Quiz: Gissa Högtalarmodell

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-10 14:40

ekeponken skrev:MP har du ägt många Qln? eller följt Qln's högtalarhistoria på annat sätt?

Jag hoppas ni inte blir alltför sura på mitt lurendrejeri

Nej jag har faktiskt aldrig ägt några Qln men jag minns modellen och har läst lite om den.

Sur, nejdå inte så länge det utgår ett fint pris :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-02-10 16:04

MP skrev:
Nej jag har faktiskt aldrig ägt några Qln men jag minns modellen och har läst lite om den.

Sur, nejdå inte så länge det utgår ett fint pris :wink:

Priset är äran såklart. Ett annat pris skulle också kunna vara en provlyssning, om du har vägarna förbi Göteborg och Hisings Backa nångång :)

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-02-13 01:13

Jag har ändrat beteckningar på högtalarna i inlägget angående vilka modeller som är vilka.

Qln model one (version 1) har jag ingen bild på, men den är inte pyramidformad. Den lanserades i slutet av sjuttiotalet.

Qln One lanserades i början av åttiotalet och är troligen den första pyramidformade Qln högtalaren.

Qln Signatur Är alltså mina högtalare. De är en utveckling av konceptet med pyramidform. Den har bl.a bättre element. Första versionen tillverkades 1985-87. Den andra versionen är den vanligaste, vet ej hur länge den tillverkades. Det mest karakteristiska är det gula bas/mellanregister elementet. Filten har krympt och täcker endast kring diskanten.

Qln model one (version 2) kan ses som en enklare variant av Signatur. Den är troligen mindre och med andra element än Signatur men pyramidformad till skillnad mot version 1. Vet ej när den lanserades.

Qln Signatur mkII Har troligen tyvärr inte så mycket gemensamt med den första signaturen annat än namnet och formen. Har ej lyssnat på denna högtalare men enligt vad jag läst på internet så når den inte upp i samma klass som den ursprungliga Signature. Den är också mycket billigare än vad originalet var.

Se även www.responsloudspeakers.com , högtalare som håller pyramidformsfanan högt. Respons är inte en spinoff av Qln på något sätt utan är en helt annan Göteborgsbaserad högtalartillverkare som verkar ha börjat använda pyramidform på sina kabinett samtidigt som Qln.

Lyssningsintryck av Qln Signature (version 1)
De har inte jättestor ljudbild och är inte heller så basiga direkt, men de är väldigt potenta trots sin ålder. Jag är särkilt förvånad över hur vackert det övre mellanregistret och diskanten sjunger. Även om musiken har svårt att riktigt släppa från högtalarna så är ljudet allt annat än burkigt.
Detta är absolut ingen partyhögtalare och bas behövs ju även för "fin"-lyssning. Man kan säga att även om du inte känner baskaggen så hör du den på ett väldigt realistiskt sätt. Den levererar även anslag på ett underbart sätt (ska även tillskrivas förstärkaren Electrocompaniet ECI1). För bra? Vet inte, kanske, men den är helt enkelt väldigt rolig att lyssna på och jag tycker den svarar fint på de förändringar jag gör i systemet.
Jag gav 3.500:- och det är de värda. Jag hade tidigare B&W 602 s2 och lite grovt uttryckt så spöar Qln skiten ur B&W på alla punkter utom möjligtvis förmågan att basmullra.
Dock börjar de bli till åren och jag vet inte hur det är med livslängden på elementen. Nåja, får njuta av dem så länge de håller (eller tills jag byter till något annat, kanske piP eller pi60 eller Respons eller vad det nu finns...)
Senast redigerad av ekeponken 2006-02-21 11:47, redigerad totalt 1 gång.

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-02-13 09:55

:o Jag är rätt säker på att det är en tidig Respons Baby! Reidar Persson har alltid klätt baffeln med filt! / Tommy.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-02-13 13:56

Aspedistra skrev::o Jag är rätt säker på att det är en tidig Respons Baby! Reidar Persson har alltid klätt baffeln med filt! / Tommy.

Detta är Respons Baby grand från 1986
Bild

Det som gör min Qln One olik den svarta som är på bild tidigare i tråden är att min baffel är filtbeklädd samt att baffeln är "insjunken" så att filten inte sticker ut utanför kanten.

En annan skön grej (som möjliggörs av filten) är att högtalargallren sitter fast utan några fästen. Det fäster alltså mot anläggningsytan vllket är grymt läckert.

Men baselementet på den svarta högtalaren är identisk med det jag har på mina egna högtalare.

Finns det en Respons Baby "icke grand" från åttiotalet? Vore kul att se en bild.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-02-21 11:40

Nu är gåtan löst. Jag skickade mejl till Mats Anderssen på QRS (samma Q som i Qln), hans svar är att det är första generationen Signature. Den tillverkades 85-87.
Skillnaden från Qln One är att diskanten är bytt till en Dynaudio D21 samt att fronten är klädd med filt.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-21 12:33

QLN Signature raffinerades genom åren och jag har själv ägt fem olika versioner...

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-02-21 16:13

Hetsporren skrev:QLN Signature raffinerades genom åren och jag har själv ägt fem olika versioner...

Var det stor skillnad mellan de olika versionerna (ljudmässigt)?

Hur är Signature mot Respons?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi