MKo skrev:Piotr eller Svante eller någon annan..
kan ni förklara det här med "rätt" drivimpedans och hur det påverkar högtalar elementets ljudåtergivning.
Mja, det finns ju två extremer. Det ena är konstant strömdrivning, det andra är drivning med negativ utresistans (inställd till -Re). Nu kommer det bara att handla om dist, tonkurvan är ett separat problem, men den påverkas också.
I det första fallet kommer eventuella serieimpedanser inte att spela någon roll för kraften som genereras av högtalarmotorn. Strömgeneratorn levererar en viss ström, och kommer det en extra impedans i serie med talspolen, så blir det bara lite extra spänning. Detta betyder att om talspoleinduktansen är olinjär så gör inte det något. Strömgeneratorn kommer då att mata högtalaren med en distorsionsfri ström och kraften är ju proportionell mot strömmen så kraften blir distorsionsfri. Finemang. Enda problemet är nu om konrörelsen inte blir proportionell mot kraften, och det kan hända tex om fjädringen i upphängningen är olinjär.
Det andra fallet, med negativ utimpedans kan också ha positiva effekter på disten. Om man studerar den elektromekaniska omvandlaren kan man inse att den fungerar som en hastighetsgenerator (jfr strömgenerator), med oändlig utimpedans, om man lyckas ta bort Re. Om man har en hastighetsgenerator så kommer rörelsen att bli oberoende av den mekaniska impedansen, tex den olinjära fjädringen ovan. Problemet med detta är att om det nu sitter en olinjär talspoleinduktans i serie med Re så kommer effektena av den att bli etter värre.
Så, olika drivimpedans kan få effekt på distorsionens storlek, och om drivimpedansen ska vara stor eller liten beror på vilket fenomen i högtalaren som ger mest distorsion. För högre frekvenser dominerar ofta effekterna från talspoleinduktansen, och då är hög drivimpedans bra, vid lägre frekvenser är det mekaniska olinjäriteter som dominerar, och då kan man ta till tex ACE, som ju bla inkluderar negativ utimpedans.
Och som sagt, drivimpedansen påverkar även tonkurvan, och den måste ju vara rak i slutänden. Det knepiga är att få till både tonkurva och distminskning. För enbart distminskning med krokig tonkurva är ju ingen höjdare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.