Punkt slut!

Moderator: Redaktörer
mats skrev:Hade livet varit optimalt och alla inspelningar perfekta så hade jag röstat på alternativ 1. Tänk er en skiva som är inspelat så ljust så ljust för att det var så i verkligheten. Sådant vill inte jag ha. Jag vill att det skall vara njutningsfullt och då är inte det "perfekta" så perfekt för mig
BACH skrev:popedh:
Det är väl bra om jag hör samma sak hemma som du hör i dina monitorer?
Vh
mats skrev:Hade livet varit optimalt och alla inspelningar perfekta så hade jag röstat på alternativ 1. Tänk er en skiva som är inspelat så ljust så ljust för att det var så i verkligheten. Sådant vill inte jag ha. Jag vill att det skall vara njutningsfullt och då är inte det "perfekta" så perfekt för mig
popedh skrev:BACH skrev:popedh:
Vh
Absolut... de e ju drömmen... men folk verkar va rätt kass på att lägga pengar på hemakustik....Skulle vilja gå så långt som att säga att högtalarna är 40% akustiken 60.
popedh skrev:men folk verkar va rätt kass på att lägga pengar på hemakustik....
popedh skrev:BACH skrev:popedh:
Vh
Absolut... de e ju drömmen... men folk verkar va rätt kass på att lägga pengar på hemakustik....Skulle vilja gå så långt som att säga att högtalarna är 40% akustiken 60.
paradigm skrev:popedh skrev:BACH skrev:popedh:
Vh
Menar du i pengar, eller omsorg?
Jag håller med om att akustiken är oerhört viktig. Varje gång jag ändrar om något i rummet, så brusar jag om rummet och jag har sett att det gör stor skillnad, om jag har dörren stängd eller öppen och visst har jag lagt ner stor omsorg om akustiken, men inte i pengar räknat, därav frågan.
Akustikåtgärder behöver inte kosta så mycket som 60% av vad högtalarna kostar. I alla fall har det inte gjort det hos mig och jag är rätt nöjd ändå.
/Rolle
paradigm skrev:Ja, man kan t.o.m. en halv mille, eller mer, på en anläggning som är fusständigt transparent, med jättetjusiga små lådor uppsatta på små pinnar och med en frekvensgång på +/- 0,01 dB från DC till 500 MHz, utan att det behöver låta bra, eftersom rummet kan förstöra allt med över 30dB skillnad, på olika håll.
/Rolle
popedh skrev:paradigm skrev:Ja, man kan t.o.m. en halv mille, eller mer, på en anläggning som är fusständigt transparent, med jättetjusiga små lådor uppsatta på små pinnar och med en frekvensgång på +/- 0,01 dB från DC till 500 MHz, utan att det behöver låta bra, eftersom rummet kan förstöra allt med över 30dB skillnad, på olika håll.
/Rolle
precis... de e sällan ett vanligt rum är bättre än +/- 25dB å sen snackar folk om slutsteg som färgar... blir så trött...
paradigm skrev:popedh skrev:paradigm skrev:Ja, man kan t.o.m. en halv mille, eller mer, på en anläggning som är fusständigt transparent, med jättetjusiga små lådor uppsatta på små pinnar och med en frekvensgång på +/- 0,01 dB från DC till 500 MHz, utan att det behöver låta bra, eftersom rummet kan förstöra allt med över 30dB skillnad, på olika håll.
/Rolle
precis... de e sällan ett vanligt rum är bättre än +/- 25dB å sen snackar folk om slutsteg som färgar... blir så trött...
Hear, hear, ... som dom säger i plommonstopens hemland.
/Rolle
MP skrev:Jag kan nog inte se alternativ 1 som annat än inspelningen, dvs verkligheten.
phon skrev:MP skrev:Jag kan nog inte se alternativ 1 som annat än inspelningen, dvs verkligheten.
Själva spelningen är väl verkligheten, inspelningen är bara ett litet urklipp ur verkligheten. Denna inspelning kan man sedan försöka återge så exakt som möjligt, men det betyder inte att det verkligen lät på det sättet på plats när spelningen skedde.
Dessutom är inspelningen antagligen processad på alla möjliga sätt så det man försöker återge så exakt som möjligt är en teknikers preferenser och brister, möjligen med en orkester i bakgrunden nånstans.
Ljudkrav skrev:Alt 1.
![]()
Gillar inte tonkontroller men de är praktiska då det finns så mkt dåliga inspelningar.
realist skrev:Ljudkrav skrev:Alt 1.
![]()
Gillar inte tonkontroller men de är praktiska då det finns så mkt dåliga inspelningar.
Alt 1!
Hvis man ikke liker det, kan man jo alltids bruke tonekontroller i en eller annen form, men som sagt gi programmatrialet en sjanse først!!
realist skrev:Ljudkrav skrev:Alt 1.
![]()
Alt 1!
Hvis man ikke liker det, kan man jo alltids bruke tonekontroller i en eller annen form, men som sagt gi programmatrialet en sjanse først!!
MP skrev:Men alltså om en anläggning ska återge en inspelning så ofärgat och opåverkat som möjligt så är det ju inspelningen som är verkligheten att utgå från.
Om återgivningsapparaturen däremot ska återge verkligheten (vad nu det kunde vara, i mitten på 5:e bänk eller på balkongen ?) och bortse från ljudupptagningen, använda mickar och inspelningsteknikers preferenser så måste ju anläggningen/återgivningsapparaturen vara ganska påtagligt färgande och inte heller entydig.
popedh skrev:realist skrev:Ljudkrav skrev:Alt 1.
![]()
Alt 1!
Sorry, nu fatta jag... du e dansk va? hehe
popedh skrev:En studio har sällan varken en 5:e bänk eller balkong...
Möjligen kan man försöka återskapa det som hände i kontrollrummet.
Varför man nu skall göra det...
Om man verkligen vill höra vad som hände ute i studion får man bandsa det separat med ett stereopar, då hör man vad som egentligen hände där.... tack å lov slipper man;) (lägger som vanligt till att jag nu snackar rock/pop)
MP skrev:popedh skrev:En studio har sällan varken en 5:e bänk eller balkong...
Möjligen kan man försöka återskapa det som hände i kontrollrummet.
Varför man nu skall göra det...
Om man verkligen vill höra vad som hände ute i studion får man bandsa det separat med ett stereopar, då hör man vad som egentligen hände där.... tack å lov slipper man;) (lägger som vanligt till att jag nu snackar rock/pop)
Jag syftar inte på en studio, utan på livs levande musik där det finns publik.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster