Branchorganisation (Hifi-organisation) borde vi inte ha det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-26 09:01

Jag tycker det är tråkigt att se min tråd och ett, för mig mycket, intressant ämne fullkomligt försvinna i bruset av en massa dravell.

Det viktigaste är tydligen att framhäva sin egna ofelbarhet. Inte dela med sig (on topic), inte heller entusiasmerar vissa eller ens hjälper till. Det gör mig besviken.

Tack ni som verkligen bidragit. (Tyvärr tror jag även att några icke berörda personer tar åt sig. Helt i onödan.)

Jag har fått lite värdefull input som jag tar med mig. Hoppas att det kommer något värdefullt ut ur detta.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-26 12:21

Hej Pär!

Jag tycker också att din tråd var intressant och att de centrala frågeställningarna kom på slutet helt i skymundan. Det brukar dock bli mer OT när ämnet i sig till viss del redan är avhandlat.

Jag undrar: Fick du de svaren du sökte?
Ellerar det bara ett försök att få igång en aktiv process i dessa frågor?
Vad blir din slutsats utifrån tråden?

(Det verkar det ju vara lite olika syn på vad som behövs göras, men detta är ju helt ok. Alla kan verka på sitt sätt.)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-26 15:00

Bravo skrev::D Jag ser att n-puh helt har förstått vad jag försökt säga.

Då är vi två. Jag ser också att n-puh förstått vad du försökt säga, vilket jag också gjort, och precis alla andra.

Problemet är att du Bravo inte vill ens försöka förstå vad jag har sagt. Du fortsätter ju, trots att jag flera gånger klargjort vad jag menat (med ointresserade) att älta samma skit om och om igen. Alltså prata om annat än sakfrågan - det intressanta torde väl vara hur man skall nå fram till de intresserade och entusiasmera dem?

Tyvärr uppfattar jag IngOehman felläsningar som ett försök att sätta sig själv och möjligen LTS i centrum, och där rymms tydligen inga parallella talesmän, oavsett om syftet är en bredare eller allmännare inriktning än vad han själv och LTS står för.

Vilka felläsningar?

Vilka talesmän är inte välkomna? Om du inte tycker att det rymms några talesmän för en bredare eller almännare inriknitning än LTS' så får det stå för dig.

JAG välkomnar definitivt alla åsikter, inklusive dina, men skulle förstås tycka att det vore trevligt att slippa se dig redogöra felaktigt för LjudTekniska Sällskapets inställning. Det är inte din sak att berätta vad LTS har för inställning i skilda frågor.

Om du undrar är det bättre att du frågar än att du gissar och berättar för alla andra vad du tror. Jag svarar gärna. Om jag varit oklar på någon punkt så förtydligar jag mig självklart också, men inte hur många gånger som helst. Det är ju inte meningsfullt om det bara leder till att man får okväden tillbaka.

Bravo skrev:Precis som vad många andra har uttryckt tror jag att musik reproducerad i en stereoanläggning eller möjligen en hyfsad multikanalanläggning är på tillbakagång p.g.a. alla konkurrerande och nyare apparater. Multikanal blir lätt liktydigt med film med pyttesmå högtalare, darorer, mp3 och mobiltelefoner med eller utan mp3 utgör en större köplockelse och har större hipfaktor.

De flesta "hemmabiopaket" i form av några små plastburkar till högtalare är verkligen förfärligt dåliga, men å andra sidan är de flesta små kompaktstereoanläggningar (som dominerar säljer av stereoanläggningar) förskräckligt dåliga dom också. Detta är vi förhoppningsvis överens om?

Bravo skrev:Pengarna för den vanlige konsumenten räcker inte till allt, och är man inte ens medveten om att god musikreproduktion kan vara en hissnande positiv upplevelse, så kommer inte heller god kvalitet på skivor och anläggningar att efterfrågas, därmed minskar i framtiden trycket på producenterna.

Saken är väl den att ljudkvalitetsfrågorna är inte nya. LTS har arbetat med dem i över 45 år. Resonemangen är inte så olika nu, från då.

Då som nu gäller det att hitta och entusiasmera dem som är intresserade, vi kan kalla det "potentiellt intresserade" om du vill, motsatsen till uttalat ointresserade hur som helst. Jag tror säkert vi är överens om detta också om du bara försöker förstå vad jag menar.

Jag är självklart inte motståndare till någonting som kan leda till förbättrade skivor och förbättrad utrustning, eller till "förbättrat intresse" för den delen. Det är ju knappast någon inom LTS, vi arbetar ju för just dessa saker.

Det jag skrev initialt i denna tråd vara bara att en branschorganisation nog inte är rätt medicin om man vill uppnå dessa kvaliteter. Branschintressena tenderar nämligen att dra utvecklingen i motsatt riktning.

Detta tycker jag inte vi behöver älta mera eftersom Epkpeng tydligt uttalat att det kanske inte var just en branschorganisation som han menare.

Är så fallet så faller ju min kritik därvidlag, eller hur?

Bravo skrev:Inte heller kommer konsumenterna att lägga större vikt vid välljud vare sig ekonomiskt eller vid urvalet av en ny anläggning.

Det återstår att se som sagt...

Det du säger har man ju sagt i många årtionden, och ännu så länge ha det inte hänt. Jag menar, den som tror att man för 30 år sedan för X månadslöner fick mera välljud än man får idag tror jag har glömt hur det var. Då borde man undersöka saken lite noggrannare (jag räknar då inte in fonogram-kvaliteten som förvisso i många fall gått nedåt).
Ett medelmåttigt kassettdäck kostade en halv förmögenhet och priset per watt hos förstärkare var kusiligt högt, omräknat i dagen valuta. Idag kan man ställa kraven väsentligt högre vid val av utrustning, och ändå komma klart billigare undan.

Så jag tror inte olykskorpande om köparnas intresse är kreativt. Det visar väl om inte annat det rika utbudet av hifi/hemmabio-tidskrifter. Det stiger stadigt.

Men visst finns verkliga faror för "branschen":

¤ Internethandel (butiksdöd),

¤ Asienproduktion (hårdvarutillverkardöd),

¤ Gratisnedladdningar (mjukvarubolagsdöd),

heter nog de tre värsta av dem.

Dessa borde vi gemensamt motarbeta allihopa. :P

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-26 15:21

Inte för att jag är någon större vän av massproducerade prylar från Kina, men vad skulle dessa prylar kosta om de vore tillverkade i Sverige eller något annat land med motsvarande lönekostnader (lön + kopiös lönsekostnad till staten). Det trummas ganska friskt här och var för hur billig en hembioapparat är idag, men var är de tillverkade? :wink: (Denon 1802 är tillverkad i Korea tex.)

Jag tror i princip att börjar någon flytta tillverkningen till ett låglöneland, så är det bara att haka på om man ska kunna konkurrera prismässigt. Vem vill betala dubbelt upp för en dammsugare bara för att det står "Made in Sweden" på den? (appropå arbetarrörelsens krokodiltårar när Electrolux dammsugarfabrik i Västervik flyttades till Ungern).
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-26 16:02

Så fungerar ju marknadsekonomin ja, men följden är att tillverkare i Europa, Japan och Amerika måste lägga ned sin tillverkning. Det går inte att konkurrera med dem som anställt arbetare som äter i mätta för 50 öre.

Kommuniktionen med "fattiga Asien" är ofta tungrodd (inte för Japanska tillverkare i så stor utsträckning dock) så det är en myket större apparat att gå från konstruktion till tillverkning, och risken är att vi får en situation där primärt de stora tillverkare som flyttar tillverkningen till asien överlever.

Kontentan är att det uppstår ett penningflöde från väst till öst, och att folk förlorar jobben i väst.

Tillverkning i Asien, liksom nedladdning från internet, liksom internethandel utan butiker, är allihopa fenomen som drivits fram av hungern efter kortsiktiga vinster.

Priset vi kommer att få betala är mycket högre dock. Det tycker i varje fall jag, som gillar hifi-butiker, som vill ha överlevande storartister, och som tycker att det är principiellt vansinne att flytta saker fram och tillbaka tvärs över hela världen.

Vh, iö

PS. Å andra sidan är sådana här samarbeten över världen nog det enda sättet att utjämna de skeva levnadsstandarderna, men när växlingskursen är så absurt skev som den är idag (läs - när basvaror kostar en hundradel så mycket som är i vissa länder) så brakar allting snett väldigt snabbt när man öppnar portarna mellan de kommunicerande penningskärlen...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-26 16:47

Kan bara för att spe på nämna att den del av Kina som producerar allt som exporteras till väst ryms på ytan mellan Göteborg-Malmö-Jönköping.
Resten av Kina som är den större delen motsvarar hela väst- och östeuropa samt Vitryssland och Ukraina. Så vi kan se fram emot fler produkter därifrån.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-26 18:47

Betalar herr Morello en extra avgift för att få lov att spy galla över arbetarrörelsen? Om det skall vara förbjudet att snacka politik så skall smågliringar från herr Morrello också vara portade.

Men vad händer när låglöneländernas arbetare kräver högre löner och fackförbund.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-26 18:51

mats skrev:Betalar herr Morello en extra avgift för att få lov att spy galla över arbetarrörelsen? Om det skall vara förbjudet att snacka politik så skall smågliringar från herr Morrello också vara portade.

Men vad händer när låglöneländernas arbetare kräver högre löner och fackförbund.

Jag spydde ingalunda någon galla över arbetarrörelsen, utan konstaterade att densamma var missnöjd med Electrolux beslut om att flytta dammsugarfabriken till Ungern från Västervik.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-26 18:55

mats skrev:Men vad händer när låglöneländernas arbetare kräver högre löner och fackförbund.

För några år sedan hade Ericsson tillverkning i Estland, som förut var ett låglöneland. Detsamma har hänt med vissa yrkesgrupper i Indien. Vad som händer i Kina kan vi bara spekulera om, men det är inte orimligt att även kineserna blir eftertraktade med tillhörande krav på löner etc. Nota bene att arbetare i Kina som jobbar för västerländska företag tjänar avsevärt mer än deras statsanställda kollegor.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-04-26 19:02

Visst har hemelektroniken blivit enormt mycket mera tillgänglig sett till hushållsekonomin genom åren. Vem hade för 45 år sen kunnat drömma om att datorer med en beräkningskraft troligen motsvarande all samlad datakraft då skulle komma att bli en hyllvara hos återförsäljare som vänder sig till hemanvändare.

Själv har jag inget emot utvecklingen mot hemmabio med multikanal. Billigare och bättre än någonsin är det. Det är jättetrevligt att kunna titta på film hemma med ett sån behändigt och bra format som dvd. Mina dvd-spelare är också de jag använder för att spela upp min samling av musik-cd.

Fast samtidigt så innebär också denna utveckling att stereo-högtalarna numera alltsom oftast flyttas in mot tv-apparaten med nån extra plastburk liggande ovanpå tv-apparaten och ett par plastburkar upphängda på väggen bakom soffan.. Eller så byggs fronthögtalarna in i ramen av plattskärmen. Så man undrar om det gynnar något intresse för ljudåtergivning av högre kvalitet. Jo, de som med mig vill ha bio hemma på riktigt satsar naturligtvis.

Men intresset för att köpa musik sjunker ju. Inte heller inspelade koncerter på dvd (med bild) , som nog inte valsar runt i fildelningsnäten, verkar locka.

Kanske skulle en konsumentorganistation som anordnade någon motsvarighet till branschens grammygala kunna stimulera ett förnyat intresse. Några kategorier där konsumenter fritt efter eget tycke får rösta fram sånt de tycker förtjänar en utmärkelse. :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-26 20:09

Jag vet vi sänker svenska arbetares löner till 10 kr i timmen, då kan vi ha kvar företagen i Sverige. Jaaaa!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-26 20:41

Jag tycker det vore trevligast om alla kunde ta ställning bara, och säga:

Jag skall inte ladda ned andras skapade musik utan att betala för mig!

Jag skall inte gå till butiker och titta på saker jag är spekulant på, för att sedan av snålhet ändå köpa grejjen på nätet och således döda butikerna.

(Även: Jag skall inte köpa en massa saker på stormarknaden och sen gnälla över att den lilla lokala närköpsbutiken tvingas slå igen...)

Jag skall inte köpa saker som i förlängningen, genom utkonkurrens av den egna infrastukturen, kommer att drabba oss alla (om man inte är så frestad att man känner att man bara måste - man måste ju få vara mänsklig...).

Fast så kommer det nog inte att bli. Tyvärr. :cry:
Även om vissa, kanske till och med hyggligt många, har civilkurage nog, så räcker det inte. Sådana här saker måste nästan alla förstå och agera efter för att det skall bli rätt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-26 20:47

De två första punkterna skriver jag tvivelsutan under på. :D

Produkter handlar jag i princip oaktat ursprungsland (dammsugare från Ungern tex.), varför trean inte får min signatur. 8) Min nuvarande dammsugare kommer föresten från Tyskland. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-26 20:50

Även jag är ibland svag avseende punkt 3. :oops:

Men bara om alternativet är så mycket intressantare att "den goda vägen" blir för orimlig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-26 20:52

Ja, du har ju syndat med bioapparaten från Korea :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-04-26 20:54

Jag tycker att det känns fånigt att betala för musik och jag käper hellre grejjer på nätet då det är mycket billigare + att inget av det man vill ha finns i sverige till rimliga priser. Så tyvärr IÖ, jag kan inte följa din lilla lista.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-26 20:54

Skämt åsido, jag ser det inte alls som en synd, tvärtom bidrar det ju till tillväxt i ett fattigt land och kanske i förlängningen lite mindre svält etc. (nu är jag inte helt insatt i Koreas ekonomi etc.).
-Innehar F-skattsedel-

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-26 20:57

Och jag som trodde EU kom till för att främja den globala marknaden :? 8) .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-26 21:03

Så är det förstås, men är EU bra? 8)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-26 21:05

IngOehman skrev:Så är det förstås, men är EU bra? 8)

Det är väl som med allt annat, det har både sina fördelar och nackdelar. Frågan är åt vilket håll det väger mest.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-04-26 21:07

Morello skrev:Skämt åsido, jag ser det inte alls som en synd, tvärtom bidrar det ju till tillväxt i ett fattigt land och kanske i förlängningen lite mindre svält etc. (nu är jag inte helt insatt i Koreas ekonomi etc.).

Sydkoreas ekonomi är OK. Tror knappast att IÖ har köpt från Nordkorea. Där råder svält men pengarna går till en vedervärdig diktatur.

Jag ställer upp på de två första punkterna. 8)

hälsningar
Hasse
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-04-26 21:08

Jag har en viss förståelse för att undomar laddar ner utan att betänka så mycket vilka konsekvenserna blir. Det är lättare för mig med stadig och god inkomst att skriva under på första punkten.

Skulle nog vilja modifiera punkten till:

Jag skall inte dela ut andras skapade musik utan deras medgivande!

Punkt två är ok. Jag tycker dock sällan priset på samma apparat brukar skilja så värst. Kanske beror det dock på att butiken har tvingats ta ner sina marginaler.

Punkt 3 är jag mer osäker på. Jag menar, gick inte Japan vägen från att vara en nation som producerade billiga fartyg, bilar och stereo mha billig inhemsk arbetskraft till att bli en välmående industrination? Varför inte unna Kina mfl samma öde?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-26 21:08

Jag tycker att det bästa med EU är att vi får gemensam valuta!

Jippye!

Nävisst ja, det valde vi bort ja... :cry:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-26 21:12

IngOehman skrev:Jag tycker att det bästa med EU är att vi får gemensam valuta!

Jippye!

Näe... Det är bara svenska politiker som försöker få oss att tro att vi har valt bort det men det har vi inte ;)

Men detta är precis som en del annat ovan politik och vad tycker vi om det här? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-04-26 21:13

Såså iö, inte gråta. SEK är också bra.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-26 21:14

IngOehman skrev:Jag tycker att det bästa med EU är att vi får gemensam valuta!

Jippye!

Vh, iö

Och inte att förglömma; smidigare att åka mellan länderna. Skönt att slippa den "gamla" tidsödande tullkontrollen 8) .

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-26 21:23

Varför inte övergå till USD? 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-26 22:14

Näe!! Buuuhuuu.... :cry:

Det är bara jobbigt dumt och dyrt att betala en massa pengar för att växla stup i kvarten.

Det enda entydigt braiga med EU har vi röstat bort.
(Eller? vad menar du Anders?)

Vh, iö

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-26 22:26

IngOehman skrev:Men visst finns verkliga faror för "branschen":

¤ Internethandel (butiksdöd),

¤ Asienproduktion (hårdvarutillverkardöd),

¤ Gratisnedladdningar (mjukvarubolagsdöd),

heter nog de tre värsta av dem.

Dessa borde vi gemensamt motarbeta allihopa. :P

Vh, Ing. Öhman

Nej.

Alla tre sakerna är förbättringar av världen.

Första punkten innebär stora fördelar för konsumenten. Jag själv har sparat enormt med tid och pengar på att handla böcker och datordelar via internet. Jag har faktiskt kunnat genomföra saker som annars aldrig blivit gjort.

Andra punkten innebär större välfärd i världen genom effektivare produktion. Samt att välfärd strömmar från den rikare delen av världen till den fattigare delen. Vilket borde vara idealt för de som är för jämn fördelning av rikedomar.

Tredje punkten medför även den stora fördelar för konsumenten. Denne kan lära känna och ha utbyte av många olika slags "mjukvara", vare sig det gäller program, musik, litteratur eller kunskap. Det ger konsumenten mycket mer kunskap om de produkter som denne kan vilja köpa. Och därutöver få direkt glädje av "mjukvarorna".

Nackdelar ?

Javisst finns det nackdelar.
Alla förändringar medför nackdelar för några någonstans. Oftast stora nackdelar.
Men i regel överväger fördelarna med flera magnituder.

Så, hårddraget, antingen är man för ett totalt statiskt samhälle, eller också är man för nackdelar ! 8O :D

* * *

Låt oss titta på de nämnda nackdelarna som har att göra med de tre punkterna, med de värsta först och de mindre sist:

* Vi (i västvärlden) förlorar våra jobb. Visst, det kan drabba hårt, men i ett någorlunda bra fungerande samhälle ersätts det med nya jobb.
På 70-talet var Facit en världsledande tillverkare av mekaniska räknemaskiner med många anställda. Det var inget fel på företaget i sig s a s, det var effektivt och kompetent, med undantag av en viss strategisk förmåga... Sen kom de elektroniska räknedosorna och... konkurs på tio röda !
Vad skulle man ha gjort ? Satt höga tullar på alla elektroniska räknedosor eller helt spärra importen av dom i hela västvärlden ? Nu gjorde man inte det.

De (i "östvärlden") vinner bättre betalda jobb, och ökar sin välfärd från att kanske leva på svältgränsen till att kunna vara någorlunda säkra på sin dagliga föda.

* Mjukvarubolagen har det jobbigt och de ursprungliga rättighetsägarna (musiker, kompositörer, författare och programvaru- tillverkare) är rädda att förlora inkomster.
De förstnämnda har jag svårt att gråta över och de har dessutom alla tänkbara resurser att anpassa sig med.
De sistnämnda har min sympati (ibland) men jag kan inte se att de har något reellt att oroa sig över.

För det första: Om vi ser på en tänkt nedladdare av "mjukvara" så har denne en begränsad mängd pengar ett spendera. Vilke innebär för det första att den maximala summan som säljarna kan förlora är just den summan; för det andra att nedladdaren i princip, vare sig denne delar med sig av det nedladdade eller ej, inte orsakar någon som helst förlust hos säljarna innan denne orsakar en utbliven försäljning.
Och det sistnämnda händer mycket mer sällan än vad det kan verka av den aktuella debatten i samhället.

Dessutom som är det snarare så att det nedladdade stimulerar till mer köp p g a spridningen av kunskapen om vad som finns att köpa.

Till sist: de ovan nämnda ursprungliga rättighetsägarna får bara en bråkdel av vad mjukvarubolagen tar in på försäljning av mjukvara ! I den mån de inte blivit helt lurade på sina rättigheter !! :evil:

* Vi förlorar butiker. Ja, och vi har också förlorat lanthandeln, mjölkbutiken och de flesta riktiga skomakarna. Visst har vi förlorat, men också vunnit mycket mer.
Om vi tänker på det som vi här lokalt har närmast om hjärtat, hifi-butikerna, så kan de inte längre konkurrera med de vanliga produkterna. Men då får de satsa på de produkter som VI är villiga att köpa och betala för ! När det gäller "tillräckligt" dyra produkter så har internethandeln inte några avsevärda fördelar, speciellt om man tillhör skaran konsumenter med ängsligt sinnelag och svagt hjärta... :wink:
Eller helt enkelt inte vill ha något trassel, punkt och slut !

Det som har gjort människan till den hon är idag är: förändringar.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-26 22:45

Jag tror att det effektivaste sättet att stoppa konkurrensen från kina är att exportera fackföreningar dit. En ganska vacker tanke tycker jag, vi ska inte konkurrera genom att sänka våra löner, utan genom att höja deras...

Någon sa att i Kina finns det 250 miljoner oregistrerade barn (pga "enbarnsregeln") som står utanför allt vad socialt skyddsnät heter och som används som arbetskraft. Jag vet inte om det är sant, men jag skulle inte bli förvånad. De skulle behöva en fackförening.

Blev jag politisk nu?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi