Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Svante skrev:Komorok skrev:Svante skrev:Komorok skrev:Det heter F/E-lyssning.
Nä.
En FE-lyssning är ett sorts FE-test, men också en AB-lyssning, som i sin tur båda är AB-tester.
De flesta i världen kallar rubbet för AB-test eller jämförande lyssning.
Det vi sysslar med när vi träffas på Studio Blue är F/E-lyssningar. Ingen annan form av AB-test brukar genomföras. Lyssning och mätningar enbart.
Så.. Jo.
Varje gång vi FE-lyssnar gör vi ett AB-test. Jag tror minsann du har blivit indoktrinerad med något annat än den allmänt vedertagna definitionen på vad ett AB-test är, världen över. Det finns en annan, Täby-lokal definition också, men det är inte den jag avser.
Ja, jag skrev ju : "Det vi sysslar med när vi träffas på Studio Blue är F/E-lyssningar. Ingen annan form av AB-test brukar genomföras." F/E-lyssning är ett AB-test, men det brukar inte benämnas som FE-test. Det brukar benämnas som F/E-lyssning eftersom det är lyssning vi sysslar med.
AndreasArvidsson skrev:HiFi-tidningar som inte är skrivna efter vetenskapliga principer med konsumentupplysning i fokus ser jag personligen inget underhållningsvärde alls i. Vad är det intressanta i att läsa en massa sponsrade(läs mutade) eller inbillade osanningar om hysteriskt dyra produkter?
MoLT är den HiFi-tidning jag läser av just denna anledning.
På samma sätt som jag inte vill att mina dagstidningar skall ljuga om nyheterna så vill jag inte att mina HiFi-tidningar skall ljuga om produkter.
Är det som står i dessa tidningar inte sant så har det inget värde alls i mina ögon.
EDIT: För att slippa fler missförstånd så vill jag förtydliga att långt från alla HiFi-tidningar ljuger eller recenserar produkter från sponsorer. Det jag klagade på är de som gör det, inget mer.
Subjektivt tyckande är inget fel alls så länge det är helt tydligt att det är just sådana. Att framföra ett subjektivt tyckande som objektiv fakta är ett exempel på en osanning och att läsa osanningar har inget värde i mina ögon.
Harryup skrev:Tänk om vi kan fortsätta tråden utan att anklaga andra åt något håll så kanske man kan resonera ett bra tag till.
För min egen del tycker jag att det är intressant att se om det går att hitta mer utvecklande tester. Sen får man utvärdera om man kom längre eller inte.
Men gör man inga tester men utvärderar ändå så blir det ju lite konstigt.
mvh/Harryup
Svante skrev:
Den är inte heltäckande, men det har nog ingen påstått heller. Den är bara bättre.
Svante skrev:Komorok skrev:Svante skrev:Komorok skrev:Svante skrev:Komorok skrev:Det heter F/E-lyssning.
Nä.
En FE-lyssning är ett sorts FE-test, men också en AB-lyssning, som i sin tur båda är AB-tester.
De flesta i världen kallar rubbet för AB-test eller jämförande lyssning.
Det vi sysslar med när vi träffas på Studio Blue är F/E-lyssningar. Ingen annan form av AB-test brukar genomföras. Lyssning och mätningar enbart.
Så.. Jo.
Varje gång vi FE-lyssnar gör vi ett AB-test. Jag tror minsann du har blivit indoktrinerad med något annat än den allmänt vedertagna definitionen på vad ett AB-test är, världen över. Det finns en annan, Täby-lokal definition också, men det är inte den jag avser.
Ja, jag skrev ju : "Det vi sysslar med när vi träffas på Studio Blue är F/E-lyssningar. Ingen annan form av AB-test brukar genomföras." F/E-lyssning är ett AB-test, men det brukar inte benämnas som FE-test. Det brukar benämnas som F/E-lyssning eftersom det är lyssning vi sysslar med.
Ok, backa bandet. Du rättade Harryup (var det väl) som skrev FE-test och sade att det heter FE-lyssning. Det är i sig fel, eftersom en FE-lyssning är ett slags FE-test.
Ok?
Svante skrev:Harryup skrev:Jag är inte emot att testen är blind. Vad jag är lite för snarare är att få med kombinationseffekter. Att testa grunkor var och en för sig och sedan veta hur det bli i kombination ser jag som bara antagningar att det blir bra med hjälp av kedjeanalogier. Tänk om det kanske inte funkar så. Tänk om det är som en hel del säger att det gäller att eliminera störningar som är de mest störande oavsett mätbar storlek på dom.
Ja, det är bara att önska lycka till.
Jag jobbade i radioaffär en gång, de erbjöd 125 olika anläggningar till samma pris. På hyllan stod 5 skivspelare, 5 förstärkare och 5 par högtalare. Man fick kombinera som man ville, 5x5x5=125.
Med din testmetodik behöver du testa 125 olika anläggningar. Jag behöver testa 15 olika apparater.
Det säger sig självt att du inte kommer att kunna täcka in alla kombinationer som går att få ihop av de på marknaden tillgängliga apparaterna. Finns det 100 av varje så behöver du testa 1 000 000 olika kombinationer. Jag behöver testa 300 apparater, vilket redan det är för mycket.
Att testa en apparat i taget är förstås inte lika bra som att testa alla kombinationer, eller jo det är just vad det är, eftersom det är åtminstone i närheten av genomförbart.
Det är därför lite synd tycker jag att du så ofta tar upp interaktionseffekterna som en nackdel med tex FE-lyssning, när den som metod ger så mycket klarhet.
Den är inte heltäckande, men det har nog ingen påstått heller. Den är bara bättre.
sky_eye skrev:Harryup skrev:Tänk om vi kan fortsätta tråden utan att anklaga andra åt något håll så kanske man kan resonera ett bra tag till.
För min egen del tycker jag att det är intressant att se om det går att hitta mer utvecklande tester. Sen får man utvärdera om man kom längre eller inte.
mvh/Harryup
Ingen hindrar väl dig att ta fram en bättre metod?
sky_eye skrev:Harryup skrev:Tänk om vi kan fortsätta tråden utan att anklaga andra åt något håll så kanske man kan resonera ett bra tag till.
mvh/Harryup
sprudel skrev:sky_eye skrev:Harryup skrev:Tänk om vi kan fortsätta tråden utan att anklaga andra åt något håll så kanske man kan resonera ett bra tag till.
mvh/Harryup
Det är nog inte så lätt, men för den skull kan man ju tillåtas diskutera ev brister i den varande metoden?
sprudel skrev:sky_eye skrev:Harryup skrev:Tänk om vi kan fortsätta tråden utan att anklaga andra åt något håll så kanske man kan resonera ett bra tag till.
mvh/Harryup
Det är nog inte så lätt, men för den skull kan man ju tillåtas diskutera ev brister i den varande metoden?
BORIS skrev:sky_eye skrev:KarlXII skrev:sky_eye skrev:Vad är "blindtestmaffian"?
Vilka består den av?
Vad är det man säger...Om du inte känner någon Ove Sundberg - så är det du själv som är Ove!
Ok, dunka trollen i ryggen om det är vad du trivs med.
Såja, kalla alla som är av en annan uppfattning troll
Så förutsägbart
FBK skrev:BORIS skrev:sky_eye skrev:KarlXII skrev:sky_eye skrev:Vad är "blindtestmaffian"?
Vilka består den av?
Vad är det man säger...Om du inte känner någon Ove Sundberg - så är det du själv som är Ove!
Så förutsägbart
Har man inte "rätt uppfattning här" så kan man lätt bli kallad för troll, numera även av en Redaktör. Illa, i min värld så är det en slags mobbning, som även nu sker ifrån de som bestämmer här. Men mitt inlägg om blindtest maffian tog visst skruv även om det inte var riktat mot någon speciell person utan emot ett fenomen/riktning inom denna hobby bland en större grupp medlemmar på detta forumet. Och ordet blindtest "skriks" ut med jämna mellanrum, ungefär som andra skriker Allahu Akbar dvs ofta för beslutsamhet och motstånd.
sky_eye skrev:sprudel skrev:sky_eye skrev:Harryup skrev:Tänk om vi kan fortsätta tråden utan att anklaga andra åt något håll så kanske man kan resonera ett bra tag till.
mvh/Harryup
Japp, klart att man får gny hur mycket man vill.
Men det är väl bättre att försöka vara konstruktiv?
Jag är öppen för förslag.
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Jag är inte emot att testen är blind. Vad jag är lite för snarare är att få med kombinationseffekter. Att testa grunkor var och en för sig och sedan veta hur det bli i kombination ser jag som bara antagningar att det blir bra med hjälp av kedjeanalogier. Tänk om det kanske inte funkar så. Tänk om det är som en hel del säger att det gäller att eliminera störningar som är de mest störande oavsett mätbar storlek på dom.
Ja, det är bara att önska lycka till.
Jag jobbade i radioaffär en gång, de erbjöd 125 olika anläggningar till samma pris. På hyllan stod 5 skivspelare, 5 förstärkare och 5 par högtalare. Man fick kombinera som man ville, 5x5x5=125.
Med din testmetodik behöver du testa 125 olika anläggningar. Jag behöver testa 15 olika apparater.
Det säger sig självt att du inte kommer att kunna täcka in alla kombinationer som går att få ihop av de på marknaden tillgängliga apparaterna. Finns det 100 av varje så behöver du testa 1 000 000 olika kombinationer. Jag behöver testa 300 apparater, vilket redan det är för mycket.
Att testa en apparat i taget är förstås inte lika bra som att testa alla kombinationer, eller jo det är just vad det är, eftersom det är åtminstone i närheten av genomförbart.
Det är därför lite synd tycker jag att du så ofta tar upp interaktionseffekterna som en nackdel med tex FE-lyssning, när den som metod ger så mycket klarhet.
Jag kan inte avskriva kombinationseffekterna innan jag vet att det verkligen går. Har du själv testat ens med 2 slutsteg och 2 olika högtalare?
Eftersom jag har förvisso öppet hört kombinationseffekter så tror jag på att de finns tills jag vet att de inte finns. Och även då efter en test så vet man ju bara att man inte fann några just då och där. De kanske finns under andra förutsättningar.
Säg att vi hittar nån galning med diskanthorn med en verkningsgrad på ungefär 114dB/m/W, kommer då det vara så att de förstärkare som man uppfattar färgar minst i en F/E-lyssning på normala högtalare vara självklart de som också färgar minst på dessa horn?
Nu var det en ytterlighet men effekten har studerats i ett forskningsprojekt jag hade som hette blir TAD+NAD=Tadaa. Det blev det inte.
Så jag har lite svårt att förstå vid vilken högtalare går gränsen för att testutfallet bör gälla? Att konstlasten är "svår" är ju klart, men som den används kanske den premierar vissa fel och mildrar andra?
mvh/Harryup
FBK skrev:BORIS skrev:sky_eye skrev:KarlXII skrev:sky_eye skrev:Vad är "blindtestmaffian"?
Vilka består den av?
Så förutsägbart
Har man inte "rätt uppfattning här" så kan man lätt bli kallad för troll, numera även av en Redaktör. Illa, i min värld så är det en slags mobbning, som även nu sker ifrån de som bestämmer här. Men mitt inlägg om blindtest maffian tog visst skruv även om det inte var riktat mot någon speciell person utan emot ett fenomen/riktning inom denna hobby bland en större grupp medlemmar på detta forumet. Och ordet blindtest "skriks" ut med jämna mellanrum, ungefär som andra skriker Allahu Akbar dvs ofta för beslutsamhet och motstånd.
sky_eye skrev:sprudel skrev:sky_eye skrev:Harryup skrev:Tänk om vi kan fortsätta tråden utan att anklaga andra åt något håll så kanske man kan resonera ett bra tag till.
mvh/Harryup
Harryup skrev:sprudel skrev:sky_eye skrev:Harryup skrev:Tänk om vi kan fortsätta tråden utan att anklaga andra åt något håll så kanske man kan resonera ett bra tag till.
mvh/Harryup
Är nog egentligen inte brister i metoden men mera en annan version av den.
Bevisligen testar ju LTS precis det som de vill testa.
Frågan är om intresse kan finnas för att kontrollera om man kan få fram ännu mer information eller i vart fall annan information som möjligen visar något. Om nu någon har gjort just sådana tester så skulle jag vara verkligen intresserad av att ta del av ett dokumenterat resultat.
mvh/Harryup
sprudel skrev:sky_eye skrev:sprudel skrev:sky_eye skrev:Harryup skrev:Tänk om vi kan fortsätta tråden utan att anklaga andra åt något håll så kanske man kan resonera ett bra tag till.
mvh/Harryup
Så kan man ju tänka men förändringar börjar alltid med att det man trodde var riktigt, men att det inte var helt riktigt visade det sig. Nästa steg är att konstruera en ny ide'.
Men det är väl enklare att nöja sig med att begära en lösning direkt.
Komorok skrev:FBK skrev:BORIS skrev:sky_eye skrev:KarlXII skrev:sky_eye skrev:Vad är "blindtestmaffian"?
Vilka består den av?
Så förutsägbart
Om det enda du vill är att det ska ta skruv så är du ju själv rätt och slätt en flejmer. Jag fattar inte vad du gör på faktiskt.se.
Svante skrev:Kan du berätta för mig hur det optimala testet skulle se ut? Hur skulle en artikel i MoLt vara utformad för att du skulle känna att "yes, den där var bra!".
sky_eye skrev:
Att han inte tycker att F/E är en tillräckligt bra metod har väl framgått
med all önskvärd tydlighet under en längre tid.
Någon gång måste man försöka komma frammåt också.
Inte bara säga att det som finns är fel.
Jag begär inte en färdig lösning, men det vore kanske dags att komma med
förslag på vad som kan göras bättre?
sky_eye skrev:FBK skrev:BORIS skrev:sky_eye skrev:KarlXII skrev:sky_eye skrev:Vad är "blindtestmaffian"?
Vilka består den av?
Så förutsägbart
Jag vill faktiskt veta vilka du menar tillhör denna "maffia".
Självklart måste du inte svara, men det vore trevligt att veta.
Svante skrev:...Vi går dessvärre mot en tid med allt mindre förståelse för vad mätningar och tester egentligen säger och man verkar vilja ha allt reducerat till "bra" eller "dåligt".
Som när man kör MasVis och säger att en låt med 30 dB toppfaktor måste vara bättre än en med 25 dB toppfaktor.
Burr.
Harryup skrev:Jag kan inte avskriva kombinationseffekterna innan jag vet att det verkligen går. Har du själv testat ens med 2 slutsteg och 2 olika högtalare?
Eftersom jag har förvisso öppet hört kombinationseffekter så tror jag på att de finns tills jag vet att de inte finns. Och även då efter en test så vet man ju bara att man inte fann några just då och där. De kanske finns under andra förutsättningar.
Komorok skrev:FBK skrev:BORIS skrev:sky_eye skrev:KarlXII skrev:sky_eye skrev:Vad är "blindtestmaffian"?
Vilka består den av?
Så förutsägbart
Om det enda du vill är att det ska ta skruv så är du ju själv rätt och slätt en flejmer. Jag fattar inte vad du gör på faktiskt.se.
FBK skrev:sky_eye skrev:FBK skrev:BORIS skrev:sky_eye skrev:KarlXII skrev:sky_eye skrev:Vad är "blindtestmaffian"?
Vilka består den av?
Så förutsägbart
Jag vill faktiskt veta vilka du menar tillhör denna "maffia".
Självklart måste du inte svara, men det vore trevligt att veta.
Hade du inte kallat mig med ordet som börjar på T så kanske, nu avstår jag.
FBK skrev:Komorok skrev:FBK skrev:BORIS skrev:sky_eye skrev:KarlXII skrev:sky_eye skrev:Vad är "blindtestmaffian"?
Vilka består den av?
Så förutsägbart
Sådan där inlägg har jag läst ofta, så skriv på då du inte kan bestämma över vem och vilka som ska ha rätt att skriva här. Ligger du i och även andra med samma inställning så kanske ni till slut får en liten grupp av totalt likasinnade som kan klappa varandra på ryggen och säga att vi har minsann inte blivit lurade av den hemska Hifi-pressen osv osv som alla lättlurade stackare där ute utan vi har vetenskapliga principer i allt vi gör och läser. Lycka till!
Användare som besöker denna kategori: JanneX och 20 gäster