Mastringdebatt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-07 21:38

Morello skrev:
IngOehman skrev:
[Menar du att man skall få modulera hur mycket som helst? 8O

Vh, iö

Frågan är retorisk i den mening att svaret är givet, dvs nej.

Varför detta ständigt återkommande trams om retorik? Varje gång du skriver det demonstrerar du just ett typexempel på tom retorisk. :( Du skriver det ju nästan varje gång istället för att framföra vettiga argument.

Min fråga var inte tom retorik, som ditt svar! 8)

Du påstod att du ogillade att staten skulle bestämma hur mycket man skall få modulera (eller missförstod jag?) och då frågade jag (argumentatoriskt - inte retoriskt) om du med detta menade att man skall få modulera hur mycket som helst. Nu påstår du att svaret är givet - nämligen att du INTE menar att man skall få modulera hur mycket som helst. :o

Ok - ditt svar är noterat: Du tycker inte att man skall få modulera hur mycket som helst. Bra!

Att "inte få" brukar betyda att det finns en lag/ett förbud, eller hur? Det du säger går inte ihop något vidare... :?

Att exempelvis europeiska radiounionen tar fram förslag på gränser betyder inte att man kan exvolvera staten, eftersom ett förbud som inte är i lag reglerat är helt tandlöst. En gräns måste övervakas och den måste ha väldefinierade konsekvenser vid överträdande (t ex uppmaning att följa reglerna vid överträdelse, tvångsåtgörd i form av fråntagande av radiostationens makt över modulationen, böter eller indraget sändningstillstånd).

Håller du med om det?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-07 21:58

Almen skrev:Morello: Finns den att köpa längre? Förutom för £45 på e-bay...

Om priset som du säger är 45 pund torde man kunna dra slutsatsen att MOFI inte längre ger ut fonogrammet ifråga. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-08 11:06

Ingvar,

Jag menade bara att din fråga är helt onödig. Ingen människa vid sina sinnens fulla bruk torde önska att man får modulera hur mycket som helst, då detta skulle störa närliggande stationer.

Å andra sidan tycker jag att den som blivit tilldelad tex. 100 MHx +/- 75 kHz bör få göra vad han önskar med sitt utrymme i "etern", så länge man inte inkräktar på andras frekvensband. Man bör tex. få sända material med spetsfaktor ett (fyrkant eller hårdlimiterad popsmörja) om man så önsksar - tycker jag.
:)

(Jag är osäker på hur mycket man får modulera, men den exakta siffran är inte relevant)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-08 14:01

Morello skrev:Ingvar,

Jag menade bara att din fråga är helt onödig. Ingen människa vid sina sinnens fulla bruk torde önska att man får modulera hur mycket som helst, då detta skulle störa närliggande stationer.

Du har inte varit i Italien uppenbarligen...

För din information gör de höga statiska deviationsnivåerna idag menlig skada på grannstationer.

Frågan jag ställde är inte på något sätt onödig. Du skrev att du inte ville ha statens inblandning. Hur tror du att dagens maxgränser upprätthålles?

Morello skrev:Å andra sidan tycker jag att den som blivit tilldelad tex. 100 MHx +/- 75 kHz bör få göra vad han önskar med sitt utrymme i "etern", så länge man inte inkräktar på andras frekvensband. Man bör tex. få sända material med spetsfaktor ett (fyrkant eller hårdlimiterad popsmörja) om man så önsksar - tycker jag.

(Jag är osäker på hur mycket man får modulera, men den exakta siffran är inte relevant)

Är fortfarande nyfiken på svaret till:

iö skrev:Att "inte få" brukar betyda att det finns en lag/ett förbud, eller hur? Det du säger går inte ihop något vidare...

Att exempelvis europeiska radiounionen tar fram förslag på gränser betyder inte att man kan exvolvera staten, eftersom ett förbud som inte är i lag reglerat är helt tandlöst. En gräns måste övervakas och den måste ha väldefinierade konsekvenser vid överträdande (t ex uppmaning att följa reglerna vid överträdelse, tvångsåtgörd i form av fråntagande av radiostationens makt över modulationen, böter eller indraget sändningstillstånd).

Håller du med om det?

Jag skrev det ju för att jag hoppades att du skulle vilja svara på det.

Sen undrar jag också:

1. Vad skiljer i din föreställningsvärld mellan att ha "blivit tilldelad 100 MHz +/- 75 kHz", och att det är i lag reglerat att man, tilldelad detta, inte får sända på någon annan frekvens är 100 MHz, och att man inte får modulera mer än 75 kHz?

2. Vad menar du vore poängen med att bara reglera toppvärde och inte medelvärde? :?

Enda skillnaden är ju att man om man bara reglerar toppvärdet får en mekanism som driver fram en extremt dålig ljudkvalitet. :(

Vad är det för bra med det? Med medelvärdesreglering finns fortfarande full frihet för den som vill att sända ett extremt komprimerat mög, men - det drabbar inte grannstationerna längre.

Kort sagt: Det är svårt för mig att i ditt resonemang se vad det är som du vill åstadkomma, genom att motverka att sätta en gräns för medelvärdet. :?

När jag inte ser något argument från dig, utan bara ett påtående, måste jag utgå ifrån det vi alla vet händer - nämligen att toppvärdesreglering är en makanism som driver fram en extremt dålig ljudkvalitet, och som därtill gör att de som vill upprätthålla en högre ljudkvalitet drabbas illa. :cry:

Se(/hör!) bara hur TV ser ut när man har dynamiska program som avbryts av fullständigt sönderkomprimerade reklaminslag.

Detta är ett reellt problem som det kommer in klagomål om dagligen. Ingen tycker om att bli halvdöv och behöva kasta sig på fjärrkontrollen för att dra ned när reklaminslagen kommer in. :(

Så - allt jag har konnat konstatera så här långt är att du säger att du inte tycker att man skall medelvärdesreglera, men att du tycker att man skall toppvärdesreglera. :?

Något argument för detta har jag inte sett från dig dock, annat än möjligen att du säger att den som vill sända en fullt utstyrd kontinuerlig fyrkantvåg skall få göra det*. 8O Man kan diskutera om detta är ett argument dock - det påminner mer om ett påstående. Du redogör ju inte redogör för varför du tycker det (vilket hade kunnat inbegripa ett argument).

Vh, iö

- - - - -

*Varför? Är det bra att folk riskerar hörselskador och/eller skador på hifi-utrustningen? :?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-02-08 14:58

Jag anser att man absolut inte ska ha någon form av "lag" som bestämmer hur man ska tillåtas framföra sin musik. Finns grupper som strävar efter en kompakt och odynamisk massa. Såklart ska dom få göra det om dom vill. Det man bör däremot vara emot är när skivbolag och deras chefer vill ha generellt söndermastrade skivor.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-02-08 15:12

IngOehman skrev:Varför detta ständigt återkommande trams om retorik? Varje gång du skriver det demonstrerar du just ett typexempel på tom retorisk. :( Du skriver det ju nästan varje gång istället för att framföra vettiga argument.

Du påstod att du ogillade att staten skulle bestämma hur mycket man skall få modulera (eller missförstod jag?) och då frågade jag (argumentatoriskt - inte retoriskt) om du med detta menade att man skall få modulera hur mycket som helst. Nu påstår du att svaret är givet - nämligen att du INTE menar att man skall få modulera hur mycket som helst. :o

Ok - ditt svar är noterat: Du tycker inte att man skall få modulera hur mycket som helst. Bra!

Att "inte få" brukar betyda att det finns en lag/ett förbud, eller hur? Det du säger går inte ihop något vidare... :?

Håller du med om det?

Vh, iö

Blablabla...

...är vad jag tycker.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-02-08 15:30

Johan_Lindroos skrev:
IngOehman skrev:Varför detta ständigt återkommande trams om retorik? Varje gång du skriver det demonstrerar du just ...

....
Håller du med om det?

Vh, iö

Blablabla...

...är vad jag tycker.

Johan,
Intressant, informativt, moget. Tillför liksom mera substans till diskussionen.
:?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-02-08 16:36

Ibland kan det nog bli lite för mycket substans i diskussionerna... :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-09 01:28

Morello skrev:Ingvar,

Å andra sidan tycker jag att den som blivit tilldelad tex. 100 MHx +/- 75 kHz bör få göra vad han önskar med sitt utrymme i "etern", så länge man inte inkräktar på andras frekvensband. Man bör tex. få sända material med spetsfaktor ett (fyrkant eller hårdlimiterad popsmörja) om man så önsksar - tycker jag.

Du har valt att inte svara på mina senaste frågor, så låt mig formulera en ny:

Om en ny modulationsregel skulle träda in som medger att ALLA (liksom nu) kan sända vilket programmaterial de vill och med vilken ljudkvalitet den vill på etern (inklusive en fyrkantvåg om de vill) men att man inte får göra det starkare än t ex -18 dB relativt full utstyrning som medelvärde - vad tycker du skulle vara svagheten med en sådan regel?

Jämför gärna (pros/cons) med den regel som finns idag som också tillåter att man sänder vad man vill, med en begränsning för toppvärdet endast (vilket leder till att de som sänder sänderkomprimerat överröstar de som sänder fulldynamiskt på etern :( ).

Vad får dig att förespråka det senare (= det nu gällande) regelsystemet? :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-09 01:39

Ingvar, :)

För mig som ljudkvalitetsmedveten lyssnare skulle en reglering med avseende på såväl medel som toppnivå inebära en en fördel, men jag tycker av principiella skäl att den som i förekommande fall betalat dyra pengar för en plats i etern skall få disponera den (dvs inom ramen för tex +/-75kHz) om de så önskar. Jag väljer att inte lyssna på skiten och förundras över hur tillsynes vettiga männisor står ut med smörjan, som idag är allena rådande över 100 MHz på skalan, i mer än 1 minut. Den hiskeliga spetsfaktorn och alla kontamination av programmaterial som extremlimiteringen renderar framkallar hos mig något som kan liknas vid extrem stress.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-02-09 02:12

Det är väl tur att vi har Public Service som motvikt till de fria marknadskrafterna 8)
så att det finns nåt att lyssna på menar jag!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-09 02:25

Morello: Är du inte låst i ett tankesätt nu?

Vad jag föreslår är ju att vad en "eterplats för radiosändning" är för något omdefinieras - således att det man betalar för blir ett fritt användande av en medeldeviation* om upp till +/- 10 kHz (exempelvis), istället för som nu en toppmodulation om +/- 75 kHz.

Vad är den principiella skillnaden menar du, och vad skulle vara nackdelen med den nya definitionen menar du? :o

Jag kan i princip bara se fördelar. Både för musikkonsumenterna och för alla tillverkare av radiodelar.

Vh, iö

- - - - -

*Normen får självklart definieras så att "medeldeviation" blir ett entydigt begrepp.

Men det är en senare fråga. Innan det är meningsfult att gå in på sådana detaljer är det ju bra om alla intelligenta människor är överens om att det är en bra idé.

Du är faktiskt den första jag stött på 8O som motarbetat idén (som för närvarande bearbetas inför presentation för europeiska radiounionen, av en arbetsgrupp bestående av inflytelserika representanter från såväl musik- som radiostationsvärlden, inklusive SR).

PS. 18 dB är kanske orimligt, men ett medelvärde på -10 dB vore redan det en påtaglig förbättring. Det motsvarar +/- 24 kHz.

PPS. Kommer någon ihåg denna gamla tråd?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 44&start=0
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-10 19:16, redigerad totalt 1 gång.

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-02-09 07:31

Jag håller med Ingvar i att en lagreglering av medeldeviation skulle var av godo ur ljudkvalitetssynpunkt, samt att självreglering inte fungerar i praktiken pga att radiostationer med låg effekt vill 'höras' så mycket det går, vilket får till följd att de 'pumpar' upp ljudet med komprimering etc.
Jag tror också att detta är en starkt bidragande faktor till 'the loudness race'. 'Musik skall låta som på närradio', - komprimerat och odynamiskt. Till slut blir detta en defacto standard och dogm.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-02-09 13:57

Johan_Lindroos skrev:
IngOehman skrev:Varför detta ständigt återkommande trams om retorik? Varje gång du skriver det demonstrerar du just ett typexempel på tom retorisk. :( Du skriver det ju nästan varje gång istället för att framföra vettiga argument.

Håller du med om det?

Vh, iö

Blablabla...

...är vad jag tycker.

För fasen JOhan, du är helt plötsligt min hjälte, hur vågar du???
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-09 15:00

berma skrev:Det är väl tur att vi har Public Service som motvikt till de fria marknadskrafterna 8)

Visst, men tror du SR hade haft så särdeles många lyssnare om radion varit kodad och varje enskild lyssnare belastats med kostndaen i form av en månatlig räkning? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-02-09 15:37

Morello skrev:
berma skrev:Det är väl tur att vi har Public Service som motvikt till de fria marknadskrafterna 8)

Visst, men tror du SR hade haft så särdeles många lyssnare om radion varit kodad och varje enskild lyssnare belastats med kostndaen i form av en månatlig räkning? :)

Om SR hade tagit betalt för sina tjänster kanske många skulle förstå att det ofta(st) är en kvalitetsprodukt dom levererar. Det finns inga reklamradio- eller närradiostationer som ens kommer i närheten av det samlade utbudet i P1-P5 i etern och på webben.

Jag är själv en "kommersiell typ" som anser att marknaden är bäst skickad att hitta kunder och utbudsnivå, men när det gäller radio har marknaden misslyckats kapitalt. I alla fall ur min synvinkel. Motsvarigheten i restaurangutbudet skulle vara hamburgeri och kebab-ställen i varje gathörn och någon enstaka krog i varje stadsdel. Tack och lov verkar mat-svensson ha bättre smak än musik-svensson 8)

Eller så är det jag som inte förstått....

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-09 15:51

Hur ska en komersiell aktör kunna konkurrera med SR? Det är omöjligt idagsläget. SR sätter ju marknaden ur spel genom att inte behöva ta betalt direkt av lyssnarna, utan finanseieras indirekt via skatten.

Först när SR är avvecklat vet vi hur marknaden skulle hantera efterfrågan av kvalitetsradio och jag ser inget hinder för att man lyckas.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-02-09 16:30

Morello skrev:Hur ska en komersiell aktör kunna konkurrera med SR? Det är omöjligt idagsläget. SR sätter ju marknaden ur spel genom att inte behöva ta betalt direkt av lyssnarna, utan finanseieras indirekt via skatten.

Först när SR är avvecklat vet vi hur marknaden skulle hantera efterfrågan av kvalitetsradio och jag ser inget hinder för att man lyckas.

Jo, du har i viss mån rätt. Jag är dock pessimistisk nog att inte ha för stor förväntan på den sk marknadens behov av kvalitet. I vissa fall är ett de fakto-monopol med uttalade kvalitetsnivåer att föredra ur den aspekten. Musik med både musikaliska OCH ljudmässiga kvalitéer är kanske lika omodernt som att ha en egen bra kock anställd hemma?

/ B

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-02-09 16:32

Först när SR är avvecklat vet vi hur marknaden skulle hantera efterfrågan av kvalitetsradio

Nämn något land där man har lyckats med det. Kommersiell radio och TV har inget intresse av folkbildning eller publicservice om det inte handlar om sport eller produktinformation, alltså ren reklam. Gud bevare oss från dom helt fria och okritiskt härjande marknadskrafterna som bara är intresserade av berika sig själva med feta löner höga aktieutdelningar.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-02-09 16:45

Morello skrev:

Jaha, ... och ?

Jag tycker att det är bra att vi har Public Service radio och TV, med hög kvallitet bådet tekniskt och innehållsmässigt.

Jag förstår inte varför finansieringen ska vara den övergripande prioriteringen, vi får ju ändå betala i slutändan. Idag betalar vi väl också radion via TV-licensen vad jag förstår. Poängen med en licensavgift är ju just att det inte ska gå via skattemedel utan det är tänkt som "friare" finansiering utan inblandning av politiker.

mvh.
Senast redigerad av berma 2007-02-09 20:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-09 17:03

Nagrania skrev:
Först när SR är avvecklat vet vi hur marknaden skulle hantera efterfrågan av kvalitetsradio

Nämn något land där man har lyckats med det. Kommersiell radio och TV har inget intresse av folkbildning eller publicservice om det inte handlar om sport eller produktinformation, alltså ren reklam. Gud bevare oss från dom helt fria och okritiskt härjande marknadskrafterna som bara är intresserade av berika sig själva med feta löner höga aktieutdelningar.

Du säger implicit att efterfrågan på SVT/SR inte finns och därmed att folk inte är villiga att betala vad det kostar. Jag tro du har rätt. Avveckla således SR/SVT och befria oss från kostndaen vi inte är villiga att betala med mindre än att kostnaden är påtvingad.

Personligen är jag helt ointrsserad av att bekosta dokusåpor och annan skit via skatten. Jag skulle hellre anvädna pengarna till något roligare än att betala löner till personal på SR/SVT.
-Innehar F-skattsedel-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-02-09 17:05

Poängen med en licensavgift är ju just att det inte ska gå via skattemedel utan det är tänkt som "friare" finansiering utan inblandning av politiker.

Jo så är det tänkt men nu tycks ju den nya regeringen ändå lägga sig i t.ex genom att förkorta avtalsperioden mellan staten och PS. Vi vet inte var det här kommer att sluta, hoppas inte i förskräckelse och förstörelse. Vad som helst kan hända som man nu håller på. Jag undrar hur länga alla samhällets motkrafter bara ska stå och titta på.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-09 17:09

App app app!

Förutom att ni är inne och tassar på fel marker så är ni dessutom OT. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-02-09 17:19

Om du menar mig så är jag beredd att betala 2000 spänn om året för PS även om jag inte är intresserad av dokusåpor och annat skit som sänds i SVT. Men jag är villig att betala pengar så att de som är intresserade av sånt ska kunna titta på det. Men då vill jag också att dom ska vara villiga att betala så att även vi andra kan titta på kulturprogram, dokument utifrån eller konsumentprogram, natur och vetenskap. Både i radio och TV. Jag betalar hellre 2000 spänn för PS än 2400 spänn för DN som jag betalar nu. DN kommer inte heller ut varje dag som PS ändå gör. Jag undrar också hur stor andel av DN´s tryckta material som består av reklam som jag faktiskt inte är intresserad av och dessutom är det jäkligt tungt att bära iväg till återvinningen.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-09 17:27

torbod skrev:
Om man bortser från komprimering av det färdiga resultatet (loudness race som ingen vettig människa uppskattar) så påstår ALLA artister jag talar med att man MÅSTE köra kompressor på tex trummor och gitarr för att de ska "gå att lyssna på".

Ni som är mer insatta i inspelningsteknik, är detta sant?
Klarar inte en hyffsat duktig HIFIanläggniing av att återge trumljud utan att man först mixtrar med signalen? I så fall varför, är dynamiken FÖR stor eller använder de fel mickning? Eller blir en trumma tråkig och platt som default? Eller blir det så att dynamiktopparna på något sätt felaktigt överröstar allt annat bandet spelar.
Jag misstänker att "komprimeringsmåstet" mestadels går ut på att skapa ett sound som ska passa bandets ljudideal, vilket inte är fel. Jag antar att pop/rockbanden inte bryr sig så mycket om naturlig återgivning alls, utan att det är viktigare att skapa ett sound som passar med deras image och det är ju okay om det stannar vid det (sen drar loudeness racet igång på det färdiga materialet i alla fall, men det är en annan historia).

/Tobbe

Jag hajade till när jag läste orden "gå att lyssna på". Det pekar på en fundamental aspekt här, tror jag. Man kanske bör reflektera över vad som avses - vem som lyssnar, i vilket syfte, ur vilket perspektiv. (I stället för att se det som kommersialism eller inte)

Här, i denna samling, är det tämligen självklart att lyssna analytiskt, att ha fått "öronen öppnade" av okomprimerad musik, väl inspelad, på högkvalitativ hifi-utrustning.

Är "gå att lyssna på" samma sak som "njuta av"? För vem? Och vad innebär "njuta av" iså fall? Lika snårigt kan det bli med ord som "ljudideal" och "naturlig återgivning".

Vad jag menar är att det kanske är skillnad på pragmatiker och analytiker, med tanke på utgångsperspektiv. En musiker kanske främst är upptagen med att få det att låta precis som denne _vill_ att det låta, medan analytikern vill att det ska låta så naturligt som möjligt.

Visst är det så att okomprimerat osv låter bättre rent faktiskt (.se), men jag tror inte heller att musiker och andra vill att det ska låta "dåligt" på nåt sätt. Kanske är det den fundamental inställningen som är skillnaden?

Faktum är väl att den närmast idealistiska hållningen att all musik ska vara okomprimerad osv är likvärdig med drömmen om att alla hushåll, alla lyssnare ska ha tillgång till bra hifi samt vara medvetna analytiker.

Musikern kanske lever i en helt annan värld, där det fundamentala är ett budskap som ska funka i en föga optimal miljö.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-02-09 21:22

Det är, som tidigare sagts i den här tråden, helt OK att musiker har synpunkter på hur deras egen musik producerats. Det är ju en del av den kreativa processen. Däremot har jag svårt att tro att ens lomhörda musiker skulle välja extrem komprimering av den färdigproducerade musiken (eftersom det ju är mastering vi talar om) om de opåverkade av branschfolk (och varandra, i den mån de nu tävlar om att låta högst) skulle få jämföra förstört och icke förstört material. Det finns ju faktiskt en hel del välinspelad och -utgiven pop, rock, country, R'n'B och soul genom åren som visar att det går alldeles utmärkt att producera mer dynamisk musik utan att vare sig musiker eller konsumenter protesterar - utan tvärtom inser mervärdet. I morse spelade jag en fantastiskt välljudande samling med Buddy Holly och nyss har jag suttit och masserat öronen med ett gäng discoplattor på mycket hög volym. Några av dessa 70- och tidiga 80-talsinspelningar har klarat sig riktigt bra på cd. Testa t ex Indeep och "Last night a DJ saved my life". Soundet är fortfarande unikt för de olika plattorna trots att man inte kapat topparna lika illa som man gör idag, och det fungerar utmärkt att lyssna på - ja, till och med "njuta av"! - i alla miljöer. Detsamma gäller blues (Gary Moore och Tony Joe White har gjort fantastiskt fina plattor) och andra stilar där inte masteringmodet - för det måste betraktas som just ett beklagligt mode - har bedövat musiken. Som popfantast är jag väldigt ledsen över utveckligen. Jag har skrivit det förr: tänk om man fick höra Broder Daniel med full dynamik!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-10 12:32

Jag har faktiskt träffat just popmusiker som fördrar det hårdlimiterade materialet på grund av att det låter mer "in your face", vilket kanske kan förklaras med att disten gör att det ganska skrikigt.

Broder D med full dynamik? Nja, jag tror dom spelar lite för spretigt för det, men lite kompressor i vissa kanaler och sedan ingen slutkompression skulle säkert göra gott. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-10 14:31

Morello skrev:
Nagrania skrev:

Du säger implicit att efterfrågan på SVT/SR inte finns och därmed att folk inte är villiga att betala vad det kostar. Jag tro du har rätt. Avveckla således SR/SVT och befria oss från kostndaen vi inte är villiga att betala med mindre än att kostnaden är påtvingad.

Personligen är jag helt ointrsserad av att bekosta dokusåpor och annan skit via skatten. Jag skulle hellre anvädna pengarna till något roligare än att betala löner till personal på SR/SVT.

Jag förstår inte ditt resonemang, oavsett från vilken dimension jag betraktar det...

1. Finansieringen sker ju via licensavgift, och idag bekostas radiosändningarna av TV-licensen. Du betalar mig veterligt inte denna TV-licens (eftersom du inte använder TV) så du har i praktiken SR-radio tillgänglig gratis.

Vad är problemet?

2. Du antyder att du är intresserad av att det skall finnas en kvalitetsradio (kommersiell) men du motarbetar de tekniska ändringar som skulle göra det möjligt 8O :( (Alltså att på etern, utan extrema konkurrensnackdelar, kunna sända högdymamiskt programmaterial.)

Du gör det till synes utan att ha några argument för det dessutom - förutom diffusa hänvisningar till några "principiella skäl" :o som du nämner att de finns, men som du inte vill berätta om. :? Vilka principer är det som det handlar om?

Vh, iö

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-02-10 16:07

IÖ, ditt sista inlägg var helt fantastiskt. :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-10 19:19

Ajdå...

Jag vill inte att någon skall tro att det jag skriver är dumt.

Så, kan du inte hålla med någon annan istället? :P

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi