Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Alltså, jag är lite förvånad över resultatet. Ett storband klarar väl de flesta av. Man ska inte glömma att ett storband brukar spela i betydligt större lokaler än vardagsrummet hemma, och då behövs inte så mycket effekt som själva storbandet kan utstråla.
Nu har jag inte räknat, men intuitionen säger att det borde gå bra.
Morello skrev:Svante skrev:Alltså, jag är lite förvånad över resultatet. Ett storband klarar väl de flesta av. Man ska inte glömma att ett storband brukar spela i betydligt större lokaler än vardagsrummet hemma, och då behövs inte så mycket effekt som själva storbandet kan utstråla.
Nu har jag inte räknat, men intuitionen säger att det borde gå bra.
Jag vågar påstå att bara en ytterst liten klick här på forumet klarar av att återge storbandjazz på rimlig nivå.Bara en storbandstrummis allena överglänser de flesta system.
Thomas_A skrev:En jetmotor i ett vardagsrum är väl på åtminstone 160-170 dB.
BACH skrev:Tja, enligt databladet ska väl mina högtalare klara 104 dB/par, vad nu det skulle motsvara?![]()
Vh
jockewe skrev:
[s]107dB[/s] (EDIT 104dB tror jag det var, himla skillnad) mätte jag en gång på min fiol i övningsrummet om jag hugger till på e-strängen... (ca 30cm avstånd)
Häftigt, men det kändes som om de inre organen skulle krossas! Byxbenen fladdrade!!
Nagrania skrev:Det är väl ingen som lyssnar på en fiol på 30 cm avstånd förutom den som spelar. En fiolspelare hör också ett helt annat ljud en den som samtidigt lyssnar på lite linker håll. Det gäller f.ö alla akustiska instrument. Jag undrar hur hög nivå man får från en JAS 37 om man lyssnar 30 cm från utblåset.![]()
Kaffekoppen skrev:Missar man bara en transient misslyckas ju anläggningenMedelnivån är man väl inte intresserad av att klara. Det är ju dynamiken som gör musiken
Naqref™ skrev:Thomas_A skrev:En jetmotor i ett vardagsrum är väl på åtminstone 160-170 dB.
En jetmotor i ett vardagsrum är en brandfara.
Sånt är helt ok i basregisret, jag tror inte du skulle tycka att det var lika roligt med samma ljudtryck i övre mellanregistret/diskanten typ en trumpet rakt in i örat
Svante skrev:Kaffekoppen skrev:Missar man bara en transient misslyckas ju anläggningenMedelnivån är man väl inte intresserad av att klara. Det är ju dynamiken som gör musiken
Ja, men poängen här är ju att även om trummisen Morello upplever en toppljudtrycksnivå på 120 dB på 1 m avstånd från trummorna, så är det bara 100 dB i direktljudet på 10 m avstånd.