Vasst ljud...?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-09 22:45

Piotr skrev:Svante,

det beror på. En del konresonanser kan ses vid impedansmätningar medans vissa inte verkar göra det. Kollar man på Scan Speaks kolfiber/papp element så ses spökeriet i konen vid ca 500Hz som rippel i impedanskurvan. I dessa fall kan resonansen dämpas elektriskt. Men kopplingen är nog väldigt dålig så dämpning kan nog bara ske till en liten del (en pyttedel skulle jag gissa).

/Peter

Jajustdet, så måste det vara. Anledningen att Qts på ett element ändras med en serieresistans kan ju ses som att den ökade elementimpedansen vid resonans ger mer spänning vid just resonansen. Därmed ökad nivå och ett skenbart högre Q-värde. Likadant måste det vara med uppbrytningar; i den mån den elektriska impedansen stiger kommer spänningen att stiga relativt andra frekvenser om man har en serieresistans. Och eftersom uppbrytningar bara brukar synas som en liten krusning på impedanskurvan, så har inte serieresistansen särskilt stor betydelse.

Det är trevligt det där att förstå samma sak på flera sätt. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-02-09 23:46

Svante skrev:
Piotr skrev:
Svante skrev:
Piotr skrev:En sugkrets över diskanten kan hjälpa till att reducera disten.

Varför då?

Det första ordningens elektriska filtret (gissningsvis) har en hög impedans vid Fs som är ca 500-600Hz, detta ger dålig dämpning... alltså dålig dämpfaktor precis som ett bassystem som matas med en rörhäck. Ett andra ordningens elektriskt filter har ju sin spole till jord över elementet och ger något bättre dämpning.

Genom att impedanskompensera så erhålles bättre kontroll/dämpning av diskanten vid Fs. Detta betyder lägre amplitud.

Detta gör att det blir lämpligare att sätta ett ev. dämpled mellan kondingen och elementet i stället för en placering mellan slutsteg och konding. i de fall man använder ett minimalistiskt filter. Spänningsdelarens shuntmotstånd hamnar ju då över elementet som ger en lägre "titta-tillbaks-impedans".

/Peter

Nja, du menar att disten sjunker för att nivån gör det? Det är väl fusk? Eller blandar du ihop dämpning och ditorsion? Tvärtom har jag hört att det är bra med högohmig drivning om bara man kan få till tonkurvan. Den del av disten som kommer från talspoleinduktansens olinjäritet blir mindre; med en serieimpedans blir ju inte induktansen lika dominerande och därmed sjunker disten.

Hmm, det här borde man ju mäta.

Nja, vid Fs och högohmig drivning så får man i detta fall inlednings en fallande kurva iom kondingens avrullning. Men.. vid Fs så ökar amplituden igen pga. den lagrade energin. Precis som ett bassystem. Det betyder att konrörelsen ökar ända ner till Fs. Hadde man använt ett 1:a ordningens högpass på lågnivå innan slutsteget så hade man fått en annan kurva. Dämpningen hade tagits om hand utav slutstegets 0.1ohm eller så. I det passiva falllet ligger kondingen som en hög impedans och tappar därmed mycket av sin filterfunktion.

Helt korrekt kan man linjärisera talspoleinduktansen genom högohmig drivning men det är ju i princip i elementets övre användingsområde detta blir aktuellt och effektivt.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-10 00:01

Piotr skrev:Nja, vid Fs och högohmig drivning så får man i detta fall inlednings en fallande kurva iom kondingens avrullning. Men.. vid Fs så ökar amplituden igen pga. den lagrade energin. Precis som ett bassystem. Det betyder att konrörelsen ökar ända ner till Fs. Hadde man använt ett 1:a ordningens högpass på lågnivå innan slutsteget så hade man fått en annan kurva. Dämpningen hade tagits om hand utav slutstegets 0.1ohm eller så. I det passiva falllet ligger kondingen som en hög impedans och tappar därmed mycket av sin filterfunktion.

Helt korrekt kan man linjärisera talspoleinduktansen genom högohmig drivning men det är ju i princip i elementets övre användingsområde detta blir aktuellt och effektivt.

/Peter

Ja, nu tror jag att jag fattar vad du menar, en sugkrets är alltså inte en konjugatlänk (R-C) utan en serieresonanskrets (R-L-C) avstämd till fs för att ge filtret en någorlunda konstant impedans så att filtret kan göra det det ska. Då blir nivån vid fs precis så låg som man hade tänkt sig och inte så hög att det blir dist.

Du beskriver det på ett annat sätt, men så här trillade poletten ner för mig, iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-10 00:39

Martin, du nämnde att man kunde spela 108 dB med 100 W utan att det ska klippa. Hur har du räknat då?
Bara på en miniräknarhöft så blir det för en högtalare med 88dB/(2.83V, 1m) känslighet. 88 + 10*log(100) = 108dB. Man kan räkna med att rumsbidraget, bidraget från andra högtalaren och det längre avståndet (normalt lyssningsavstånd) i stort sett tar ut varandra. Det blir några dB hit och dit och det orkar vi inte räkna med.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-10 09:28

Martin skrev:
Martin, du nämnde att man kunde spela 108 dB med 100 W utan att det ska klippa. Hur har du räknat då?
Bara på en miniräknarhöft så blir det för en högtalare med 88dB/(2.83V, 1m) känslighet. 88 + 10*log(100) = 108dB. Man kan räkna med att rumsbidraget, bidraget från andra högtalaren och det längre avståndet (normalt lyssningsavstånd) i stort sett tar ut varandra. Det blir några dB hit och dit och det orkar vi inte räkna med.

Det längre avståndet spelar inte så stor roll i normala rum som har en efterklangsradie på någon meter; nivån i rummet blir ungefär som vid efterklangsradien. Den andra högtalaren ger + 3dB vid ickebasfrekvenser. Men det där var ju ungefär det du sa, ja... :oops:

Hursom, det viktigaste som du glömmer är kanske toppfaktorn, som gärna får vara 10-20 dB på en bra inspelning, vilket ger dig en medelnivå på 88-98 dB. Om man inte spelar Rammstein förstås. :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-10 09:38

fast svante dom flesta förstärkare som specas till 100w kan väl peaka lite i transienterna?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-02-10 11:05

Runt någon dB till kan man få ut kortfvarigt, sällan mer.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-10 11:10

Svante skrev:Hursom, det viktigaste som du glömmer är kanske toppfaktorn, som gärna får vara 10-20 dB på en bra inspelning, vilket ger dig en medelnivå på 88-98 dB. Om man inte spelar Rammstein förstås. :wink:

Jo fast nu var det väl inte bra inspelningar det lät illa på, som jag förstått det. Jag skulle uteslutit förstärkareffekten som huvudproblem iaf. :) Jag vet att många hifinördar inte skulle gjort det utan istället utpekat effekten som huvudmisstänkt, men nu är jag inte en normal hifinörd. :wink:

Jag tycker att JL ger lite vatten på min kvarn också angående högtalarelementen.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-10 11:27

Johan_Lindroos skrev:Runt någon dB till kan man få ut kortfvarigt, sällan mer.

är det så illa? jösses då behöver jag ju ett kärnkraftverk

Användarvisningsbild
slomo

Inläggav slomo » 2006-02-10 14:19

Jag har själv förut haft dessa problem, med en förstärkare på 100W.
Det blev skrikigt vid högre ljudvolym oavsett vilken högtalare jag använde.
Gjorde som så att jag köpte Effektmotstånd (100W/10ohm) från elfa och monterade dessa på kylflänsar.
Kopplade in sedan in dessa istället för högtalarna och spelade in förstärkaren på väldigt hög volym.
Som vanligt får man använda sunt förnuft hur mycket förstärkaren tål.
Hade haft förstärkaren i ca 2 år och använt den dagligen innan jag gjorde detta.
Efter det hade jag inga problem med att det blir skrikigt, blev som mera driv i förstärkaren.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-02-10 14:28

Svante

ja, precis så menade jag. :) Det där med terminologi.

För samma spl vid alla frekvenser så ökar membranutslaget med 4x eller 12dB per oktav. Ett första ordningens filter rullar ju bara av med 6dB/okt. Det betyder att membranutslaget ökar med 6dB /oktav med 1:a ordningens filter. En "vanlig" diskant sitter i en sluten låda (antar jag att man kan betrakta den som) med 12dB/oktav avskärning under systemresonansen. Det ger alltså (eventuellt) inledningsvis elektriskt samt akustiskt 1:a ordningen som adderas till 2:a akustiskt och vi får 18dB/okt under resonansen.

I ett sådana häringa fall så begränar vi ju inte membranutslaget förrän vi kommer ner till ca 500Hz för de stora dome-diskanterna. Taskigt läge för partyhögtalare. Situationen förvärras naturligtvis av en illa dämpad resonans som ger ännu högre membranutslag än i det redan innan taskiga läget.

Spelar man en sinus vid denna illa dämpade resonans på typ lagom nivå så hör man inte mycket av grundtonen men väl ett knattrande ljud som informerar om att diskanten omvandlats till nånting som påminner om en fyrkantsvågs generator. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-02-10 14:38

Jag hade liknande problem med att driva mina Canton Digital med ett 100W Holfi-steg. Trodde länge att det var mina öron som det ringde i, innan jag insåg att jag förmodligen klippte i steget. Bytte till starkare slutsteg och vips var mitt problem borta.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-10 16:11

slomo skrev:Jag har själv förut haft dessa problem, med en förstärkare på 100W.
Gjorde som så att jag köpte Effektmotstånd (100W/10ohm) från elfa och monterade dessa på kylflänsar.
Kopplade in sedan in dessa istället för högtalarna och spelade in förstärkaren på väldigt hög volym.
Hade haft förstärkaren i ca 2 år och använt den dagligen innan jag gjorde detta.
Efter det hade jag inga problem med att det blir skrikigt, blev som mera driv i förstärkaren.

/Peter

eh förklaring tack?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-02-10 16:23

Är det här inte helt snurrigt? Problemet kan väl rimligen inte uppstå bara för att tillverkaren stämplat 100Watt på stärkaren?

Upplevde vid den ursprungliga frågeställningen tveksamhet till om diskanten överhuvudtaget hade något filter! Resonemanget kring ev dämpning vid resonans verkar sannolikt. Det verkar fullt möjligt att uppnå en situation där filtret inte dämpar alls eftersom impedansen stiger vid resonansen!

Ta kontakt med tillverkaren! Det är väl inga billiga burkar? Då har man väl rätt att ställa lite krav!

/J

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-10 16:23

slomo skrev:Jag har själv förut haft dessa problem, med en förstärkare på 100W.

/Peter

Låter som att det var en dos inbillning med i leken. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
slomo

Inläggav slomo » 2006-02-10 16:56

Självklart är det inbillning :D
Nu försöker jag även få andra att inbilla sig samma sak :wink:

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-02-10 17:38

Nu vet jag ju inte vicken burk det handlar om här men 6moons har en artiklel om Mingus3.

http://www.6moons.com/audioreviews/marten/mingus.html

Att döma av texten så är det frågan om tre komponenter rent schema-tekniskt. En spole, ett motstånd och en konding. Spolen till basen såklart och ett seriemotstånd och en seriekonding till diskanten. Denna högtalare "lider" av det fenomen jag beskrivit tidigare. Ingen krets för diskantens resonans, ingen sugkrets på 7"arens uppbrytning vid 5-6k. Tycker själv denna högtalare låter mycket bra men inte om man försöker spela starkt.

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-10 18:10

piotr:
Enklare måste ju vara bättre, eller hur?
Eller hur! :wink:

Användarvisningsbild
slomo

Inläggav slomo » 2006-02-10 18:13

Haakan_W

Köpte dessa från elfa 60-839-68.
För att dom skulle tåla mer effekt så monterade jag dom på kylflänsar för CPU:er (Intel). Kopplad ur högtalarna och anslöt istället effektmotstånden.
Om det blev skrikigt vid kl 9 på volymen, så spelade jag ungerfär mellan kl11 och kl12. Sedan så får man spela någonstans 20-100 timmar total sett.
Efter det så är det bara att koppla ur motstånden och koppla tillbaka högtalarna.
Har prövat detta på ca 10 slutsteg(/försteg) och det har fungerat på alla oavset ålder på stegen.
Mindre dist och bättre upplösning helt klart.

/Peter

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-10 18:16

mja men alltså det är ingen rimlig förklaring på varför det skulle låta bättre?

har du blindtestat det eller helt enkelt bara glömt bort hur det lät efter 100h "inbränning" ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-10 18:20

slomo skrev:Haakan_W

Mindre dist och bättre upplösning helt klart.

/Peter

Mättes disten eller gissar du? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-02-10 18:47

Piotr skrev:Nu vet jag ju inte vicken burk det handlar om här men 6moons har en artiklel om Mingus3.

Att döma av texten så är det frågan om tre komponenter rent schema-tekniskt. En spole, ett motstånd och en konding. Spolen till basen såklart och ett seriemotstånd och en seriekonding till diskanten. Denna högtalare "lider" av det fenomen jag beskrivit tidigare. Ingen krets för diskantens resonans, ingen sugkrets på 7"arens uppbrytning vid 5-6k. Tycker själv denna högtalare låter mycket bra men inte om man försöker spela starkt.

/Peter

Jag känner inte till Accuton men vad jag förstår av beskrivningen så är det en 3/4" diskant som delas endast med en konding vid 2000Hz ! Elementet må vara bra men inte skulle jag ge mig på att ens försöka mig på något liknande! Kanske är det någon som skulle vilja ge sig på att räkna ut vilken slaglängd den behöver ha för att klara av nominell effekt!

/Jocke

Användarvisningsbild
slomo

Inläggav slomo » 2006-02-10 19:57

Jag spelade inte alla timmarna i ett sträck.
Anledningen att det låter bättre är troligen att om man skulle spela dessa nivåer på en högtalare så skulle man bränna elementen p.g.a. klippning.
Förstärkaren kommer att klippa tidigare på grund av distorsion i försteg och slutsteg, men när man har spelat högre så minskar denna distorsion.
Efter masseringen av slut- och försteg, går det att spela fruktansvärt högt utan att det blir skrikigt.

Morello, nej jag har inte mätt.
Det är du som är mätexpert :)

Jocke.
Sedan anger inte alltid tillverkarna rätt delningsfrekvens.
Säkrats att titta på värdena på kondingen.

/Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-10 20:05

Då håller jag för sannolikt att du har inbillat dig alltsammans.

:)
Man höjer inte effekten från en förstärkare genom att använda den, inte heller minskar man distorsionen genom att, flera efter att apparaten togs i drift, använda den. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
slomo

Inläggav slomo » 2006-02-10 20:15

Gör så :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-02-13 14:40

Martin skrev:piotr:
Enklare måste ju vara bättre, eller hur?
Eller hur! :wink:

:)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-02-13 14:43

Jocke skrev:
Piotr skrev:Nu vet jag ju inte vicken burk det handlar om här men 6moons har en artiklel om Mingus3.

/Peter

Jag känner inte till Accuton men vad jag förstår av beskrivningen så är det en 3/4" diskant som delas endast med en konding vid 2000Hz ! Elementet må vara bra men inte skulle jag ge mig på att ens försöka mig på något liknande! Kanske är det någon som skulle vilja ge sig på att räkna ut vilken slaglängd den behöver ha för att klara av nominell effekt!

/Jocke

Näe, det är nog fråga om en 1.2"=30mm diskant, C23. Den har Fs vid ca 400 och +/-1.2mm slaglängd "linjärt".

Som sagtens, det funkar finfint om man lirar musik typ "liten flicka med gitarr" men Metallica på 30års skivan lär bli mindre lyckat. :)

/Peter

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-02-14 00:49

Piotr eller Svante eller någon annan..

kan ni förklara det här med "rätt" drivimpedans och hur det påverkar högtalar elementets ljudåtergivning.

Som jag förstått så är inte "0 Ohm" drivimpedans från förstärkaren alltid det optimala utan motorn vill gärna se en viss impedans om motorn ska bli mera linjär i sitt arbets sätt. I vissa fall kan t.o.m. negativ impedans vara lämpligt att driva med också tydligen.

Ja, jag kan ju alldeless för lite om det här, för att ens kunna formulera frågan, vet inte speciellt mycket mer än att jag vet att det är nånting med det här.

Hur hänger nu allt ihop o vad händer inuti högtalarmotorn, man brukar ju använda en massa ringar både "här o där" för att kompensera o göra motorn mera linjär.
Nåja, jag stannar nog här innan det blir för lång post.

mvh Michael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-14 01:28

MKo skrev:Piotr eller Svante eller någon annan..

kan ni förklara det här med "rätt" drivimpedans och hur det påverkar högtalar elementets ljudåtergivning.

Mja, det finns ju två extremer. Det ena är konstant strömdrivning, det andra är drivning med negativ utresistans (inställd till -Re). Nu kommer det bara att handla om dist, tonkurvan är ett separat problem, men den påverkas också.

I det första fallet kommer eventuella serieimpedanser inte att spela någon roll för kraften som genereras av högtalarmotorn. Strömgeneratorn levererar en viss ström, och kommer det en extra impedans i serie med talspolen, så blir det bara lite extra spänning. Detta betyder att om talspoleinduktansen är olinjär så gör inte det något. Strömgeneratorn kommer då att mata högtalaren med en distorsionsfri ström och kraften är ju proportionell mot strömmen så kraften blir distorsionsfri. Finemang. Enda problemet är nu om konrörelsen inte blir proportionell mot kraften, och det kan hända tex om fjädringen i upphängningen är olinjär.

Det andra fallet, med negativ utimpedans kan också ha positiva effekter på disten. Om man studerar den elektromekaniska omvandlaren kan man inse att den fungerar som en hastighetsgenerator (jfr strömgenerator), med oändlig utimpedans, om man lyckas ta bort Re. Om man har en hastighetsgenerator så kommer rörelsen att bli oberoende av den mekaniska impedansen, tex den olinjära fjädringen ovan. Problemet med detta är att om det nu sitter en olinjär talspoleinduktans i serie med Re så kommer effektena av den att bli etter värre.

Så, olika drivimpedans kan få effekt på distorsionens storlek, och om drivimpedansen ska vara stor eller liten beror på vilket fenomen i högtalaren som ger mest distorsion. För högre frekvenser dominerar ofta effekterna från talspoleinduktansen, och då är hög drivimpedans bra, vid lägre frekvenser är det mekaniska olinjäriteter som dominerar, och då kan man ta till tex ACE, som ju bla inkluderar negativ utimpedans.

Och som sagt, drivimpedansen påverkar även tonkurvan, och den måste ju vara rak i slutänden. Det knepiga är att få till både tonkurva och distminskning. För enbart distminskning med krokig tonkurva är ju ingen höjdare.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-02-15 12:39

För att komplicera det hela ytterligare så har en variabel drivimpedans en dynamisk klangändringseffekt.

Tänk en filterspole till ett basmellanelement. När talspolen blir varm kommer frekvenskurvan bli lutande uppåt dvs. mer energi i övre området som elementet täcker. Det går ju att designa runt detta men enkelt är det inte. Med en enkel filterspole kommer alltså distortionen som kommer från olinjär induktans i talspolen (under arbetet) att minska pga. "nästan strömdrivning" eller högimpediv drivning. Vid kraftiga passager kommer dock denna spole tillta klangen åt det ljusare hållet.

Hur signifikant detta är i typfallet är jag helt anungslös om, men effekten finns där iaf.

Även ett bredbandelement tex. (eller nästan vilket element som helst) lider av detta fenomen även om man kör utan passiva filter... så länge som man har en stigande impedans till följd av talpoleinduktansen. Med en extra filterspole så ökar denna effekt.

Summasummarum (många m där): Kör med aktiva filter och elementet blir som mest linjärt med avseende på dynamisk/termisk kompression, kör med passiva filter och man kan minska induktans inducerad dist i talspolen.

Jag tror mig veta att InoAudio tar hänsyn till dessa effekter. Kan tänka mig att man kan bygga in shuntmotstånd med avpassat termiskt beteende för att till viss del reducera dessa problem.

/Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi