Moderator: Redaktörer
Svante skrev:rajapruk skrev:Kan man, enligt dig, framgångsrikt bulta fast en högtalare, och "jorda" den mot en betongvägg eller betonggolv t.ex, undrar jag?
Här kan man kanske ana en möjlighet att förklara motsatsen - och varför den är bättre. Effekten som leds från högtalaren kan uttryckas som kraften gånger hastigheten. Alltså P=v*F. Det må kännas naturligt att om högtalarens hastighet (" rörelse") är noll så överförs ingen effekt till golvet och att det är bra, men precis lika naturligt är att om (den vibrerande delen av) kraften är noll så överförs ingenting heller.
Det är mycket lättare att ordna så att kraften blir noll än att rörelsen blir noll, även de hårdaste material har en böjstyvhet som är mindre än oändligheten. Golvet kommer att röra sig lite och krafterna blir stora. I det omvända fallet blir rörelsen lite större, men kraften nära noll.
Noll kraft kan också ses som en jordning, den är nollhastighetens dualitet.
Typ.
darkg skrev:Svante skrev:rajapruk skrev:Kan man, enligt dig, framgångsrikt bulta fast en högtalare, och "jorda" den mot en betongvägg eller betonggolv t.ex, undrar jag?
Här kan man kanske ana en möjlighet att förklara motsatsen - och varför den är bättre. Effekten som leds från högtalaren kan uttryckas som kraften gånger hastigheten. Alltså P=v*F. Det må kännas naturligt att om högtalarens hastighet (" rörelse") är noll så överförs ingen effekt till golvet och att det är bra, men precis lika naturligt är att om (den vibrerande delen av) kraften är noll så överförs ingenting heller.
Det är mycket lättare att ordna så att kraften blir noll än att rörelsen blir noll, även de hårdaste material har en böjstyvhet som är mindre än oändligheten. Golvet kommer att röra sig lite och krafterna blir stora. I det omvända fallet blir rörelsen lite större, men kraften nära noll.
Typ.
Men nu blev det så där jobbigt igen. Du fokuserar, säkert med fog, på överföringen till golvet. Men visst är det dessutom så att en bra mjuk uppställning även minskar högtalarens rörelse?
rajapruk skrev:Svante skrev:rajapruk skrev:Kan man, enligt dig, framgångsrikt bulta fast en högtalare, och "jorda" den mot en betongvägg eller betonggolv t.ex, undrar jag?
Typ.
Känns hyfsat idiotiskt av mig att tjafsa emot auktoriteter på fysik, men vafan, here we go...
Rörelse av luft är ju det en högtalare är till för att skapa.
Om rörelsen på lådan inte är noll så blir det väl en typ av distorsion?
rajapruk skrev:Det ljud som högtalarmembranet försöker skicka ut blir modulerat med äldre ljuds rörelser?
rajapruk skrev:Den totala överförelsen till rörelse av luft av konen blir något dämpad?
rajapruk skrev:Jag har stora 15" membran med små rörelser också.
Jag vill alltså uppnå att högtalaren står så still som möjligt i konens riktning. Min tanke är att fastbultning mot bakvägg och mjuk avkoppling mot golv skulle ge mig detta.
(blev först ett f som stavfel istället för d som start på sista ordet, inte bra!)
IngOehman skrev:Okej, inte alldeles klart ändå, men det ser ut som om du menar spjärn.
Ock igen - tar man spjärn mot en massa så har det betydelse hur homogen och dämpad den är. Att koppla en yttre massa till lådan är som regel än väldigt dålig ide eftersom kopplingen kommer att skapa ett resonanssystem.
Vh, iö
PerStromgren skrev:Vad händer med högtalaren om man hänger upp den i trådar från taket? Jag tänker närmast på de effekter vi pratar om här, förstås.
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Okej, inte alldeles klart ändå, men det ser ut som om du menar spjärn.
Ock igen - tar man spjärn mot en massa så har det betydelse hur homogen och dämpad den är. Att koppla en yttre massa till lådan är som regel än väldigt dålig ide eftersom kopplingen kommer att skapa ett resonanssystem.
Vh, iö
Låt säga att man kopplar en massa om 100 ton till respektive högtalare och i nämnda resonanssystem hamnar resonansfrekvensen på 1 MHz.Enkla siffror. Kanske lite svårare att uppnå i praktiken.
Men vad uppnås egentligen i praktiken, eller vad kan uppnås med fantasi, mycket pengar och utan hustru?
Vad behövs för att nå 20 kHz?
Om man med massa vill bekämpa rekyleffekten från konrörelse så anser jag i och för sig att det i så fall vore smartare att använda mer än 1 högtalarelement som sätts samman mekaniskt så att deras sammanlagda konrörelsers motkrafter tar ut varandra.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Svante skrev:PerStromgren skrev:Vad händer med högtalaren om man hänger upp den i trådar från taket? Jag tänker närmast på de effekter vi pratar om här, förstås.
Den blir (nära) fri att röra vågrätt. Den blir också ganska fri att röra sig lodrätt beroende på trådens fjäderkonstant. Hänger man den i EN tråd från taket blir den dessutom fri att rotera kring en vertikal axel och ganska fri att rotera horisontellt.
PerStromgren skrev:Svante skrev:PerStromgren skrev:Vad händer med högtalaren om man hänger upp den i trådar från taket? Jag tänker närmast på de effekter vi pratar om här, förstås.
Den blir (nära) fri att röra vågrätt. Den blir också ganska fri att röra sig lodrätt beroende på trådens fjäderkonstant. Hänger man den i EN tråd från taket blir den dessutom fri att rotera kring en vertikal axel och ganska fri att rotera horisontellt.
OK. Hur kommer det att låta, då? Mest likt kuddar eller mest likt spikar?
Laila skrev:Uj uj uj, du ä inte rädder om hakan du inte, Harryup . . . typ.
shifts skrev:Det har skrivits några gånger att det tekniskt sett bästa inte nödvändigtvis måste vara det man också föredrar. Det är inte så konstigt tycker jag. Förstår inte riktigt vad som skulle saknas i ekvationen?
Harryup skrev:shifts skrev:Det har skrivits några gånger att det tekniskt sett bästa inte nödvändigtvis måste vara det man också föredrar. Det är inte så konstigt tycker jag. Förstår inte riktigt vad som skulle saknas i ekvationen?
Så bara för att man inte gillar SD så har man noll koll? Nu tog jag i minst sagt orättvist emot dig shifts men det sägs så ofta på faktiskt när man har en avvikande åsikt.
Ett antal personer hörde att just hemma hos mig fungerade inte SD alls. Eftersom SD alltid fungerar oavsett underlag, så när det låter sämre så är jag öppen för att vad som helst kan vara problemet. Men jag misstänker att det kan finnas andra med likartade "problem" som jag har någon annanstans i galaxen så ser jag det som att det inte är bra att inte ge rådet att om man känner sig tveksam till resultatet så kan man testa någon annan typ av fot. Mitt system ihop med mitt hus har falsifierat att SD alltid är bättre.
/Harryup
Harryup skrev:Laila skrev:Uj uj uj, du ä inte rädder om hakan du inte, Harryup . . . typ.
Man kan väl säga att jag tröttnade på floskler. The proof of the pudding är inte via matematik.
/Harryup
Harryup skrev:shifts skrev:Det har skrivits några gånger att det tekniskt sett bästa inte nödvändigtvis måste vara det man också föredrar. Det är inte så konstigt tycker jag. Förstår inte riktigt vad som skulle saknas i ekvationen?
Så bara för att man inte gillar SD så har man noll koll? Nu tog jag i minst sagt orättvist emot dig shifts men det sägs så ofta på faktiskt när man har en avvikande åsikt.
Ett antal personer hörde att just hemma hos mig fungerade inte SD alls. Eftersom SD alltid fungerar oavsett underlag, så när det låter sämre så är jag öppen för att vad som helst kan vara problemet. Men jag misstänker att det kan finnas andra med likartade "problem" som jag har någon annanstans i galaxen så ser jag det som att det inte är bra att inte ge rådet att om man känner sig tveksam till resultatet så kan man testa någon annan typ av fot. Mitt system ihop med mitt hus har falsifierat att SD alltid är bättre.
/Harryup
Harryup skrev:ja rajapruk,
jag håller med dig. Något saknas i ekvationen. Jag vet flera personer på forumet som hörde att hårda fötter (oavsett orsak) lät vansinnigt mycket bättre hemma hos mig än vad SD-fötter gjorde. Jag hade inget behov av att visa att SD inte skulle fungera eftersom jag faktiskt köpte dom eftersom jag var övertygad om att det skulle bli så.
Det blev inte så, så jag håller med dig om att det är en tumregel att säga att det alltid låter bättre med mjukfötter. När det räcker att en person hör något vid en F/E-test för att man skall anse att det färgar så, kan jag säga att vi var 6 personer vill jag minnas som fann dom helt överlägsna. Nu kommer inte det räcka eftersom det då är fel på högtalarna eller på golvet eller vad som helst men inte foten. Fast just det att man säger att oavsett omgivning så låter det alltid bättre så är det helt enkelt fel.
När det gäller Svantes filmer så fäster jag inget avseende vid dom alls, Svante vill visa problemet och försöker inte se om det ligger något i att andra fötter kan fungera.
Dessutom har Svante en alldeles för låg nyfikenhet på vad som finns på marknaden för att kunna vara en trovärdig person då det gäller att försöka hitta fungerande alternativ.
/Harryup
IngOehman skrev:Att koppla en yttre massa till lådan är som regel än väldigt dålig ide eftersom kopplingen kommer att skapa ett resonanssystem.
shifts skrev:Ptja, semantik eller filosofi. Bara man vet vad parterna menar går det nog att diskutera kring.
IngOehman skrev:Okej, inte alldeles klart ändå, men det ser ut som om du menar spjärn.
Vh, iö
Nattlorden skrev:Harryup skrev:shifts skrev:Det har skrivits några gånger att det tekniskt sett bästa inte nödvändigtvis måste vara det man också föredrar. Det är inte så konstigt tycker jag. Förstår inte riktigt vad som skulle saknas i ekvationen?
/Harryup
Hur vore det att mäta lite istället? Som sagt tidigare, bara för att folk tycker det låter bättre behöver det inte vara det. Du kanske får ett fel som hjälper att maskera ett annat, emedan rätt lösning är att jobba bort båda.
Det enda sätt en fot inte fungerar alls borde vara om högtalarna ramlar av dem och det hoppas jag inte hände. Troligen berättade de bara för er hur anläggningen egentligen låter och det tilltalade inte, så istället för att förbättra anläggningen väljs det att dränka ljudet med golvresonanssås. Hifins ketchup på oxfilén alltså.
rajapruk skrev:Harryup skrev:ja rajapruk,
jag håller med dig. Något saknas i ekvationen. Jag vet flera personer på forumet som hörde att hårda fötter (oavsett orsak) lät vansinnigt mycket bättre hemma hos mig än vad SD-fötter gjorde. Jag hade inget behov av att visa att SD inte skulle fungera eftersom jag faktiskt köpte dom eftersom jag var övertygad om att det skulle bli så.
Det blev inte så, så jag håller med dig om att det är en tumregel att säga att det alltid låter bättre med mjukfötter. När det räcker att en person hör något vid en F/E-test för att man skall anse att det färgar så, kan jag säga att vi var 6 personer vill jag minnas som fann dom helt överlägsna. Nu kommer inte det räcka eftersom det då är fel på högtalarna eller på golvet eller vad som helst men inte foten. Fast just det att man säger att oavsett omgivning så låter det alltid bättre så är det helt enkelt fel.
När det gäller Svantes filmer så fäster jag inget avseende vid dom alls, Svante vill visa problemet och försöker inte se om det ligger något i att andra fötter kan fungera.
Dessutom har Svante en alldeles för låg nyfikenhet på vad som finns på marknaden för att kunna vara en trovärdig person då det gäller att försöka hitta fungerande alternativ.
/Harryup
Kan du beskriva lite mer? Vilken typ av högtalare? vad blev bättre mer specifikt, osv?
Svante håller på just nu med att skruva fast speldosan, hoppas jag!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 9 gäster