Magneplanar 3.7i nu med löpande recension.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Re: Magneplanar 3.7i nu med löpande recension.

Inläggav adagio » 2015-01-20 11:36

AAARGH! Det var ju vad jag sa från början i tråden :D Nåja upprepar det igen. De första 5 månaderna konstaterade jag samma lätta betoning på de övre registren vilket i mina öron lät om än inte hårt så i alla fall lite klangbalansaktigt fel.
Jag använde de medföljande motstånden men blev aldrig riktigt nöjd. Klangbalansen blev bättre men transparensen blev lidande. Köpte ett par rätt dyra motstånd ca 500kr på 1ohm och djäklar...där satt det! Transparens och klangbalans. Här kunde det hela slutat om inte jag av ren nyfiken het tog bort motståndet efter ca 5 månader, hör o häpna. Något hade hänt, jag upplevde högtalarna som öppnare mer dynamiska men klangbalansen blev återigen i mina öron mer rätt. Motsägelsefullt! Efter en del forskande på nätet insåg jag att det många beskrev var att baselementet och mellanregistret behöver väldigt lång tillspelning , inte diskanten som många tror. Det är alltså de övriga registren som kommit ikapp den utsökta diskanten. Mitt erbjudande står kvar (maila mig eller ring ) i fall du vill låna motstånden några månader. Om 3-4 månader lär du inte behöva dem mer tror jag. Det kostar dig inte ett jota men det vore kul om du får samma utdelning som jag upplevde. Hör av dig.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-01-20 18:34

adagio skrev:AAARGH! Det var ju vad jag sa från början i tråden :D Nåja upprepar det igen. De första 5 månaderna konstaterade jag samma lätta betoning på de övre registren vilket i mina öron lät om än inte hårt så i alla fall lite klangbalansaktigt fel.
Jag använde de medföljande motstånden men blev aldrig riktigt nöjd. Klangbalansen blev bättre men transparensen blev lidande. Köpte ett par rätt dyra motstånd ca 500kr på 1ohm och djäklar...där satt det! Transparens och klangbalans. Här kunde det hela slutat om inte jag av ren nyfiken het tog bort motståndet efter ca 5 månader, hör o häpna. Något hade hänt, jag upplevde högtalarna som öppnare mer dynamiska men klangbalansen blev återigen i mina öron mer rätt. Motsägelsefullt!Efter en del forskande på nätet insåg jag att det många beskrev var att baselementet och mellanregistret behöver väldigt lång tillspelning , inte diskanten som många tror. Det är alltså de övriga registren som kommit ikapp den utsökta diskanten.

Precis som jag sa till dig i en annan tråd mao :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

adagio

Inläggav adagio » 2015-01-20 18:41

Ja så var det! Äras den som äras bör. Jag kom inte ihåg var och vem/vilka men det stämmer att du var en av dem som påtalade detta. Mitt erbjudande kvarstår.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-04 18:50

De har tveklöst lång inspelningstid, de här dyrgriparna.
Har haft dem sedan november och det blir alltmer illusoriskt - inbillar jag mig.
Hm, tänk om det hela når någotslags kulmen varefter ljudet börjar försämras...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-02-07 04:26

ja det hoppas jag verkligen :P var ska du annars skriva hem om fenomenet :lol:

EDIT: fast nu har du ju en båt och kan i sinom tid kuska runt på fjärden med den och slippa ev. oro 8)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-07 07:51

roggaro skrev:ja det hoppas jag verkligen :P var ska du annars skriva hem om fenomenet :lol:

EDIT: fast nu har du ju en båt och kan i sinom tid kuska runt på fjärden med den och slippa ev. oro 8)

Med båten behöver jag inte ens ro. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi