Moderator: Redaktörer
jarre skrev:Jag tror nog att film ställer generellt större krav med tanke på dynamikomfång och frekvensomfång (närmast nedåt).
Själv skulle jag aldrig kunna tåla en högtalare som inte gav mig hela frekvensspectrat vilket skulle innebära att jag skulle bli censurerad den fulla ljudupplevelsen.
Då jag lyssnar på väldigt blandad musik, från klassiskt till Yello, så är det en omöjlighet för mig att "nöja" mig med en "trångsynt" högtalare.
Jo, det finns MYCKET musik därute som är hårt limiterat.
Själv kan jag spela högt ibland med, så det måste finnas den möjligheten med.
Laila skrev::wink:jarre skrev:Jag tror nog att film ställer generellt större krav med tanke på dynamikomfång och frekvensomfång (närmast nedåt).
Själv skulle jag aldrig kunna tåla en högtalare som inte gav mig hela frekvensspectrat vilket skulle innebära att jag skulle bli censurerad den fulla ljudupplevelsen.
Då jag lyssnar på väldigt blandad musik, från klassiskt till Yello, så är det en omöjlighet för mig att "nöja" mig med en "trångsynt" högtalare.
Du menar på fullaste allvar att en högis som inte klarar av att återge 1Hz, å en bit därunder, går fetbort . . . typ ?![]()
jarre skrev:(Jag har noterat att det florerar en del ordmärkande lustigkurrar på detta forum.)
2-ch skrev:Dessutom är det först när man hört/känt en infrakapabel anläggning som man helts inte vill vara utan det heller
Ödmjukhet är en fin egenskap tycker jag.
jarre skrev:Laila skrev::wink:jarre skrev:Jag tror nog att film ställer generellt större krav med tanke på dynamikomfång och frekvensomfång (närmast nedåt).
Du menar på fullaste allvar att en högis som inte klarar av att återge 1Hz, å en bit därunder, går fetbort . . . typ ?![]()
Hahaha!!
Nej, varför tror Du att jag "menar" det?
Jag anser att det är urbota fånigt att försöka lyssna till frekvenser jag inte kan höra.
Men visst, för all del. Jag kan förklara för Dig då Du inte kan relatera till det allmänna hörbara området 20-20kHz.
Detta är ett allmänt vedertaget fullfrekvensspektra en normal människa är förväntad att kunna höra.
(Jag har noterat att det florerar en del ordmärkande lustigkurrar på detta forum.)
Bill50x skrev:"helts"?
Morello skrev:Är det inte lite så att folk gärna vill att filmen/TV skall vara så krävande då många är TV-missbrukare (tittar 2-3-4 timmar/dag) och hellre ser en film (amerikansk action/videovåld) än lyssnar på musik?
Morello skrev:Jag skrev TV-missbrukare och syftar på folk som zappar runt bland diverse mög 2-3-4 timmar/dag.
Morello skrev:Jag skrev TV-missbrukare och syftar på folk som zappar runt bland diverse mög 2-3-4 timmar/dag.
DVD-ai skrev:Samma bettende som du antagligen har när du lyssnar på musik ?!![]()
I alla fall många har just det bettendet när dom spisar musik, är det missbruk ?
Man tycker om det man gör, fastnar, får ingenting gjort för man ägnar sig åt det man tycker väldigt mycket om och som upptar ens sinne.
man känner själv att man får ut något av det, annars skulle man inte göra det...
tycke, åter igen...
Anser det fortfarande vara olämpligt att generalisera det till att vara missbruk, även om sådant garanetat förekommer både gällande TV och musik.
Men man kan inte säga att alla som tittar på TV 4h/dagen är missbrukare för det är fundamentalt fel.
Bah !
DVD-ai skrev:Mjo, men det vet jag ju inte och lägger ingen värdering i![]()
Jag tycker bara det är fakta att det inte går att säga att alla som tittar på TV 4h/ dagen är missbrukare. punkt!
lika lite som man är missbrukare för att man ägnar sig åt att 4h/ dagen läsa böcker, lyssna på musik, surfa på internet, hänga på ett internetforum, jaga brudar eller spela fotboll...
Morello skrev:TV-missbruk bland unga är starkt kopplad till socioekonomisk klass. Undras varför?
Morello skrev:Skillnaden är att överdrivet TV-tittande är passivt, förslappande samt ger ingen vinst i form av kunskaper etc., samtidigt som "fila på ett filter" kan vara lärorikt och kreativt. Detta är varandras diametrala motpoler enligt mig.
jarre skrev:Det går tydligen inte många inlägg förrens det skall märkas ord som om läsaren inte kan förstå över huvud taget.
Försök förstå det här. Du kan inte HÖRA utanför ett större frekvensspann än 20Hz-20kHz!!!!
Resterande är endast upplevelser som tas upp av andra delar av kroppen och där vissa frekvenser EJ ÄR SÄKERSTÄLLT ATT DU UPPLEVER ALLS!!!
Jag pratar om HÖRBART område och inget annat. Således är mitt personliga frekvenskrav 20Hz-20kHz!
Hoppas detta gick fram nu.
Komorok skrev:jarre skrev:Det går tydligen inte många inlägg förrens det skall märkas ord som om läsaren inte kan förstå över huvud taget.
Försök förstå det här. Du kan inte HÖRA utanför ett större frekvensspann än 20Hz-20kHz!!!!
Resterande är endast upplevelser som tas upp av andra delar av kroppen och där vissa frekvenser EJ ÄR SÄKERSTÄLLT ATT DU UPPLEVER ALLS!!!
Jag pratar om HÖRBART område och inget annat. Således är mitt personliga frekvenskrav 20Hz-20kHz!
Hoppas detta gick fram nu.
Det gick fram, men du har fel. Hörseln kan uppfatta frekvenser lägre än 20Hz.
jarre skrev:Jag ger mig.... Orkar inte dividera...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster