HiFi-kedjans uppgift - när du får bestämma!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är bäst?

Jag vill uppleva saker "så sant som möjligt", alltså såsom de faktiskt lät i verkligheten!
86
51%
Jag vill uppleva saker "så maximalt illusoriskt som möjligt", alltså "trovärdigt" fel eller rätt är inte viktigt alls.
28
17%
Jag struntar helt i hur något skall vara - Jag vill bara ha en "maximal upplevelse"!
42
25%
Jag tycker inte någon av de ovanstående är något som jag kan identifiera mig med alls.
13
8%

Antal röster : 169

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-18 18:52

Snabbt sammanfattat: Hifianläggningens uppgift är att förmedla välljud!
Punkt slut! :D

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-18 18:53

Vad menar du med välljud ? :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-18 18:54

mats skrev:Hade livet varit optimalt och alla inspelningar perfekta så hade jag röstat på alternativ 1. Tänk er en skiva som är inspelat så ljust så ljust för att det var så i verkligheten. Sådant vill inte jag ha. Jag vill att det skall vara njutningsfullt och då är inte det "perfekta" så perfekt för mig :D

Varför skulle en perfekt skiva i en perfekt värld behöva vara "ljus"?
Där hänger jag inte med.

En "perfekt" skiva för mig, kan återge allt, både ljust och mörkt, med full dynamik, på ett levande sätt, d.v.s. med alla dess naturliga brister, som det alltid blir när levande människor gör musik, till skillnad från datorer som måste "felkorrigeras" för att låta lite mer "naturligt".

/Rolle
Senast redigerad av paradigm 2006-03-18 18:57, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-18 18:54

MP skrev:Vad menar du med välljud ? :wink:

Ojoj oj. :? Ordpolis!! :D

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-18 18:55

Välljud är väl när man tycker att ens hifianläggning låter bra! :)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-18 18:56

Ordpolis, ja gärna men inte just nu. :wink:

Välljud är ganska subjektivt så.. det kan ju tolkas lite olika. 8)
Vad är din definition på bra ? :wink:
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-03-18 19:00, redigerad totalt 2 gånger.
Ha ett fint liv.

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-18 18:57

BACH skrev:popedh:

Det är väl bra om jag hör samma sak hemma som du hör i dina monitorer?

Vh :P

Absolut... de e ju drömmen... men folk verkar va rätt kass på att lägga pengar på hemakustik....Skulle vilja gå så långt som att säga att högtalarna är 40% akustiken 60.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-18 19:03

mats skrev:Hade livet varit optimalt och alla inspelningar perfekta så hade jag röstat på alternativ 1. Tänk er en skiva som är inspelat så ljust så ljust för att det var så i verkligheten. Sådant vill inte jag ha. Jag vill att det skall vara njutningsfullt och då är inte det "perfekta" så perfekt för mig :D

Om du inte gillar ljus klang varför tillber du då Audio Pro högtalare ? :wink:

Verkligheten är sällan ljus förresten.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-18 19:04

popedh skrev:

Absolut... de e ju drömmen... men folk verkar va rätt kass på att lägga pengar på hemakustik....Skulle vilja gå så långt som att säga att högtalarna är 40% akustiken 60.

Menar du i pengar, eller omsorg?

Jag håller med om att akustiken är oerhört viktig. Varje gång jag ändrar om något i rummet, så brusar jag om rummet och jag har sett att det gör stor skillnad, om jag har dörren stängd eller öppen och visst har jag lagt ner stor omsorg om akustiken, men inte i pengar räknat, därav frågan.

Akustikåtgärder behöver inte kosta så mycket som 60% av vad högtalarna kostar. I alla fall har det inte gjort det hos mig och jag är rätt nöjd ändå.

/Rolle

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-03-18 19:05

popedh skrev:men folk verkar va rätt kass på att lägga pengar på hemakustik....

Där kan ju du göra en insats. Ta två spänn mer per skiva och skicka med ett häfte som klargör för köparen hur han/hon kan förbättra rummet hemma.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-03-18 19:09

popedh skrev:

Ja, det ligger väl mycket i det du säger även om jag tycker högtalarna och rummet är lika viktiga.

Är rummet dåligt så hjälper det inte att högtalarna är bra, det är helt sant.

Men om högtalarna är skräp så hjälper det inte med ett bra rum heller.

Eller, det är klart att båda fallen är förstås bättre än att både rummet och högtalarna är skräp. :wink:

Men hur röstade du i den här tråden då?

Senast redigerad av BACH 2006-03-18 19:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-03-18 19:12

Jag röstade 4 eftersom jag inte tycker att anläggningen ska göra något annat än att återge vad procucenten hörde när han/hon släppte produktionen till pressning.

Alternativ 1 kortsluter väl inspelningen och ska alltså återge musiken, när den faktiskt inte kan göra något annat än att återge inpelningen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-18 19:15

Jag kan nog inte se alternativ 1 som annat än inspelningen, dvs verkligheten.
Ha ett fint liv.

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-18 19:16

paradigm skrev:
popedh skrev:

Menar du i pengar, eller omsorg?

Jag håller med om att akustiken är oerhört viktig. Varje gång jag ändrar om något i rummet, så brusar jag om rummet och jag har sett att det gör stor skillnad, om jag har dörren stängd eller öppen och visst har jag lagt ner stor omsorg om akustiken, men inte i pengar räknat, därav frågan.

Akustikåtgärder behöver inte kosta så mycket som 60% av vad högtalarna kostar. I alla fall har det inte gjort det hos mig och jag är rätt nöjd ändå.

/Rolle

Pratar omsorg mer än pengar...

Men det är gott om folk som lagt 200 papp på anläggningen, men inte en krona på akustik.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-18 19:29

Ja, man kan t.o.m. en halv mille, eller mer, på en anläggning som är fusständigt transparent, med jättetjusiga små lådor uppsatta på små pinnar och med en frekvensgång på +/- 0,01 dB från DC till 500 MHz, utan att det behöver låta bra, eftersom rummet kan förstöra allt med över 30dB skillnad, på olika håll.

/Rolle

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-18 19:33

paradigm skrev:Ja, man kan t.o.m. en halv mille, eller mer, på en anläggning som är fusständigt transparent, med jättetjusiga små lådor uppsatta på små pinnar och med en frekvensgång på +/- 0,01 dB från DC till 500 MHz, utan att det behöver låta bra, eftersom rummet kan förstöra allt med över 30dB skillnad, på olika håll.

/Rolle

precis... de e sällan ett vanligt rum är bättre än +/- 25dB å sen snackar folk om slutsteg som färgar... blir så trött...

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-18 19:38

popedh skrev:
paradigm skrev:Ja, man kan t.o.m. en halv mille, eller mer, på en anläggning som är fusständigt transparent, med jättetjusiga små lådor uppsatta på små pinnar och med en frekvensgång på +/- 0,01 dB från DC till 500 MHz, utan att det behöver låta bra, eftersom rummet kan förstöra allt med över 30dB skillnad, på olika håll.

/Rolle

precis... de e sällan ett vanligt rum är bättre än +/- 25dB å sen snackar folk om slutsteg som färgar... blir så trött...

Hear, hear, ... som dom säger i plommonstopens hemland.

/Rolle

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-18 19:43

paradigm skrev:
popedh skrev:

/Rolle

Hear, hear, ... som dom säger i plommonstopens hemland.

/Rolle

Diffusorer är fula som brudar säger dom oxå:)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-03-18 19:43

MP skrev:Jag kan nog inte se alternativ 1 som annat än inspelningen, dvs verkligheten.

Själva spelningen är väl verkligheten, inspelningen är bara ett litet urklipp ur verkligheten. Denna inspelning kan man sedan försöka återge så exakt som möjligt, men det betyder inte att det verkligen lät på det sättet på plats när spelningen skedde.

Dessutom är inspelningen antagligen processad på alla möjliga sätt så det man försöker återge så exakt som möjligt är en teknikers preferenser och brister, möjligen med en orkester i bakgrunden nånstans.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-03-18 19:46

Men Ing.Öhman skrev ju faktiskt: "så sant som möjligt"

Senast redigerad av BACH 2006-03-18 19:54, redigerad totalt 1 gång.

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-18 19:48

phon skrev:
MP skrev:Jag kan nog inte se alternativ 1 som annat än inspelningen, dvs verkligheten.

Själva spelningen är väl verkligheten, inspelningen är bara ett litet urklipp ur verkligheten. Denna inspelning kan man sedan försöka återge så exakt som möjligt, men det betyder inte att det verkligen lät på det sättet på plats när spelningen skedde.

Dessutom är inspelningen antagligen processad på alla möjliga sätt så det man försöker återge så exakt som möjligt är en teknikers preferenser och brister, möjligen med en orkester i bakgrunden nånstans.

Japp så e det... Alla tekniker är fulla av brister... Varför börjar inte du jobba som tekniker, så vi äntligen kan få höra verkligeheten?

Skulle vara en spännande referens så jag och mina kollegor runt om i världen kan lära oss hur vi skall göra...

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-03-18 19:57

Ljudkrav skrev:Alt 1.
:)
Gillar inte tonkontroller men de är praktiska då det finns så mkt dåliga inspelningar.

Alt 1!
Hvis man ikke liker det, kan man jo alltids bruke tonekontroller i en eller annen form, men som sagt gi programmatrialet en sjanse først!!

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-18 19:59

Phon: Men alltså om en anläggning ska återge en inspelning så ofärgat och opåverkat som möjligt så är det ju inspelningen som är verkligheten att utgå från.

Om återgivningsapparaturen däremot ska återge din specifika verklighet (vad nu det kan vara, i mitten på 5:e bänk eller på balkongen ?) och bortse från ljudupptagningen, använda mickar och inspelningsteknikers preferenser så måste ju anläggningen/återgivningsapparaturen vara ganska påtagligt färgande och inte heller entydig. :wink:
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-03-18 20:14, redigerad totalt 2 gånger.
Ha ett fint liv.

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-18 20:00

realist skrev:
Gillar inte tonkontroller men de är praktiska då det finns så mkt dåliga inspelningar.

Alt 1!
Hvis man ikke liker det, kan man jo alltids bruke tonekontroller i en eller annen form, men som sagt gi programmatrialet en sjanse først!!

Har du rökt på eller?

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-18 20:01

realist skrev:

Alt 1!

Sorry, nu fatta jag... du e dansk va? hehe

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-18 20:05

MP skrev:Men alltså om en anläggning ska återge en inspelning så ofärgat och opåverkat som möjligt så är det ju inspelningen som är verkligheten att utgå från.

Om återgivningsapparaturen däremot ska återge verkligheten (vad nu det kunde vara, i mitten på 5:e bänk eller på balkongen ?) och bortse från ljudupptagningen, använda mickar och inspelningsteknikers preferenser så måste ju anläggningen/återgivningsapparaturen vara ganska påtagligt färgande och inte heller entydig. :wink:

En studio har sällan varken en 5:e bänk eller balkong...
Möjligen kan man försöka återskapa det som hände i kontrollrummet.
Varför man nu skall göra det...

Om man verkligen vill höra vad som hände ute i studion får man bandsa det separat med ett stereopar, då hör man vad som egentligen hände där.... tack å lov slipper man;) (lägger som vanligt till att jag nu snackar rock/pop)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-03-18 20:08

popedh:

Jag vet inte om du kanske missade mitt inlägg tidigare, hur röstade du i den här tråden?

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-03-18 20:09

popedh skrev:
realist skrev:

Alt 1!

Sorry, nu fatta jag... du e dansk va? hehe

Norbagge :wink:

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-18 20:13

popedh skrev:En studio har sällan varken en 5:e bänk eller balkong...

Om man verkligen vill höra vad som hände ute i studion får man bandsa det separat med ett stereopar, då hör man vad som egentligen hände där.... tack å lov slipper man;) (lägger som vanligt till att jag nu snackar rock/pop)

Jag syftar inte på en studio, utan på livs levande musik där det finns publik. :wink:
Ha ett fint liv.

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-18 20:17

MP skrev:
popedh skrev:En studio har sällan varken en 5:e bänk eller balkong...

Jag syftar inte på en studio, utan på livs levande musik där det finns publik. :wink:

Ahh ok... fel av mig... sorry :lol:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi