Motkoppling - bra eller anus?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad anser DU om motkoppling?

Det är en förutsättning för välljud!
28
51%
Inge' bra. Zero feedback ska de' va'!
9
16%
Båda konstruktionsprinciperna har sina förtjänster (fegsvar... ;-) )
18
33%

Antal röster : 55

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-22 20:58

Nattlorden skrev:
bensnake skrev:Var det inte du som började med visualiseringen? Varför vill du inte diskutera?

Om jag tar fram en metafor att diskuttera runt, så måste den metaforen ligga fast för att diskussionen skall ha bäring. Vill man ändra den så för man inte diskussionen vidare. Att snacka runt ämnet ger mig inget.

Har du förresten lyssnat till en välkomponerad SET-anläggning? Vad var det för prylar? Hur lät det?

Nej, jag har aldrig träffat på några högtalare som skulle kunna resultera i en välkomponerad SET-anläggning, så på det stora hela misstänker jag att sådana knappt kan finnas... om vi inte talar om hornkonstruktioner påplatsbyggda i hus som tar halva källaren i anspråk.

Men om din metafor anses bristfällig, ofullständig eller alltför förenklad och någon har invändningar mot detta, måste du väl vara beredd att försvara ditt sätt att se på saken? Annars hade du väl inte presenterat den?

Synd förresten att du inte fått tillfälle att lyssna. Men tuggan på äpplet kanske är skäl nog att avstå...? ;-)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-22 21:06

Nattlorden skrev:
bensnake skrev: Har du förresten lyssnat till en välkomponerad SET-anläggning? Vad var det för prylar? Hur lät det?

Nej, jag har aldrig träffat på några högtalare som skulle kunna resultera i en välkomponerad SET-anläggning, så på det stora hela misstänker jag att sådana knappt kan finnas... om vi inte talar om hornkonstruktioner påplatsbyggda i hus som tar halva källaren i anspråk.

Ingvar har väl en pi60-liknande konstruktion, speciellt framtagen för ändamålet. Kanske dax att ta dig tid för en lyssning. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-22 21:11

Ragnwald skrev:
Nattlorden skrev:
bensnake skrev: Har du förresten lyssnat till en välkomponerad SET-anläggning? Vad var det för prylar? Hur lät det?

Ingvar har väl en pi60-liknande konstruktion, speciellt framtagen för ändamålet. Kanske dax att ta dig tid för en lyssning. :wink:

Exakt! Hesselvall 1 & 2. Dock ej i produktion än men det finns prototyper i Sthlm för provlyssning. Ska väl ligga på 98 dB i känslighet och utgöra en enormt snäll last i övrigt efter vad jag har förstått. Tror de låter skitbra! :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-22 21:15

bensnake skrev:Synd förresten att du inte fått tillfälle att lyssna. Men tuggan på äpplet kanske är skäl nog att avstå...? ;-)

Har aldrig sagt att det inte kan bli bra om man hittar ett par högtalare som är så högeffektiva att en rörförstärkare kan spela så långt från sin kompressionsverkan att disten kan hållas låg. De flesta som gillar rör spelar dock inte på högtalare lämpade för det och antalet rörförstärkare som utvecklar 1kW utan kompression är lätt räknade (tyvärr).

Har tidigare angivit att min önskan är är se två nollor efter kommatecknet på distsiffran och som absolut mest för att intressera mig för att lyssna så gäller 0,02%. Därifrån kan du ju ta fram hur pass lite effekt du får ta ur din SET... och sen får du räkna ut hur känsliga högtalarna skall vara för att detta skall resultera i tillräckligt höga ljudtryck. (Min gissning är att känsligheten kommer att behöver vara 110dB eller ännu högre)

Dessutom gäller det ju att utsträckningen nedåt i frekvens måste uppfyllas. Linjärt ned en bit under 20Hz gäller, helst 16.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-22 21:19

Mig veteligen distar 208 mer än så, vid högre effektuttag.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-22 21:20

bensnake skrev:Men om din metafor anses bristfällig, ofullständig eller alltför förenklad och någon har invändningar mot detta, måste du väl vara beredd att försvara ditt sätt att se på saken? Annars hade du väl inte presenterat den?

Jag skulle vilja rekommendera Nattlorden precis det omvända. Analogier/metaforer kan vara bra ibland om man är överens, men om den ena parten i en debatt tycker att analogin är dålig är det klokt att släppa analogin och gå tillbaka till det ursprungliga.

Annars fastnar man bara i en debatt om huruvida analogin var bra eller inte, dvs man kommer ingenvart i sakfrågan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-01-22 21:21

Jag använde under en lång tid Snell typ C2 drivna av en 2,5 watts NFSET. Ingen komprimering där inte, det kan jag försäkra! :)
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-22 21:21

Ragnwald skrev:Mig veteligen distar 208 mer än så, vid högre effektuttag.

Allt distar mer vid högre effektuttag. Du måste ha missförstått något eftersom du kom med den kommentaren.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-22 21:22

Svante skrev:Jag skulle vilja rekommendera Nattlorden precis det omvända. Analogier/metaforer kan vara bra ibland om man är överens, men om den ena parten i en debatt tycker att analogin är dålig är det klokt att släppa analogin och gå tillbaka till det ursprungliga.

Annars fastnar man bara i en debatt om huruvida analogin var bra eller inte, dvs man kommer ingenvart i sakfrågan.

Vilket var ju precis vad jag gjorde. Släppte metaforen och återvände till att inte använda en.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-22 21:22

Inte alls, du fordrar ju högre effekt vid din lyssning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-22 21:24

Ragnwald skrev:Inte alls, du fordrar ju högre effekt vid din lyssning.

Ja? 208an distar helt säkert mindre vid 100W än vad en normal SET gör vid 1W, kanske till och med 0,1W... Därför måste ju högtalarna till en SET kompensera för effektförlusten som rörstärkaren lider av.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-22 21:26

Nattlorden skrev:
bensnake skrev:Synd förresten att du inte fått tillfälle att lyssna. Men tuggan på äpplet kanske är skäl nog att avstå...? ;-)

Har aldrig sagt att det inte kan bli bra om man hittar ett par högtalare som är så högeffektiva att en rörförstärkare kan spela så långt från sin kompressionsverkan att disten kan hållas låg. De flesta som gillar rör spelar dock inte på högtalare lämpade för det och antalet rörförstärkare som utvecklar 1kW utan kompression är lätt räknade (tyvärr).

Har tidigare angivit att min önskan är är se två nollor efter kommatecknet på distsiffran och som absolut mest för att intressera mig för att lyssna så gäller 0,02%. Därifrån kan du ju ta fram hur pass lite effekt du får ta ur din SET... och sen får du räkna ut hur känsliga högtalarna skall vara för att detta skall resultera i tillräckligt höga ljudtryck. (Min gissning är att känsligheten kommer att behöver vara 110dB eller ännu högre)

Dessutom gäller det ju att utsträckningen nedåt i frekvens måste uppfyllas. Linjärt ned en bit under 20Hz gäller, helst 16.

Haha, du är otrolig... Jag diggar dina krav på THD. Är siffrorna vetenskapligt framtagna? Hör du skillnad mellan 0,02 och 0,03? ;-)

Vad gäller utsträckningen nedåt; detta kräver hur som helst ett delat system med aktiv delning. Borde inte vara några problem att integrera Hesselvallarna med x antal Inobasar drivna av PA-steg. Och en The Dream till topparna. That's not chicken feed... ;-)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-22 21:27

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Jag framlägger min syn och du framlägger din syn.

Menar du att jag skall framlägga din syn, eller?

Nej, jag är bara intresserad av fakta. Inte tolkningar.

Japp, fakta har du fått eftersom det är fakta jag lagt fram.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-01-22 21:29

ErikAndersson skrev:Jag använde under en lång tid Snell typ C2 drivna av en 2,5 watts NFSET. Ingen komprimering där inte, det kan jag försäkra! :)

Det måste ha varit en naturlagsvidrig apparat. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-22 21:31

bensnake skrev:Haha, du är otrolig... Jag diggar dina krav på THD. Är siffrorna vetenskapligt framtagna? Hör du skillnad mellan 0,02 och 0,03? ;-)

Det är siffror som fallit ut från de upplevelser jag fått utav de saker jag testat.. kalla det personlig konvergens om du vill det, eller feelgood om du vill det. I vilket fall som helst så är det bara mina krav, du slipper följa dem, men jag tar inte illa upp om du bestämmer dig för att haka på.

Vad gäller utsträckningen nedåt; detta kräver hur som helst ett delat system med aktiv delning. Borde inte vara några problem att integrera Hesselvallarna med x antal Inobasar drivna av PA-steg. Och en The Dream till topparna. That's not chicken feed... ;-)

Naturligtvis skall basarna drivas med SET också för att hålla oss inom diskussionens ramar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-22 21:32

Morello skrev:
ErikAndersson skrev:Jag använde under en lång tid Snell typ C2 drivna av en 2,5 watts NFSET. Ingen komprimering där inte, det kan jag försäkra! :)

Det måste ha varit en naturlagsvidrig apparat. :D

Han skrev väl iofs inte att han hörde outputen... 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-22 21:33

Nattlorden skrev:
bensnake skrev:Haha, du är otrolig... Jag diggar dina krav på THD. Är siffrorna vetenskapligt framtagna? Hör du skillnad mellan 0,02 och 0,03? ;-)

Det är siffror som fallit ut från de upplevelser jag fått utav de saker jag testat.. kalla det personlig konvergens om du vill det, eller feelgood om du vill det. I vilket fall som helst så är det bara mina krav, du slipper följa dem, men jag tar inte illa upp om du bestämmer dig för att haka på.

Naturligtvis skall basarna drivas med SET också för att hålla oss inom diskussionens ramar.

Vad är diskussionens ramar?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-22 21:36

Nattlorden skrev:Naturligtvis skall basarna drivas med SET också för att hålla oss inom diskussionens ramar.

Men själv kör du med mer distande steg till dina basar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-22 21:37

petersteindl skrev:Vad är diskussionens ramar?

Mina armar naturligtvis - det är jag som är björn.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-22 21:40

Ragnwald skrev:
Nattlorden skrev:Naturligtvis skall basarna drivas med SET också för att hålla oss inom diskussionens ramar.

Men själv kör du med mer distande steg till dina basar.

Nej. Disten på 218THX är <0.03%. 0.02% är mindre än 0.03%, så de ligger precis på min övre gräns. Och då är det inte bara THD inräknat i det, utan även SMPTE IM och IHF IM.

(Tror du inte jag har koll, va??)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-22 21:49

Om man nu väljer att köra med aktiv delning med ett bas- och toppsystem, är det nog ingen som anser att det är en god idé att driva basarna med en SET.

Varför håller vi oss inte inom diskussionens ramar om vi väljer att köra med SET från 80 Hz och uppåt samt PA-steg under 80? Jag begriper inte riktigt vad du menar.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-22 21:51

Nad218 1% THD -168,5W, 22,3 dBW, 8 ohm, 1kHz.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-22 21:54

bensnake skrev:Varför håller vi oss inte inom diskussionens ramar om vi väljer att köra med SET från 80 Hz och uppåt samt PA-steg under 80? Jag begriper inte riktigt vad du menar.

Vad har du för PA-steg som är byggt utan återkoppling?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-22 21:56

Ragnwald skrev:Nad218 1% THD -168,5W, 22,3 dBW, 8 ohm, 1kHz.

Det där vet jag inte var du har ifrån, det kommer inte ur databladet i alla fall. Å andra sidan om det gäller vid 168W, så är ju steget vid det tillfället ganska hårt drivet. Hur lite watt får du ur en SET vid 1%?

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-01-22 22:11

Det här resonemanget påminner om 50-talet när man nästan uteslutande sålde förstärkarna efter statiska data. Det fanns väldigt få affärer med möjlighet till provlyssning på den tiden. Det väsentliga tycker jag är det akustiska resultat som högtalarna levererar under dynamiska förhållanden,dvs musikåtergivning. Det finns väl ändå ingen som sitter och njuter till sinustoner eller...... :?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-22 22:14

ErikAndersson skrev:Det här resonemanget påminner om 50-talet när man nästan uteslutande sålde förstärkarna efter statiska data. Det fanns väldigt få affärer med möjlighet till provlyssning på den tiden. Det väsentliga tycker jag är det akustiska resultat som högtalarna levererar under dynamiska förhållanden,dvs musikåtergivning. Det finns väl ändå ingen som sitter och njuter till sinustoner eller...... :?

8) fråga phon.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-22 22:15

ErikAndersson skrev:Det här resonemanget påminner om 50-talet när man nästan uteslutande sålde förstärkarna efter statiska data. Det fanns väldigt få affärer med möjlighet till provlyssning på den tiden. Det väsentliga tycker jag är det akustiska resultat som högtalarna levererar under dynamiska förhållanden,dvs musikåtergivning. Det finns väl ändå ingen som sitter och njuter till sinustoner eller...... :?

Det säger du bara för att ingen av dina konstruktioner skulle nå över tröskeln här hemma. Men jag missunnar dig inte att sälja bra till de som inte är intresserad av fonogramtrogenhet. Jag vill inte försöka skapa en tänkt trohet mot någon okänd ursprungshändelse, jag vill ha en så korrekt återgivning av datat på det media jag köpt och det är inte vad du erbjuder och jag tror inte du vill erbjuda det heller, eller hur?

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-01-22 22:23

Anser du verkligen att så obetydliga STATISKA distorsionsnivåer blir hörbara, med tanke på att en "normal" högtalare orsakar distorision på troligen flera procentenheter? Du får ursäkta att jag tvivlar starkt!

Användarvisningsbild
urban

Inläggav urban » 2012-01-22 22:31

Svante , du drog slutsatsen att jag ville ha "lagomt" mycket distorsion, det tror jag alla vill ! En förstärkare UTAN distortion (i någon form) tror jag inte finns, så LITE dist får vi alla leva med.
Att en lagom hörbar nivå skulle tillföra något positivt tror jag - ur mitt lekmannaperspektiv - inte är att föredra.
Det jag i likhet med många andra tycker om med en bra SET är ju hur naturligt, lätt, dynamiskt och just RENT man upplever ljudet ! Att dom kvaliteterna uppkommer på grund av att ljudet är förvrängt kan jag liksom inte gå med på !
Att få min SET att dista hörbart är ganska lätt och verkligen inte en källa till förhöjd njutning !
Den njutbara delen infinner sig innan disten blir märkbar. Var nivån i procent för var det blir märkbart kan jag tyvär inte svara på.
Däremot kan jag säga att ljudkvaliteten inte kräver att volymen vrids på till höga nivåer för att resultatet ska bli njutbart i mina öron. Jag måste alltså inte "dista" till ljudet för att det ska låta bra.

Med "övertoner" menar jag det som gör klangen så mycket mer levande - mer likt RIKTIGA instrument ! Det som just en bra SET gör så bra.
Att återge musiken naturtroget är ju det optimala målet för oss alla inom denna hobby, det är vi nog överens om . Likväl som vi nog kan enas om att den perfekta återgivningen kommer ingen av oss att få uppleva !
Distortion i någon form kommer nämligen alltid att spöka - förstärkardist, rumsresonanser, fasfel, vibrerande högtalarkabinett och gud vet vad kommer vi nog aldrig i från!!?
Om SET-förstärkaren distar 0,5 procent mer eller mindre (av andra och tredje ordningens dist - den form som en SET producerar, för att inte prata om dom oändliga rader av högre ordningens distortionsformer som motkopplade transistorförstärkare avger - förvisso på låga nivåer, men dom finns där ) så kanske det har en underordnad betydelse.

En modern transistorförstärkare , säger du, tar inte bort övertoner. Jag tror verkligen att ur en mätmässig synvinkel så har du rätt.
Men det ändrar inte min uppfattning - en bra SET låter BÄTTRE än även ganska dyra transistorförstärkre .
Jag ska inte säga att en välkonstruerad SET låter bättre än alla transistorförstärkare men jag tror verkligen att det krävs något speciellt för att det ska ske - lyssnade faktiskt på en Electrocompaniet 250 (tror jag den hette) häromdagen som lät riktigt bra. Men det var i butiksmiljö.
Har provat transistorslutsteg hemma, hyfsat dyra men ingenting har låtit bättre än mina SET-steg.
Som jag skrev någonstans tidigare - mätningar är bra då man konstruerar tex en förstärkare så man vet att den är säkert och förnuftigt byggd. Men jag är inte övertygad om att det säger allt om hur det låter !

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-22 22:38

ErikAndersson skrev:Anser du verkligen att så obetydliga STATISKA distorsionsnivåer blir hörbara, med tanke på att en "normal" högtalare orsakar distorision på troligen flera procentenheter? Du får ursäkta att jag tvivlar starkt!

Det beror ju helt och hållet på spektrum på distorsionen. Och grundtonens frekvens. Lek med tanken at grudtonen är 50 Hz och att distorsionen består helt och hållet av 60:e deltonen. Då låter det så här:

http://user.faktiskt.io/svante/50_3000Hz_80dBdown.wav

80 dB ner motsvarar 0,01 % dist. Hör du hur distorsionen slås på och av med 1 s intervall?

Skulle jag göra samma demo med 2:a deltonen skulle man inte ha en sportmössa att höra det, dock.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi