Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Jag tycker att det spelades ganska bra musik jag
Strmbrg skrev:Jag kan ju inte låta bli att undra:
Väljer "man" att spela "säker" musik, för att undvika att avslöja tillkortakommanden?
Jag kan heller inte låta bli att undra:
Är "man" medveten om svårigheterna att återskapa en realistisk illusion av svåråtergiven musik, och därmed väljer att spela sådan musik som "garanterat" kommer att låta bra?
Vi frågade efter just storskalig symfonisk musik vid ett flertal tillfällen.
Ibland blev det ingen sådan musik, ibland spelades det då dylikt, men det lät tyvärr ganska illa.
Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Jag kan ju inte låta bli att undra:
Väljer "man" att spela "säker" musik, för att undvika att avslöja tillkortakommanden?
Är "man" medveten om svårigheterna att återskapa en realistisk illusion av svåråtergiven musik, och därmed väljer att spela sådan musik som "garanterat" kommer att låta bra?
Ibland blev det ingen sådan musik, ibland spelades det då dylikt, men det lät tyvärr ganska illa.
Lyssnade du på Peter McGrath´s egna inspelningar på Wilson? Det spelades även annan storskalig symfonisk musik där.
-Palle- skrev:Goldfinger skrev:Konstigt att nästan alla i tråden pratar om tonala karaktärer och ingenting om tex upplösning, timing och förmåga att ta fram rummet i inspelningen, sånt som kännetecknar bra högtalare.
Det är ju det första man lägger märke till när man lyssnar, sen tycker jag att det är jättesvårt att ge en fullständig bedömning när många av utställarna bara spelade jättekonstig/dålig "blip blob" musik som jag iaf inte har någon som helst referens till.
Strmbrg skrev:Jag kan ju inte låta bli att undra:
petersteindl skrev:För att belysa problematiken så kan jag visa frekvensgången i Sheratons rum 204 då man spelar på längden...
Panelguy skrev:Lyssnade du på Peter McGrath´s egna inspelningar på Wilson? Det spelades även annan storskalig symfonisk musik där.
LzM skrev:petersteindl skrev:För att belysa problematiken så kan jag visa frekvensgången i Sheratons rum 204 då man spelar på längden...
När jag var inne och lyssnade på dina ägg så pratade du lite om ett program som fanns på webben där man enkelt kunde illustrera de bästa placeringarna för högtalarna och lyssnaren i rummet.
Är dessa grafer tagna från det programmet?
Lust att dela med dig av webbadressen?
DVD-ai skrev:-Palle- skrev:Goldfinger skrev:Konstigt att nästan alla i tråden pratar om tonala karaktärer och ingenting om tex upplösning, timing och förmåga att ta fram rummet i inspelningen, sånt som kännetecknar bra högtalare.
Det är ju det första man lägger märke till när man lyssnar, sen tycker jag att det är jättesvårt att ge en fullständig bedömning när många av utställarna bara spelade jättekonstig/dålig "blip blob" musik som jag iaf inte har någon som helst referens till.
+1
Helt klart ett problem, omöjligt att bilda sig någon uppfattning... Man måste får dom att spela något som man hört tidigare![]()
Även då är det svårt på grund av olika rum, men då kan man i alla fall få ett "hum" om hur anläggningen presterar
DVD-ai skrev:Det roliga är att jag tycker att Genexxa låter bättre än IS, jag i alla fall dom gånger jag hört något från Genexxa.
Bra jobbat av IS där, att verkligen lyckas med att försämra redan otroligt dåliga konstruktioner...
FBK skrev:shifts skrev:Tycker många avfärdar väldigt mycket som verkar hyggligt, otroligt snabbt och
det med hårda ord som "det låter skit" och sen ingen mer motivering.
Det här var min första mässa och jag hade verkligen väntat mig att "det låter
skit", men så var inte min upplevelse. Jag var verkligen positivt överraskad av
det potentiella välljud som i flera rum.
Några få rum kunde jag avfärda på det huggna sättet, men verkligen inte
majoriteten. Jag tycker ofta man kunde ana en potential, som kan kunde
förstå inte visades fullt ut i rummet.
Instämmer till 100% Det verkar ha gått sport i att avfärda det mesta som skit, inte riktigt trovärdigt som jag ser det.
Och angående Larsen L8 så tyckte jag att detta var den bästa demo jag hört med detta märke, andra modeller som jag hört tidigare på mässor har haft lite för betonad diskantåtergivning för att jag skall vara helt nöjd.
UnholyRishna skrev:Intressant, tack för input. Grejen är att jag alltid varit, och fortfarande är svag för orthoakustiskt ljud. Därför blir man lite nyfiken på hur folk upplever L8.
petersteindl skrev:Nemas problemas.Både jag och paa har hänvisat dit flera gånger tidigare. Jag har för mig att det var paa som hänvisade.
MvH
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:Nemas problemas.Både jag och paa har hänvisat dit flera gånger tidigare. Jag har för mig att det var paa som hänvisade.
MvH
Peter
Nja, jag tror jag är oskyldig i detta fallet, här tror jag länken nämns först här på faktiskt (adhoc undrar och Peter svarar):
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 21#1077221
celef skrev:angående simuleringsprogrammet, kan någon förklara varför rummet ändrar färg när man flyttar på lyssnaren, jag har alltid trott att högtalarens placering ändrar ljudet i rummet, och inte så mycket att lyssnaren gör det? som exempel, om jag placerar lyssnaren i ena rumshörnet då blir det fetrött, om jag då flyttar lyssnaren till den plats där det ser mera grönt ut så kan den nya platsen förändras och bli fetröd, och grönt kan det bli i hörnet där lyssnaren nyss var

LzM skrev:petersteindl skrev:Nemas problemas...
Kanon, tack!
När man ska fylla i vilka absorbenter man har, vet du om kolumnen till vänster är kvm eller antal absorbenter?
UnholyRishna skrev:FBK skrev:shifts skrev:Tycker många avfärdar väldigt mycket som verkar hyggligt, otroligt snabbt och
det med hårda ord som "det låter skit" och sen ingen mer motivering.
Det här var min första mässa och jag hade verkligen väntat mig att "det låter
skit", men så var inte min upplevelse. Jag var verkligen positivt överraskad av
det potentiella välljud som i flera rum.
Några få rum kunde jag avfärda på det huggna sättet, men verkligen inte
majoriteten. Jag tycker ofta man kunde ana en potential, som kan kunde
förstå inte visades fullt ut i rummet.
Instämmer till 100% Det verkar ha gått sport i att avfärda det mesta som skit, inte riktigt trovärdigt som jag ser det.
Och angående Larsen L8 så tyckte jag att detta var den bästa demo jag hört med detta märke, andra modeller som jag hört tidigare på mässor har haft lite för betonad diskantåtergivning för att jag skall vara helt nöjd.
Intressant, tack för input. Grejen är att jag alltid varit, och fortfarande är svag för orthoakustiskt ljud. Därför blir man lite nyfiken på hur folk upplever L8.
petersteindl skrev:Vi utställare har ingen lust att betala multum för att visa rummens taskiga frekvensgång.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster