Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:sky_eye skrev:Man kan överförenkla också.
Inte utan att göra fel.
Morello skrev:Harryup skrev:Morello skrev:Tänk om folk (i synnerhet de som uppenbarligen inte förstår) ägnade tiden att studera högre skolans mekanik istället.
Känns som ett uppbart slöseri med tiden eftersom de lösningar som förkastas här är till näst intill 100% utvecklade av ingenjörer som läst samma böcker. Kanske enklare att rätta sig i ledet och inte hålla på att testa saker själva. Tänk om man sa till en musiker att den här musiken gillar jag.
"Gillar? Vilka instrument kan du spela? Vad vet du om musikteori? Nejdu, studera lite komposition och sångteknik innan du kommer och säger det här är bra"
Jag tror helt enkelt att man får ha överseende när folk fortsätter och uttrycker sig fel och hellre försöka förstå budskapet än varje ord bokstavligen.
Mvh/Harryup
Ignorans på högsta nivå bäste Harryup. Du får leva med vilka dogmer du vill - lycka till.
MagnusÖstberg skrev:Du hade inga mjuka fötter under dina pi60, menar du att man skall tolka det som att färgning är din grej?
sky_eye skrev:Att någon bryr sig om färgen på SDkuddar betyder inte att det är de enda problemen de har.
Nattlorden skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:Grattis till att ni har så bra anläggningar och rum att färgen på sd-fötterna är något att behöva bekymra sig över!
Ja, du borde skaffa en sådan.
Har inte SD-fötter under mina pi60s-s, så det är inget jag bekymrar mig över.
PappaBas skrev:Vadå finns de inte i en mörkgrön "100+ kg"?
ThePreTor1aN skrev:Sen att det kan finnas högtalare som låter bättre med SD-kuddar är inte sant. Det är en fysisk omöjlighet om man inte såvida vill ha ett ljud ur högtalare som inte står 100% still och en diffus ljudbild.
Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Sen att det kan finnas högtalare som låter bättre med SD-kuddar är inte sant. Det är en fysisk omöjlighet om man inte såvida vill ha ett ljud ur högtalare som inte står 100% still och en diffus ljudbild.
Hur svårt är det att förstå att de står MER still på kuddar än på spikes? Det är enkelt bevisat, sätt en accelerometer på och mät. Det har folk redan gjort och berättat om, men du föredrar att tro på en väldigt uppenbart fysikaliskt undermålig rapport?
DQ-20 skrev:Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Sen att det kan finnas högtalare som låter bättre med SD-kuddar är inte sant. Det är en fysisk omöjlighet om man inte såvida vill ha ett ljud ur högtalare som inte står 100% still och en diffus ljudbild.
Hur svårt är det att förstå att de står MER still på kuddar än på spikes? Det är enkelt bevisat, sätt en accelerometer på och mät. Det har folk redan gjort och berättat om, men du föredrar att tro på en väldigt uppenbart fysikaliskt undermålig rapport?
Stilla sig, Nattlorden. "ThePreTor1aN" bara provocerar lite till eftermiddagsfikat. Som vanligt.
JanBanan skrev:DQ-20 skrev:JanBanan skrev:Jag kan rekommendera en klassisk bok för en filosofisk betraktelse kring ämnen som berörts i tråden; musik, matematik, medvetandet, mm:
Gödel, Escher, Bach
Har du läst den? Jag har börjat flera gånger men aldrig kommit igenom den. Jag får tråkslag. Det är tydligen en bok som refereras till ofta men få verkligen har läst. (Inte menat taskigt utan som en lustig observation.)
/DQ-20
Ja, men det var ju sisådär 30 år sedan... Visst kan den uppfattas tråkig eftersom man måste vara koncentrerad hela tiden men det är ju heller ingen roman man tuggar i sig som tidsfördriv.
PappaBas skrev:Varför säger man då inte bara: "Jag tycker spikes låter bättre hos mig men jag kan inte förklara det", ett sådant uttalande får ju aldrig hånas utan är ju startskottet på nya tankar och lärande och skall stöttas!
ThePreTor1aN skrev:Det här ingenjörstestet eller va det nu var är så grundläggande fakta att det behövs inte några särskilda tekniska kunskaper för att förstå.
Det försökte även Göran Rudling att förklara i en annan ordformulering.
Blir det ringar i vattnet så gör det ju det. Kastar man en stor sten i vattnet så blir det en stor ring i vattnet, enkelt.
SD-kuddar är dock ett perfekt sätt att demonstrera hur en ickeoptimerad högtalare/placering kan låta. Där fungerar de bra!.
Sen att det kan finnas högtalare som låter bättre med SD-kuddar är inte sant. Det är en fysisk omöjlighet om man inte såvida vill ha ett ljud ur högtalare som inte står 100% still och en diffus ljudbild.
PappaBas skrev:Varför säger man då inte bara: "Jag tycker spikes låter bättre hos mig men jag kan inte förklara det", ett sådant uttalande får ju aldrig hånas utan är ju startskottet på nya tankar och lärande och skall stöttas! Kanske kommer man på något nytt?
Det är precis vad MÖ säger uppfattar jag det som.
Det är lugnt, faktiskt riktigt bra. Bara konditionen som måste bli bättregnypp45 skrev:MagnusÖstberg skrev:Fan, jag måste sluta läsa sånna trådar!!
Blodtryck just nu?
DQ-20 skrev:PappaBas skrev:Varför säger man då inte bara: "Jag tycker spikes låter bättre hos mig men jag kan inte förklara det", ett sådant uttalande får ju aldrig hånas utan är ju startskottet på nya tankar och lärande och skall stöttas! Kanske kommer man på något nytt?
Det är precis vad MÖ säger uppfattar jag det som.
Det får du fråga Richard om. De som experimenterat hemma hos Harryup har ju haft just den attityd som du skriver om och där tycker jag verkligen man har kommit framåt.
Richard skrev:Detta innebär, som varje skarptänkt läsare snabbt inser, att tex pi 60 låter bättre utan SD kuddar än med.
Richard skrev:Tack Rydberg för din inflikning.
Det låter alltså ibland roligare utan mjukfötter under pi 60 .
Richard skrev:Frågan är då, vill man ha kul då man lyssnar på musik eller tråkigt framför stereon ?
Absolut!Richard skrev:Jag antar att var och en får välja själv hur man vill ha det.
Richard skrev:Jag har motsatta erfarenheter än dig av spikes, tex låter linn majik 140 ( en stor extremt mekaniskt stabil golvhögtalare ) betydligt sämre med SD- kuddar under än med spikes.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 19 gäster