Fördelar med elektrostathögtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2010-01-10 20:04

steveo1234 skrev:Såååå, vad är slutsatsen? Vilka fördelar har elektrostater jämfört med dynamiska koner?

Till mellanregister och diskanten har den klar fördel anser jag, mycket låg distorsion och ingen färgning pga "låda". Får det att låta mer verkligt än 99% av dynamiska högtalare. Det finns ett fåtal högtalare (dynamiska) som också klarar av det men det mesta låter "färgat" (i mina öron).
Nu kommer säkert några hänvisa till vad Ingvar sagt om elektrostater, jo att de färgar pga infästningen. Javisst gör de det, men det som inte många verkar förstått är att det lilla rippel som det orsakar ligger uppe vid ca 13 kHz och med en mycket låg amplitud i förhållande till insignalen vilket gör det ohörbart i praktiken (gäller ML panel).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-10 20:33

Callisto skrev:
subjektivisten skrev:Är det ESL-63 man ska lyssna på?

Nej! ML Summit X 8) :wink:

Ok, ska se om jag kan lyssna på den. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-10 20:36

Bara jag som tycker att Martin Logan har en auhm, inte optimal användning av deras elektrostater? Jag tycker alltid att det låter lite, ja, hur beskriver man det.. Hmm, som att det saknas "kropp" i ljuden. Det plingar på jättefint (speciellt triangel och liknande instrument) men att det fattas "någonting"?

Möjligtvis dras inte ML Prodigy med det problemet men alla andra ML jag hört (aerius, summit, SL3) har dragits med det.

Eller så var jag ovanligt kinkig när jag lyssnade...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-10 20:37

Callisto skrev:
steveo1234 skrev:Såååå, vad är slutsatsen? Vilka fördelar har elektrostater jämfört med dynamiska koner?

Till mellanregister och diskanten har den klar fördel anser jag, mycket låg distorsion och ingen färgning pga "låda". Får det att låta mer verkligt än 99% av dynamiska högtalare. Det finns ett fåtal högtalare (dynamiska) som också klarar av det men det mesta låter "färgat" (i mina öron).
Nu kommer säkert några hänvisa till vad Ingvar sagt om elektrostater, jo att de färgar pga infästningen. Javisst gör de det, men det som inte många verkar förstått är att det lilla rippel som det orsakar ligger uppe vid ca 13 kHz och med en mycket låg amplitud i förhållande till insignalen vilket gör det ohörbart i praktiken (gäller ML panel).

Att framföra myter som fördelar är ju en sak. Bara för något sitter i en låda se låter det inte låda. Det är ju klassisk hifinonsens a la "silverkablar är ljusare och tydligare" ;)

Jag har hittills inte hört en elektrostathögtalare som inte gett ett fejkat luftig ljudbild oavsett om musiken varit live eller väldämpad studioinspelad musik. Flera jag hört har haft problem att låta rent även på rätt så rimliga ljudnivåer.

Men som sagt, jag har inte hört allt och det finns ju några fler att lyssna på.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-01-10 21:16

subjektivisten skrev:
Callisto skrev:

Att framföra myter som fördelar är ju en sak. Bara för något sitter i en låda se låter det inte låda.

.

Ja, eller snarare att det inte behöver låta låda.

Subjektivisten skrev:Jag har hittills inte hört en elektrostathögtalare som inte gett ett fejkat luftig ljudbild oavsett om musiken varit live eller väldämpad studioinspelad musik. Flera jag hört har haft problem att låta rent även på rätt så rimliga ljudnivåer.

Har liknande erfarenheter gällande sameness, men det som är lite illavarslande är den begränsade sweetspoten, de är inte speciellt roliga off-axis, (tilläggas skall att jag inte lyssnat på de senaste utgåvorna).
Senast redigerad av Goldfinger 2010-01-10 21:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2010-01-10 21:26

Hur lät musiken, då? Eller spelades det sinustoner och vitt brus?

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-01-10 21:35

Zzombie skrev:Hur lät musiken, då? Eller spelades det sinustoner och vitt brus?

Nja, de kan låta väldigt insmickrande på gles icke komplex musik, men jag tycker samtidigt att de begränsar när de skall hantera täta och stora amplitudvariationer.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2010-01-10 21:38

Så du känner att ESL försöker lura dig?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2010-01-10 23:40

steveo1234 skrev:Bara jag som tycker att Martin Logan har en auhm, inte optimal användning av deras elektrostater? Jag tycker alltid att det låter lite, ja, hur beskriver man det.. Hmm, som att det saknas "kropp" i ljuden. Det plingar på jättefint (speciellt triangel och liknande instrument) men att det fattas "någonting"?

Möjligtvis dras inte ML Prodigy med det problemet men alla andra ML jag hört (aerius, summit, SL3) har dragits med det.

Eller så var jag ovanligt kinkig när jag lyssnade...

Jag håller med dig. För att få det att harmonera behövs en riktigt bra sub. Jag har lyssnat på ganska många olika subbar men det har alltid låtit "sub". ML Descent i är en fantastisk sub som försvinner helt och hållet och som har fantastiska prestanda. Den har väldigt låg dist och group delay. vilket också hörs :P . Tillsammans blir det en fantastisk kombination men utan blir det lite blodfattigt, helt klart :) . ESL högtalare kräver även sin uppställning och viss akustikregelering. Sweetspoten blir ganska OK om man tar hand om bakåtreflexen på ett smart sätt. Efter jag satte upp en blandning av diffusorer och absorbenter växte sweetspoten rejält så att tre st kan sitta bredvid varandra och njuta. Innan var det bara en person som hade tillgång till välljudet :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2010-01-10 23:47

Goldfinger skrev:

Nja, de kan låta väldigt insmickrande på gles icke komplex musik, men jag tycker samtidigt att de begränsar när de skall hantera täta och stora amplitudvariationer.

Ojj, du är välkommen hem till mig så ska du få lyssna hur det kan låta. Jag utlovar dig en rejäl inre organmassage :) . För den som tycker att Pi60 ger brutal njurskak så kommer här steget värre, här flyttas det ännu mera luft samt går lägre i frekvens....och det känns :P

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-01-11 00:36

Callisto skrev:
Goldfinger skrev:

Ojj, du är välkommen hem till mig så ska du få lyssna hur det kan låta. Jag utlovar dig en rejäl inre organmassage :) . För den som tycker att Pi60 ger brutal njurskak så kommer här steget värre, här flyttas det ännu mera luft samt går lägre i frekvens....och det känns :P

Tack för erbjudandet, det var ett tag sen man var på electrostatdemo :) , huserar du i Stockholmstrakten?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-11 00:48

Goldfinger skrev:
Callisto skrev:
Goldfinger skrev:

Tack för erbjudandet, det var ett tag sen man var på electrostatdemo :) , huserar du i Stockholmstrakten?

I de södra yttre förorterna :mrgreen: :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2010-01-11 08:14

Goldfinger skrev:
Callisto skrev:
Goldfinger skrev:

Ca 23 mil söderut längs vägens auorta :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2010-01-11 08:15

petersteindl skrev:
Goldfinger skrev:
Callisto skrev:
Goldfinger skrev:

I de södra yttre förorterna :mrgreen: :D

Stämmer :D

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2010-01-11 15:37

Njurmassage? Jo, det är målet med hifi...

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2010-01-11 19:21

Zzombie skrev:Njurmassage? Jo, det är målet med hifi...

Nej, men de flesta tror att de som sitter med ESL högtalare inte har några andra resurser. De tror att det är något högupplöst plin plong osv, då är det lite kul med haksläpp 8)

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-01-11 19:23

Callisto skrev:Till mellanregister och diskanten har den klar fördel anser jag, mycket låg distorsion och ingen färgning pga "låda".

Hur skiljer de sig från vanliga dipoler?

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2010-01-11 19:38

Lyssnar just nu på Califone "Roomsound" genom ESL-63 och tycker inte att det saknas "kropp" eller att det är "för luftigt och glest" tingeltangel eller "insmickrande" på gles musik. Det låter avslappnat och musikaliskt.
Varje inspelning har dessutom sin naturliga uppspelningsvolym, många spelar för högt helt enkelt. Det gäller att hitta den rätta volymen först.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2010-01-11 19:48

Zzombie skrev:Lyssnar just nu på Califone "Roomsound" genom ESL-63 och tycker inte att det saknas "kropp" eller att det är "för luftigt och glest" tingeltangel eller "insmickrande" på gles musik. Det låter avslappnat och musikaliskt.
Varje inspelning har dessutom sin naturliga uppspelningsvolym, många spelar för högt helt enkelt. Det gäller att hitta den rätta volymen först.

Varför skulle det göra det? Det är en gammal myt som lever kvar bland många. Det som är lite kul är att många klagar på ESL och tycker inte det är lika bra som konventionell teknik. Samtidigt så när det ska pratas de bästa högtalarna de lyssnat på så kommer ofta B&W 801, Snell (kommer ej ihåg modell) och ESL-63 upp. Lite motsägande får man väl kalla det.
Det intressanta är att flera ESL paneler idag mäter bättre än ESL-63 men de ratas direkt 8)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-01-11 19:53

Callisto skrev:

Nej, men de flesta tror att de som sitter med ESL högtalare inte har några andra resurser. De tror att det är något högupplöst plin plong osv, då är det lite kul med haksläpp 8)

Ja, den musik jag föredrar att lyssna på tycker jag fungerar utmärkt att spela på dipoler. Har inte någon direkt uppfattning om Quad, förvisso.
Jag har uppfattat diverse omdömen som att Quadarna är klenare i basen än Magneplanar. Vilket inte per automatik betyder att jag inte skulle tilltalas av Quad.
Jag uppskattar hög dataljeringsgrad i basen, men det kanske går att få både detaljering
- i den grad jag önskar - och djup och tryck.
Känner hursomhaver inte något behov av mer av någotdera.
Då hade jag ju inte varit nöjd med som det är.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2010-01-11 19:55

Strmbrg skrev:
Callisto skrev:

Ja, den musik jag föredrar att lyssna på tycker jag fungerar utmärkt att spela på dipoler. Har inte någon direkt uppfattning om Quad, förvisso.
Jag har uppfattat diverse omdömen som att Quadarna är klenare i basen än Magneplanar. Vilket inte per automatik betyder att jag inte skulle tilltalas av Quad.
Jag uppskattar hög dataljeringsgrad i basen, men det kanske går att få både detaljering - i den grad jag önskar - och djup och tryck.

Det var inte för inte som Quad lanserade gradientbasarna, först när man har hela registret som ALLT blommar ut.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-01-11 19:59

Callisto skrev:
Strmbrg skrev:
Callisto skrev:

Jag uppskattar hög dataljeringsgrad i basen, men det kanske går att få både detaljering - i den grad jag önskar - och djup och tryck.

Det var inte för inte som Quad lanserade gradientbasarna, först när man har hela registret som ALLT blommar ut.

De har nog gjort rätt som inte gjort som ML.
Nu spånar jag bara, men jag har svårt att föreställa mej att det kan bli bra att kombinera dipol och lådbas.

Samtidigt skriver ju Per att han inte tycker att basegenskaperna är helt tillfyllest, fast han har Gradienterna.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2010-01-11 20:11

Strmbrg skrev:
Callisto skrev:
Strmbrg skrev:
Callisto skrev:

Nu spånar jag bara, men jag har svårt att föreställa mej att det kan bli bra att kombinera dipol och lådbas.

Samtidigt skriver ju Per att han inte tycker att basegenskaperna är helt tillfyllest, fast han har Gradienterna.

Vad är problemet med att få en ESL panel att "ligga i fas" med baselementet i jämförelse med ett vanligt diskantelement?
Innebär det att ESL elementet är snabbare än en vanlig diskant :lol:
De gamla ESL högtalarna led av att panel och bas inte var i harmoni men det är som sagt ett gammalt problem som löstes förra årtusendet 8)

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-01-11 20:11

Strmbrg skrev:Ja, den musik jag föredrar att lyssna på tycker jag fungerar utmärkt att spela på dipoler. Har inte någon direkt uppfattning om Quad, förvisso.
Jag uppskattar hög dataljeringsgrad i basen, men det kanske går att få både detaljering
- i den grad jag önskar - och djup och tryck.

Som du säkert känner till kör jag med ESL-57 ett tag ... och just i min ljuduppställning är de roligare att lyssna till än Magneplanarna. De gamla elektrostaterna är definitivt inte bättre på alla parametrar - men just den musikaliska delen kommer fram väldigt bra. Är det låg bas - nej, sparkar i magen - nej, tydlig diskant - nej, bred sweetspot - nej, lättplacerade högtalare - nej ... det är mycket man skulle kunna få bättre ...

... men - det absolut viktigaste - musiken visas för mig - på nåt sätt känner jag att så här ville bandet måla upp musiken för mig. Jag kan tänka mig att många andra här på forumet känner likadant inför sina ljuduppställningar.

Sedan fuskar jag till det med subbar ibland ... trots allt gillar jag lågbas. 8)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2010-01-11 20:15

Strmbrg skrev:
Callisto skrev:
Strmbrg skrev:
Callisto skrev:

Intressant, jag har "ML Descent i" och har fantastiskt ren och artikulerad bas ner till avgrunden som harmonerar ytterst väl med panelerna :).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-01-11 20:50

Callisto skrev:
Intressant, jag har "ML Descent i" och har fantastiskt ren och artikulerad bas ner till avgrunden som harmonerar ytterst väl med panelerna :).

Så kan det nog vara. Betvivlar det inte.
Jag baserar mina uttalanden på intryck jag har fått av diverse texter jag har läst. Och på mina egna, lösa resonemang.
De kanske har lyckats förbättra samspelet i sina senare modeller och kommentarerna baseras på äldre erfarenheter?

Har bara hört ML vid nåt enstaka tillfälle i en butik.
Har därför ingen egen lyssningsbaserad uppfattning.

Många har bestämda uppfattningar om Magneplanar som baseras på hur de tidiga modellerna lät.
Det gäller nog för övrigt diverse omdömen. Man grundar uttalandet på någon gammal upplevelse, och utgår från att nuvarande modeller låter i stort sett likadant.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
McGyver

Inläggav McGyver » 2010-02-22 15:22

Jag har i alla fall blivit frälst av det fantastiska mellanregister/diskant som ett par ESL paneler producerar! :)

Räcker bara tiden till, så skall jag försöka uppgradera till ett par fullrangepaneler (kör hybrider idag).

Personligen tycker jag att teknikens fördelar uppväger dess nackdelar, men smaken är ju som .....
Jag ser inte att jag kommer att ha konhögtalare på mycket lång tid!

/R

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-22 15:25

Finns det någon teknisk förklaring för varför elektrostathögtalare subjetivt låter "renare" än konhögtalare, speciellt i mellanregister och diskant? Det är en observation jag gjort åter och åter igen de sista 10 åren eller någonting. Jag har något minne av att det berodde på någon form av distorsion på nått sett men jag kanske minns fel?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-22 15:26

Nja, dom flesta elektrostater jag lyssnat på har låtit klart mer orent vid normala nivåer än dom bättre konhögtalarna.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-02-22 15:59

Intressant att se att subjektivisten och steveo tycks ha diametralt motsatta uppfattningar....

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi