i dem. Däremot så är t.ex. ditt resonemang med omvänd bevisbörda ("du som inte har lyssnat kan inte uttala dig") enligt standard 1a när man vill slippa diskussioner baserade på sannolika skäl och ser den personliga upplevelsen som helig (så länge den är positiv vill säga). Den typen av argument gillar företag som dessa och det kan däremot stärka dem om fler anser så.

Vad gäller omvänd bevisbörda så är det så att Hifi & Musik och High Fidelity har recenserat produkten och skrivit en sak. I denna tråd anklagas de för att ha fel. Vanlig bevisbörda finns hos dem som anklagar. Man måste på något sätt visa eller ge någon indikation på att tidningarnas lyssning var felaktig.

Det gör man lätt genom att prova grejerna själv eller låta någon annan trovärdig organisation prova. Svårare än så är det inte.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2009-02-26 19:01

Strmbrg skrev:Jag tror att man generellt bör grunda sina bedömningar på den veteskap som för tillfället står tillbuds.

Absolut!

Sanningsrelativisterna hävdar med hjälp av detta imo "frikortsresonemang" att det därmed alltid är 50 / 50 chans oavsett fråga (hifimöss, gud, spöken,mm.)

Bara för att vi inte vet precis allt så innebär det inte att det är vettigt att utgå och agera från att det är lika stor chans att Entreqs USB-kabel verkligen gör en hörbar skillnad värd sina pengar som att den inte gör det, eller att det är lika stor chans till att spagettimonstret har skapat universum som att det inte har gjort det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 19:08

Almen skrev:
petersteindl skrev:Som sagt:
Peter Steindl :) skrev:ju högre upp i rangordning som detta görs desto trovärdigare blir det. Högst upp i trovärdighetstråden lär väl LTS vara med BT.

Nej, jag håller helt enkelt inte med om detta. Visst, det är ganska många här på faktiskt.se som ser på deras tester som trovärdiga (duh), men det kommer man inte långt med. Det är bara att gå till majoriteten av hifi-forum (för att inte tala om majoriteten av svenska folket) och fråga vilka som har störst trovärdighet, Hifi & Musik eller LTS.

Subjektivisten verkar tycka annorlunda angående tidningarnas trovärdighet om jag förstått honom rätt.

På vilka grunder menar du att Hifi & Musik skulle ha större trovärdighet än LTS och MoLT?
Jag är helt övertygad om att om jag skulle organisera ett blindtest i LTS regi och om det visade noll skillnad på produkten ifråga så skulle jag också kunna se till att testet blev emottaget såsom varandes trovärdigt, även inför berörda facktidskrifter. Det skulle nog vara många som i så fall skulle ha fått testet i halsen. Kan jag, så bör väl även grabbarna inom LTS också kunna visa upp trovärdighet.

Jag är även övertygad om att om ett 20 tal på faktiskt skulle testa eddie curent prylen där alla skulle bli missnöjda kunder och skicka tillbaks prylen så skulle även det bidra till en motpol. Som kund drar man sig ju för att köpa något där det finns ett utbrett missnöje.

En sak till. Har du köpt böcker eller skivor på Amazon? Där finns det reviews från privatpersoner och från stora tidningar t.ex. Herald tribune eller NY Times.

Vilka recensioner ger dig störst intryck. Själv läser jag helst de enskilda kundernas recension. Om en bok får 2 stjärnor och i stort sett alla öser galla över boken så är sannolikheten att jag köper boken väldigt låg.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-26 19:15

Strmbrg skrev:MEN: Det får inte uteslutas att det finns saker som fungerar fast vi inte idag vet varför!

Men inget FUNGERAR på grund av att det kan tänkas att vi upptäcker saker om 10, 50 eller 100 år som vi inte känner till idag.
Douglas Adams har ju använt sådana här idéer för att driva rymdskepp, men det är ju en rymdkomedi.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-26 19:19

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-02-26 19:22

soundbrigade skrev:
Strmbrg skrev:MEN: Det får inte uteslutas att det finns saker som fungerar fast vi inte idag vet varför!

Men inget FUNGERAR på grund av att det kan tänkas att vi upptäcker saker om 10, 50 eller 100 år som vi inte känner till idag.

Du menar att om vi inte vet hur något fungerar så fungerar det inte?

/ B

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-26 19:28

Nej jag menar: det är fel att lansera en pryl och hävda att den kommer att fungera efter principer som vi ännu inte har funnit ut.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-02-26 19:38

Hm det skulle finnas något liknande som programmet Plus. Det skulle heta minus. Där skulle Subjektivisten vara programledare och skälla ut de där ormförsäljarna, testare kunde Morello o IÖ varit. :)

För det är ju så att hade många fler varit intresserade av hifi så hade det nog inte kommit ut så många bluffgrejor och de hade kollat det mera. Men vad vet jag.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 19:47

Hmm, nu känner man igen sig på forumet igen Bild

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-02-26 19:49

petersteindl skrev:Hmm, nu känner man igen sig på forumet igen Bild

ja det har helt klart känt som om något har fattats på forumet den senaste veckan :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-02-26 19:50

Britt-Gunnar skrev:
petersteindl skrev:Hmm, nu känner man igen sig på forumet igen Bild

ja det har helt klart känt som om något har fattats på forumet den senaste veckan :D

Va jävlas ni med mig igen :evil: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-26 19:51

petersteindl skrev:
DVD-ai skrev:
petersteindl skrev:
DVD-ai skrev:
petersteindl skrev:
DVD-ai skrev:Aja, köp du USB kabeln om du så hårt försvarar, har jag inget imot, ser snarare fram imot ett utlåtande sedan :)

Jag har redan USB-kablar samt HDMI-kabel. Har du inte förstått att jag är emot produkterna? Det trodde jag alla har förstått. Som jag ser det är jag den enda i detta forum som har gett operativt råd i hur man effektivt kan skjuta en sak i sank. Det gäller att kunna styrka det man säger då man anklagar någon och speciellt då denne som man anklagar kan styrka sitt.

MvH
Peter

Säger en sak gör en annan..

Vad menar du?

Oj, skrev faktiskt lite fel där... :roll:
skulle vara "Tänker en sak, gör en annan.."

Menade med det att jag (oavsett vad du tängker/tycker)uppfattar/uppfattade det som att du skriver något annat.

Edit: jo vist är det så, såg att du kritiserade dem, men du försvarar ju samtidigt med argument som jag tycker inte känns helt relevanta. Finns inget i detta fallet som heter subjektivt utlåtande, utan gällande digitala signaler (fysikens lagar) så är det enbart vad som går och inte gå att göra som är det relevanta... :(
Känner inte att man skulle behöve bevisa för någon detta med ett subjektivt test, det säger ju inget... ett blintest skulle inte heller fungera för man kan ju inte försöka bevisa med ett lyssnings test att något inte fungerar... (vad ska man leta efter?! 8O )

I detta fallet när det så självklart trottsar allt vett och de grundläggande lagar som finns för hur saker fungerar. Så känns detta väldigt larvigt att behöva bevisa det med ett lyssningstest som ändå inte kommer kunna visa på annat än subjektiva upplevelser.
Men de subjektiva upplevelserna oavsett resultat är ju fortfarande subjektiva och då fungerar det ju inte. som något bevis för något... :roll:

DVD-ai, varken Hifi & Musik eller High Fidelity har bevisat något. Det behövs alltså ingen bevisföring mot dem. Det behövs något som styrker påståenden om att de har hört fel eller att det som de hört inte alltid gäller och det skall vara mer än ens sunda förnuft eller ens spekulationer. Det behövs således en motpol.

Tidningarnas tester är subjektiva tester. Om t.ex. LTS skulle göra en blindtest så är den mer att betraktas som objektiv. Denna objektivitet duger mycket väl till att skjuta hål på subjektiviteten. Men fram tills att någon kan styrka anklagelserna är anklagelserna att betraktas som tomma.

Jag har ju tvärs igenom allt jag har skrivit i denna tråd markerat hur man kan gå tillväga för att skjuta hål på ett resonemang :) Dessutom markerar jag ju skarpt läge. Jag säger än en gång: Lyssna - byt - lyssna igen - skicka tillbaks. Och ju högre upp i rangordning som detta görs desto trovärdigare blir det. Högst upp i trovärdighetstråden lär väl LTS vara med BT. Ja, som det nu är så är det så att ingen vill testa dessa grejer eftersom det inte behövs 8O sägs det. Det är alltså fortfarande anklagelser som är ostyrkta. Märkligt.

Vad tror du skulle hända om en tjugotal på detta forum skulle testa dessa eddie curent grejer och alla skulle oberoende av varandras tester skriva och tycka att det inte fungerar och vilja ha pengarna tillbaks? Skulle Entreq fortfarande länka till faktiskt då? Vad skulle hända om LTS gjorde BT och fann att ingen förändring kunde detekteras? Skulle Entreq länka till denna test då? Nu kan Entreq länka till en samling kritiska röster som aldrig ens har kommit i kontakt med det de är kritiska mot. Jag tror att det finns risk för att denna brist ökar Entreqs trovärdighet.

MvH
Peter

Nu måste jag säga att jag faktiskt håller med dig om en del saker...

förstår vad det e du vill ha sagt, tycker fortfarande att när det är omöjligt att USB kabeln kan göra skillnad så är det inte så mycket att lyssna på...
Det är en omöjlighet att USB kabeln gör skillnad, Pungt...
Men om ett lyssningstest är ett måste så vist... ett blint lyssningstest, vi borde ordna ett sådant !

då kan vi testa USb kabeln, mässen och Wrapsen (för att nämna några) :)

utgången ur testat är redan självklar och självskriven av redan tidigare nämda orsaker, och jag ställer gärna upp på test !

Kanske Entreq skulle ha lust att låna oss dessa till ett test för att bevisa för oss att skillnaden är så himla stor.
För min del så är USB kabeln det jag vill testa (mössen och wraps har jag ju som sagt redan testat)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi