The Sound Of Amplifier

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-02 13:35

Samtidigt bör man vara öppen för en del fakticiteter. Till exempel att motkoppling är nödvändig i alla kopplingar förutom ett försvinnande fåtal småsignalapplikationer, att trafosar i rörsteg nästan utan undantag utgör stora problem, att det hittils mig veterligen aldrig producerats et transparent SET-steg, att Zut>0,5 ohm ger fullt hörbara klangliga förändringar med snudd på alla marknadens högtalare osv. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-02-02 13:39

Ursäkta OT

Johan när ni jämför högtalare med en aning orolig frekvensgång, vid vilken nivå och frekvens kaliberar ni dom mot varandra? Medelvärde rosa brus eller hur gör ni? Hör man 0.1 dB i skillnad så blir/är ju placeringen ett stort problem.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-02 13:48

Jag tror felet många gör är att dra slutsatsen att det måste vara något annat oupptäckt fel på en tekniskt bättre förstärkare bara för att man tycker att en tekniskt sämre låter bättre. Alltså istället för att undersöka om felet man upplever egentligen ligger någon annan stans.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-02 13:52

Harryup skrev:Ursäkta OT

Johan när ni jämför högtalare med en aning orolig frekvensgång, vid vilken nivå och frekvens kaliberar ni dom mot varandra? Medelvärde rosa brus eller hur gör ni? Hör man 0.1 dB i skillnad så blir/är ju placeringen ett stort problem.
Ett ännu större "problem" är ju att högtalare strålar ut ljud i 3 dimensioner. Det är inte på den nivån ens när man jämför högtalare. De får man nivåmatcha så gott det går. De ljudskillnader man hör är så pass stora jämfört med eventuella medelnivåskillnader att de kommer att dominera intrycket till skillnad från mellan olika CD-spelare tex där ljudskillnaderna ofta är så små att en nivåskillnad på 0.5dB upplevs som mer "avgörande".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-02-02 14:55

Martin;
Väldigt medveten om allt det därför frågade jag Johan om hur det går till.
Hur relevant denna 0,1dB är för att en apparat skall benämnas som färgande om man spelar upp den på vanliga högtalare så kanske väldigt många apparater praktiskt är ofärgande eftersom defekter kommer att döljas.
Så fel som hörs under en kontroll situation kanske inte är dom man jagar i ett vanligt hem då man jämför om en förstärkare låter hårt eller trött eller vasst eller lite oengagerat etc.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-02 15:01

Det går att höra om något låter lite vassare, tröttare osv. Men som den extra vassheten/tröttheten är så pass liten att den "överröstas" av en nivåskilnad på 0.5dB så är det en bra ide att nivåmatcha. Skillnaderna mellan bra förstärkare är ju ofta så små (även om man kan tycka att de är mer eller mindre viktiga) att en liten (men hörbar) nivåskillnad kan svänga om testresultatet helt.

Om man nu vill gå i rätt riktning sas: bättre ljud (om än bara lite bättre) och inte omedvetet jaga minimala ljudnivåskillnader så är det ide att nivåkalibrera.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-02-02 20:00

Martin:
Jag är självklart inte emot att nivåkalibrera , men jag frågar JOHAN hur det går till i verkligeheten då det gäller jämförelsen av högtalare. Eftersom det är så viktigt med förstärkare, hur ser det då ut när man (LTS) jämför högtalare.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-02 23:05

Jag försöker nog förklara att det är skillnad mellan att jämföra högtalare och förstärkare.

Jag vet inte hur LTS gör men du inser väl också att det inte blir lika viktigt att nivåkalibrera lika noggrannt när det gäller högtalare eftersom felen är mycket större och mer komplexa? Frekvenskurveavvikelserna är ju alltid grova jämfört med förstärkare samtidigt som de är varierande i olika riktningar från högtalaren och även beroende av rummet högtalarna står i i viss mån. Det är alltså uppenbarligen betydligt svårare att göra en noggrann nivåkalibrering mellan högtalare än mellan förstärkare eftersom högtalares övriga "fel" + naturliga egenskaper är mycket mer varierande, komplexa och beroende.

Det är orimligt att ställa likadana krav på toleranser samtidigt som det blir mindre relevant pga storleken och komlexiteten hos avvikelserna när det gäller högtalare.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-02-03 22:11

Morello skrev:Samtidigt bör man vara öppen för en del fakticiteter. Till exempel att motkoppling är nödvändig i alla kopplingar förutom ett försvinnande fåtal småsignalapplikationer, att trafosar i rörsteg nästan utan undantag utgör stora problem, att det hittils mig veterligen aldrig producerats et transparent SET-steg, att Zut>0,5 ohm ger fullt hörbara klangliga förändringar med snudd på alla marknadens högtalare osv. :)

Håller med till 100%.
Att vara skeptisk var ordet.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi