Moderator: Redaktörer
Selleri-Stephan skrev:Missa inte denna tråd!!!!
Detta är årets happening. Jag följer den från morgon till kväll!
Göran Rudling fullkomligt äger Faktiskt.se
Vilken lirare. När jag läste hans första poster höll jag på att skratta ihjäl mig.
Så elak och träffsäker men ändå snäll och sympatisk.
Och vilka snubbar det finns på Faktiskt.se, en del är uppriktigt intresserade,
men andra verkar totalt inskränkta.
Att förstå Linns förhållningsätt till musikåtergivning verkar vara fullständigt
omöjligt för Faktiskt.se:s läsare.
Bill50x skrev:Intressant liknelse med personer med Asbergers syndrom. Och utan några förklemande omdömen, men ett av problemen med många på Faktiskt (och speciellt den välkände ingenjörn...) är att de tar påståenden otroligt bokstavligt. Många försöker använda sig av liknelser (jag till exempel för att jag inte har de tekniska kunskaperna för att ställa exakta frågor) och får då de mest underliga påståenden tillbaka... "jaha, så du menar att..." och så kommer det helt annorlunda frågeställningar.
Inspirerad av frågeställningen kring spikes och återgivning av frekvensen 2 Hz i form av 120 bps musik (här på Selleri) ställde jag en fråga på Faktiskt om detta. Svaret var i stort sett att sådan påverkan på stativet inte kan ske, detta beroende på att inga spektrala komponenter finns under den frekvens högtalaren kan återge. Däremot kan man tydligen känna dessa 2 Hz om man håller handen på högtalarhöljet! Mycket märkligt och jag har inte lyckats få svar på detta ännu. Men jag får väl sätta ihop en egen testsignal med tex en 50-100 Hz ton som pulsar i 120 bpm och känna efter själv. Eftersom de mjuka fötterna är avstämda till under det hörbara området borde detta vara intressant att reda ut.
/ B
Flint skrev:Svante
Känner att jag vill förtydliga min ide om lågbasproblemen. Slumpen påverkar ju själva grundmätningen i sig. Det visar ju den här bilden som är normalt visad utan min tidigare komensering. Tre mätningar av tystnad gjorda med några tiotals sekunders mellanrum. Det innebär tycker jag att inga som helst säkra slutsatser kan dras under säg 150Hz oavsett hur de redovisas. Det var vad jag ville få fram.
Svante skrev:Jag undrar också varför störnivån lutar uppåt med 6 dB/oktav över 3 kHz. Inte för att det spelar någon roll för mätningarna, men har det att göra med att det är ett piezoelement? Är det nån speciell mätförstärkare inblandad?
Flint skrev:Svante skrev:Jag undrar också varför störnivån lutar uppåt med 6 dB/oktav över 3 kHz. Inte för att det spelar någon roll för mätningarna, men har det att göra med att det är ett piezoelement? Är det nån speciell mätförstärkare inblandad?
Piezoelementets eget bidrag - ja. Mätförstärkare inblandad - ja - men friskt bredbandig och har en inimp. på flera Gohm för att tillåta högimpediva mätningar.
Svante skrev:Jag har för mig att man brukar koppla accelerometrar till förstärkare med extremt låg inimpedans (i stort sett kortslutning) och mäta strömmen i stället. Då frigör man sig från kabelns kapacitans, nämligen.
Svante skrev:Har den kanske en knapp som det står displacement/velocity/acceleration eller nåt på?
Flint skrev:No.4
Användare som besöker denna kategori: brebakker och 26 gäster