Lyssnar på musik eller på din anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-12 20:16

Nattlorden skrev:Vad har omslag med musiken att göra? Om jag vet vilken låt jag vill höra så spelar väl inte omslaget någon roll?
Upplevelsen av att spela musik är inte enbart musiken. Det är hela konceptet, att bläddra bland sina vinylskivor, alla minnen när man köpte dem, läsa på omslagen, försiktigt ta skivan ur påsen, lägga skivan på tallriken och ta bort dammet, sänka ner pickupen...

När sedan musiken ljuder i rummet sitter man med omslaget i handen och läser info, följer skivtitlar, sippar på en god öl eller whisky... just då kan inte livet bli så mycket bättre. Att sitta å peta på en iPad och välja låtar kommer inte i närheten :-)

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2011-04-12 21:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-12 20:19

Det är drömmen det, att styra all musik och anläggningen via en enkel touch-screen. Slippa allt jäkla krångel med omslag och hämta skivor.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-04-12 20:48

Jag kör med en (tja, vad kan det vara?..) 15" skärm som står här:

Bild

Till detta har jag en trådlös mus.

Hyfsat enkelt och väldigt diskret, tycker jag.

Tycker dock inte att det är värt att belamra datorn med de CD jag redan har.
De orkar jag faktiskt resa mig upp och plocka ut ur hyllan.
På datorn lagrar jag bibliotekslånen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-12 20:54

Bill50x skrev:Upplevelsen av att spela musik är inte enbart musiken. Det är hela konceptet, att bläddra bland sina vinylskivor, alla minnen när man köpte dem, läsa på omslagen, försiktigt ta skivan ur påsen, lägga skivan på tallriken och ta bort dammet, sänka ner pickupen...

När sedan musiken ljuder i rummet sitter man med omslaget i handen och läser info, följer skivtitlar, sippar på en god öl eller whisky... just då kan inte livet bli så mycket bättre. Att sitta å peta på en iPad och välja låtar kommer inte i närheten :-)

Sorry, jag har bara ett enda skivköpsminne och det är första cd:n då affären bara hade två att välja på. Alla de andra har jag ingen aning om varifrån de kommer eller när. Intresserar mig inte och städas bort ur minnet på en vecka eller så för att ha plats till väsentligheter.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-04-12 21:05

subjektivisten skrev:Det är drömmen det, att styra all musik och anläggningen via en enkel touch-screen. Slippa allt jäkla krångel med omslag och hämta skivor.

Slippa referensen ? 8O

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-04-12 21:28

Jag tycker det blir lite groteskt när så mycket energi läggs ner på perfekt ljud, och sen accepterar man vilken snabbköpslösning som helst vad gäller själva musiklyssnandet. Omslagen reducerade till små GIf'ar, inga texter, sida upp och sida ner med låttitlar.

googla ordet xbmc
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-12 21:31

Lust skrev:
subjektivisten skrev:Det är drömmen det, att styra all musik och anläggningen via en enkel touch-screen. Slippa allt jäkla krångel med omslag och hämta skivor.

Slippa referensen ? 8O

"Referensdator" . . . ? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-12 21:34

Nattlorden skrev:Sorry, jag har bara ett enda skivköpsminne och det är första cd:n då affären bara hade två att välja på. Alla de andra har jag ingen aning om varifrån de kommer eller när. Intresserar mig inte och städas bort ur minnet på en vecka eller så för att ha plats till väsentligheter.

Så tråkigt för dig. Jag köpte tidigare ofta skivor när jag reste runt i Europa och varje skiva är förbunden med någon ort eller händelse. Att köpa någon pryttel i lergods att ställa i bokhyllan har aldrig varit min grej, men med musik är det något annat. Detta är minnen jag aldrig kommer glömma förrän jag drabbas av Alzheimer.

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-12 22:11

+1
Musik får ett värde först när den ger oss goda associationer.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-04-12 23:24

Jag kan köra spotify premium över ipad till separat DAC på stora sterion. Jag
gör aldrig det när jag skall lyssna på musik. Däremot är det bra när man
skall baka och inte kan hantera skivor p g a deg och då det dessutom inte
finns någon grammofon i köket.

Min Made in Japan luktar snus, och det finns prilla kvar på omslaget.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-12 23:56

Bara mus o brännevin som fattas alltså . . . . :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-04-13 02:08

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Vad har omslag med musiken att göra? Om jag vet vilken låt jag vill höra så spelar väl inte omslaget någon roll?
Upplevelsen av att spela musik är inte enbart musiken. Det är hela konceptet, att bläddra bland sina vinylskivor, alla minnen när man köpte dem, läsa på omslagen, försiktigt ta skivan ur påsen, lägga skivan på tallriken och ta bort dammet, sänka ner pickupen...

/ B

+1
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-13 06:42

Bill50x skrev:Så tråkigt för dig. Jag köpte tidigare ofta skivor när jag reste runt i Europa och varje skiva är förbunden med någon ort eller händelse. Att köpa någon pryttel i lergods att ställa i bokhyllan har aldrig varit min grej, men med musik är det något annat. Detta är minnen jag aldrig kommer glömma förrän jag drabbas av Alzheimer.

Absolut inte. Varför vill man leva i det förgångna istället för att leva i nuet och planera hur man förändrar framtiden till det bättre? Du får t.ex. inte ihop någon bra golfrunda om du går omkring och funderar över hur du hamnat där du hamnat.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-13 07:03

Jag gillar den här tråden, tycker att diskussionen blev underhållande att läsa! :)

I sakfrågan har jag egentligen inget att tillföra. Jag hänger upp mig lite grann på "hur" det låter, men oftast inte. Det brukar regleras med volymkontrollen. Fast ibland har jag lust att dra på så in i helv-e, och då störs jag lite för ofta av "hur det låter" istället för att bara knockas av musiken.

Håller jag mig däremot på sansade nivåer (där anläggningen egentligen bara puttrar lite trivsamt - det går att spela starkt hemma hos mig) sveps jag ofta med i musiken.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-13 07:13

jonasp skrev:Fast ibland har jag lust att dra på så in i helv-e, och då störs jag lite för ofta av "hur det låter" istället för att bara knockas av musiken.

Om du tycker att det vore värt insatsen och kostnaden så går det naturligtvis att bättra på den parametern.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-13 09:07

Nattlorden skrev:
jonasp skrev:Fast ibland har jag lust att dra på så in i helv-e, och då störs jag lite för ofta av "hur det låter" istället för att bara knockas av musiken.

Om du tycker att det vore värt insatsen och kostnaden så går det naturligtvis att bättra på den parametern.

Naturligtvis skulle en uppgradering till ett mer lågdistorderande system förbättra den parametern. Men jag är "rädd" för att mina öron sätter stopp först, och då blir en sådan uppgradering ganska meningslös (ur den aspekten).
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-04-13 09:15

Nattlorden skrev: Du får t.ex. inte ihop någon bra golfrunda om du går omkring och funderar över hur du hamnat där du hamnat.

Golfbanor är jättebra att rida på, släta och fina. Inget går upp mot en snabb galopp på golfbanan här bredvid. Greenen är bra att öva snabbstopp på, men man får akta sig för dom där j***a hålen dom har överallt. Borde inte vara tillåtet.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-13 09:19

jonasp skrev:Naturligtvis skulle en uppgradering till ett mer lågdistorderande system förbättra den parametern. Men jag är "rädd" för att mina öron sätter stopp först, och då blir en sådan uppgradering ganska meningslös (ur den aspekten).

Det brukar vara dist som får en att tro att öronen inte vill mer... ta bort den och du kan lyfta ännu mer...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-13 09:20

phon skrev:Golfbanor är jättebra att rida på, släta och fina. Inget går upp mot en snabb galopp på golfbanan här bredvid. Greenen är bra att öva snabbstopp på, men man får akta sig för dom där j***a hålen dom har överallt. Borde inte vara tillåtet.

Häst är gott, serveras ofta på de golfbanor som har skyddsjakt.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-04-13 13:09

Golfare låter så roligt när man släpar dom i lassot efter hästen. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-13 13:20

Nattlorden skrev:Absolut inte. Varför vill man leva i det förgångna istället för att leva i nuet och planera hur man förändrar framtiden till det bättre?

Det är väl ingen som tänker leva i det förgångna här. Hur ska man kunna förändra till det bättre om man inte ser till erfarenhet av tidigare system? Med t.ex. "ubiquitous computing" kan nya möjligheter öppna sig och då är det oerhört värdefullt att studera vad som verkligen bidrar till en god musikupplevelse, allt från "album art" till taktil informationshantering och social interaktion.

Jag tror att just folk inom hifi skulle kunna bidra med erfarenhet av fokuserat musiklyssnande och hur framtida gränssnitt bör utformas för mediaanvändning i hemmet för bästa upplevelse, inte bara mest rationella storkonsumtion.

Om du inte förstår eller ens kan erkänna att nedanstående är positivt för musikupplevelsen så är jag glad att du inte är med och utvecklar framtiden.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-13 13:32

phloam skrev:Om du inte förstår eller ens kan erkänna att nedanstående är positivt för musikupplevelsen så är jag glad att du inte är med och utvecklar framtiden.

Bild

Menar du att jag skall koda om jpg:en till mp3 och lyssna på den, eller? :mrgreen:

Jag kan erkänna att det kan vara positivt för en totalupplevelse, men det finns inget på den bilden som förändrar hur musiken låter. Är man ointresserad av placebo, så gör ju det där varken från eller till. Som visuell konst hade den gjort sig bättre på väggen, veckfri och i en fin ram.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-13 13:44

Nattlorden skrev:Jag kan erkänna att det kan vara positivt för en totalupplevelse,

TACK! Det är den biten jag är ute efter :)

Så om "placebo" (egentligen felaktigt ord att använda om vi pratar helhetsupplevelse) är positivt för totalupplevelsen så ska man ta bort den för att den är, eh, omoralisk eller? :)

Hur lyssningsrummet är utformat och dekorerat kan säkert påverka musikupplevelsen, men nu talar vi främst om själva gränssnittet till musiken här :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-13 13:46

phloam skrev:Så om "placebo" (egentligen felaktigt ord att använda om vi pratar helhetsupplevelse) är positivt för totalupplevelsen så ska man ta bort den för att den är, eh, omoralisk eller? :)

Vad föredrar du, bra musik med trist/okänt omslag - eller dålig musik med ett fantastiskt emballage?

Riskerar du att bli besviken på någon musik om någon annan lägger på skivan, för att du inte fått tafsa på omslaget?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-13 13:53

Nattlorden skrev:Vad föredrar du, bra musik med trist/okänt omslag - eller dålig musik med ett fantastiskt emballage?

Riskerar du att bli besviken på någon musik om någon annan lägger på skivan, för att du inte fått tafsa på omslaget?

Alla musikupplevelser kan förhöjas som helhet av visuella intryck.

Om jag sitter och lyssnar på en skiva med en kompis och denne sitter och tjuvhåller på omslaget och läser booklet'en, så vill naturligtvis jag också kolla på det när jag lyssnar. Det gör inte själva musiken bättre eller sämre i sig, men jag vet att jag kan få en bättre totalupplevelse om jag får kolla in album art, texter osv medan jag lyssnar.

Varför välja bort det om jag inte måste??

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-13 14:15

Nattlorden skrev:Vad föredrar du, bra musik med trist/okänt omslag - eller dålig musik med ett fantastiskt emballage?
Eftersom vi människor lätt är påverkade av kringliggande omständigheter är det mycket väl så att vi kan tycka musiken är bättre när vi dessutom sitter med ett trevlig omslag i handen.

I alla fall så tycker jag att info om musiken, artisten osv ger en mer komplett bild av det man lyssnar på. Spelar jag en okänd skiva hemma (för min sambo okänd...) får jag direkt frågan, var kommer han/hon/de ifrån. Kända? Har de gjort något annat? Osv. Likaså har jag märkt att acceptansen av "svår" musik är betydligt högre när man vet mer om musiken, musikerna, bakgrund mm.

Bara en så enkel sak som att någon person man litar på (oavsett sammanhang) gillar en viss låt/artist/etc gör att man lyssnar lite extra och ger musiken en extra chans.

Jag fungerar så, och jag är inte så unik som jag tror :-)

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-13 15:35

Bill50x skrev:I alla fall så tycker jag att info om musiken, artisten osv ger en mer komplett bild av det man lyssnar på. Spelar jag en okänd skiva hemma (för min sambo okänd...) får jag direkt frågan, var kommer han/hon/de ifrån. Kända? Har de gjort något annat? Osv. Likaså har jag märkt att acceptansen av "svår" musik är betydligt högre när man vet mer om musiken, musikerna, bakgrund mm.

Ge sambon en sådan där telefonapp som tar reda på vad det är för något som spelar och lär henne googla, så hon slipper störa dig. :mrgreen:

Ok.. Jag är mer intresserad av att lägga energin på att fokusera på exakt var i ljudbilden (ex.) cymbalen står.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-13 15:42

Nattlorden skrev:Ok.. Jag är mer intresserad av att lägga energin på att fokusera på exakt var i ljudbilden (ex.) cymbalen står.

Visst, men det är ju knappast det som är den stora poängen med att lyssna på musik av olika artister, eller hur?

Däremot är omslagskonsten en mycket viktig del av det konstnärliga budskap som artisten försöker förmedla. Och därför en viktig del av gränssnittet för den enskilde artistens verk.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-13 16:09

phloam skrev:
Nattlorden skrev:Ok.. Jag är mer intresserad av att lägga energin på att fokusera på exakt var i ljudbilden (ex.) cymbalen står.

Visst, men det är ju knappast det som är den stora poängen med att lyssna på musik av olika artister, eller hur?

De gör ju helt olika låtar, så det är definitivt poängen.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-13 16:25

Om jag håller med om att ljudkvalitet och cymbal-placering å sin sida också är en del av helhetsupplevelsen, kan du då säga om du håller med om detta som jag skrev ovan:

"Däremot är omslagskonsten en mycket viktig del av det konstnärliga budskap som artisten försöker förmedla. Och därför en viktig del av gränssnittet för den enskilde artistens verk."

Eller menar du att alla artister borde leverera skivor / erbjuda musik helt utan omslagskonst (kanske nåt blåvitt standard Coop-omslag med namn/titel) för att det inte ska riskera att störa dig under lyssnandet?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi