Svante skrev:RogerJoensson skrev:-Inte helt olik OS X Afconvert (Bats), som ju anses vara bra! (finns också på nämnda sida).
Nä, den var väldigt lik faktiskt. Enda skillnaden jag kan se är att min har lite mindre dist

. Sen får man ju inte veta något om hur fort det går, min går långsammare än realtid på min dator.
Jag testade med OSX-terminalen och körde
uppsampling med afconvert "bats" på 24bitars 44.1KHz stereo filer till 96KHz flyttal.
Med 100% processor (av totalt 400%) gick det i
12 gånger realtid (i7 2.7GHz), om även grafikchipet och annat används har jag ingen aning om. Det borde alltså gå att göra nästan fyra samtidiga uppsamplingar utan att tappa hastighet.
Nersampling 96-44.1 görs ca
9 gånger realtid.
Med tanke på att du säger att din konvertering inte ens går i realtid, så bli jag misstänksam om jag gjort något fel.
Terminalscript för uppsampling: - afconvert infil.aif -d LEF32@96000 -f WAVE --src-complexity bats -r 127 utfil.wav - (det går att blanda format).
Nivåskillnaderna var mindre än min mätare visade och
låg spikat på samma värde upp till 21KHz (dB, en decimal) och förmodligen lite däröver. Speglingsskräpet/disten höll sig på ungefär -100dB (runt 18KHz steg det något till -98dB, och över 19KHz minskade det till ungefär-105dB)
Jag testade med fasta sinusar i tätare (500Hz) intervall mellan 17-21KHz. En sista koll gjordes vid 21.8KHz och där hade nivån fallit 2.9dB.
Igen. Jag är osäker på om jag gjort något fel. Scriptet finns ovan, om någon annan vill testa.
Jag ska testa och mäta nersampling senare. Dags att ta itu med jobbet igen.
-På självvald "semester".