eljulio skrev:Peter och Ingvar.
Är en grunkas namn så viktigt att debattera?
Att mäta internetpenis är viktigt.
Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:eljulio skrev:Peter och Ingvar.
jonasp skrev:eljulio skrev:Peter och Ingvar.
hifikg skrev:petersteindl skrev:
Nej Ingvar du hade inte rätt. Du hade som vanligt felDu sade att du hade en bass Excavator
![]()
Vad är det för något?
Du säger att du har hört den kallas Bass Turbocharger. Det må vara hänt.
Men Cerwin-Vega DB-10 salufördes som Bass Equalizer - turbocharger. D v s inte som Bass TurbochargerDet är en milsvidd stor skillnad
![]()
![]()
Mvh
Peter
Jag har heller ingen aning om vad en excavator är, men eftersom jag nyss läst tråden så erinrar jag mig att du skrev så här Peter: "Wille Lilliehöök använde oftast uttrycket Bass Excavator då han marknadsförde DB-10. På NK kallade en säljare DB-10 för ”bass equalizer” och en annan för Bass Excavator. Uttrycket ”bass equalizer” har dock varken jag eller Wilhelm Lilliehöök använt. ". Du får nog ge dig Peter, bortsett från att någon valt att ta bort ett s i annonsen så är det ju vad som står där. Shake hands pojkar och gå vidare
petersteindl skrev:Ragnwald skrev:Tusan va skoj att få se dessa Vegor igen. Har inte lyckats googla fram dem, fast jag försökt.![]()
Minns att när jag köpte dem fick jag med ett tillhörande filter, som kopplades mellan för och slutsteg. Har du Peter någon kläm på hur det filtret fungerade egentligen?Har för mig att det var eq och högpasfilter.
Aha, en Boom box![]()
Jag minns inte beteckningen men jag har för mig att den hette DB-10. Den hade ett rumblefilter längst ner i frekvens och en höjning av basen ovanför. Det fanns nog en switch på den för att ställa in hur mycket höjning man ville ha. Det fanns också en boom box som halverade frekvenserna i basen och den kördes vid jordbävningsdemo. Jag tror inte det var samma boom box som konsumentburken.
Det var en liten svartlackerad plåtlåda.
MvH
Peter
IngOehman skrev: ...
Boom box minns jag inte att den kallades, men väl "Bass Turbocharger",
den där DB-10B.
Jag har en sådan, ...
IngOehman skrev:...Eller kanske den trots allt började kallas Bass Turbocharger, redan under DB-10's tid?...
KarlXII skrev:100?
petersteindl skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:
Nej Ingvar du hade inte rätt. Du hade som vanligt felDu sade att du hade en bass Excavator
![]()
Vad är det för något?
Du säger att du har hört den kallas Bass Turbocharger. Det må vara hänt.
Men Cerwin-Vega DB-10 salufördes som Bass Equalizer - turbocharger. D v s inte som Bass TurbochargerDet är en milsvidd stor skillnad
![]()
![]()
Mvh
Peter
Jag har heller ingen aning om vad en excavator är, men eftersom jag nyss läst tråden så erinrar jag mig att du skrev så här Peter: "Wille Lilliehöök använde oftast uttrycket Bass Excavator då han marknadsförde DB-10. På NK kallade en säljare DB-10 för ”bass equalizer” och en annan för Bass Excavator. Uttrycket ”bass equalizer” har dock varken jag eller Wilhelm Lilliehöök använt. ". Du får nog ge dig Peter, bortsett från att någon valt att ta bort ett s i annonsen så är det ju vad som står där. Shake hands pojkar och gå vidare
Hifikg, jag skrev mitt inlägg helt tvärtom mot tidigare och mer som ett skämt i Groucho Marx anda.
Detta med db-10 som debatteras är saker som hände för ungefär 35 år sedan. It's all over så att säga. Man kan hålla på och plocka lösryckta citat än hit och än dit i all oändlighet om man vill hålla på med det. Jag vet inte om det leder framåt. Jag får i alla fall inte den känslan. Jag kallade den där lådan för boombox och det var ingen som missförstod detta för 35 år sedan. Åter igen, här är upprinnelsen. Jag svarade Ragnwald.petersteindl skrev:Ragnwald skrev:Tusan va skoj att få se dessa Vegor igen. Har inte lyckats googla fram dem, fast jag försökt.![]()
Minns att när jag köpte dem fick jag med ett tillhörande filter, som kopplades mellan för och slutsteg. Har du Peter någon kläm på hur det filtret fungerade egentligen?Har för mig att det var eq och högpasfilter.
Aha, en Boom box![]()
Jag minns inte beteckningen men jag har för mig att den hette DB-10. Den hade ett rumblefilter längst ner i frekvens och en höjning av basen ovanför. Det fanns nog en switch på den för att ställa in hur mycket höjning man ville ha. Det fanns också en boom box som halverade frekvenserna i basen och den kördes vid jordbävningsdemo. Jag tror inte det var samma boom box som konsumentburken.
Det var en liten svartlackerad plåtlåda.
MvH
Peter
Eftersom Boom box var den naturliga benämningen för mig på DB-10 så är det Boom box jag först kommer ihåg. Här hade historien kunnat rinna på med något annat, men...
Då kommer IngOehmans svar:IngOehman skrev: ...
Boom box minns jag inte att den kallades, men väl "Bass Turbocharger",
den där DB-10B.
Jag har en sådan, ...
Visst, DB-10B hette Bass Turbocharger.
Bass Turbocharger minns Ingvar att DB-10 utan B kallades för som IÖ rättade sig till i senare inlägg.
Bass Excavator, som DB-10 kallades i USA, användes också för DB-10 i Sverige. Andra kallade den för Bass Equalizer eller snarast Basequalizer (svengelska) I denna annons används just det svengelska ordet Basequalizer samt - turbocharger. Basequalizer - turbocharger myntade Wille för den Svenska marknaden och då jag senast pratade med Wille trodde vi båda att det var för DB-10B, men Wille myntade uttrycket tidigare. Jag har en svag minnesbild att Wille pratade med Gene Cerwinsky angående den svenska benämningen på produkten och att Cerwinsky gillade benämningen och godkände den och döpte om DB-10 Bass Excavator vid övergång till den nya modellen DB-10B till Bass Turbocharger.
Kärt barn har många namn. Bass Turbocharger har Ingvar hört redan om DB-10 d v s innan 10B fanns och då jag ser annonsen så är det möjligt att DB-10 även kallats Bass Turbocharger innan DB-10B fanns.
Ingvar skrev så här också.IngOehman skrev:...Eller kanske den trots allt började kallas Bass Turbocharger, redan under DB-10's tid?...
Denna undran visar sig nu vara helt befogad. Eftersom jag dementerat detta lite väl starkt tidigare så ber jag Ingvar om ursäkt för det.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster