Flera äkta 7-kanalssystem på inmarsch!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-03 01:51

Bill50x skrev:Sanningen är tyvärr att en mycket enkel och billig, men välkomponerad, tvåkanalsanläggning slår ut merparten av det 5.1-skräp som säljs idag.

Ja, att välkomponerade saker är bättre än skräp är ingen ovanlighet. :wink:

Frågan är varför man skall jämföra så när en flerkanalsanläggning (oräknat högtalarna, eller med bara två högtalare) faktiskt i många fall presterar väl så bra som en tvåkanalsanläggning för samma pengar?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

DTH

Inläggav DTH » 2006-02-03 01:54

IngOehman skrev:I min arbetsvärld har jag ju sett hur de som under 70-, 80- och 90-talen var de största musikälskarna med passion för ackurat återgivning, i allt större utsträckning expanderat sin passion för att nu även innefatta cineast-riktningen.

Och det är väldigt tydligt att det är flerkanalslyssnarna som bryr sig mest! Det är dom som reflekterar över hur lyssningsmiljön fungerar rent akustiskt. Det är faktiskt extremt sällsynt att stereolyssnare idag bryr sig om att göra några ordentliga ansträngningar för att få ett bättre lyssningsrum. Det förekommer, men det är sällsynt. På 70- och 80-talet var det annorlunda, men idag är det praktiskt taget bara de som har en kombinerad musik- och film-hobby som tycks bry sig tillräckligt för att göra vid lyssningsrummet på ett verksamt sätt.

Kan kanske bero på ett antal saker, inkluderande följande:

1. Över lag är det bättre kvalitet på filmljudet än på fonogrammen. För mig är det i alla fall så att jag inte tycker det är lönt att lägga stora ansträngningar och resurser på det för det mesta ganska sunkiga fonogramljudet medans däremot en bra film får ett lyft om man har en anläggning som klarar av att återge ljudspårets dynamik och frekvensomfång ordentligt och korrekt.

2. Det rena musiklyssnandet har fått konkurrens av ett antal nya aktiviteter som konkurrerar om samma fritidsdel. Om det förr var så att aktivt musiklyssnande konkurrerade med läsning och TV-tittande, så har numera DVD-tittande och internetsurfande tillkommit. Det blir alltså förhållandevis mindre tid över till rent stereolyssnande, vilket kanske gör det lite mindre värt att optimera för just detta. Så är det åtminstone för mig: det är numera mera sällan jag finner tid att koncentrerat lyssna på musik. Den begränsade del av den begränsade fritiden som teoretiskt står till förfogande för detta använder jag ofta hellre för att se en film eller ta en titt på nätet (med musik i bakgrunden).

Mvh

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-03 02:06

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:Sanningen är tyvärr att en mycket enkel och billig, men välkomponerad, tvåkanalsanläggning slår ut merparten av det 5.1-skräp som säljs idag.

Ja, att välkomponerade saker är bättre än skräp är ingen ovanlighet. :wink:

Frågan är varför man skall jämföra så när en flerkanalsanläggning (oräknat högtalarna, eller med bara två högtalare) faktiskt i många fall presterar väl så bra som en tvåkanalsanläggning för samma pengar?

Vh, iö

Ja, och nej. Oavsett kvalitetsnivå är fem slutsteg alltid dyrare än två. Detsamma gäller förstås högtalare. Det ljudande resultatet från fem (skräp)högtalare kanske är bättre än från två mer kvalitativa, vad vet jag? Från det jag hittills hört föredrar jag ett kvalitativt ljud framifrån i två kanaler än en massa skräp som surrar runt huvudet :-)

I de flesta konserter jag bevistar kommer ljudet framifrån och jag känner mig mer bekväm när detta även sker hemma. Det hindrar inte att några magiska upplevelser har varit med flerkanalsutrustning där instrument och atmosfär återgivits på ett mycket övertygande sätt. Men detta har varit till priset av komplexitet och en högre prislapp.

/ B

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-02-03 02:25

Oavsett kvalitetsnivå är fem slutsteg alltid dyrare än två.

Precis som att 2 slutsteg alltid kostar exakt lika mycket som 2 slutsteg?
Det är nog en skaplig generalisering att säga så, det finns ju förstärkare i 1000 000 klassen som Stereophile mätt på och som visat sig vara rena skämtet.
Senast redigerad av Lazyworm 2006-02-03 02:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-03 02:28

lazyworm skrev:
Bill50x Oavsett kvalitetsnivå är fem slutsteg alltid dyrare än två. skrev:

? / B

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-02-03 02:35

hehe du var en snabb rackare!
Jag råkade bara trycka skicka istället för förhandsgranska :)

Kan även tillägga att näer man kollar på konserter på dvd så ligger merparten av musiken alltid i fronthögtalarna, men applåder brukar komma från alla möjliga håll, precis som på en koncert.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-03 02:44

lazyworm skrev:
Oavsett kvalitetsnivå är fem slutsteg alltid dyrare än två.

Precis som att 2 slutsteg alltid kostar exakt lika mycket som 2 slutsteg?
Det är nog en skaplig generalisering att säga så, det finns ju förstärkare i 1000 000 klassen som Stereophile mätt på och som visat sig vara rena skämtet.

Nu var det mer en teoretisk anmärkning. 5 saker kostar alltid mer än 2, allt annat lika. Om nu stereoslutsteg bara efterfrågas av en handfull nördar i Hägersten medan resten av världen köper 5.1 så blir naturligtvis stereoslutstegen dyrare.....

Men även EKK-kabel blir dyrare ju fler meter man köper :-)

/ B

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-02-03 02:59

Jo det är sant att är det exakt samma kanaler fast 3 extra så kostar de ju såklart mer :)

Men motstånden, kondarna och även trissorna är ju i de flesta fall en relativt försumbar kostnad jämfört med vad slutstegen kostar om man går in i "high end" regionerna.

Kollar man på t.ex Jeff Rowlands model 12 som kostar över 100 000 så är det kanske elektronikkomponenter inkl nätdel för 4000-5000kr (och givetvis mycket billigare om man skulle massköpa komponenter till en serietillverkning vilket dom gjort)
resten är lådor + marginaler, att man dessutom haft mage att utveckla med opampar för att slippa större utvecklingskostnader gör inte saken bättre.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-03 09:56

Bill50x skrev:5 saker kostar alltid mer än 2, allt annat lika.

/ B

nä så behöver det inte alls vara....tillverkas det 1000000 av dom 5sakerna så är dom säkert billigare än om det tillverkas 100000 av dom 2sakerna......vore det 5 separata komponenter och 2 separata komponenter så skulle ditt resonemang stämma, men nu tillverkas ju en förstärkare oftast som en komponent. Och då är tillverknings antalet den största faktorn som påverkar priset.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-03 10:18

Jämför prisutvecklingen på tvåkanalsförstärkarna, mellan NAD 3020 för ca 990:- när den kom, till en NAD C320 för 3700:- idag.
Under denna tid har annan hemelektronik har knappast inte stigit alls i absoluta tal!
En AV-receiver ger idag mycket mer för pengarna än en tvåkanalsförstärkare. Fler kanaler, mer effekt mer funktioner, och båda ger bra ljud.
En funktion av produktionsserier visst, men även av hur högt pris olika marknadssegment tål.
För bara 300 kronor mer än den 50W tvåkanalaren ovan får man 7x80W.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-03 10:23

I ekvationen bör asientillverkning ingå. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-03 10:28

Morello skrev:I ekvationen bör asientillverkning ingå. 8)

Jo, men alla tre är gjorda i Asien.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-03 10:31

paa skrev:

Dra på trissor. Jag tänkte på Denon och dom tillverkar de dyrare produkterna i Japan senast jag kollade. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2006-02-03 11:20

Om Dolby visade ett 7.1-system på CES, så är det väl ganska troligt att det systemet inte är planerat att sitta i HD-DVD/Bluray i nuläget?

Om man jämför det med när något företag för första gången visade en fungerande HD-DVD/Bluray-spelare (som ju fortfarande inte finns), så kommer det förmodligen ta ett antal år innan vi sitter hemma med äkta 7.1. Men var ska de sista kanalerna vara? Är det de där surr-back, som knappt gör någon skillnad i alla fall?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-03 11:23

Morello skrev:
paa skrev:

Dra på trissor. Jag tänkte på Denon och dom tillverkar de dyrare produkterna i Japan senast jag kollade. :)

8O Jag som trodde Japan låg i Asien............

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-03 11:29

Ja, jag borde ha skrivit "låglöneländer" som tex. Kina. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-02-03 11:35

Bill50x skrev:Ja, och nej. Oavsett kvalitetsnivå är fem slutsteg alltid dyrare än två.

Det handlar om produktionsvolym. Att tillverka 1000000 5-kanalsførstærkare ger lægre konsumentpris før æn given kvalitet æn 100000 tillverkade 2-kanalare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-03 11:47

Morello skrev:
paa skrev:

Alltså: Redan gamla NAD:en kom från Taiwan, och Denon AVR-1906 kommer väl från Kina?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-03 14:21

The_Man skrev:
Bill50x skrev:5 saker kostar alltid mer än 2, allt annat lika.

/ B

nä så behöver det inte alls vara....tillverkas det 1000000 av dom 5sakerna så är dom säkert billigare än om det tillverkas 100000 av dom 2sakerna......vore det 5 separata komponenter och 2 separata komponenter så skulle ditt resonemang stämma, men nu tillverkas ju en förstärkare oftast som en komponent. Och då är tillverknings antalet den största faktorn som påverkar priset.

Inte för att vara ogin, men nu skrev jag faktiskt "allt annat lika" :D

I det inkluderade jag volym, tillverkningsland och allt.

/ B

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-03 14:27

Bill50x skrev:

Inte för att vara ogin, men nu skrev jag faktiskt "allt annat lika" :D

I det inkluderade jag volym, tillverkningsland och allt.

/ B[/quote]

Nu lär det knappast finnas att köpa.....så att jämföra går inte. sen så som jag fattat det så är väl nätdelen en stor kostnad i en förstärkare och det räcker ju med 1 nätdel i varje enhet......altså ju fler slutsteg det finns i en förstärkare desto billigare kostnad blir det ju ju för varje kanal. För om man tar en 2kanals förstärkare för 5000:- och jämför med en 5.1 kanals förstärkare så tror jag inte det är kanalerna som är avgörande för ljudkvaliten

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-02-03 15:16

IngOehman skrev:Jag har noterat i denna tråd flera inläggare som menat att flerkanal är inte bara ovanligt, utan till och med väldigt ovanligt.

Eftersom jag är lite insatt i säljstatistiken av apparatur undrar jag vad som är grunden till sådana bizarra uppfattningar? Att gemene man i väldigt hög utsträckning satsat på flerkanal är ju välkänt (även om tvåkanal faktiskt ökat en liten smula just sista året), men menar ni kanske att det är bland kännarna det är väldigt ovanligt med något annat än tvåkanal??

Isåfall är det ju bara att undersöka genom att starta en tråd om det här på faktiskt, och det undrar jag om inte någon gjorde för inte så länge sedan här på faktiskt. Någon som vet hur det gick?

Hur många har endast tvåkanalslyssning egentligen? Är det 90% eller mer? Eller hur mycket det nu behövs för att kunna hävda att flerkanal är "väldigt ovanligt".

Jag tror inte det alls är så stor tvåkanalsdominans. Snarare tror jag att nästan hälften har flerkanalspotential.

Vh, iö

"bizarra uppfattningar" :lol:

Det måste ju ligga någonting i det du säger, det säljs uppenbarligen väldigt många mångkanalsförstärkare.

Att jag skrev som jag gjorde berodde på att jag bara har hört ett enda mångkanalssystem, nämligen det i ditt demorum (förutom på bio förstås och i några affärer).

Men jag tänkte faktiskt också på det här efter att jag skrev sådär.

Vart tar alla mångkanalsförstärkare som säljs vägen? 8O

Det måste förstås ändå finnas ganska många som har sådana eftersom de säljs i så stora antal.

Vh :P

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-02-03 18:43

7.1 kommer säkert slå med HD-DVD. För mig så är det den mycket bättre bilden som är intressant, inte att slänga in en till högtalare.

Men för musik så tror jag fortfarande att det är 2-kanaler som gäller, och det är jag glad över. Är inte sugen att höra trummorna i bakkanalen. :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-03 20:59

subjektivisten skrev:Men för musik så tror jag fortfarande att det är 2-kanaler som gäller, och det är jag glad över. Är inte sugen att höra trummorna i bakkanalen. :wink:

Trummorna ska ju kännas i magen :wink: ...men annars håller jag med, jag tycker också bättre om att lyssna på musik via 2kanaler....kanske en vane sak bara, jag vet inte

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-02-03 22:14

10.1 måste väl va det optimala, som jag ser det, eller ?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-02-03 22:20

IngOehman skrev:Yoda: Don't try. Do!

"do or do not, there is no try" heter det väl?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-04 01:23

Ja, om man skall vara noga ja, och i synnerhet om man
menar att det man skriver är ett citat. Men det påstod
ju aldrig jag. :wink:

En snubbe (mr Miyagi) annan sa väl ungefär:

You either do karate yes, or do karate no, there is no
in between.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-02-04 11:11

Dolby demade på ett 13.1 system också på CES. Så det säger en del om vart vi är påväg...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2006-02-04 16:51

Kan det verkligen vara nödvändigt med så många kanaler?
Och ändå bara ha en subkanal...

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-04 17:06

Bubben skrev:Kan det verkligen vara nödvändigt med så många kanaler?
Och ändå bara ha en subkanal...

en subkanal räcker, men det innebär ju inte att man bara kan ha en sub :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-02-04 19:12

Alexi skrev:Dolby demade på ett 13.1 system också på CES. Så det säger en del om vart vi är påväg...

Hur många fruar tror du skulle tycka det är okej med 14 st högtalare i vardsrummet? :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi