Magnuz skrev:Bill50X skrev:Om F/E enbart används huruvida en given apparat färgar i den använda testuppkopplingen är testen inte av mycket värde. Den blir ju då helt avhängig testutrustningen, vilket IÖ med flera hävdar inte är fallet.
Varför skulle den bli det? Färgar apparaten i testuppkopplingen gör den det rimligen också i andra uppkopplingar, en förändrad signal är en förändrad signal, liksom.
Jag kan bara svara på samma sätt; Varför skulle den det?
Som den lekman jag är har jag skapat några egna definitioner på distorsionsformer. Helt ovenskapligt och jag vill inte höra några långa tekniska förklaringar till varför jag har fel utan snarare ett försök till att förstå vad jag menar.
Det finns dist som gör att delar av musiken försvinner. Tex anslag på instrument (transient), mindre luft, eller rytm, ambiens, dynamik. Enkelt uttryckt "något som fattas". Hit tycker jag frekvensgångsskillnader ska räknas, i alla fall de enklare som "för mycket eller för lite bas" typ.
Det finns dist som gör att något är tillagt till musiken. Röster låter råare, klangen från instrument är förvanskad, det brusar, knastrar och låter allmänt otrevligt.
För att komplicera det hela, disten kan delas upp i två delar till. Den som påverkar musiken och den som inte gör det. Detta låter knäppt förstås - ända tills man jämfört två pickuper på en skivspelare. Med den ena pu´n stör varenda knaster, det vill säga det blir som en sorts avbrott i musiken. Sådant driver mig till vansinne. Med den andra pu´n hör man musiken stadigt och klart, och eventuellt knaster ligger "utanför" musiksignalen. Jag kan tänka mig flera tekniska förklaringar till varför man upplever det på detta sätt, men det är egentligen inte intressant. Det intressanmta är för mig att med ett musikaliskt synsätt förstår man skillnaden, med ett tekniskt tycker man att båda pu´erna är lika dåliga, för de förvanskar signalen. Om det tekniskt går att skilja dem åt har jag ingen aning om, men jag har mina tankar

För att återgå till ursprungsfrågan, en färgande apparat måste förstås ses i sitt sammanhang. Om testanläggningen har en sammanlagd slew-rate på x/x så kan ingen skillnad höras på en förstärkare som har ett bättre värde. Precis som att det är föga meningsfullt att mäta en puls med snabb stigtid i ett baselement.
/ B