Är man tvångskommenderad att läsa allt som skrivs på Faktiskt eller?
Såg just denna tråd.
Har läst igenom den en gång och har sett att jag specifikt har ansetts saknad, men jag vet inte vad det är meningen att jag skall skriva.
Kan väl repetera ungefär det jag skrev sist:
1. Jag kan tänka mig att deltaga i ett blindtest.
2. Jag förväntar mig inga utslag om inte skillnaderna mellan olika kablar är tillräckligt stor fysikaliskt (det är ju bara fysikaliska skillnader som ger utslag hörmässigt, ingenting annat, om testet görs dubbelblint).
3. Jag gillar EKK, eftersom den är billig och saknar kända fel.
Vill även påminna alla om att aldrig glömma den första vetenskapliga principen:
Man kan genom experiment i bästa fall påvisa några fel,
men man kan inte med experiment bevisa frånvaron av alla fel.
Nollresultat är alltså
inte en garanti för att kablar är likvärdiga, att det inte kan finnas fonogram där kabelskillnaderna spelar roll. Det visar bara att man inte lyckats bevisa motsatsen...
Jag tycker själv att det finns en poäng i att använda en kabel som man vet har lämplig resistans och induktans, som saknar tvärimpedansmodulation och som är mekaniskt väldämpad. I synnerhet när prisskillnaden till andra kablar med potentiella fel (ehuru inte alla gånger lätta att påvisa i blindtest) är så försumbar i jämförelse med den totala investeringen i musiklyssnandet.
Jag har (jag räknar bara min huvudanläggning nu) apparatur för sisådär 125 000:- och fono-/videogram för över 500 000:-.
Att då spara några tior genom att köpa billigast möjliga flerkardeliga högtalarkabel, som
potentiellt kan skada musikåtergivningen, är något som jag inte inser vad det skall vara bra för?
Det känns dock klart vettigare att spara några tior, än att investera många tusen kronor extra för dyrare kabel, som också kan skada musikåtergivningen, kanske till och med värre...
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).