mzi skrev:Du kan inte heller jämföra en modern mediaspelare (dator + DAC eller något annat) med en CD-spelare som är en ganska usel konstruktion.
Det där får du gärna utveckla.
Moderator: Redaktörer
mzi skrev:Du kan inte heller jämföra en modern mediaspelare (dator + DAC eller något annat) med en CD-spelare som är en ganska usel konstruktion.
Harryup skrev:Jag tycker du har en trist attityd som inte ens läser på vad vi pratar om då du inte vet vad Squeezeboxar är eller hur dom fungerar men ändå skall diskutera sakerna.
Harryup skrev:Och visst kan man jämföra vilka musikkällor som helst, man har dom ju inte till för digitaltekniken, man har dom ju som signalkällor för att spela musik.
Harryup skrev:Precis som man kan jämföra en vinylspelare mot en cd-spelare. Försök koppla av och testa hellre om det finns några skillnader än att tala om att det inte finns utan att ha testat. Var skillnaden uppstår om den går att finna får man ju reda ut sen.
markusA skrev:Borde man inte kunna sniffa signalen som skickas in i d/a omvandlaren?
Om insignalen till d/a'n är identisk (bitkorrekt) och den är galvaniskt åtskild från källan så har man imho eliminerat alla tvivel oavsett vad öronen säger.
markusA skrev:Om det är en skillnad när man jämför bit vs bit så är något trasigt och det finns en förklaring till skillnaden i ljud.
Svante skrev:mzi skrev:Du kan inte heller jämföra en modern mediaspelare (dator + DAC eller något annat) med en CD-spelare som är en ganska usel konstruktion.
mzi skrev:Svante skrev:mzi skrev:Du kan inte heller jämföra en modern mediaspelare (dator + DAC eller något annat) med en CD-spelare som är en ganska usel konstruktion.
Mest att mekaniken lämnar övrigt att önska. Det är inte svårt att med helt normal användning (damm, slitage) få lasern att läsa fel spår som då såklart får konsekvenser för avläsningen av skivan (hel okorrektbara för felhanteringen i spelaren, tyvärr). Där kan man såklart märka skillnad mellan olika spelare och olika generationer av spelare. Hårddiskar (roterande eller ssd) är mycket säkrare på det sättet.
Det är också lättare att bygga felkorrigering i mjukvara (buffers osv) ovanpå en disk som kan leverera ett par hundra megabyte data per sekund mot en som är byggd för att leverera strax över 172 kilobyte per sekund.
mzi skrev:markusA skrev:Borde man inte kunna sniffa signalen som skickas in i d/a omvandlaren?
Om insignalen till d/a'n är identisk (bitkorrekt) och den är galvaniskt åtskild från källan så har man imho eliminerat alla tvivel oavsett vad öronen säger.
Klart man kan göra det. Och det är gjort vid ett flertal tillfällen, och det visar sig ju att det alltid är bitperfekt. Men som man säger "the absence of evidence is not the evidence of absence".
Men om man börjar göra sådana mätningar så överlåter man sig ju till "någon form av logik".markusA skrev:Om det är en skillnad när man jämför bit vs bit så är något trasigt och det finns en förklaring till skillnaden i ljud.
Men det är ju värre än så: Man läser ju inte bit för bit i någon kedja i systemet. Disken läser i block, på nätverkssladden skickar man paket, från minnet läser man i ord. Blir det fel i något av de här stegen så kommer man försöka igen tills man ger upp.
Så funkar det för allt som läser från disk eller minne eller från ettt nätverksinterface. Så får man bara en bits fel någonstans så kan du vara rätt säker på att dina dator kommer stanna efter ett tag, eftersom grundläggande antaganden är ställda på ända.
Det som är mest troligt är att endera funkar det precis som det är tänkt eller så funkar inget alls. Som sagt, det här är inte analoga skillnader med någon 0.01dB hit eller dit eller någon mW i uteffekt - utan digitalt. På eller av.
Svante skrev:Om även jag får spetsa till det lite så är det du vill göra helt analogt med att göra ett öppet test, tycka att man hör en skillnad, och sedan observera att apparaterna är identiska, men ena är rödmålad och den andra blåmålad. Är det då den röda färgen som ger det varma ljudet?
mzi skrev:Bill50x skrev:Om jag förstått det hela rätt är det små men signifikanta skillnader och att man inte misstänker förändringar i bitströmmen utan snarare i form av störningar och överlagrade signaler som påverkar mediaspelaren.
Det enda som det kan påverka är i så fall analogdelarna. Och om det är analogdelarna så kommer alla lyssningar låta olika och inte bara de som kommer från olika källor.
Om du med mediaspelaren menar programvaran så får den endera datat som skickades från disken eller så får den inga bitar alls, eftersom de slängs, eftersom paketen är korrupta
....
Om du har problem med din analoga kedja så är det en sak, men du kan uppenbarligen inte så mycket om digitalteknik.
Bill50x skrev:Svante skrev:Om även jag får spetsa till det lite så är det du vill göra helt analogt med att göra ett öppet test, tycka att man hör en skillnad, och sedan observera att apparaterna är identiska, men ena är rödmålad och den andra blåmålad. Är det då den röda färgen som ger det varma ljudet?
Javisst
Eller så är det den trista blåa lysdioden som ger en kall återgivning - hahaha!
Skämt åsido, under längre lyssningsperioder brukar man höra skillnader som inte framgår i ett snabbt test oavsett om det är blint eller inte. Ungefär som man efter några månader ser på midjemåttet om man ätit lämplig mat eller inte, även om den smakar helt lika och inte går att skilja i ett blindtest.
För övrigt är jag inte alls övertygad om att ett blindtest är det ultimata och alena saliggörande. Det är en sk sanning som sprids omkring utan att man någonsin ifrågasätter metoden. Jag säger inte att metoden är fel, bara att den har sin begränsning precis som de allra flesta andra metoder.
/ B
Harryup skrev:Det är lugnt mzi,
jo det är så att det förekommer signalbehandling på servern i synnerhet om man vill avkoda flac till wav vilket tråden handlar om. Dvs om det finns skillnader på formaten. Det går att skicka flac som flac till spelaren eller packa upp det på servern. Givetvis går det också att skicka wav till spelaren direkt ifrån en wav fil på disken.
Sen om folk hör skillnad på wav och flac med t.ex. Foobar är ju ytterligare en annan historia.
Jag tror inte heller att man kan höra skillnad på en wavfil som varit flac mot en wavfil som lagrast som wav. Men tyvärr kan man höra icke önskavärda skillnader ibland eftersom verkligheten inte är perfekt.
Tycker man att man hör skillnader på wav kontra wav (eftersom man aldrig lyssnar på en flac) så kanske det är så för en del. Vilket ju inte behöver ha något med formaten att göra men väl med andra faktorer.
Sunkiga apparater behöver inte vara trasiga. Jag är lite emot att kalla apparater för trasiga om dom inte är det så att säga. Trasiga apparater skall man laga medans sunkiga apparater kanske behöver en ny firmware så är allt frid och fröjd sen. Vid uppdatering av servern till ny version så får spelarna ny firmware också. När det gäller squeezebox så skulle jag inte bli förvånad om man kan höra olika skillnader med olika uppgraderingar.
mvh/Harryup
Bill50x skrev:Med mediaspelare menar jag den apparat som tar emot paketen över det interna nätverket, trådat eller trådlöst. En apparat som alltså tar emot en digital ström och omvandlar den till analogt och som ger en analog signal till en förstärkare.
Att olika mediaspelare kan låta olika är det väl ingen som förnekar (utom de som anser att tex alla cd-spelare låter lika) men den här frågan handlar om vad som eventuellt kan hända mellan hårddisk och mediaspelare.
Bill50x skrev:OM man nu hur skillander mellan olika datorer, NAS´ar, routrar osv - vad kan möjligen vara skillnaden? Att data-paketen är identiska med all dess felkorrigering osv är det väl ingen som förnekar, tror jag. Men VAD kan påverka ljudet? Återigen, att bara hävda att så länge paqketen/digitalströmmen kommer fram så är allt OK är att se lite begränsat på problematiken, tycker jag. Oavsett om jag råkar kunna något om digitalteknik eller inte
Harryup skrev:Det är lugnt mzi,
jo det är så att det förekommer signalbehandling på servern i synnerhet om man vill avkoda flac till wav vilket tråden handlar om.
MrQaffe skrev:Njäe det tror jag inte, det är inte så sällan man hör musrörelser och diskaktivitet, inte heller jätteovanligt att man hör att grafikkorten påverkar lite beroende å vad man visar på skärmen
markusA skrev:Borde man inte kunna sniffa signalen som skickas in i d/a omvandlaren?
Om det är en skillnad när man jämför bit vs bit så är något trasigt och det finns en förklaring till skillnaden i ljud.
mzi skrev:Svante skrev:mzi skrev:Du kan inte heller jämföra en modern mediaspelare (dator + DAC eller något annat) med en CD-spelare som är en ganska usel konstruktion.
Mest att mekaniken lämnar övrigt att önska. Det är inte svårt att med helt normal användning (damm, slitage) få lasern att läsa fel spår som då såklart får konsekvenser för avläsningen av skivan (hel okorrektbara för felhanteringen i spelaren, tyvärr). Där kan man såklart märka skillnad mellan olika spelare och olika generationer av spelare. Hårddiskar (roterande eller ssd) är mycket säkrare på det sättet.
Det är också lättare att bygga felkorrigering i mjukvara (buffers osv) ovanpå en disk som kan leverera ett par hundra megabyte data per sekund mot en som är byggd för att leverera strax över 172 kilobyte per sekund.
markusA skrev:@hevi
Isokrona dac'ar fanns inte ens med i tankarna hos mig, kanske lite förmätet men jag tog asynkron dac för givet.
Min dac har tom ett internt minne har jag för mig så datan buffras internt först. (Kan naturligtvis komma ihåg fel?)
Men oavsett så tänker jag att klockan tickar till och då finns det antingen en 1'a eller 0'a. Om datan på in-pinnen är identisk när klockan tickar till så existerar det ingen skillnad på utsignalen.
Om det är olika värde på bitarna när klockan tickar till så är något trasigt.
Supernollan skrev:MrQaffe skrev:Njäe det tror jag inte, det är inte så sällan man hör musrörelser och diskaktivitet, inte heller jätteovanligt att man hör att grafikkorten påverkar lite beroende å vad man visar på skärmen
Sådana problem var vanliga för 10-15 år sen, och det berodde på usla
ljudkort helt enkelt.
Förstår inte att det ska vara så svårt att förstå alla mätningar som
finns tillgängliga. Visar de på låg THD och hög SNR så kan det omöjligt
finnas sådana problem som du beskriver.
Det är mycket enkelt att mäta själv, med gratisprogram som t ex RMAA.
Resultatet man får begränsas av ljudkortets A/D-omvandlare
(loopback) dvs resultatet vid uppspelning är bättre.
Ska man använda datorn som uppspelningskälla kan det bara bra att
lägga en kvart på lite gogglande. Det finns massor med mätningar på
nätdelar, och de flesta har mycket lågt ripple oavsett belastning, men
det finns riktigt dåliga med, och de ska man såklart undvika.
kan man ju alltid göra ett blindtest. Med lite tur, eller det är inte så svårt egentligen, kan man fokusera så pass mycket på testprocedurerna att man inte hör skillnad på någonting.

Harryup skrev:Svårigheten är nog oftast att koppla ett fel till rätt felorsak vilket är rätt vanligt i datorvärlden vilket man t.ex. märker om man skulle vara ansvarig för en server.
Harryup skrev:Men i ljuddiskussioner skall det vara absolut rätt och den som påstår att felet inte hörs behöver inte bevisa något genom egna tester det räcker med att ha läst att det är så.
Harryup skrev:Alla transistorsteg som färgar ljudet vid tester är ju t.ex. inte nödvändigtvis trasiga.
MrQaffe skrev:Nä det är inte nått som var vanligt "förr" det är mycket vanligt idag, nästan alla laptops har problem om man har nätdelen aktiv.
mzi skrev:Jag visar varje dag att datorer är deterministiska
...
Men en analog förstärkare ÄR INTE DETERMINISTISK
...
mzi skrev:Harryup skrev:Svårigheten är nog oftast att koppla ett fel till rätt felorsak vilket är rätt vanligt i datorvärlden vilket man t.ex. märker om man skulle vara ansvarig för en server.
Just för att jag är så bra på sådant som jag har råd att köpa cyklar, hifi och sprit. Men den stora skillnaden mellan en trilskande programvara och det du pratar om är att du pratar om digitalteknik som om den vore analog. Det är aldrig så att addition av två variabler slutar fungera eller börjar multiplicera i en programvara utan att det får katastrofala följder.
Läsfel från diskarna, omsändinig av paket, minnesfel.
Det blir alltså inte små nästan omärkbara fel, skulle det lätt bli det så skulle vi inte ha en spotmarknad för FX, vi skulle inte ha HFT-system på våra börser och vi skulle definitivt inte kunna gå tillbaka och läsa gamla inlägg på Faktiskt.
Det är dessutom ganska lätt att koppla ihop ett fel med en felorsak. Det svåra är att veta vad som är fel; när du har beskrivit felet så har du även orsaken och lösningen.Harryup skrev:Men i ljuddiskussioner skall det vara absolut rätt och den som påstår att felet inte hörs behöver inte bevisa något genom egna tester det räcker med att ha läst att det är så.
Jag visar varje dag att datorer är deterministiska och vet precis vad som händer när ethernetframear och ippaket blir korrupta. Jag vet också skillnaden mellan digitalteknik och analogteknik. Det handlar inte om att jag "tror" det ena och du "tror" det andra. I alla fall inte för mig. Det handlar om att det du säger att du hör är en total omöjlighet ifall resten av systemet fungerar. Kan du höra musik genom din musikspelare så kan du inte höra skillnad mellan olika tpkablar. Det skulle betyda att de naturlagar som styr fasta tillståndets fysik fungerar annorlunda för dig än för alla andra, och DET tror jag inte på.Harryup skrev:Alla transistorsteg som färgar ljudet vid tester är ju t.ex. inte nödvändigtvis trasiga.
Men en analog förstärkare ÄR INTE DETERMINISTISK till sin natur. Analogteknik är inte samma sak som digitalteknik. De spelar inte i samma sport, inte i samma stad. En digital krets kan inte färga en signal, eftersom det inte passerar någon signal som kan färgas. Det finns ingen musik i din mediaspelare, det finns en representation av musiken som måste omvandlas till en analogsignal som kan behandlas. Alternativt så låter du en programvara förändra representationen som sedan kommer tolkas av d/a-omvandlaren.
Men det är i så fall ett aktivt val och inte något som händer när man byter sladdar eller hårddisk.
Men jag respekterar dig, och självklart får du ha vilka åsikter du vill. Det finns dock inget utom placebo som skulle kunna få det att låta som du beskriver.
KarlXII skrev:Visst är det mycket tryggt och bekvämt att förlita sig på teoretiska resonemang och tekniska specifikationer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster