av urban » 2012-01-22 22:31
Svante , du drog slutsatsen att jag ville ha "lagomt" mycket distorsion, det tror jag alla vill ! En förstärkare UTAN distortion (i någon form) tror jag inte finns, så LITE dist får vi alla leva med.
Att en lagom hörbar nivå skulle tillföra något positivt tror jag - ur mitt lekmannaperspektiv - inte är att föredra.
Det jag i likhet med många andra tycker om med en bra SET är ju hur naturligt, lätt, dynamiskt och just RENT man upplever ljudet ! Att dom kvaliteterna uppkommer på grund av att ljudet är förvrängt kan jag liksom inte gå med på !
Att få min SET att dista hörbart är ganska lätt och verkligen inte en källa till förhöjd njutning !
Den njutbara delen infinner sig innan disten blir märkbar. Var nivån i procent för var det blir märkbart kan jag tyvär inte svara på.
Däremot kan jag säga att ljudkvaliteten inte kräver att volymen vrids på till höga nivåer för att resultatet ska bli njutbart i mina öron. Jag måste alltså inte "dista" till ljudet för att det ska låta bra.
Med "övertoner" menar jag det som gör klangen så mycket mer levande - mer likt RIKTIGA instrument ! Det som just en bra SET gör så bra.
Att återge musiken naturtroget är ju det optimala målet för oss alla inom denna hobby, det är vi nog överens om . Likväl som vi nog kan enas om att den perfekta återgivningen kommer ingen av oss att få uppleva !
Distortion i någon form kommer nämligen alltid att spöka - förstärkardist, rumsresonanser, fasfel, vibrerande högtalarkabinett och gud vet vad kommer vi nog aldrig i från!!?
Om SET-förstärkaren distar 0,5 procent mer eller mindre (av andra och tredje ordningens dist - den form som en SET producerar, för att inte prata om dom oändliga rader av högre ordningens distortionsformer som motkopplade transistorförstärkare avger - förvisso på låga nivåer, men dom finns där ) så kanske det har en underordnad betydelse.
En modern transistorförstärkare , säger du, tar inte bort övertoner. Jag tror verkligen att ur en mätmässig synvinkel så har du rätt.
Men det ändrar inte min uppfattning - en bra SET låter BÄTTRE än även ganska dyra transistorförstärkre .
Jag ska inte säga att en välkonstruerad SET låter bättre än alla transistorförstärkare men jag tror verkligen att det krävs något speciellt för att det ska ske - lyssnade faktiskt på en Electrocompaniet 250 (tror jag den hette) häromdagen som lät riktigt bra. Men det var i butiksmiljö.
Har provat transistorslutsteg hemma, hyfsat dyra men ingenting har låtit bättre än mina SET-steg.
Som jag skrev någonstans tidigare - mätningar är bra då man konstruerar tex en förstärkare så man vet att den är säkert och förnuftigt byggd. Men jag är inte övertygad om att det säger allt om hur det låter !