Ny info gällande spikes- mjuka fötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är detta intressant info, eller båg?

1. Ytterst intressant
7
9%
2. Detta visste jag redan
4
5%
3. Ointressant och felaktigt ( motivera!)
66
80%
4. Ingen aning
5
6%

Antal röster : 82

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-16 14:21

Nä, ingen hund men ditt golv och dina väggar, din placering av basmodulen, konstruktionen av basmodulen och dina preferenser ligger och skvalpar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2012-04-16 14:22

Nattlorden skrev:
sky_eye skrev:Man kan överförenkla också.

Inte utan att göra fel.

Precis.
Det är just vad du gjorde.
Att någon bryr sig om färgen på SDkuddar betyder inte att det är de enda problemen de har.
\\Sky

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-16 14:26

Morello skrev:
Harryup skrev:
Morello skrev:Tänk om folk (i synnerhet de som uppenbarligen inte förstår) ägnade tiden att studera högre skolans mekanik istället. 8)

Känns som ett uppbart slöseri med tiden eftersom de lösningar som förkastas här är till näst intill 100% utvecklade av ingenjörer som läst samma böcker. Kanske enklare att rätta sig i ledet och inte hålla på att testa saker själva. Tänk om man sa till en musiker att den här musiken gillar jag.
"Gillar? Vilka instrument kan du spela? Vad vet du om musikteori? Nejdu, studera lite komposition och sångteknik innan du kommer och säger det här är bra"
Jag tror helt enkelt att man får ha överseende när folk fortsätter och uttrycker sig fel och hellre försöka förstå budskapet än varje ord bokstavligen.

Mvh/Harryup

Ignorans på högsta nivå bäste Harryup. Du får leva med vilka dogmer du vill - lycka till.

För att kunna smälta en mekanikkurs så behöver du förkunskaper. Och sen finns det inget kapitel "Kapitel 23 Högtalarfötter" utan då måste man själv kunna förstå vilka delar som är tillämpliga och vad som kanske inte är det. Typ att spikhögtalaren känns med en hand stadig, alltså står den still medans gungar frisk på en mjukfot men med en låg resonansfrekvens. Så vad jag menar är studera en mekanikkurs och då förstå att javisst nu förstår jag sambanden ser jag som utsiktslösa.
Enklare att testa olika fötter och välja det som låter bäst, byter man högtalare kanske man får byta fötter men hellre det än att sitta med teoretiskt bra fötter men ett ljud som man upplever sämre.
Och bäste Morello, jag var lite ironisk.
Jag är inte emot kunskap, har ju faktiskt själv läst just mekanik på fysikerlinjen men hoppade av efter ett år då jag tyckte att det var för trist.
Men jag ser nog det som att det helt enkelt inte går att läsa sig till eftersom förkunskaperna måste finnas också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-16 14:27

MagnusÖstberg skrev:Du hade inga mjuka fötter under dina pi60, menar du att man skall tolka det som att färgning är din grej?

Man skall inte tolka det som att de står på spikes, det gör de inte.
Huruvida det de står på är mjukt är en annan sak, men det är inga SD-kuddar.
Huvudsakliga anledningen till det skulle vara spännande om du klarar att lista ut på ett par försök.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-16 14:30

sky_eye skrev:Att någon bryr sig om färgen på SDkuddar betyder inte att det är de enda problemen de har.

Nej, det sade jag inte. Men högst uppenbarligen det största (för dem).

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-04-16 14:35

Nattlorden skrev:
mx skrev:
Nattlorden skrev:Grattis till att ni har så bra anläggningar och rum att färgen på sd-fötterna är något att behöva bekymra sig över!

Ja, du borde skaffa en sådan.

Har inte SD-fötter under mina pi60s-s, så det är inget jag bekymrar mig över.

Vadå finns de inte i en mörkgrön "100+ kg"? ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-16 14:37

PappaBas skrev:Vadå finns de inte i en mörkgrön "100+ kg"? ;)

Ingen aning. Men de går att få till i princip vilken vikt som, så inga problem därvidlag.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2012-04-16 14:44

Det här ingenjörstestet eller va det nu var är så grundläggande fakta att det behövs inte några särskilda tekniska kunskaper för att förstå.
Det försökte även Göran Rudling att förklara i en annan ordformulering.

Blir det ringar i vattnet så gör det ju det. Kastar man en stor sten i vattnet så blir det en stor ring i vattnet, enkelt.

SD-kuddar är dock ett perfekt sätt att demonstrera hur en ickeoptimerad högtalare/placering kan låta. Där fungerar de bra!.

Sen att det kan finnas högtalare som låter bättre med SD-kuddar är inte sant. Det är en fysisk omöjlighet om man inte såvida vill ha ett ljud ur högtalare som inte står 100% still och en diffus ljudbild.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-16 14:46

ThePreTor1aN skrev:Sen att det kan finnas högtalare som låter bättre med SD-kuddar är inte sant. Det är en fysisk omöjlighet om man inte såvida vill ha ett ljud ur högtalare som inte står 100% still och en diffus ljudbild.

Hur svårt är det att förstå att de står MER still på kuddar än på spikes? Det är enkelt bevisat, sätt en accelerometer på och mät. Det har folk redan gjort och berättat om, men du föredrar att tro på en väldigt uppenbart fysikaliskt undermålig rapport?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-16 14:58

Nattlorden skrev:
ThePreTor1aN skrev:Sen att det kan finnas högtalare som låter bättre med SD-kuddar är inte sant. Det är en fysisk omöjlighet om man inte såvida vill ha ett ljud ur högtalare som inte står 100% still och en diffus ljudbild.

Hur svårt är det att förstå att de står MER still på kuddar än på spikes? Det är enkelt bevisat, sätt en accelerometer på och mät. Det har folk redan gjort och berättat om, men du föredrar att tro på en väldigt uppenbart fysikaliskt undermålig rapport?

Stilla sig, Nattlorden. "ThePreTor1aN" bara provocerar lite till eftermiddagsfikat. Som vanligt.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2012-04-16 15:05

DQ-20 skrev:
Nattlorden skrev:

Stilla sig, Nattlorden. "ThePreTor1aN" bara provocerar lite till eftermiddagsfikat. Som vanligt.

Nattlorden har varit sömnlös igen hör jag :)
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-04-16 15:09

JanBanan skrev:
DQ-20 skrev:
JanBanan skrev:Jag kan rekommendera en klassisk bok för en filosofisk betraktelse kring ämnen som berörts i tråden; musik, matematik, medvetandet, mm:

Gödel, Escher, Bach

Har du läst den? Jag har börjat flera gånger men aldrig kommit igenom den. Jag får tråkslag. Det är tydligen en bok som refereras till ofta men få verkligen har läst. (Inte menat taskigt utan som en lustig observation.)

/DQ-20

Ja, men det var ju sisådär 30 år sedan... Visst kan den uppfattas tråkig eftersom man måste vara koncentrerad hela tiden men det är ju heller ingen roman man tuggar i sig som tidsfördriv.

Har ni gett er på efterföljaren från -95 då?
"Fluid Concepts & Creative Analogies: Computer Models of the Fundamental Mechanisms of Thought"

Den ligger fortfarande på nattduksbordet i sommarhuset, längst ner. Blev inte många sidor åt gången där inte. Kommer nog aldrig igenom den.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-04-16 15:18

Jag tycker inte att man skall vara för tvärsäker i sina förklaringsmodeller. Har ju hänt att oomkullrunkeliga sanningar fått omvärderas. Så jag tycker man kan handskas med utryck som "objektivt sant" lite mer varsamt? Det är en förklaringsmodell man rör sig med, inte verkligheten.
Jag är för att man skall kunna kasta fram och testa "vansinniga" och kreativa idéer.

Men det förutsätter dock att man faktiskt har förmåga till reflektion? I detta fall är ju förklaringsmodellen och dessutom de kvantifierande hyffsat objektiva mätningarna samstämmiga?
Kvar är då subjektiva intryck, dock kan även dessa kan förklaras i modellen?

Varför säger man då inte bara: "Jag tycker spikes låter bättre hos mig men jag kan inte förklara det", ett sådant uttalande får ju aldrig hånas utan är ju startskottet på nya tankar och lärande och skall stöttas! Kanske kommer man på något nytt?
Det är precis vad MÖ säger uppfattar jag det som.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-04-16 15:21

PappaBas skrev:Varför säger man då inte bara: "Jag tycker spikes låter bättre hos mig men jag kan inte förklara det", ett sådant uttalande får ju aldrig hånas utan är ju startskottet på nya tankar och lärande och skall stöttas!

Är inte så säker på det... 8)
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2012-04-16 15:24

Kan ljudhastighet i de olika materia luft / golv förklara upplevda skillnader i 'artikulation' mellan olika kopplingar av ht till golvet?

Ljud färdas vad jag förstår runt 10 ggr fortare i trä/betong än i luft vid 20°C. Vid ett lyssningsavstånd på 3 meter torde detta innebära att ljud genom parkettgolvet når lyssnaren runt 8ms tidigare än genom luften. Är detta relevant för diskussionen om hur takt och ton upplevs?

/Suomela

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-16 15:49

ThePreTor1aN skrev:Det här ingenjörstestet eller va det nu var är så grundläggande fakta att det behövs inte några särskilda tekniska kunskaper för att förstå.
Det försökte även Göran Rudling att förklara i en annan ordformulering.

Blir det ringar i vattnet så gör det ju det. Kastar man en stor sten i vattnet så blir det en stor ring i vattnet, enkelt.

SD-kuddar är dock ett perfekt sätt att demonstrera hur en ickeoptimerad högtalare/placering kan låta. Där fungerar de bra!.

Sen att det kan finnas högtalare som låter bättre med SD-kuddar är inte sant. Det är en fysisk omöjlighet om man inte såvida vill ha ett ljud ur högtalare som inte står 100% still och en diffus ljudbild.

Det här var baske mig den bästa förklaring jag hört sedan mjukfotstråden började.

Rent, klart och koncist förklarat, - ja, det är bara att lyssna så hör man direkt att något är fundamentalt fel med mjukkuddar. Man märker det då man lyssnar på musik.

Håller med dig i det sistnämnda också, jag vara bara rädd att få på skallen om jag skulle påstå detta.

Detta innebär, som varje skarptänkt läsare snabbt inser, att tex pi 60 låter bättre utan SD kuddar än med.

Nattlorden gör således rätt i att inte använda mjuka kuddar under sina högtalare, ty det låter bättre utan dessa.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-16 15:55

Feber igen?
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-16 15:55

....om det nu är som det ovanstående inlägget från thepretorian, vilka konsekvenser kan då dras av detta ?

Bör en högtalare vars funktion är att vibrera ljudvågor med exakt precision vara mekaniskt instabil * ? Är det en bra ide' att göra högtalaren av ett mjukt material, typ, modellera ?

* läs: halvlöst åtragna element med vanlig träskruv istället för genomgående bultar.

...och är kanske en högtalares kanske viktigaste funktion Istället atr just vara mekaniskt stabil, så att all musikinformation kommer fram utan frekvensmoduleringar och annat otyg. :?
Senast redigerad av Richard 2012-04-16 15:59, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-16 15:58

Fan, jag måste sluta läsa sånna trådar!!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-04-16 16:05

Richard, det är sådana som du som förstör för andra som verkligen vill veta saker...

Kolmården nästa?

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2012-04-16 16:07

MagnusÖstberg skrev:Fan, jag måste sluta läsa sånna trådar!!

Blodtryck just nu? :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-16 16:07

1: Harryup skrev:
Det kanske är så enkelt att man inte vill höra att man föredrar färgningar och att det är helt ok att göra det.

IÖ: Menar du att någon som inte vill höra sanningen om hur fysikens lagar
fungerar och vad de ger upphov till, har, eller bör ha, någon sorts rättighet
att hindra dem som vet bättre och dem som undrar, att få ventilera det?

2: Harryup skrev:
Men för att återgå vad som är viktigt att veta för en annan kan man ju inte veta det. Det var det jag menade. Det viktiga kanske är att man har hittat något som ger en ljudmässig skillnad även om man tror att det beror på fel orsak. Och då går det kanske inte att lämna frågan till nån som vet ett svar som inte stämmer in på sin egen upplevelse?

IÖ: Det är ingen som invänt mot någons upplevelse.

3: Harryup skrev:
Det kanske är så enkelt att man inte vill höra att man föredrar färgningar och att det är helt ok att göra det.

IÖ:Menar du att någon som inte vill höra sanningen om hur fysikens lagar
fungerar och vad de ger upphov till, har, eller bör ha, någon sorts rättighet
att hindra dem som vet bättre och dem som undrar, att få ventilera det?

4: Harryup skrev:
Det betyder ju i så fall att några har miljöer som saknar färgning och det är ju förstås inte sant.

IÖ: Nej, det betyder det inte.

5: Harryup skrev:
Om man upplever ljudmässiga fördelar med spikar så räcker ju det.

IÖ:Nej, det är inte en objektiv sanning.

Här ungefär upplever jag att det går fel mellan oss. Du framhärdar att det är viktigt för att andra läser det här och skall förstå vad som är rätt så skall en person förföljas av en flock till upprepning av felaktigheterna slutar.
Jag tror ingen som läser det här tror att det ni skriver om hur det fungerar är fel. Så för den debatten behöver inte Richard 10 samtalspartners.
Men ingen av de 10 tror att Richard har rätt i den bemärkelsen att han kan ha uppnått ett mindre färgat ljud med fel "metod". Sen blir då förklaringen att alla har rätt till sin upplevelse.
Nej det har dom inte. Richard har inte rätt att tro det är mera ofärgat för han får direkt veta att då beror det på att spikar kan göra si och så med ljudet vilket man kan föredra. Slut på diskussionen.
Ingen är dock intresserad av om Richard faktiskt av någon outgrundlig anledning just fått en mindre färgning. Kanske till och med skulle varit mätbart men det spelar ingen roll för alla vet att det inte är så.
Jag kan säga att jag skulle personligen vara mera rädd för vad andra utomstånde tycker i den förlängningen och snarare om man lägger ihop det hela så kan man nog börja tycka att det kanske inte är rätt om mjukfotens förträfflighet.
Om Richard hade rätt att tycka att det lät mindre färgat om spikar än mjukfot skulle svaret aldrig bli spikar kan färga tilltalande och det är därför du upplever spikar bättre.
Då har man just slagit undan fötterna på Richards egna upplevelser men något som inte går att svara emot. Och den som påstår det behöver inte verifiera att det är det som hänt Richard utan målet är avslutat.
SEN om det faktiskt kan vara så att det stämmer vet man ju inte och då borde slutsatsen vara, det kan vara så att spikarna färgar tilltalande eller också har du faktiskt fått en mindre färgning.
Men Richard kommer aldrig få rätt till sin upplevelse för att han använder fel fot. Om det varit så att Richard skrivit att nu har jag bytt ifrån spikar till SD och jag tycker det låter mindre färgat så skulle kören ropa javisst, för det är så det blir. Och Richards upplevelse skulle ha vunnit laga kraft.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-16 16:08

Analogi:

Graververket vid gravering av vinylskivor är otroligt mekaniskt stabilt. Detta för att varje vibration ska kunna graveras korrekt ned i modermatrisen.

Vinylåtergivning handlar alltså om att överföra vibrationer från skivans rotation via pickupen till förstärkaren, med så stor precision som är möjligt.
Detta är det viktigaste- betydligt viktigare än korrekt frekvensgång.

Detsamma borde gälla högtalaren, här omvandlas en elektrisk impuls till ljud med hjälp av fysisk överföring via ett vibrerande högtalaremembran.

Bör inte en sådan konstruktion vara extremt mekaniskt stabil ?

Är detta kanske betydligt VIKTIGARE än att frekvensgången eller fasgången är korrekt ?
Senast redigerad av Richard 2012-04-16 16:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-16 16:11

PappaBas skrev:Varför säger man då inte bara: "Jag tycker spikes låter bättre hos mig men jag kan inte förklara det", ett sådant uttalande får ju aldrig hånas utan är ju startskottet på nya tankar och lärande och skall stöttas! Kanske kommer man på något nytt?

Det får du fråga Richard om. De som experimenterat hemma hos Harryup har ju haft just den attityd som du skriver om och där tycker jag verkligen man har kommit framåt.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-16 16:16

gnypp45 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Fan, jag måste sluta läsa sånna trådar!!

Blodtryck just nu? :)
Det är lugnt, faktiskt riktigt bra. Bara konditionen som måste bli bättre ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2012-04-16 16:19

Så.... vi tar en TL låda med bredbandare, driver den med rör....å ställer den på spikes.

Lovar att en "skethög" av befolkningen kommer att kalla det för "musikaliskt".
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-16 16:22

DQ-20 skrev:
PappaBas skrev:Varför säger man då inte bara: "Jag tycker spikes låter bättre hos mig men jag kan inte förklara det", ett sådant uttalande får ju aldrig hånas utan är ju startskottet på nya tankar och lärande och skall stöttas! Kanske kommer man på något nytt?

Det får du fråga Richard om. De som experimenterat hemma hos Harryup har ju haft just den attityd som du skriver om och där tycker jag verkligen man har kommit framåt.

Ja, jag vet inte vad som gör att hårdfot (ej spikes) låter som man uppfattar det bättre. Kanske får vi veta det, möjligen inte. Jag köpte ju inte SD för att de fungerar dåligt utan för att de skulle vara optimala.
Högtalarna är inte klara och när dom är det så kanske det sitter SD under dom men då måste SD-foten låta hörbart bättre, det räcker inte med att den är teoretiskt rätt.
Men just detta om man säger att det låter bättre så får man ändå inte till fullo behålla det.
Man får då direkt höra att det man föredrar är endera ett färgat ljud, vilket är helt ok ( klappar på huvudet tröstande) eller så får man höra att spikar kan färga tilltalande och så är det löst. Men man får inte behålla upplevelsen oinskränt med "säger du det, kul. Skall testa själv också vid tillfälle" Eller något sådant.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-04-16 16:23

Richard skrev:Detta innebär, som varje skarptänkt läsare snabbt inser, att tex pi 60 låter bättre utan SD kuddar än med.

Nu vill jag inte blanda mig i själva debatten om varför SD-kuddar är överlägsna spikar, det är enligt min mening utagerat och det spelar liksom ingen roll hur många sidor det blir för vissa människor är helt enkelt imuna mot kunskap/fakta.

Däremot har jag några subjektiva intryck till vad du skriver ovan. Jag har ju ett par pi60s, den mer kapabla och förfinade varianten av pi60, vilka jag har lyssnat en hel del på med respektive utan SD-fötter. Min slutsats är att pi60s i de rum jag lyssnat ibland kan låta roligare om de står direkt på golvet utan SD-fötter. Man märker tydligt att golvet vibrerar mer och att det subjektiv bli mer bas, lite mer party helt enkelt. Med SD-kuddar försvinner många av vibrationerna i golvet och basnivån sjunker subjektivt. Det kan faktiskt låta lite tråkigt till en början men i längden märker man en marknat uppskärpning av lyssningensfönstret som är stabilare och renare, även basen är mer distinkt och separata toner hörs bättre.

Jag har absolut förståelse för folk som föredrar pi60s direkt ståendes på golv än på SD-kuddar, iaf i den typen av rum jag lyssnat i.

Mina erfarenheter av spikar är att det alltid blivit sämre med dem på. Jag hade mjuka fötter även under mina B&W 804:or när det begav sig och ratade de medföljande spikarna.
Class only looks like arrogance from below.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-16 16:28

Tack Rydberg för din inflikning.

Det låter alltså ibland roligare utan mjukfötter under pi 60 .

Frågan är då, vill man ha kul då man lyssnar på musik eller tråkigt framför stereon ? :?

Jag antar att var och en får välja själv hur man vill ha det.

Jag har motsatta erfarenheter än dig av spikes, tex låter linn majik 140 ( en stor extremt mekaniskt stabil golvhögtalare ) betydligt sämre med SD- kuddar under än med spikes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-04-16 16:44

Richard skrev:Tack Rydberg för din inflikning.

Det låter alltså ibland roligare utan mjukfötter under pi 60 .

Nja, det kan låta roligare och mer imponerande i ett kort perspektiv utan SD-kuddar men jag föredrar med SD-kuddar i längden

Richard skrev:Frågan är då, vill man ha kul då man lyssnar på musik eller tråkigt framför stereon ? :?

Nu övertolkar du, det är roligt både med och utan SD-kuddar, är nog till och med roligt med spikes.

Richard skrev:Jag antar att var och en får välja själv hur man vill ha det.
Absolut!

Richard skrev:Jag har motsatta erfarenheter än dig av spikes, tex låter linn majik 140 ( en stor extremt mekaniskt stabil golvhögtalare ) betydligt sämre med SD- kuddar under än med spikes.

Jag säger ingenting om dina subejktiva intryck, de är nog helt riktiga. Däremot så kanske jag tycker du är ute på tunn is när du vill förklara VARFÖR det låter "bättre". När det gäller fysiken har du fel, det står utom allt tvivel, däremot är jag lite intresserad varför det är så viktigt för dig? Räcker det inte med att du tycker det låter bättre med spikes.
Class only looks like arrogance from below.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi