Thomas_A skrev:Jag tror ingen riktigt förstått min fråga ännu.
Jo, jag tror jag förstått.

Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Jag tror ingen riktigt förstått min fråga ännu.
rajapruk skrev:Adhoc skrev: För lägre frekvenser med våglängd som är bra mycket större än avståndet mellan öronen blir det svårare och svårare att riktningsbestämma. Jag tycker det är svårt också med riktigt höga ”pipljud”, där hjälper det inte mycket att vrida lite på huvudet. Det beror nog på att huvudet är mycket större än våglängden för ”pipljudet” och signalen vid bortre örat blir för svag jämfört med närmaste örat (?). Figuren 2.27 tycker jag indikerar det.
Ja. Jag blev förvånad nyligen av att en 10Khz LTS testton spelades ur en högtalare var helt omöjlig för mig att riktningsbestämma var den kom från. Och märkliga fenomen när jag vred huvudet åt olika håll. Verkar som vissa vinklar helt släcker ut tonen.
goat76 skrev:Thomas_A skrev:När signalen reflekteras uppstår utsläckning och förstärkning av signalen. Den är jag helt med på att den går att detektera eftersom det är nivåvariationer. Ta bort väggen, och justera för de nivåvariationerna som en vägg innebär (precis som man kan göra för högtalare nära vägg). Kan jag fortfarande detektera en vägg efter kompensation?
Nej, du kommer inte att detektera en vägg precis bakom dig som inte längre finns precis bakom dig bara för att du har justerat för nivåvariationerna, de förändringarna ligger då i direktljudet vilket kommer framifrån.
För att bena ut detta lite extra så innebär det att alla förändringar man gjort i direktljudet då skulle innebära att de justeringar man gjort för nivåvariationerna inte längre gäller då direktljudet förändrats.
Det blir lite som hönan eller ägget problematiken.
Kan det vara så att du funderar så hårt på detta så att du missar det enkla?![]()
Som både jag och matssvensson påpekat tidigare i tråden, provlyssa nära en vägg och sedan längre ifrån så hör du att din frågeställning drunknar i en massa större problem ”en nära väggen upplevelse” medför. Vad dessa problem heter med tekniska termer får någon annan svara på.
jansch skrev:Det är en bra test du gjorde! Jag har många gånger skrivit här på Faktiskt.io att man borde lyssna på statiska sinustoner I ETT NORMALT LYSSNINGSRUM.
Eller ännu enklare - prova brandlarmet.
JM skrev:Thomas_A skrev:petersteindl skrev:
Direktljudet kan inte ha samma frekvensgång som de utsläckningar som en nära vägg bakom huvudet genererar. Det är kanske inte det du vill ha sagt?
Sedan ställer jag mig lite tveksam till att man refererar till ens hjärna såsom det vore en enskild entitet. Det är som om hjärnan skulle uppfatta en sak på ett sätt och övrig kropp på ett möjligt annat sätt. Som jag ser det så svarar matssvensson utifrån perspektivet att det handlar om en och endast en sensation som man upplever. Mats likställer hjärnan med hela sitt väsen såsom det är han som upplever och inte hjärnan i sig. Jag förstår mycket väl att i samtalets gång förenklar det att referera till hjärnan såsom det vore en enskild entitet. Men är det verkligen så? Den bästa personen att svara på din fråga är en blind person. Kan en blind person orientera sig i slutna utrymmen med hörseln? Jag tror det. Själv har jag inga problem att höra skillnad på 15 cm och 30 cm och 50 cm avstånd från bakre vägg. Att direkt avgöra om det de facto är en vägg på respektive avstånd vet jag inte om jag direkt kan avgöra. Hörseln kräver träning ihop med kognition samt adaption. Sedan har vi vinkeln bakifrån. Antingen vill vi höra ljudkällorna bakom oss och det är vad filmindustrin vill mixa in i ljudet, eller också vill vi känna oss omslutna av ljud såsom efterklangen bidrar med i en konsertlokal och den efterklangen byggs upp av den bakre väggen. Allt ljud framifrån når till slut den bakre väggen och studsar tillbaks och då sker denna omslutning av ljud. På engelska kallas det för immersive sound och börjar tyvärr bli en populär klyscha. Andra populära klyschor är 3D-sound, Virtual Reality samt andra företeelser. Alla dessa uttryck är scientific i sitt ursprung och har sin specifika definition inom vetenskapen. Sedan blir det genom marknadsföring till rappakalja i kommersialismens tecken och då tappar orden sin riktiga/ursprungliga betydelse och status. Det blir bara fake words. Det upplever i alla fall jag som tragiskt. Känner du kraften. . . Vad är det? Kraften. . . Kraft mäts i Newton N och är massa ggr acceleration. kg*m/s^2. Hur känner man det? Nog om språkförbistring.
Med vänlig hälsning
Peter
Nja. Så här undrar jag alltså:
Ta bort alla väggar utom en (den bakre) placera den 15 cm bakom och spela musik. Du kommer att få en reflex som ger amplitudskillnader samt en vinkel för reflexljudet.
Jämför utan vägg, dock med samma frekvenskurva som den ger i ovan fall, alltså med samma amplitudskillnader.
Det jag vill år är hur lätt det är att höra reflexen som kommer snett bakifrån under 1 ms, exkl ampltudskillnaden.
Det här är inte så svårt.
Vid reflexer bakifrån där bakväggen är närmare än 15 cm dvs tiden för reflexljudet är under 1 ms kommer upplevt ljud vara lika med ljud upptaget med mikrofon med alla interferenser. Ljudet kommer att upplevas som kraftigt förvrängt relativt om reflexen inte var närvarande. Ingen maskering av direktljudet endast förvrängning.
Bakväggsreflex över 1 ms maskerar direktljudet i sjunkande grad med ökat avstånd. Upplevelsen blir att direktljudet blir bättre ju längre avståndet till bakväggen är. Men fortfarande dålig spatial upplevelse. Primära upplevelsen blir direktljudet utan korrelation mellan mikrofonregistrerat ljud i lyssingspositionen. Reflexljudet av musik upplevs inte som separatljud .
Bakväggsreflex över 10 ms maskerar fortfarande direktljudet. Ökande spatial upplevelse inträder nu med peak vid ca 20 ms då maskeringen är nästan försumbar. Primära upplevelsen blir direktljudet utan korrelation mellan mikrofonregistrerat ljud i lyssingspositionen. Reflexljudet av musik upplevs inte som separatljud .
Över ca 40 ms beroende på typ av ljud/musik kommer allt mer uppdelning i 2 upplevda ljud. Direktljudet och reflexljudet upplevs som två separata ljud. Ekon. Det är först över 40 ms du kan höra bakväggsreflexen som ett separat ljud.
Således är LTAS mätningar meningslösa i verkligheten vid reflexer över 1 ms då de inte beaktar neuropsykologin hur vi hör.
Jag har över 5 m till bakväggen.
JM
IngOehman skrev:Flygplan tycker jag det brukar vara väldigt lätt att lokalisera, med reservation för att man ju hör dem från den riktning som de fanns i då de skapade det ljud som när fram. Det vill säga de är längre fram än man hör dem.
Även larm och liknande ljud, är ofta modulerade, vilket gör det avsevärt lättare att lokalisera dem inomhus. Och ännu mycket lättare är de att lokalisera i rum som inte ger ett bra diffusfält - läs i bra rum för musikåtergivning!![]()
![]()
Rum med kort efterklangstid gör helt enkelt möjligheten att lättare lokalisera riktningen till ljudkällor även om de ger ifrån sig statiska ljud. Och får den som lyssnar dessutom röra huvudet så går det ännu lättare.JM skrev:Thomas_A skrev:
Nja. Så här undrar jag alltså:
Ta bort alla väggar utom en (den bakre) placera den 15 cm bakom och spela musik. Du kommer att få en reflex som ger amplitudskillnader samt en vinkel för reflexljudet.
Jämför utan vägg, dock med samma frekvenskurva som den ger i ovan fall, alltså med samma amplitudskillnader.
Det jag vill år är hur lätt det är att höra reflexen som kommer snett bakifrån under 1 ms, exkl ampltudskillnaden.
Det här är inte så svårt.
Vid reflexer bakifrån där bakväggen är närmare än 15 cm dvs tiden för reflexljudet är under 1 ms kommer upplevt ljud vara lika med ljud upptaget med mikrofon med alla interferenser. Ljudet kommer att upplevas som kraftigt förvrängt relativt om reflexen inte var närvarande. Ingen maskering av direktljudet endast förvrängning.
Bakväggsreflex över 1 ms maskerar direktljudet i sjunkande grad med ökat avstånd. Upplevelsen blir att direktljudet blir bättre ju längre avståndet till bakväggen är. Men fortfarande dålig spatial upplevelse. Primära upplevelsen blir direktljudet utan korrelation mellan mikrofonregistrerat ljud i lyssingspositionen. Reflexljudet av musik upplevs inte som separatljud .
Bakväggsreflex över 10 ms maskerar fortfarande direktljudet. Ökande spatial upplevelse inträder nu med peak vid ca 20 ms då maskeringen är nästan försumbar. Primära upplevelsen blir direktljudet utan korrelation mellan mikrofonregistrerat ljud i lyssingspositionen. Reflexljudet av musik upplevs inte som separatljud .
Över ca 40 ms beroende på typ av ljud/musik kommer allt mer uppdelning i 2 upplevda ljud. Direktljudet och reflexljudet upplevs som två separata ljud. Ekon. Det är först över 40 ms du kan höra bakväggsreflexen som ett separat ljud.
Således är LTAS mätningar meningslösa i verkligheten vid reflexer över 1 ms då de inte beaktar neuropsykologin hur vi hör.
Jag har över 5 m till bakväggen.
JM
Inte en siffra rätt, det vill säga på slutet stämde några av de uppgifter som du refererade till. Men det du skriver av egen kraft är både fel och missar att adressera den fråga som Thomas_A ställer.
Den fråga han ställer är enkel, men svaret på den är inte fullt lika enkelt...
Han frågar om bakväggsreflexen påverkar upplevelsen (om den gör väggen detekterbar kanske rent av) om man rättar till kamfiltereffekterna som uppstår då direktljud och reflexljud blandas.
Det ser ut som en enkelt fråga, men den är avsevärt knepigare än det kan verka...
Han säger samma tonkurva (jag förmodar då att det är tonkurvan han åsyftar med ordet ”frekvenskurva”, trots att det ju är oklart vad en frekvenskurva är, det kan ju vara många olika saker som förhåller sig som funktion av frekvensen. Därför är ”frekvenskurva” och ”frekvensgång” olämpliga begrepp. Tonkurva är bättre om man menar ljudtrycksamplitudens frekvensgång) som utan väggen.
Så, menar han då den tunkurva som en mätmikrofon skulle uppmäta om man tog bort lyssnaren och istället ställde dit en mätmikrofon (en väldigt, väldigt liten en) på den plats där lyssarens ena öra fanns, och sen där det andra, och sen där det ena fanns och man mäter med den andra kanalen spelandes och till sist med andra kanalen spelandes och mätt i andra örats position...
Det blir flera olika tonkurvor det...
Dessutom ändrar de sig dramatiskt om man skulle ha utgått ifrån andra öronpositioner...
Därtill så finns inget sätt att eq:a de två kanalerna så det stämmer för båda öronen samtidigt...
Och till sist så är det ogörligt att eq:a då utsläckningarna blir extremt djupa...
- - -
Men säg att man hade en enörad lyssnare och en monohögtalare som spelade? Skulle det gå då?
Nej, inte ens då skulle det gå, eftersom ett öra inte hör rundtagande. Man hör med skapligt olika frekvensberoende känslighet framifrån resp bakifrån, så det som mätmikrofonen anser vara en korrekt eq (hur hypotetisk den än är ouppnåelig som den praktiskt är) stämmer ändå inte när ett öra är där och lyssnar! Frekvensberoendet som råder vid trumhinnan kommer därför ändå inte att stämma med hur det hade varit utan reflexen från väggen därbakom!
Så i praktiken - såväl som teoretiskt (vilket alltid är samma sak, trots att så många försöker hävda motsatsen*) så kan man inte trolla bort de hörbara effekterna av en vägg bakom en tvåörad lyssnaren som lyssnare på levande musik eller musik från en stereouppställnkng, med mindre än att man dämpar väggen fullständigt. Det i sin tur låter sig inte göras med mindre än att ”väggen” definieras som en yta, på en mycket tjock absorbent (mer än en meter djup).
Men OM man lyckas eq:a (extrema förstärkningar vid vissa av utsläckningsfrekvenserna krävs) för en enörad lyssnare, med ljudet vid trumhinnan som utgångspunkt och med en monofoniskt ljudkälla då? Ja då kan resultatet om man använder en eq-procedur som har rätt dos av fasdistorsion (minimumfas eq duger inte) bli identiska signaler vid trumhinnan som när väggen inte fanns där. Och om man nöjer sig med en snarlik upplevelse så kan man lämna fasartefskterna oåtgärdade och välja en vanlig minimumfas-eq. Det är dock lättare att åstadkomma rätt eq med interferensteknik som utgångspunkt, så det finns egentligen inget skäl att köra minimumfas-eq.
Frågan är dock rätt så akademisk då få eller inga ljudkällor är sant monofoniska/perfekt punktformiga och de flesta lyssnare har två öron, och man därtill av andra skäl inte vill använda eq som boostar vissa frekvenser med mer än 30 dB. Men jag förstår ju att frågan var menad hypotetisk. Hoppas att svaret duger, Thomas_A?
Vh, iö
Thomas_A skrev:Nja. Så här undrar jag alltså:
IngOehman skrev:Jag tycker ett par (väsentligt!) intressantare frågor är:
1. Är ljud som reflekteras i en vägg bakom lyssnaren någonsin subjektivt berikande?
Svaret är ja. Det finns absolut situationer där majoriteten av lyssnare föredrar att ha en partiellt reflekterande vägg bakom sig. Det är lätt att undersöka och det har jag gjort. Majotiteten av lyssnare föredrar måttligt med reflexer bakifrån framför inga, om de är fördröjda mer än 6-7 ms.
2. Gäller detta även om väggen bakom lyssnaren är så nära som den är då den soffan man sitter i är upptryckt mot väggen?
Jag gissar att de flesta tänker sig att svaret på frågan är nej, men då har de fel!![]()
![]()
Det rätta svaret är - det beror på. Och det beror på mycket. Men majoriteten av lyssnare föredrar att ha en vägg nära bakom sig framför att ha ingenting (fritt fält eller 100 % dämpning) bakom sig vid stereolyssning, om väggen är kraftigt diffuserande.
Men en diffusor som gör jobbet har i sig ett djup, så man kan diskutera om man då verkligen sitter nära väggen? Om diffusorn är säg 30-40 cm djup så är ju det verkliga avståndet till väggen (diffusorns botten) ökat med 30-40 cm, så det intressanta är väl i det fallet att de flesta föredrar diffusorn (om den är rättbyggd då nota bene, inte vilken som helst*) framför att ha samma vägg odiffuserad, det vill säga 30-40 cm bakom soffan. Så om man har möjlighet till detta avstånd så ÄR det potentiellt bättre med diffusor än utan, är min erfarenhet.
Men om soffan måste stå mot väggen då?![]()
Då kan väggen faktiskt bidra positivt också!Men inte alldeles utan vidare. Tricket är att välja ljudvägar... att maximera de goda och dämpa de onda.
![]()
Det betyder i praktiken att det man behöver är ett högt ryggstöd!Ett som ser till att dämpa direktljudets första reflex (primärstuds) i väggen bakom lyssnaren, som annars hade studsat i riktning mot lyssnaren.
Men i väggen bakom lyssnarna så studsar ju även andra ljud, de som är sekundära, tertiära, kvartära, quintära...! Alltså ljud som redan gått en längre väg från högtalarna och som därför redan är mera fördröjda i förhållande till direktljudet.
Så: Ljud som studsat multipla gånger i lyssningsrummets angränsningsytor (sidoväggar och (minst en gång i) tak) kommer också de att studsa i väggen bakom lyssnaren, men de är som sagt då väsentligt fördröjda jämfört med direktljudet och bidrar (subjektivt) positivt i många fall, för de flesta lyssnare. Och de kommer potentiellt att nå lyssaren på ett berikande sätt, om de studsar en gång till, ÖVER öronhöjd i väggen bakom lyssnarna.![]()
Lite förenklat (bäst är förstås att alltid titta på den specifika fallet) så blir det oftast upplevelsemässigt bäst att ha väggen odämpad typ 15 cm över öronhöjd och uppåt. Detta alltså även när man sitter i en soffa som är tryckt mot väggen. Idag är sofforna typiskt försedda med alldeles för lågt ryggstöd dock, och det ställer till det.Det är dock enkelt att skära till lite dämpmaterial (t ex någon gammal madrass som man har liggande) och lägga den på ryggstödet så det sträcker sig 10-20 cm över öronhöjd. Eller experimentera mera vildt!
- - -
Avslutningsvis vill jag ånyo varna för tumregeltro!
Inga sådana här frågor är så simpla så något tumregelsvar går att använda. Påståenden om t ex att en hård vägg direkt bakom lyssnarsoffan är destruktiv för upplevelsen - är helt enkelt bara en korkad tumregel. Den visar bara att den som yttrar tumregeln inte förstår hur komplext det är. Det beror på och det beror på mycket.
Om väggen är dämpad upp till någon eller ett par dm över öronhöjd (odämpad däröver) så bidrar den primärt (well, över någon kHz) med ljud som gått både långa och multipla vägar i lyssningsrummet redan innan, och direktljudet skadas därför inte av de reflekterade ljudet således att fula kamfilterfärgningar bildas. Vid lägre frekvenser skapas dock oundvikligen en viss förtjockning, men de blir klart mildare (!) om man låter den övre delen av väggen vara odämpad. Med en heldämpad (säg någon dm tjock beklädnad) så blir dock förtjockningen av klangen påtaglig och många ogillar upplevelsen påtagligt. Jag är en av dem.
Samma behandling av högtalarväggen ger självklart samma klangpåverkan, men de behöver inte påverka musikupplevelsen alls negativt om högtalarna som man använder är konstruerade för det, det vill säga SKALL spela framför en vägg som fungerar så, för att allt skall bli rätt.
Vh, iö
- - - - -
*Diffusorer skiljer sig åt påtagligt. Rätt sort för att använda bakom lyssnare skall bete sig väsensskilt från diffusorer för andra bruk. En lyssnarväggsdiffusor bör diffusera både i tid och rum, men maximalt asymmetrisk i förhållande till gravitationen.
JM skrev:Ingvar, Peter och alla andra ni gör mig så glad!
Äntligen finns tankar där ni bla förmedlar era erfarenheter av fördröjningstiden på reflexerna.
1. Hur ser era erfarenheter ut map reflexernas relativa ljudtryck i lyssningspositionen. Diffusorer/absorbenter kan i vissa fall sänka ljudtrycket om jag fattat rätt. Dvs att fördubblat avstånd på reflexerna, relativt lyssningsavståndet till ljudkällan, ger -6 dB ljudtrycks sänkning gäller inte i alla lägen.
JM skrev:Min personliga erfarenhet av lyssning på högtalare är att ingen enskild reflex, bortsett för golv- och till viss del takreflex, bör överstiga - 6 dB relativt direktljudet. Detta gäller även reflex bakom lyssningspositionen.
JM skrev:Min erfarenhet är även att reflexer bakom lyssningspositionen kan vara frekvensolikt och/eller "komma för tidigt" om de dämpas mer än 10 dB. Dvs maskeringseffekten blir marginell men viss precedence effekt kvarstår.
JM skrev:2. I små rum gör jag och många andra kompromisser. Hur rangordnar ni dessa kompromisser map optimalt ljudupplevelse. Hur placerar ni reflextid, relativt ljudtryck, frekvenslikhet, mm?
3. Vilka vanliga kompromisser bör undvikas i rangordning.
IngOehman skrev:Lite förenklat (bäst är förstås att alltid titta på den specifika fallet) så blir det oftast upplevelsemässigt bäst att ha väggen odämpad typ 15 cm över öronhöjd och uppåt. Detta alltså även när man sitter i en soffa som är tryckt mot väggen. Idag är sofforna typiskt försedda med alldeles för lågt ryggstöd dock, och det ställer till det. Det är dock enkelt att skära till lite dämpmaterial (t ex någon gammal madrass som man har liggande) och lägga den på ryggstödet så det sträcker sig 10-20 cm över öronhöjd. Eller experimentera!
matssvensson skrev:IngOehman skrev:Lite förenklat (bäst är förstås att alltid titta på den specifika fallet) så blir det oftast upplevelsemässigt bäst att ha väggen odämpad typ 15 cm över öronhöjd och uppåt. Detta alltså även när man sitter i en soffa som är tryckt mot väggen. Idag är sofforna typiskt försedda med alldeles för lågt ryggstöd dock, och det ställer till det. Det är dock enkelt att skära till lite dämpmaterial (t ex någon gammal madrass som man har liggande) och lägga den på ryggstödet så det sträcker sig 10-20 cm över öronhöjd. Eller experimentera!
Kul att det verkar vara en lösning liknande denna som Tangband kommit fram till i sina experiment!
mvh, mats
Tangband skrev:Den dubbla akustiken vid egna inspelningar man får om man inte dämpar mycket i sitt eget rum är också en liten öronöppnare för mig. Inspelningen låter konstig om man inte närmickar alla akustiska instrument vid inspelningen OM man dessutom hemma har ett väldigt odämpat golv tex. Här har jag lärt mig massor. Ska man då ge upp då i sin jakt på det perfekta ljudet ?
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Den dubbla akustiken vid egna inspelningar man får om man inte dämpar mycket i sitt eget rum är också en liten öronöppnare för mig. Inspelningen låter konstig om man inte närmickar alla akustiska instrument vid inspelningen OM man dessutom hemma har ett väldigt odämpat golv tex. Här har jag lärt mig massor. Ska man då ge upp då i sin jakt på det perfekta ljudet ?
Fast närmickning behövs nog inte om rummet är mera passande för inspelning. Akustiska instrument har ofta olika klang i olika riktningar och närmickning blir då lite galet i många fall. Det är heller inte samma sak som att rum där instrumenten låter bra vid lyssning är med automatik bra att spela in i eller tvärtom. Ett "normalt" vardagsrum tycker jag ofta är olämpligt att spela in akustiska instrument, det känns som det behövs lite mera takhöjd än vad som är vanligt. En överdriven närmickning kan ge helt galet ljud från t.ex. en fiol. En annan sak är var i rummet man har placerat instrumentet/-en som ska spelas in, där krävs experiment med hur nära begränsningsytor man placerar de utövande.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 46 gäster