Jag har ändrat beteckningar på högtalarna i inlägget angående vilka modeller som är vilka.
Qln model one (version 1) har jag ingen bild på, men den är
inte pyramidformad. Den lanserades i slutet av sjuttiotalet.
Qln One lanserades i början av åttiotalet och är troligen den första pyramidformade Qln högtalaren.
Qln Signatur Är alltså mina högtalare. De är en utveckling av konceptet med pyramidform. Den har bl.a bättre element. Första versionen tillverkades 1985-87. Den andra versionen är den vanligaste, vet ej hur länge den tillverkades. Det mest karakteristiska är det gula bas/mellanregister elementet. Filten har krympt och täcker endast kring diskanten.
Qln model one (version 2) kan ses som en enklare variant av Signatur. Den är troligen mindre och med andra element än Signatur men pyramidformad till skillnad mot version 1. Vet ej när den lanserades.
Qln Signatur mkII Har troligen tyvärr inte så mycket gemensamt med den första signaturen annat än namnet och formen. Har ej lyssnat på denna högtalare men enligt vad jag läst på internet så når den
inte upp i samma klass som den ursprungliga Signature. Den är också mycket billigare än vad originalet var.
Se även
www.responsloudspeakers.com , högtalare som håller pyramidformsfanan högt. Respons är inte en spinoff av Qln på något sätt utan är en helt annan Göteborgsbaserad högtalartillverkare som verkar ha börjat använda pyramidform på sina kabinett samtidigt som Qln.
Lyssningsintryck av Qln Signature (version 1)
De har inte jättestor ljudbild och är inte heller så basiga direkt, men de är väldigt potenta trots sin ålder. Jag är särkilt förvånad över hur vackert det övre mellanregistret och diskanten sjunger. Även om musiken har svårt att riktigt släppa från högtalarna så är ljudet allt annat än burkigt.
Detta är absolut ingen partyhögtalare och bas behövs ju även för "fin"-lyssning. Man kan säga att även om du inte känner baskaggen så hör du den på ett väldigt realistiskt sätt. Den levererar även anslag på ett underbart sätt (ska även tillskrivas förstärkaren Electrocompaniet ECI1). För bra? Vet inte, kanske, men den är helt enkelt väldigt rolig att lyssna på och jag tycker den svarar fint på de förändringar jag gör i systemet.
Jag gav 3.500:- och det är de värda. Jag hade tidigare B&W 602 s2 och lite grovt uttryckt så spöar Qln skiten ur B&W på alla punkter utom möjligtvis förmågan att basmullra.
Dock börjar de bli till åren och jag vet inte hur det är med livslängden på elementen. Nåja, får njuta av dem så länge de håller (eller tills jag byter till något annat, kanske piP eller pi60 eller Respons eller vad det nu finns...)