Stereophile-artikeln "Tubes do something special"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-05 21:13

Och andra sidan kan man hålla sig till trådämnet och inte diskutera HiFi-begreppet.

Dock gäller fortfarande för min del att jag inte upplever att rörförstärkare låter likadant. Och tror man att dom gör det så bör man förkovra sig med mer lyssning på lämpliga kombinationer av rörförstärkare och högtalare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-07-05 21:31

Beveridge är ett exempel där rör troligtvis fungerar mycket bättre i kombination med elektrostatmembranen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
lennartj

En rörnörds vardag

Inläggav lennartj » 2010-07-05 22:05

Innan kvällens musikstund bytte jag mina Svetlana 6550C som jag spelat på största delen av det gångna året mot sprillans nya Svetlana Winged-C KT88 som ska få veckan på sig för inbränning innan jag formulerar några definitiva omdömen och byter tillbaka. Sedan ska jag byta till de officiella ryska kopiorna av GEC Gold Lion KT88 som jag spelade på i maj.
GEC-kopiorna uppfattade jag som klart "romantiska" i klangen och i kombination med lånad MC-transformator via MM-ingången i stället för Lyran direkt i MC-ingången blev det definitivt i softaste laget för det mesta. Dock ska kombinationen provlyssnas igen med samma inspelning i två utgåvor, tidig helanalog master och Digital Metal Master bland annat.
Mina moderniserade slutsteg med 6550C spelar så nyktert och tight att en del besökare haft svårt att tro sina ögon, att jag spelar på rörförstärkare.
Vilken dag som helst är mina Dynaco Mk.III med originalkretslösning och komponenter, förutom elektrolytkondensatorerna, kontrollmätta och spelklara för ytterligare jämförelser.

Just nu spelar jag en relativt tidig Propriusinspelning av Bachkantat 140 "Wachet auf" graverad med hela 6 dB diskanthöjning som måste återställas vid avspelningen för max signal/brusförhållande och korrekt klang. Inspelningen är gjord av Håkan Sjögren. Den gode Bertil Alving sjunger i kören.

Spontant upplever jag Winged-C KT88 som nästan lika neutrala som 6550C men med lite större djup i ljudbilden.

Jag undrar om inte en del yngre hetsporrar behöver lära sig att det finns mer än en "sanning". Hade jag varit i Adolf Fredriks kyrka vid inspelningstillfället hade det ju inte heller låtit likadant om jag suttit på tredje eller tionde bänk. 8)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-05 22:12

phon skrev:DIN 45500, den heter väl EN 61305 nu?

Ganz korrrekt!

http://de.wikipedia.org/wiki/Hifi

EN 61305 ersatte DIN 45500 år 1996.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-07-05 22:13

Nu vet jag ju inte hur gammal Lennartj är, men det är bara att inse att nyanseringen kommer med åren.

:)

Fotnot:
Fast, romantisk klang vet jag inte riktigt hur jag skall tolka.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-07-05 22:20

lennartj !

Glöm inte småsignalrören bara.
Vad sitter i för tillfället ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-05 22:31

Strmbrg skrev:Nu vet jag ju inte hur gammal Lennartj är, men det är bara att inse att nyanseringen kommer med åren.

:)

Fotnot:
Fast, romantisk klang vet jag inte riktigt hur jag skall tolka.

Troligen några år äldre än du, men femtiotalist, javisst. :D

"Romantisk klang" motsvarar ungefär Skylightfilter på kameraobjektivet, vilket jag brukade använda för 1970-talets Ektachrome (dia) tenderade lätt till blåstick. Använde jag Kodacolor (negativ) kompenserade kopieringsmaskinerna bort färgsticket, när de var korrekt justerade (och det var mitt jobb på Kodak i Mölndal andra halvan av 1970-talet).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-07-05 22:41

nolimitsoya skrev:Hos väldigt många! Det borde både du och Nattlorden märkt vid det här laget. Acceptera det och lägg ner missionerandet någon gång!.

Inte alls. Om flera kallar 480P för HD så kommer jag också ifrågasätta det oavsett om ni framför det som eran egna "HD standard".
Hifi är hifi och jag frågar mig igen, hur kan samma ändring av alla former av musik och ljud vara hög trohet mot originalet, dvs hifi? Jag motsäger INTE att folk tycker det låter bättre eller mer rätt eller vad som helst men det är inte vad hifi är. Så låt hifi vara det de är istället för ändra på det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-05 22:43

Laila skrev:lennartj !

Precision-rör, utvalda av Erik Andersson.

Har en uppsättning kinesiska Golden Dragon småsignal-rör som jag har svårt att bestämma mig om verkligen verkligen låter sämre eller om det är placebo. Golden Dragons KT88 var dock riktigt usla.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-07-05 22:51

lennartj skrev:

Jo, men vaförnåa ?(uppriktigt nyfiken då det
är min erfarenhet att det är där som det finns
mest att hämta :) ).

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-07-05 23:16

Jag tycker också att rören gör något speciellt. Om bara min el34 PP lät i basen som min Arcam så skulle jag vara helt nöjd. Som det nu är kompromissar jag och använder Arcam för basens skull och offrar det yppersta av klarheten/briljansen i högre register som min rörförstärkare ger.
Fick nu lust att skifta tillbaka till rören.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-07-05 23:20

Gôttegris ! :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-05 23:23

dimitri skrev:Jag tycker också att rören gör något speciellt. Om bara min el34 PP lät i basen som min Arcam så skulle jag vara helt nöjd. Som det nu är kompromissar jag och använder Arcam för basens skull och offrar det yppersta av klarheten/briljansen i högre register som min rörförstärkare ger.
Fick nu lust att skifta tillbaka till rören.

Varför inte testa något som kanske ger dig både ock?
Har inget speciellt förslag dock.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-05 23:23

Laila skrev:
lennartj skrev:

Jo, men vaförnåa ?(uppriktigt nyfiken då det
är min erfarenhet att det är där som det finns
mest att hämta :) ).

Ja, fabrikatet är just Precision.
Jag har inte upplevt några uppenbara ljudliga skillnader med olika småsignalrör i mina slutsteg.
Där sitter ett ECC88 där ena halvan är spänningsförstärkare på ingången och den andra fasvändare. Drivsteget består av två ECC82 dubbeltrioder i Series Regulated Push Pull (inte så vanligt).
(Sedan är det autobias för slutrören 6550/KT88 som går helt i klass-A.)
Jag har ingen lust att betala fantasipriser för hypade NOS Telefunken, men har du tips på extra bra ECC82 och ECC88 någonstans för vettiga pengar provar jag gärna.
Tycker du vanliga JJ är något att ha?
Guldpinnar verkar löjligt eftersom jag har vanliga socklar.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-07-05 23:48

lennartj skrev:Jag har ingen lust att betala fantasipriser för hypade NOS Telefunken, men har du tips på extra bra ECC82 och ECC88 någonstans för vettiga pengar provar jag gärna.
Tycker du vanliga JJ är något att ha?
Guldpinnar verkar löjligt eftersom jag har vanliga socklar.

NOS RFT ECC82 tillsammans med tex. Ryska
NOS 6N23P(EV) kanske kan va nå`t.

Borde gå att hitta under en femhundring på
nätet inkl. frakt

JJ har jag tyvärr väldigt dålig erfarenhet av(även
om några undantag ibland slunkit igenom "kvalitets-
kontrollen"). Guldpinnar är inte sällan påmålad kitsch.

Kostar i alla fallen mindre att testa olika småsignalrör
än utgångs/slut/effekt-rör. :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-06 00:34

Tyska JAC-musik ligger på ungefär halva priset för rören du föreslår jämfört med handlare i USA och frakten är mycket billigare.

Irriterande nog verkar JAC inte ha några 6AN8A (triod/pentoder till Dynaco) och det vill jag också ha till mina uppfräschade Mk.III
USA-handlare tar inte ens 10 Dollar för dem, TubeAmpDoctor tar 20,80 Euro och Svalander 285 SEK! (suck) :evil:

Tips på pålitlig handlare som har både NOS Tesla ECC82 och ECC88 samt 6AN6A tas tacksamt emot.

Även om det känns surt att betala 30 Dollar i frakt för två 10 Dollarsrör kanske totalen blir tillräckligt låg att tullen låter det passera?

I så fall kanske det plus Teslorna från JAC blir billigast?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-07-06 00:36

subjektivisten skrev:
sprudel skrev: -massa ord-

Beklagligtvis är detta ett tydligt uttryck för hur du uppfattar vad jag och många andra skriver, en massa ord. Endast, och inget mer.
Om jag gav dig Hjalmar Söderbergs "Den allvarsamma leken", eller "Doktor Glas" som nästan är i samma klass skulle du antagligen också konstatera: -massa ord!
Huruvida alla dessa ord har en innebörd, eller kanske till och med en högre dimension av budskap till läsaren så skulle detta förmodligen tämligen enkelt passera dig förbi.

Angående litteraturen jag refererade till. De finns, kan jag nämna, även utgivna på blindskrift! :twisted:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-07-06 00:56

lennartj skrev:
Tips på pålitlig handlare som har både NOS Tesla ECC82 och ECC88 samt 6AN6A tas tacksamt emot.
I så fall kanske det plus Teslorna från JAC blir billigast?

Kan tyvärr inte hjälpa dig här/där. Vill däremot påpeka att RFT ECC82
o Tesla ECC82 inte nödvändigtvis har samma ursprung.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-06 06:37

Harryup skrev:Men alla får tycka precis som dom vill, hoppas bara att Subjektivisten och Nattlorden förstår att dom tycker och att dom inte förmedlar en sanning.
Och inser ni bara det så låter ni oss tycka annorlunda som gör det.
Att försöka lägga beslag på begrepp och uttrycka åsikter som om dom vore något annat än åsikter bör man ju avhålla sig ifrån.

Jaja... Volvo Sonett har väl fyra förgasare då för husfridens skull... :roll:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-07-06 08:11

Johan_Lindroos skrev:Beveridge är ett exempel där rör troligtvis fungerar mycket bättre i kombination med elektrostatmembranen.

Hur kommer det sig?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-06 08:24

steveo1234 skrev:
Johan_Lindroos skrev:Beveridge är ett exempel där rör troligtvis fungerar mycket bättre i kombination med elektrostatmembranen.

Hur kommer det sig?

För impedansanpassning så har man trafos på båda utgång rörförstärkare och ingång på elktrostater. Om man inte bygger ihop dom förstås.
Typ Beveridge eller Accustat med flera. Då slipper man trafos.
Vill man slippa trafos på rörförstärkare så får man köra en OTL-koppling med en större mängd slutrör per kanal.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-07-06 08:28

Harryup skrev:
steveo1234 skrev:

Hur kommer det sig?

För impedansanpassning så har man trafos på båda utgång rörförstärkare och ingång på elktrostater. Om man inte bygger ihop dom förstås.
Vill man slippa trafos på rörförstärkare så får man köra en OTL-koppling med en större mängd slutrör per kanal.

mvh/Harryup

Gäller det för alla beveridge modeller eller endast de med modeller med otl (model 2 och model 2 sw)?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-06 08:30

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Men alla får tycka precis som dom vill, hoppas bara att Subjektivisten och Nattlorden förstår att dom tycker och att dom inte förmedlar en sanning.
Och inser ni bara det så låter ni oss tycka annorlunda som gör det.
Att försöka lägga beslag på begrepp och uttrycka åsikter som om dom vore något annat än åsikter bör man ju avhålla sig ifrån.

Jaja... Volvo Sonett har väl fyra förgasare då för husfridens skull... :roll:

Om du tycker att jag tvingar på dig en lögn vilket Fleksnes gjorde så bevisar det ytterligare att du kanske skulle tänka till en gång extra. Jag vill bara att du inte skall tvinga på mig en version som bara passar en viss mindre grupp.
Personligen ser jag inte att någon ljuger. Bara att vi tycker olika.
Och respekterar man varandra så finns det inga problem i att tycka olika. Däremot om man inte respekterar att andra har andra åsikter så är det lite synd.
mvh/Harry

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-06 08:31

Typ:
Bild

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-06 08:34

steveo1234 skrev:
Harryup skrev:
steveo1234 skrev:

Hur kommer det sig?

mvh/Harryup

Gäller det för alla beveridge modeller eller endast de med modeller med otl (model 2 och model 2 sw)?

Bara modell 2 (2SW är subwoofer som tillägg) som jag har erfarenhet av. I 5 och 6 sitter det trafos men inga inbyggda förstärkare så dom trafosarna blir man inte av med.

mvh/Harry

mvh

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-06 08:36

Harryup skrev:Om du tycker att jag tvingar på dig en lögn vilket Fleksnes gjorde så bevisar det ytterligare att du kanske skulle tänka till en gång extra. Jag vill bara att du inte skall tvinga på mig en version som bara passar en viss mindre grupp.
Personligen ser jag inte att någon ljuger. Bara att vi tycker olika.
Och respekterar man varandra så finns det inga problem i att tycka olika. Däremot om man inte respekterar att andra har andra åsikter så är det lite synd.

Den ena sidan respekterar att de andra har en subjektiv smak och att de gillar sina saker. Däremot respekterat inte den sidan att "hifi" är ett väldefinierat koncept, utan måste uppenbarligen ta alla chanser att sabba definitionen för att kunna platsa sina subjektivt valda färgningar inom ramen för det.

Jag tycker nog du pekar finger åt fel håll vad det gäller bristande respekt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-06 08:43

Enda problemet är att det du tycker vi tycker tycker vi inte.
Och det ni tycker är en sanning när det gäller HiFi-begreppet tycker vi är ett tyckande och inte en sanning.

mvh/Harry

edit:förtydligande
Senast redigerad av Harryup 2010-07-06 09:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-06 08:48

Harryup skrev:Enda problemet är att det du tycker vi tycker tycker vi inte.
Och det ni tycker är en sanning tycker vi är ett tyckande och inte en sanning.

Din andra mening motsäger din första.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-06 08:56

Om man läser ihop dom ja.
Men vad jag menar är vad ni tycker om ämnet HiFi i den andra meningen och inte om oss.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-06 09:01

Att vi tycker om hifi är väl självklart, annars vore vi inte här. Däremot tycker vi inte angående hifi något annat än att definitionen bör beaktas.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi