Moderator: Redaktörer
Britt-Gunnar skrev:är det möjligt
subjektivisten skrev:Nja, nu får det nog vara någon ordning här. Man kan ju inte ändra ordets betydelse för det ska passa ens världssyn. Transparent betyder ju inte häfftigt färgat, t ex.
subjektivisten skrev:Det är väl därför man talar om hörbart transparent. Fast, i ärlighetens tecken så brukar man snarare säga att man inte funnit några färgningar, eller någon liten färgning. Transparent brukar främst dras in av dom som ogillar ordet, konstigt nog.
Harryup skrev:subjektivisten skrev:Det är väl därför man talar om hörbart transparent. Fast, i ärlighetens tecken så brukar man snarare säga att man inte funnit några färgningar, eller någon liten färgning. Transparent brukar främst dras in av dom som ogillar ordet, konstigt nog.
Ordet transparent har kommit att användas mer i och med F/E-testen. Om man bara strök ordet så folk förstod att det är en ouppnålig nivå men väl ett mål att sträva efter så blir nog allt bra. Den transparenta anläggningen finns inte, eller vet möjligen nån vem som har en?
Ofärgande anläggning finns inte heller men väl anläggningar med minimala färgningar. Är inte bra för diskussionsklimatet om man har olika betydelser på samma ord.
mvh/Harryup
Richard skrev:
Betydelsen "transparent" vid tex. ett F/E test är ju definitivt ett ideal-tillstånd.
Kan man inte höra skillnad mellan insignalen och utsignalen i en förstärkare med normalt musikmaterial- vilket flera förstärkare klarar, så är de ju goda återgivare.
En dålig återgivare är en förstärkare som färgar klart hörbart.
Skillnaden mellan insignal och utsignal är stor.
Konsekvensen av att det finns stor skillnad mellan insignal och utsignal är sameness.
Sameness gör att allting låter likadant.
...
Hur stor färgning accepterar jag ?- betänk att en stor färgning ofelbart genererar sameness. Ibland kanske man vill ha det- alla inspelningar låter då lika illa.
En del kanske eftersträvar detta, men jag och många fler gör det inte.
Det är liksom inte intressant med "lyssna och tyck" längre.
Jag har vuxit ifrån det.
Insikten om att alla apparater hela tiden försämrar gör att jag vill ha så transparenta kedjor det är möjligt.
... De färgar ljudet. Det låter illa. Mycket illa.![]()
Bättre än fullt genomsläpp blir det ju aldrig.
Bara sämre.
Richard skrev:Det är liksom inte intressant med "lyssna och tyck" längre.
Jag har vuxit ifrån det.
.
Richard skrev:Harryup skrev:subjektivisten skrev:Det är väl därför man talar om hörbart transparent. Fast, i ärlighetens tecken så brukar man snarare säga att man inte funnit några färgningar, eller någon liten färgning. Transparent brukar främst dras in av dom som ogillar ordet, konstigt nog.
Ordet transparent har kommit att användas mer i och med F/E-testen. Om man bara strök ordet så folk förstod att det är en ouppnålig nivå men väl ett mål att sträva efter så blir nog allt bra. Den transparenta anläggningen finns inte, eller vet möjligen nån vem som har en?
Ofärgande anläggning finns inte heller men väl anläggningar med minimala färgningar. Är inte bra för diskussionsklimatet om man har olika betydelser på samma ord.
mvh/Harryup
Betydelsen "transparent" vid tex. ett F/E test är ju definitivt ett ideal-tillstånd.
Kan man inte höra skillnad mellan insignalen och utsignalen i en förstärkare med normalt musikmaterial- vilket flera förstärkare klarar, så är de ju goda återgivare.
En dålig återgivare är en förstärkare som färgar klart hörbart.
Skillnaden mellan insignal och utsignal är stor.
Konsekvensen av att det finns stor skillnad mellan insignal och utsignal är sameness.
Sameness gör att allting låter likadant.
Allt det ovanstående skall läsas som så att det per definition inte finns ett absolut transparent slutsteg, eller försteg. Bara att de ungått detektion vid F/E testet, vilket ju inte är detsamma som att de är 100%transparenta.
Ok- nu då alla är med, och förstår att alla förstärkare alltid försämrar det man stoppar in i dem så kommer vi till nästa steg:
Hur stor färgning accepterar jag ?- betänk att en stor färgning ofelbart genererar sameness. Ibland kanske man vill ha det- alla inspelningar låter då lika illa.
En del kanske eftersträvar detta, men jag och många fler gör det inte.
Det är liksom inte intressant med "lyssna och tyck" längre.
Jag har vuxit ifrån det.
Insikten om att alla apparater hela tiden försämrar gör att jag vill ha så transparenta kedjor det är möjligt.
Jag är inte intresserad av att lyssna på färgande förstärkare- jag vill lyssna på musiken så ofärgat det bara går.
Och detta kriterie är helt omöjligt att uppfylla om jag tex. skulle plocka in en rörförstärkare, eller någon låg-motkopplad transistorkonstruktion för 100000:- i min anläggning. De färgar ljudet. Det låter illa. Mycket illa.![]()
Bättre än fullt genomsläpp blir det ju aldrig.
Bara sämre.
Dessutom var jag tvungen att slänga alla åsikter jag lärt mig från hifi-press i soptunnan. De har fel i nästan allt de skriver.
Priset har ju ingenting med kvalitet att göra oftast- däremot finns det mycket dyra förstärkare som förämrar horribelt mycket, sett ur ett återgivningsperspektiv.
Goldfinger skrev:Det finns en del här som slår sig för bröstet och menar att lyssna och tyck är meningslöst att hålla på med, flera av de personerna ser man sedan sitta och diskutera subjektivt olika högtalares egenskaper efter lyssning.
Harryup skrev:Förutom att transparenta kedjor inte finns, annars så kan jag hålla med om en del.
mvh/Harryup
Richard skrev:Harryup skrev:Förutom att transparenta kedjor inte finns, annars så kan jag hålla med om en del.
mvh/Harryup
Apparater som undgått detektion vid F/E-test finns det ett antal av- och det är gott nog.
Vi är nog egentligen rätt överens.
Harryup skrev:CD-spelare går ju inte att f/e-testa så dom kan man ju inte utnämna till att vara transparenta utan möjligen lite färgande. Eller upplevt transparenta.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:CD-spelare går ju inte att f/e-testa så dom kan man ju inte utnämna till att vara transparenta utan möjligen lite färgande. Eller upplevt transparenta.
Det borde gå dock utmärkt att spela in en väldefinierade testvågformer som man har goda möjligheter att testa överrenstämmelsen med deras teoretiska form. Det är dock inget som gemene man kan utföra, krävs ett par-tre personer eller någon med multitalanger. Jämförelsen F & E får däremot göras på papper eller i matlab snarare än lyssnas på.
Harryup skrev:Du vet ju inte om det funkar ens skriver du ju.
Harryup skrev:Inte om man skall bara kolla i den digitala domänen. Du lär vara tvungen att blanda in en DAC också för att kunna få nån koppling till hur det låter innan.
Harryup skrev:Vilken D/A och A/D fann ni transparenta i serie?
Jo, jag har läst det.
mvh/Harry
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster